Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå Oktober


Tekopp
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjapt innpå - huset er solgt! Helgegjesten kom akkurat inn døra, rett etter at jeg og megler avsluttet handelen, så mer info senere. Det ble til under takst, med bare en som bød, men vi fikk halt litt

Nå er jeg himla glad!  Minien min har ikke PL på den måten som ble mistenkt. Hun har vært hos vet. høgskolen i hele dag, og konklusjonen er; korsbåndsskade på venstre bakbein som gjør at kneskåla luks

Mel. Nøtteliten Her på Hundesonen har vi det så bra Vi kan være sure eller vi kan være glad Vi krangler litt og klemmer litt og synger på en trall Ser på bildene av hundene og sier dill og dall Men nå

Posted Images

Er det mulig?

Jeg må skifte knottene på kjøkkeninnredningen, fordi det er tre varianter og det ser bare rotete ut. Jeg kjøpte billige på eBay, men skruene er tre mm for lange og gjør knottene løse. Så jeg dro på CO for å kjøpe der, i fall det er en egen norsk standard på tykkelsen på skapdører. Men disse skruene er for korte, så knotten faller av!

Er det mulig?

Klart det er! Jeg tør nesten påstå at det er bortimot en naturlov.. og det artigste er alle knottene man samler opp gjennom livet (man kaster dem jo ikke..) og da skulle man jo tro at man etterhvert fikk bygd opp en "knott-for-enhver-anledning"-samling. Og det gjør man forsåvidt, men livet er så utgjort, for når man endelig har knotter som passer, da har man alltid for få av dem og må kjøpe nye (som heller ikke passer) allikevel!

Gratulerer med dagen @Krilo, håper den har vært fin - for den er jo snart slutt, og har veldig kort tid å ta seg opp skulle den ha vært elendig.

Møkkahelg har det vært her. Gubben tråkket over da han var ute og påvver-våket om torsdagen. Og da ble foten veldig vond. Så lå han hele fredag men igår kunne han begynne å hinke litt rundt på krykker og trå litt på den. Enda mindre vondt idag men foten er blitt diger og begynner å bli veldig blå. Jeg har fått han til å ligge mye med foten høyt, men det ser ikke ut å hjelpe noe på hevelsen. Har overtalt han til å kontakte fastlegen sin imorgen (syntes ikke vi kunne bruke legevakten når han har hatt de greiene i 3 dager.. ikke akutt det), men problemet er hvis han må dit - hvordan skal han komme dit? Han har fastlege i Sandvika i Bærum og vi bor i Hedmark. Kjempekjekt når han stikker til legen fra jobb men nå var det ikke så kjekt lenger. Aner meg at jeg må ta fri på tirsdag (som jeg egentlig ikke har lov til nå om dagen) og så håpe at det fikser seg, er jo litt redd for at foten faktisk er brukket. Gubben suger BIGTIME på å ligge i ro med beinet opp, en mer masete fyr skal man lete lenge etter altså..

Men vi er enige om at vi må hugge ned plommetreet vårt, til tross for alle de deilige plommene.. jeg får simpelthen ikke vært ute nå for tiden, blir øyeblikkelig omringet av veps som følger etter meg og krabber på meg og vil bare ikke gi seg. Hver gang jeg har vært ute, kommer jeg inn med 3-4 veps på slep som så må knertes. Jeg er vanvittig redd for veps, og det der tar bort enhver glede av å være ute. Det er sykt mye med veps rundt plommetreet, og tidligere år kunne jeg nok få en og annen veps etetr meg i ny og ne, men nå med alle veps i nabolaget samlet hos oss, så har jeg dem på meg hele tiden (naboene synes det er lite veps i år de..) Så gubben har vært muggen pga foten sin, og jeg har vært muggen for jeg kunne bare ikke være ute i hagen det fantastiske været. Det er mye som skal gjøres i hagen før vinteren men det får jeg ikke gjort noe med.

