Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

whippet?

Sove, spise, løpe, kose, repeat.

Neida :P

Lite krevende hunder som er med på det meste. Mammadalter. Ganske selvstendige, så ikke hunden man kjøpe om man vil hevde seg i de klassiske hundesportene. Spor og LC passer de godt til. Mange liker også snørekjøring, men igjen varierende hva man får.

Generelt godt gemytt. Backer heller unna enn å bli med om oppfordret. Lite lyd.

Det er lett å finne en godt whippet, og sånn håper jeg det fortsetter å være :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

boxern?

Voldsomme valper hele livet. Mye dårlig avl og mye sykdom.

whippet?

Enten løper man eller så sover man (og koser litt innimellom), alt annet er liksom ikke så farlig.

Hva tenker folk om saluki?

Fryktelig pene, og overraskende lite reserverte. Ellers er det vel løping og soving det går med de også.

Dalmatiner?

Blitt angrepet av to stykker (totalt uprovosert), så jeg er skeptisk. Ikke imponert over gemyttet på de jeg har møtt, og tror de er vesentlig mer krevende enn folk tror.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya Nix liker ingen, bortsett fra den gamle dreveren i skogen. Da flørter hun vilt og hemningsløst, og er en riktig liten søt tøs. Så det er godt skussmål (eller ei :P )

@ida Om du vurderer å kjøpe deg tibbe, så vil jeg skilles! Tygd på av en slik en og synes de er skumle!

Vizla anbefalte jeg til en "snobbejeger" en gang, en utrolig søt og herlig gutt, men litt vel stressa for seg selv. Hørte aldri noen lyder fra han. Han er i grunn bare søt han når jeg tenker meg om.

Hva tenker folk om JRT? Jeg har veldig veldig veldig lyst på en slik en som neste hund (om jeg ikke går på en schæfersmell igjen da)

Nix liker da mine hunder. Pføy. Tinka er hennes private pipeleke, for tenk :wub:

Neida, det blir ingen tibetansk terrier her, selv om mannen sa det slett ikke var en terrier men mer som en forvokst Lahso Apso :teehe: Jeg liker jo @madam mim sine, men de er ikke sånn som dere beskriver tibetansk terrier. Ikke i det hele tatt!

Edit: JRT, kjempesøte til de blir et par år gamle, så blir de noen bjeffete sinnatagger. Bortsett fra et par tre som er skikkelig kule og aldri blir helt voksne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aya Nix liker ingen, bortsett fra den gamle dreveren i skogen. Da flørter hun vilt og hemningsløst, og er en riktig liten søt tøs. Så det er godt skussmål (eller ei :P )

@ida Om du vurderer å kjøpe deg tibbe, så vil jeg skilles! Tygd på av en slik en og synes de er skumle!

Vizla anbefalte jeg til en "snobbejeger" en gang, en utrolig søt og herlig gutt, men litt vel stressa for seg selv. Hørte aldri noen lyder fra han. Han er i grunn bare søt han når jeg tenker meg om.

Hva tenker folk om JRT? Jeg har veldig veldig veldig lyst på en slik en som neste hund (om jeg ikke går på en schæfersmell igjen da)

En god jrt med god oppdragelse er sånn ca den kuleste bikkja man kan ønske seg.

Og så har du det motsatte. ...

Men de er terriere.

Lettrente , smarte , kjappe i alt de gjør og de er lette å belønne ( med lek vel og merke ) , men de er terriere...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petit basset griffon vendeen? De er så søte at jeg nesten kunne vurdert å ta en jeger på kjøpet. Tror dere det er marked for å låne bort hund til jeger som vil trene og jakte med den?

372ea0b0-38b5-40f8-b515-41f3f57bf635.jpg

"Labrador" i lite format med (litt) mer lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har noe som helst inntrykk av vestgøtaspets?

Å jo :) Har riktignok bare møtt hundene til en Svensk oppdretter som har vært en del på sporprøver her. Men hun har til gjengjeld en haug av dem. Søte og trivelige bikkjer, i hvertfall. En del lyd når de er fler sammen, ikke så mye enkeltvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo :) Har riktignok bare møtt hundene til en Svensk oppdretter som har vært en del på sporprøver her. Men hun har til gjengjeld en haug av dem. Søte og trivelige bikkjer, i hvertfall. En del lyd når de er fler sammen, ikke så mye enkeltvis.

Har du inntrykk av at de er mest "spisshund" eller litt mer "corgi" de har jo opprinnelig samme oppgaven (ku gjeting).

Synes de er litt spennende som rase. (noe jeg synes om de fleste raser jeg anser som litt uvanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix liker da mine hunder. Pføy. Tinka er hennes private pipeleke, for tenk :wub:

Neida, det blir ingen tibetansk terrier her, selv om mannen sa det slett ikke var en terrier men mer som en forvokst Lahso Apso :teehe: Jeg liker jo @madam mim sine, men de er ikke sånn som dere beskriver tibetansk terrier. Ikke i det hele tatt!

