Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juni


Teserere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Raptus får flytte til Langedrag! ! Vi er så glade nå at vi har ikke ord!! 

Mange som fortjener klemmer, gratulasjoner og mye jeg gjerne skulle svart på her og der, men tiden strekker ikke til.   Vi hadde en fantastisk dag på lørdag og alt ble veldig bra. Stemningen

Jeg har lappen  Kunne hatt den i 10 år allerede om jeg ikke hadde vært så treig, men bedre sent enn aldri  Så får vi se om jeg tør å kjøre alene, da    

Posted Images

Akkurat nå, Stine skrev:

Jeg liker sauer som beiter i kulturlandskapet vårt, men jeg er livredd de oppi åsen! Har fortsatt arr på kneet etter den gangen jeg flyktet hals over hodet vekk fra killersauer som ville ha staff til middag.... De på hytta er greiere, de er bare nysgjerrige. De klikker ikke av lukta av kristenmanns blod.

:lol::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sitter jeg her, og synes litt synd på meg, og litt synd på Prima. For Prima ligger å sover etter neddoping. Hun måtte få en tannsjekk, og så har lille beibi( ja hun er litt beibi av og til) fått vannhale. Stakkars en  Prima som ikke vil gå tur, og helst være i ro- er en syk Prima. Så nå er det hvile og ro som gjelder...

Jeg synes synd på meg, for av en eller annen grunn har jeg liksom begynt å glede meg litt til stevner, og nå pga karantene tiden går jeg glipp av tre. For 6mnd siden hadde jeg jublet høyt over dette, nå kjenner jeg mer på irritasjonen.

 

Ellers så skjer her lite, jeg får google litt på vannhale, og lese i en bok. Imens ligger Prima på bena min og sigler, bedøvelsen begynner å gå ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:  til alle sauehistoriene deres!
Jeg har pr dags dato aldri møtt en olm sau. Har møtt tøff søye som ikke likte at hunden var i nærheten, men hun gikk ikke etter så lenge han holdt avstand (han var i bånd, så det var ikke som om han hadde noe valg der).

 

1 time siden, Meg skrev:

Kullet vi hadde har to brunøyde foreldre, og av valpene er det to med helt blå øyne, to med et blått og et splitt øye, og en med et brunt og et blått øye og fem med to brune øyne

Vet :)  og det er mange som får blåøyde ut av to brunøyde foreldre. Det er vel derfor de tror det kan være dominant uten fullt gjennomslag. Da oppfører det seg jo litt som om det er recessivt i noen tilfeller. Jeg har bare fått en blåøyd valp, etter en blåøyd hann. Er ikke noe blått bak tispa på mange generasjoner.  Man ser også at relativt ofte får raseblandinger med blåøyd SH blå øyne. Blant annet Sibirboxerne her i Norge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Ellers så skjer her lite, jeg får google litt på vannhale, og lese i en bok. Imens ligger Prima på bena min og sigler, bedøvelsen begynner å gå ut. 

Har hun ikke fått oppvåkningssprøyte? Hos vet'en vi bruker får en ikke ta med seg hunder som ikke er våkne ut av kontoret. Skal hente frøkna om kort tid, regner med at ho turner rundt og lager lyd på oppstallinga... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg liker ikke avreisedager. Vi skal ikke ta flyet før sju i kveld, så vi fikk hele dagen på oss i London. Tanken er jo god, men vi må være ute av leiligheten til kl. 11, så da må vi tråkke rundt med kofferter, sekker og all den shiten vi skal ha med oss hjem. Jeg er ikke så fan av det :aww: 

Det er ikke noen oppbevaringsrom på hotellet dere kan få låne? Eller bagasjebokser på togstasjonen?

...sitter jeg med farge i håret, og venter på at det kan skylles ut. Det burde jeg vel klare på en time, før jeg må avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snøfrost skrev:

Det er ganske gode indikasjoner at blå øyenfarge hos Siberians er dominant, ikke recessivt.  Ikke nødvendigvis med fullt gjennomslag, derfor hender det to brunøyde får blåøyde valper. Muligens kan de være både dominant og recessivt nedarvet (to ulike gener?) . Men mye tyder på at de i alle fall opptrer som dominant nedarving i en god del tilfeller.