Heldigvis har det gått fint med skogsturer da.. men selv den gleden er borte imorgen, da begynner elgjakten og da er det bare å krysse fingre for at de blir fort ferdige slik at man kan gå tur i skogen igjen. 

*sutre-sutre-sutre-sutre-sutre*

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er! Jeg tør nesten påstå at det er bortimot en naturlov.. og det artigste er alle knottene man samler opp gjennom livet (man kaster dem jo ikke..) og da skulle man jo tro at man etterhvert fikk bygd opp en "knott-for-enhver-anledning"-samling. Og det gjør man forsåvidt, men livet er så utgjort, for når man endelig har knotter som passer, da har man alltid for få av dem og må kjøpe nye (som heller ikke passer) allikevel!

Gratulerer med dagen @Krilo, håper den har vært fin - for den er jo snart slutt, og har veldig kort tid å ta seg opp skulle den ha vært elendig.

Møkkahelg har det vært her. Gubben tråkket over da han var ute og påvver-våket om torsdagen. Og da ble foten veldig vond. Så lå han hele fredag men igår kunne han begynne å hinke litt rundt på krykker og trå litt på den. Enda mindre vondt idag men foten er blitt diger og begynner å bli veldig blå. Jeg har fått han til å ligge mye med foten høyt, men det ser ikke ut å hjelpe noe på hevelsen. Har overtalt han til å kontakte fastlegen sin imorgen (syntes ikke vi kunne bruke legevakten når han har hatt de greiene i 3 dager.. ikke akutt det), men problemet er hvis han må dit - hvordan skal han komme dit? Han har fastlege i Sandvika i Bærum og vi bor i Hedmark. Kjempekjekt når han stikker til legen fra jobb men nå var det ikke så kjekt lenger. Aner meg at jeg må ta fri på tirsdag (som jeg egentlig ikke har lov til nå om dagen) og så håpe at det fikser seg, er jo litt redd for at foten faktisk er brukket. Gubben suger BIGTIME på å ligge i ro med beinet opp, en mer masete fyr skal man lete lenge etter altså..

Men vi er enige om at vi må hugge ned plommetreet vårt, til tross for alle de deilige plommene.. jeg får simpelthen ikke vært ute nå for tiden, blir øyeblikkelig omringet av veps som følger etter meg og krabber på meg og vil bare ikke gi seg. Hver gang jeg har vært ute, kommer jeg inn med 3-4 veps på slep som så må knertes. Jeg er vanvittig redd for veps, og det der tar bort enhver glede av å være ute. Det er sykt mye med veps rundt plommetreet, og tidligere år kunne jeg nok få en og annen veps etetr meg i ny og ne, men nå med alle veps i nabolaget samlet hos oss, så har jeg dem på meg hele tiden (naboene synes det er lite veps i år de..) Så gubben har vært muggen pga foten sin, og jeg har vært muggen for jeg kunne bare ikke være ute i hagen det fantastiske været. Det er mye som skal gjøres i hagen før vinteren men det får jeg ikke gjort noe med.

Heldigvis har det gått fint med skogsturer da.. men selv den gleden er borte imorgen, da begynner elgjakten og da er det bare å krysse fingre for at de blir fort ferdige slik at man kan gå tur i skogen igjen. 

*sutre-sutre-sutre-sutre-sutre*

 

 

Han kan jo bare ringe det lokale legekontoret, forklare situasjonen og spørre om de ikke kan hjelpe han med en time :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Krutsi, skal prøve det, men har ikke så stort håp - overbelastede legekontor her på landet :( (Har prøvd slikt før, men fikk vennlig men bestemt svar at fastlege var fastlege og heller eventuelt kontakte legevakt. Er jo en stund siden, så kanskje det er blitt bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Krutsi, skal prøve det, men har ikke så stort håp - overbelastede legekontor her på landet :( (Har prøvd slikt før, men fikk vennlig men bestemt svar at fastlege var fastlege og heller eventuelt kontakte legevakt. Er jo en stund siden, så kanskje det er blitt bedre)