Edit: JRT, kjempesøte til de blir et par år gamle, så blir de noen bjeffete sinnatagger. Bortsett fra et par tre som er skikkelig kule og aldri blir helt voksne :P

Og når fikk Madam Mim tibetanske terriere, @ida? Noe hun har gått glipp av? :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktcocker og whippet?

Åååh, jaktcocker, det søteste av alt. Digger de. Små lykkelige energiske rakkere, som i tillegg er nydelige, eeelsker utseendet dems (det som ligner mest på min cockerblanding, derfor jeg la merke til dem første gangen). De virker bare helt herlige.

Whippet - nydelige, virker som supre og enkle hunder! Herlig å se dem i fart. Ønsker meg en sånn en gang.

Malle? Og hva tenker folk om boxern?

Malle er ferrarien i hundeverdenen, det heiteste og barskeste av alle. Bare for spesielt interesserte som ønsker å virkelig bruke hunden mye... Og så føler jeg det er veldig in å ha lyst på malle. Det er litt sånn statuspreg over det å ha eller ønske seg malle virker det som. Før var det liksom border collie som var det råeste man kunne ha, nå er det blitt malle. Bare mitt inntrykk, er jo godt mulig de bare har økt i populæritet fordi de har blitt mer kjent de siste årene. Jeg ønsker meg ikke malinois, da de er tusen ganger mer krevende enn hva jeg kan ha, og fordi jeg absolutt ikke ønsker hund med skarphet og vokt og ikke har store ambisjoner. Men flotte å avstandsbeundre :)

Jeg lurer på Faraohund! Hvordan ER de egentlig, når de ikke løper elegant i venstresvinger?

Eneste jeg vet om de er at de er utrolig stilige! Tenker alltid på den egyptiske guden Anubis når jeg ser en.

Hva tenker folk om saluki?

Nydelig!!! Absolutt noe av det vakreste blandt hunder. Elsker det lange behenget på ørene og halen til de langhårede, og de korthårede er også veldig elegante på sin måte. Katteaktige i gemytt.

Dalmatiner?

Sååå skjønne, de er så nydelige, vakker kropp og hode, og morsomt og søtt med prikkene. Virker så glade og herlige. Jeg kunne godt tenkt meg en slik en gang, men er skeptisk til denne røytingen alle snakker om.

Aussier har så fine farger! Vet egentlig lite om de, mitt inntrykk er at de er et greit og mye vakrere alternativ til border collie.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

--

Drever folkens? Drever!

Drever i mitt hjerte! :D

Aldri møtt en aggressiv drever faktisk. Gemyttet har hatt stor innvirkning på avlen de siste årene også (usikker på nøyaktig hvor mange år..) det som er så flott med dreverne i dag er at de er supre jakthunder, samtidig som de er fantastiske familiehunder :)

Vi sliter litt med en del bjeffing når han er hjemme alene, eller når han blir skikkelig gira. Og siden bikkja er skapt for å bjeffe, og at bjeffet ska høres på lang rekkevidde, så er det ganske skarpe og høye bjeff som kommer ut av det lille dyret :P ellers er dyret som regel veldig rolig inne, mye futt og fart i ute og snill som bare det :) han er jo bare 7 måneder enda. Mange venner av meg som har hunder selv som har kommentert hvor rolig han faktisk er i de fleste situasjoner, i forhold til være valp :) også fått positive kommentarer fra ukjente, dommere på valpeshow, folk/instruktører på hundeklubben at han er en fantastisk liten gutt med en helt herlig personlighet :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie? (hvor aktive, trenbarhet, gemytt, helse)

Basenji?

Dalmatiner?

Bearded collie er verdens søteste, gladeste og snilleste hunder! Jeg kjenner sikkert tjue stykker, og ingen av dem er sure eller vanskelige. De er ofte skuddberørte, det er vel det eneste negative jeg klarer å komme på. Hadde det ikke vært for pelsstellet skulle jeg uten tvil ha fortsatt med den rasen.

Beardis: søte, sosiale, tilpasser seg eier. God helse. Trenbare. Godt genytt. Enkle hunder :)

Dalmatiner: en del med dårlig gemytt. Samkjønnsaggresjon- er mitt inntrykk. @slush sin Nico er unntaket :) Han er en søt stor koseklump :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og så må vi ikke glemme @LolaPagola sin Casper, han virker jo helt herlig!

@Aya Nix liker ingen, bortsett fra den gamle dreveren i skogen. Da flørter hun vilt og hemningsløst, og er en riktig liten søt tøs. Så det er godt skussmål (eller ei :P )

@ida Om du vurderer å kjøpe deg tibbe, så vil jeg skilles! Tygd på av en slik en og synes de er skumle!

Vizla anbefalte jeg til en "snobbejeger" en gang, en utrolig søt og herlig gutt, men litt vel stressa for seg selv. Hørte aldri noen lyder fra han. Han er i grunn bare søt han når jeg tenker meg om.