 

Denne siden er god når det gjelder hundegenetikk. Kan visst være fire måter en hund kan få blå øyne på
http://www.doggenetics.co.uk/eyes.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Denne siden er god når det gjelder hundegenetikk. Kan visst være fire måter en hund kan få blå øyne på
http://www.doggenetics.co.uk/eyes.html

Det er jeg fullstendig klar over, men ikke på Siberians. Vi har ingen albinos og ingen merle. Og det ER dominant for en god del individers vedkommende, om det også kan være recessivt er det eneste spørsmålet som ingen kan svare på pr i dag. Jeg tipper det er dominant uten fullt gjennomslag. Blant annet har farfar til @Meg sitt kull blå øyne, så den teorien passer greit på hennes kull i alle fall (vet ikke øyenfargen bak moren til hennes kull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Det er jeg fullstendig klar over, men ikke på Siberians. Vi har ingen albinos og ingen merle. Og det ER dominant for en god del individers vedkommende, om det også kan være recessivt er det eneste spørsmålet som ingen kan svare på pr i dag. Jeg tipper det er dominant uten fullt gjennomslag. Blant annet har farfar til @Meg sitt kull blå øyne, så den teorien passer greit på hennes kull i alle fall (vet ikke øyenfargen bak moren til hennes kull).

Hvis du leser litt lengre ned på siden jeg linket til står det spesielt for siberians og border collier. De har mest sannsynlig nedarving av øyefarge uavhengig av pelsfarge og pigmentering. Blå fargen ser ut til å være et sjeldent gen og dominant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SFX skrev:

Det er ikke noen oppbevaringsrom på hotellet dere kan få låne? Eller bagasjebokser på togstasjonen?

Jo, men vi tenkte vi skulle dra fra hotellet og slippe og dra tilbake til det, så da blir spørsmålet hvilken stasjon vi velger å sette bagasen på, den som er her i området, eller den vi har et togbytte på for å komme oss til flyplassen. Alle disse vanskelige valgene man må ta når man er turist, liksom ;) 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2016 at 9:34 AM, Mari skrev:

 

Har bedlingtons samme pels som pudler? 

 

 

23 timer siden, Lola Pagola skrev:

Bedlingtons har mye tynnere pels enn puddel, man kan nesten se huden selv når de er i full pels. Turte ikke redigere innlegget for da fucker jeg opp quotene.

Litt seint ute, men skulle si det samme som Lola. Er på garn/ tekstilkjøret for tida, så derfor: hvis pudler har tjukk ullpels, så har bedlingtons en slags... lin/silkeblanding. :P Samme type pels, men strukturen er ulik likevel. Jeg har (naturlig nok, kanskje) null problemer med bedlingtonpels, men synes fortsatt puddelpels er litt vanskelig og styrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jo, men vi tenkte vi skulle dra fra hotellet og slippe og dra tilbake til det, så da blir spørsmålet hvilken stasjon vi velger å sette bagasen på, den som er her i området, eller den vi har et togbytte på for å komme oss til flyplassen. Alle disse vanskelige valgene man må ta når man er turist, liksom ;) 

Det er et slit med sånn ferie... :D

Nå skal jeg i dusjen og se ut som jeg er med i en skrekkfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hadde jeg egentlig planer om å levere fra meg Leah, nygredd, bada og blåst - men jeg tror ikke jeg orker å styre med det etter kveldsstevne i dag, så da blir hun returnert i samme stand som hun kom *sorry* . Driver å lurer på om jeg skal forsøke å kle ut frallen så de tar med seg feil hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Freddiee skrev:

Jeg trenger tips!  Skal i dåp, også er jeg fadder. Hva kan jeg gi i gave? :P

Spørs litt på pris, men jeg satt pris på rørospledd, dåpstallerken med plass til bilde, sølvkopp, sparebøsse osv.. Smykker synes jeg også er veldig grei gave :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Turb skrev:

Hvis du leser litt lengre ned på siden jeg linket til står det spesielt for siberians og border collier. De har mest sannsynlig nedarving av øyefarge uavhengig av pelsfarge og pigmentering. Blå fargen ser ut til å være et sjeldent gen og dominant...

