Gå til innhold
Hundesonen.no

Årstid og valp


Amanda
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Tidlig vår, Da kan den være med til høsten. Men san ellers lettere å få en valp når det er lett å gå ut uten å kle på seg en hel del klær og valpen ikke syntes det er så kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke valp etter årstid, men sånn i teorien om jeg kunne bestemt akkurat når jeg skulle få hund så hadde jeg foretrukket våren. Da er det fint å være mye ute, noe som er kjekt både mtp husrenhetstrening osv og mtp sosialisering, miljøtrening og slikt. Dessuten er de da gamle nok til å bli med på skitur når vinteren kommer igjen, morro og praktisk for meg som går en del på ski om det er føre for det så slipper jeg å sette igjen valpen i bilen og gå egen tur med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger ikke etter årstid, men om jeg har mulighet ift valpen jeg vil ha, så foretrekker jeg å få valpen på våren/tidlig sommer. Da kan vi være ute mye av tiden - jeg får lettere fri (sommerferie) enn på vinteren, og renslighetstreningen er mye enklere - og ikke så "freezing cold".... . Nå har jeg hatt høst/vintervalper to ganger på rad, så neste gang, når enn det blir, SKAL jeg har vår/sommer-valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Keo to uker før sommerferien var ferdig, sånn cirka. Det var i grunnen en perfekt tid! Vi fikk satt oss litt inn i hverdagen, skoledagene var ikke nødvendigvis så lange, han fikk gjort seg kjent med faget mitt, været var fint til å kunne være ute i skog og mark osv. Hadde jeg fått valgt selv neste gang, så hadde jeg sagt midten av juli, typ bursdagen min den 14.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker vår/sommer. Kan være masse ute. Jeg har valpene mine løse uansett :P Men kjøper ikke valp etter årstid, så tar det heller som en bonus om det klaffer med vår/sommeren :) Har hatt to sommervalper, en høstvalp og to vintervalper. Alt sammen var ok. Husrene har valpene blitt når de har vært klare for det - årstiden har ikke hatt noen innvirkning på det. Så lenge man tar valpen ut med jevne mellomrom så blir den husren når den er moden for det, og det er ikke så mye man kan gjøre for å speede opp prosessen. Noen er trege, og andre er raske, sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt vintervalper, funker fint det :) Kunne ikke tenkt meg å hatt sommervalp, da kan de jo ikke være med på noe gøy :P (nei, jeg gidder ikke putte de i en sekk :P ) men jeg velger ikke årstid, kommer drømmevalpen i Juli så får den bare komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Veldig liten betydning, men liker bedt høst/vinter valp: da er de ett år pluss når første sesongen kommer og samme når andre sesongen begynner. Utenom det: egentlig helt ubetydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hatt valper på våren/sommeren (hentet i april, juni og august) så har ikke så mye å sammenlikne med. Det var enkelt med tanke på årstid hver gang. Fint vær, var bare ute og sulla og veldig greit i forhold til studier og ferie. Men i forhold til tursesongen er høsten best tror jeg. Nuka måtte være hos mamma et par uker i juli pga turlederjobb i fjellet der jeg bare kunne ha med den voksne hunden. Men tid på året er ikke avgjørende for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår/sommervalp, fordi da er det mulig å bruke ferien. Selv om våre hunder bor hovedsaklig ute, pleier vi å ha valper inne den første tiden og så fase dem ut til hundegårdsliv. Det tar 3-5 uker... :) uavhengig av om hunden er vokst opp hos oppdretter ute eller inne.

..og . en liten valp har ikke god nok pels til å bo ute vinterstid. Mattilsynets retningslinjer for hold av hund utendørs sier også at valper under seks mnd ikke egner seg for å oppstalle utendørs. Altså er vår/sommervalper det eneste praktisk mulige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerhalvåret, slik at verandadøren kan stå åpen ut i hagen. Mye enklere å få stueregn, også når man kan løpe ut med hunden barbent og slipper å styre med å kle på seg (eller fryse halvt ihjel mens man venter på valpen).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same same for meg egentlig. Har hatt valp i alle årstider, mtp renslighetstrening så er det nesten (for meg) viktigere hvordan èn bor. Nå som jeg ikke lengre bor i Oslo, 3. etasje uten heis, men har hus og hage så er alt så meget bedre;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker vår-sommervalp med tanke på renslighetstrening. Sist ble det valp i oktober, det var helt greit det også, men da hadde jeg valp med litt pels som ikke syntes det gjorde noe å gå på do ute når det var litt kaldt. Nå skal jeg ha korthåret valp, og er veldig glad for at den kommer i sommer. Når vi i tillegg bor i blokk, ser jeg på det som ekstra positivt å få den på sommeren. I tillegg når jeg er student er jo sommeren absolutt den beste tiden ift. at jeg har fri. Nå som jeg er student, så planla jeg faktisk sommervalp, og var heldig å fant en oppdretter som skulle ha kull akkurat når det passet best for meg, vinn vinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har man ikke så mye valg når man får valpen. Det styres av løpetiden. Jeg har hatt 2 vintervalper og 1 høst valp. Det var helt klart enklest med høst valpen, for da hadde jeg litt tid før vinteren kom, og det var lettere å være utendørs. På vinteren er det mye værre, valpene er ikke så gira på å være ute over lengere tid. Så hadde jeg kunne valgt tidspunkt ville jeg valgt våren, så har man hele sommeren på å være ute og farte omrking med valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter og foretrekker å ha valpekull som fødes i perioden mars - august. Da kan valpene være mye ute og det er veldig mye lettere å tilfredsstille behovet for sosialisering enn det det er i den mørke og kalde årstiden. Jeg får også god tilbakemelding på at valper fra meg er nesten reinslige når de leveres og det hadde de neppe vært om de ikke hadde fått flere runder ute i hagen hver dag fra de er ca 5 uker gamle.

Det er kanskje noe vanlige valpekjøpere også bør tenke igjennom: Hva har oppdretteren gjort av sosialisering når vær og føreforhold tilsier at det ikke er lett å ha små valper ute?

Når jeg selv skal kjøpe valp, foretrekker jeg også den lyse årstiden. For 2,5 år siden fikk jeg en tynnpelset liten 11 uker gammel valp i hus et godt stykke ut i november og den høsten/vinteren var det veldig kaldt. Det var ikke enkelt hverken med reinslighetstrening eller miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...