Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

Hva tenker folk om JRT? Jeg har veldig veldig veldig lyst på en slik en som neste hund (om jeg ikke går på en schæfersmell igjen da)

Er borte i mye JRT (og Parson) gjennom hi trening og oppdrettere vi kjenner. Jevnt over er begge rasene veldig bra sosialt med folk. Men veldig varierende over for andre bikkjer. Ene oppdretteren har ALDRI to hunder sammen, da smeller det... Mens enkelte andre har svært omgjengelige og sosiale bikkjer.

Parson har mye jakt, det er ofte fraværende hos JRT (med solide unntak) Sistnevnte ER jo lite homogen...

Ellers er det jo terriere; lettantennelige og mye lyd :P Men de tar jo verden på strak arm :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Guest Michellus

Norsk buhund: Har jeg bare møtt unntak? :P Alle buhundene jeg har møtt har vært relativt stille, altså ingen overdreven bjeffing/gneldring. De har vært førerorienterte til en viss grad med varierende grad av jakt. Ellers har de vært lette å trene, men kanskje litt vanskelige å holde på konsentrasjonen om det har vært noe mer spennende å finne i miljøet. Utrolig søte og kosete da, liker å sitte på fanget og koooose med alt og alle :) Ellers er de så klart ganske aktive hunder har jeg inntrykk av.

Shiba & Akita: Jeg får litt sånn samurai type ære og verdighet av dem. Er du ikke bra nok, fortjener du ikke dems oppmerksomhet. Har du fortjent dems oppmerksomhet føler jeg at det er lett å miste den igjen om man gjør noe feil, som igjen ender med at man må begå seppuku :P

På den seriøse siden synes jeg det virker som harde hunder. Ikke førerorienterte i det hele tatt og lite samarbeidsvillighet. Unntaket blir i mitt hode om man har noe veldig godt eller noe hunden synes er veldig morsomt for å få den til å gjøre noe i det hele tatt. Mye jobb for kontakt ute på tur og ellers da, føler jeg. Ellers har jeg inntrykk av at shibaen er generelt litt mer livlige og aktive enn akitaen, om dere skjønner hva jeg mener. En tora-ge akita er en av mine største drømmer som aldri kommer til å gå i oppfyllelse :wub:

Petit basset griffon vendeen? De er så søte at jeg nesten kunne vurdert å ta en jeger på kjøpet. Tror dere det er marked for å låne bort hund til jeger som vil trene og jakte med den?

372ea0b0-38b5-40f8-b515-41f3f57bf635.jpg

Det er en nabo her i området som har en, og den er så forbanna søøøøt :wub: Mer hadde jeg egentlig ikke å si om den rasen, annet enn at den jeg så virket veldig happy-go lucky :)

Hva tenker folk om saluki?

En i nabolaget mitt har enten 4 eller 5 salukier. Jeg blir alltid like overrasket over hvor små de egentlig er hver gang jeg ser dem. I mitt hode er de større. Kroppskontakt, soving, løping og jaktlyst er det som popper opp i hodet mitt når jeg tenker på saluki (evt mynder generelt).

Karelsk bjørnehund: Av det jeg har hørt folk har beskrevet om denne rasen, tenker jeg at det er mallens svar på jakthund.

Edit: Herregud, bor jeg i hundeleksikonets senter eller? :P Synes alle raser bor i nabolaget mitt her i Rakkestad :P

Endret av Michellus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamthund :wub:

burde ha gifta meg med elgjeger bare av den grunn.... :)

Veldig hyggelige hunder :)

Men, du kan jo ha elghund og trene den, og tilby jaktlag at du stiller som hundefører. Mange jaktlag som mangler gode hunder. Kjenner flere som får masse ekstra jakt ved å ha god elghund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamthund :wub:

burde ha gifta meg med elgjeger bare av den grunn.... :)

Veldig fine hunder! Mitt inntrykk er: Hakket mer førerorienterte enn elghunden, går ikke like vide søk, svært jaktinteressert, avslappet sammen med familien, kan være samkjønnsaggressive, mindre lyd enn elghunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om dobermann?

Piper hele tida, uansett. De fleste med doberman drar den der "en god doberman piper ikke", men jeg trur de bare har blitt selektivt døve, altså. Jeg har vært borte i ivrige pipere før, men de er i det minste stille innimellom. Doberman piper jo ALLTID. Har kun møtt ei tispe som ikke konstant piper, men hun er også en godt voksen dame. Og så har de svært ofte kreft. :hmm: Ekstremt vakre og atletiske, superlojale, og veldig, veldig klengete/stort behov for kroppskontakt.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om dobermann?

Piper hele tida, uansett. De fleste med doberman drar den der "en god doberman piper ikke", men jeg trur de bare har blitt selektivt døve, altså. Jeg har vært borte i ivrige pipere før, men de er i det minste stille innimellom. Doberman piper jo ALLTID. Har kun møtt ei tispe som ikke konstant piper, men hun er også en godt voksen dame. Og så har de svært ofte kreft. :hmm: Ekstremt vakre og atletiske, superlojale, og veldig, veldig klengete/stort behov for kroppskontakt.

Enig med SEC. Svigerinnen har en og det er plagsomt å være på besøk der. Et masete, slitsomt og tassende individ. Men den er superglad og en stødig hund utover det.

Så forresten en mann som måtte bære en svær doberhann utover brygga her i sommer. Bikkja var livredd for å gå på brygga. Det så litt spesielt ut :lol:

Jeg har også inntrykk av at det er mye dårlig avl, så man bør være veldig sellektiv med valg av oppdretter. Svigerinnen og mann leita i over et år, før de fant et ok kull. (Også endte de opp med pipedyr allikevel :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie? :)

Min erfaring med border collie:

Supre hunder med mye motor og arbeidsvilje når det er bra avl og de får det de trenger av hjernetrim og mosjon!

Stressa, nervøse hunder som gjeter på alt og alle når det er dårlig avl eller at de ikke får det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soft coated wheaten - herlige hunder som går supert sammen med mennesker, elsker folk og er såå glade. Ellers grei med andre hunder, men som mitt inntrykk av terriere flest, når det smeller så smeller det skikkelig. Nyyyydelig, silkemyk pels, elsker pelsen utenom barten, de skulle helst vært uten barten, ikke spesielt delikat når en superhappy wheaten kommer for å slikke i ansiktet etter å ha spist makrell i tomat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk her om Irish Softcoated Wheaten Terrier ? :)

Jeg har litt delte erfaringer, kjente en som var veldig rolig, og som hadde lite lyd. Også kjenner jeg et par som er helt spinnville med bjeffing, stikker av, og er totalt uten hemninger. Men der er det nok mangel på grenser, oppdragelse og aktivitet som slår ut. Sånn ellers innbiller jeg meg at det er en av de roligere terrierne, ikke så mye lyd, og ikke så sta som de andre?

Havanais?

Søte, små og blide :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...