Jeg har vel heller ikke skrevet at det har noe med pelsfarge å gjøre? 
Kan ikke se jeg har skrevet noe som mottsier det som står på denne siden?
Jeg sier det er et dominant gen antagelig uten fullt gjennomslag. Og til noen kan komme med bevis som er så gode at dette IKKE er en mulighet så står jeg ved det. For dominant med fullt gjennomslag er det IKKE, da ville aldri to brunøyde få blåøyde valper - men det skjer relativt ofte spesielt når de har blåøyde slektninger nært bak seg.
Og damen som har siden, som forøvrig er veldig hyggelig, har ingen personlig erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

@Snøfrost Mormor til kullet har også blå øyne :)

Men mens far sin øyerrefleks er rød (det avslører at han har anlegg for blå øyne) er mors grønne. Snodig. 

Mange som hevnder det ang øyerefleksen. Jeg har ingen PERSONLIG erfaring med det. Men kunne vært spennende å ta en undersøkelse på det :) Røde hunder unntatt, da de ofter har rød refleks pga mindre pigment generelt sett (ikke noe eumelanin, kun phaeomelanin).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Snøfrost skrev:

:lol:  til alle sauehistoriene deres!
Jeg har pr dags dato aldri møtt en olm sau. Har møtt tøff søye som ikke likte at hunden var i nærheten, men hun gikk ikke etter så lenge han holdt avstand (han var i bånd, så det var ikke som om han hadde noe valg der).

 

Vet :)  og det er mange som får blåøyde ut av to brunøyde foreldre. Det er vel derfor de tror det kan være dominant uten fullt gjennomslag. Da oppfører det seg jo litt som om det er recessivt i noen tilfeller. Jeg har bare fått en blåøyd valp, etter en blåøyd hann. Er ikke noe blått bak tispa på mange generasjoner.  Man ser også at relativt ofte får raseblandinger med blåøyd SH blå øyne. Blant annet Sibirboxerne her i Norge.

Toddypoddy hadde også to brunøyde foreldre etter hva jeg så av bilder. Broren har et av hvert , Toddy har definitivt blå øyne.  

Storesøsteren min ble født med blå øyne og mellomblondt hår av to sorthårede brunøyde foreldre. Mormor hadde blå øyne som den eneste vi vet om før storesøster.  

Alle trodde guttungen skulle bli mørk med brune øyne , siden både jeg og faren er mørke , men han var plutselig rødhåret med grønnblå ( og litt brune ) øyne. Han er første med rødt hår og lyse øyne på begge deler av slekta som vi vet om.  Rødt hår har forekommet i familietreet før, men alltid med mørkebrune øyne.  

Jeg skjønner lite av arvgang :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Mange som hevnder det ang øyerefleksen. Jeg har ingen PERSONLIG erfaring med det. Men kunne vært spennende å ta en undersøkelse på det :) Røde hunder unntatt, da de ofter har rød refleks pga mindre pigment generelt sett (ikke noe eumelanin, kun phaeomelanin).

 

alle våre med blå øyne har rød refleks. også der de har splittøye. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Toddypoddy hadde også to brunøyde foreldre etter hva jeg så av bilder. Broren har et av hvert , Toddy har definitivt blå øyne.  

Storesøsteren min ble født med blå øyne og mellomblondt hår av to sorthårede brunøyde foreldre. Mormor hadde blå øyne som den eneste vi vet om før storesøster.  

Alle trodde guttungen skulle bli mørk med brune øyne , siden både jeg og faren er mørke , men han var plutselig rødhåret med grønnblå ( og litt brune ) øyne. Han er første med rødt hår og lyse øyne på begge deler av slekta som vi vet om.  Rødt hår har forekommet i familietreet før, men alltid med mørkebrune øyne.  

Jeg skjønner lite av arvgang :P

 

Må'kke blande folk med Siberians da blir det bare tull :P

Folk har blå øyne som recessivt (og så en del gener som modifiserer den nøyaktige fargen på det blå eller brune). Rødt hår er også recessivt, og det er det også hos hund, katt osv - rødt som i mangel på eumelanin ved å merke. Vi har jo en tendens til å kalle en del andre farger "rød" også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie aner jeg ikke hvor langt bak man må for å evt finne noen med lyst hår eller blå øyne.. Det er mulig sønn eller barnebarn av søskenbarn av bestefar har noe slikt, hvis vi går utover.. Ellers har alle mørkt hår og brune øyne.. 

Allikevel har min datter lyst hår og blå øyne.. Det er jo etter far, men at blått er så recessivt som en del hevder, setter jeg mine tvil til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...