Hva tenker folk om JRT? Jeg har veldig veldig veldig lyst på en slik en som neste hund (om jeg ikke går på en schæfersmell igjen da)

Jeg har jo møtt på noen småhissige eksemplarer, men kjenner også noen herlige individer. Sara sin samboer har en snill, grei og kosete en. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen liker godt Irsk Ulvehund, hva kan folk om denne? Diger og snill?

Kan tenke meg det blir myr dyp lyd av en slik stor hund :P Er de vanskelige å dressere? Trenger de strengere grenser/fastere hånd pga størrelsen, eller er de som alle andre? Vanskelig å beskrive, men en så stor hund kan jo ikke trekke i båndet på tur eller hoppe på folk :P Er de stae?

Kan jo bare snakke ut ifra de jeg kjenner og har møtt, men har ikke møtt noen som HOPPER i hilsesituasjon. De har liksom nesa i det mest interessante området uansett :whistle: .

Ikke en "hard" rase, og ikke en rask lydighetsrase. :) De kan jo lære, men det skal nok mye til å bygge opp utholdenhet og ekstremt gode belønninger i lydighet. Ikke vanskelig å dressere på hverdagsting syns jeg, men det er mye unghund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare snakke ut ifra de jeg kjenner og har møtt, men har ikke møtt noen som HOPPER i hilsesituasjon. De har liksom nesa i det mest interessante området uansett :whistle: .

Ikke en "hard" rase, og ikke en rask lydighetsrase. :) De kan jo lære, men det skal nok mye til å bygge opp utholdenhet og ekstremt gode belønninger i lydighet. Ikke vanskelig å dressere på hverdagsting syns jeg, men det er mye unghund da!

Min kommer bare frem og stiller seg med bringa helt inntil deg og legger hodet rett oppover kroppen din, så kan han likevel snuse deg på nesa med nesa si :P Han hopper ikke om man virkelig går inn for at han skal gjøre det, en gang.

Jeg har sett andre som hopper opp på kommando, men ingen som hilsehopper ukontrollert, som du sier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folk om saluki?

En prins/prinsesse som flyter over gulvet og bakken. Den er så elegant i alt den gjør at det virker som om den svever. Dette betyr dog at den har nesa i sky og skal IKKE fortelles av NOEN hva den skal gjøre, mene, si, tenke etc. Den gjør gjerne det du vil, men da må det være salukiens idé i utgangspunktet, og ikke din. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie? (hvor aktive, trenbarhet, gemytt, helse)

Milde, snille sjeler som kan være med på det meste, men ikke er forferdelig kravstore. De er jo en gjeter, førbar, myk og lettlært, men neppe den rasen med mest arbeidskapasitet og trøkk, så man velger noe annet om man har store ambisjoner, men fin på hobbynivå. Happy go lucky og liker stort sett alt og alle. Også er de jo ufattelig søte da. Minus er jo pelsen.. Krever litt stell, blir mye skitt med inn etter tur i skogen/når det regner og er vått og får klabber på vinteren. Og det finnes en del som er veldig lydberørt, dessverre.

Hva tenker folk om JRT? Jeg har veldig veldig veldig lyst på en slik en som neste hund (om jeg ikke går på en schæfersmell igjen da)

Jeg digger dem, dvs jeg ønsker meg parson, men de er jo mye det samme, ihvertfall etter min oppfatning. Har truffet et par av hver sort, 3 hannhunder og en tispe, en hannhund liker ikke andre hannhunder/utagerer på tur, men ellers veldig allright. En hannhund sleit litt med stress, men etter å ha passet den er jeg rimelig sikker på at denne hundens problemer var pga eierne (ingen tur, ingen oppdragelse, bare stå ute i bånd), tok ikke lang tid med tur, grenser og enkle knep før det var en annen hund. De to øvrige var bare kule og greie. Happy go lucky, energiske, fulle av trøkk, klovner, er med på alt, tøffe som få og rett og slett masse personlighet. Rå kule enkelt og greit :) Har inntrykk av at det kan være en del sammkjønnsagresjon da, spes på hannhunder, men mange som er omgjengelige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde, snille sjeler som kan være med på det meste, men ikke er forferdelig kravstore. De er jo en gjeter, førbar, myk og lettlært, men neppe den rasen med mest arbeidskapasitet og trøkk, så man velger noe annet om man har store ambisjoner, men fin på hobbynivå. Happy go lucky og liker stort sett alt og alle. Også er de jo ufattelig søte da. Minus er jo pelsen.. Krever litt stell, blir mye skitt med inn etter tur i skogen/når det regner og er vått og får klabber på vinteren. Og det finnes en del som er veldig lydberørt, dessverre.

Det er litt avhengig av linjer virker det som. Dette med arbeidskapasitet. Jeg har nå i høst trent med en som tror han er en blanding av fuglehund og terv..... og han er et resultat av nye linjer som er tatt inn. Oppdrettere er forundret over han. De har ikke opplevd maken. Jeg ELSKER den hunden :) Han er et funn, treningsmessig sett :)

10421276_10152372748036761_1737754658896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...