Han må vel sannsynligvis ta røntgen, og da må han uansett på legevakten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@TonjeM han kan jo ringe og be om en telefonkonsultasjon med fastlegen. Man må ikke se legen for at han skal sende en rekvisisjon på rtg til Kongsvinger sykehus.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på tide å legge seg når man begynner å se på videoer som heter How to poop in giant toilets  og lignende? Ja, jeg tror det. Natta!

tumblr_ns0jgz9AdS1s9c6nao3_500.jpg

edit: fikk ikke lagt meg. Ler istedenfor av slike videoer :lol:

 

Endret av Lola Pagola
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å grue seg til stevnehelg, så ille har det ikke vært siden debuten i lydighet!
Debutere med ny hund i elite som ikke kan alle øvelsene og er svært upresis med meg som fører med mindre jeg jobber mye med henne, men morsom å gå med, endeløs energi. Dog noe manglende impulskontroll, som ikke alltids er så positivt i en ring med potensielle hoppehindre og tunneler. Ganske glad eieren ikke skal være med, tror dette kan bli party :lol:
 

Atte, hvorfor går du om hunden ikke er klar eller vant til å gå med deg, eller kan alle øvelsene eller som ikke har impulskontroll? Det høres ut som raka vegen til katastrofe som er helt unødvendig. Hilsen hun som nekter å gå inn på en bane uten alt klart og til max poeng på trening ...

Sånn apropos det, jeg har nå gått tilbake til lp-tanter for å få hjelp der. RIK-folket er svært gode på motivasjon og alt det der, men løsninger på problemer kan de ikke :P Før noen ryker i strupen på meg, de har prøvd i ett år nå, med div metoder, men få ville høre på meg som sa det var psykisk sist og vi måtte gjøre noe annet enn å trø henne over det høye hinderet gang på gang, hvor hun slo seg mer og mer. Så da reiser jeg på Marenkurs og håper hun kan hjelpe Nix (og meg) til å få tilbake selvtilliten ved hinderet :D Det har blitt vår akilleshæl og vi trenger litt hjelp til å komme oss ut av det. Jeg vet hva jeg skal gjøre, men er redd for å gjøre feil, samt at jeg gruer meg til å trene hinderet, alt i alt en svært dårlig følelse å gå til hinderet på. Gleder meg! Såh, kanskje det er håp om prøve på nyåret?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er irriterende med å ikke ha tvkanaler er at ting alltid blir spoila. Før så jeg jo på ting når det gikk på tv fordi jeg ikke hadde noe valg. Nå ser jeg gjerne dagen etterpå, og da slår det aldri feil at jeg går inn på vg og leser  "XX Ute av Farmen! "

Jaja får skylde meg selv m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen @Krilo:flowers::D

 

Cujo!:devil:

12088014_906976786024139_170921894995713

(eller bare altfor glad i kattedritt:barfy:)

Gratulerer med dagen @Krilo !

 

Jeg har hatt en veldig lat dag idag. Litt deilig og litt kjedelig. Men jeg fortsetter latskapen til jeg er klar for senga.

Gratulerer med dagen @Krilo

Klovnebil! :D

Batwoman :blink:

Gratulerer med dagen, @Krilo!

tusen takk dere! :)

 

ellers hadde jeg ikke mer på hjertet nå... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mandag morgen etter høstferien - så klart har jeg ikke jobbet noe i ferien, så jeg har tonn av jobb som ligger og venter på meg...

Og det var tomt for kaffe på kontoret så jeg måtte i kantina og kjøpe vondkaffen der (PS det er litt synd på meg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne fra morgentur med småsnuppene, og siden det er strålende solbrillevær ble den jo litt lenger enn først tenkt :ahappy: Har fått bestilt meg frisørtime til i morgen, og dekkskift neste tirsdag. Hadde håpet å få det denne uken, men det var fullt gitt. Jaja, om det kommer en avbestilling så får jeg fikset det denne uken, men så lenge jeg får lagt om før jeg kjører til Hamar så er det greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte, hvorfor går du om hunden ikke er klar eller vant til å gå med deg, eller kan alle øvelsene eller som ikke har impulskontroll? Det høres ut som raka vegen til katastrofe som er helt unødvendig. Hilsen hun som nekter å gå inn på en bane uten alt klart og til max poeng på trening ...

Av 72 øvelser er det 1 hun tar 80% på grunn av avstand til kjegla (fremmadsending) og 1 vi enda er på stadiet for hvor vi fader lokking (begge snurrer utover fra hverandre fra høyre-fot og havner på venstre-fot, hun kan andre veien). Impulskontrollen gjelder bare at hun er veldig glad i fart og spenning, vi leker vell ikke jaktgolden!, så tunneler og hoppehindre skal gjerne tas før man er klar, men det får vi terpet. Det greie med rally er jo at det er mulig å gi håndtegn, man er aleine på bana og kan ikke ødelegge for noen andre enn seg selv, dommerne er ikke LP-rette i øya for skjeivheter eller kroppsspråk, samt tar ikke folk så seriøst på det om det blir disk, for halvparten gjør det likevel :lol: 

Jeg har håndtert henne siden valpetiden, hun bodde her nesten hele forrige uke og skal bo her denne uka, så vandte er vi med hverandre vedrørende hverdagslydighet, vi må bare sette inn et nytt gir og trene litt. Én morsom erfaring rikere begge to og ikke bortkastede penger på påmelding og hotell man ikke kan bruke :)

Sånn, nå har jeg overbevist meg selv om at dette er ikke noe å grue seg til, dette blir morsomt og lærerikt!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne fra morgentur med småsnuppene, og siden det er strålende solbrillevær ble den jo litt lenger enn først tenkt :ahappy: Har fått bestilt meg frisørtime til i morgen, og dekkskift neste tirsdag. Hadde håpet å få det denne uken, men det var fullt gitt. Jaja, om det kommer en avbestilling så får jeg fikset det denne uken, men så lenge jeg får lagt om før jeg kjører til Hamar så er det greit uansett.

Jeg leste dekkstift og så for meg at du hadde fått tidenes største kvise.

Jeg tror jeg skal gå ut og rydde i hagen selv om kroppen er forkjølelsesvond. Det hender jo at ting går bedre enn man tror når man sitter i sofaen og synes synd på seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste dekkstift og så for meg at du hadde fått tidenes største kvise.

Jeg tror jeg skal gå ut og rydde i hagen selv om kroppen er forkjølelsesvond. Det hender jo at ting går bedre enn man tror når man sitter i sofaen og synes synd på seg selv?

Kald vind, så kle på deg. Da er det supert ute i sola nå :ahappy: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå lurer jeg på hvordan det går med @TonjeM sin manns fot. Om det løste seg med lege og røntgen? 

Ellers burde jeg reagere her, har lekt standinBonde i dag, uten komplikasjoner, som jeg vet om. :lol: Og fanget to løse kaninunger, drittungene KLATRER over døra. Vi snakker dør på over metern. Tok en på fersken i går. Så de to rømlingene er satt en annen plass. Fremdeles to til på tur, men de får jeg fange inn etter hvert, Kanskje vi får fatt i Trampe-villkanin også. :aww: 

Burde rydde og vaske hus, gjøre skolearbeid, ut på  med både hunder og hester, fange flere kaniner, begynne desinfisering hos kaniner og i det heletatt. Det går ikke med alt det når det er mindre enn 4 timer til mann og barn kommer hjem og vil ha middag. Bare sitte her og glane på tv og slappe av? Kjempegod idé ! ;D Men ikke helt gjennomførbar. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det var vell klart at jeg skulle ha han som var mest lik moren sin, eller? Si hei til Lynwyr Pod, etter Pil og barnebarn av Lyn
    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...