Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden din blir angrepet


JørgenK
 Share

Recommended Posts

Hei.

For noen uker siden kom en løshund løpende målrettet mot hunden min og angrep han. Heldigvis gikk det veldig bra da unghunden min trodde den andre hunden bare ville leke. Hundeeieren kom heldigvis løpende og fikk dratt hunden sin unna ganske kjapt.

Hva gjør dere når hunden deres blir angrepet. Jeg fant iværtfall ut at det er veldig vanskelig å skille en mellomstor og en stor hund alene!

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser hundens hensikt før det smeller så drar jeg min hund bak ryggen, mens jeg sparker mot og brøler til den andre hunden.

Jeg sparker da ikke for å treffe, men for å skremme den andre hunden bort.

Endret av *mokken*
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For noen uker siden kom en løshund løpende målrettet mot hunden min og angrep han. Heldigvis gikk det veldig bra da unghunden min trodde den andre hunden bare ville leke. Hundeeieren kom heldigvis løpende og fikk dratt hunden sin unna ganske kjapt.

Hva gjør dere når hunden deres blir angrepet. Jeg fant iværtfall ut at det er veldig vanskelig å skille en mellomstor og en stor hund alene!

Tips?

Kommer an på, aller helst prøver jeg og stoppe hunden før den får tak i min, om det ser ut som den kan ha tvilsomme intensjoner. Det man også kan gjøre er og bare gå videre. Noen hunder hopper på samme hva, men de fleste gjør ikke det, og ved og gå videre tar man bort en del av spenningen i hilse ansikt til ansikt og kan unngå slåssing.

Om det først smeller så er det enten og ta tak i halsbånd på begge(om begge sloss) og løfte de opp etter de og holde de der til de slipper (før eller siden får de oksygenmangel og må slippe, om de ikke slipper på egenhånd), dessuten får du holdt de mer eller mindre i ro så de ikke får til og rive/slite/fekte, og når de slipper så er det passe greit og holde de skilt etterpå. Om din ikke er med så hadde jeg tatt den andre og fått den vekk, så løser det seg selv.

Er det en "fektekamp" så kan man jo forsøk og brøle til en gang og se om man når igjennom, evt bare la de holde på til man får hjelp/de er ferdig (de er sjeldent noe alvorlige).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke gått inn for å skille to større hunder alene om jeg ikke virkelig måtte. Det beste er selvfølgelig om man kan forhindre den andre hunden fra å hoppe på din i utgangspunktet. Jeg har et par ganger måttet jaget vekk løse hunder vha hoing/streng stemme/sint kroppspråk, har da tatt hunden min i stramt bånd bak meg og gått mellom hundene. Om du er alene med hunder som slåss og det er så stygt at du må skille de, ville jeg gjort det som måtte til for å få vekk den andre hunden; sparke/slå med pinne e.l. Forsiktig med hendene dine! Det er fort gjort å få et stygt bitt, også fra din egen hund, i kampens hete. Da er det bedre å bruke føtter, en pinne e.l.

Men man må klare å se forskjell på alvor og "veiving med tennene". Med hannhunder er det ofte mye lyd og lite action, egentlig. Har vært i noen situasjoner med min som ser og høres ganske stygge ut, men ingen av hundene har fått så mye som en skramme. Da har de ikke gått inn for å skade hverandre, bare "vist muskler" (om det er stor størrelsesforskjell på hundene blir det noe annet, Fjotten er stor nok til at jeg ikke får panikk om det ikke virker som den andre hunden virkelig mener alvor).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at det har kommet en hund løpende målrettet mot oss for å angripe hun, men har opplevd hunder som er løse som kommer bort til oss, lager bråk :shocked:

Jeg prøver så godt jeg kan å få eier til å ta tak i hunden sin FØR den kommer bort til oss, fordi Chicka er ikke alltid like snill mot andre hunder og jeg vil ikke at hun skal ha dårlige møter med hunder som hun ikke kjenner.

Dersom det blir noe bråk, så prøver jeg enten å ta tak i halsbåndet, går ikke det, eller bråket er for intensivt så sparker jeg, bruker også noen velrettede gloser, så eieren pleier som regel å komme ganske fort og får tatt fillebikkja si :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min store skrekk. Vet ikke hva jeg ville ha gjort :( Får lett litt småpanikk i slike situasjoner og takler dem dårlig (heldigvis ikke ofte). Har møtt på noen hunder løse som jeg har trodd ha vært agressive (pga de har virket slik i bånd) og da jeg jeg dratt Nitro vekk og prøvd å stille meg i mellom og dytte den andre hunden vekk. Kunne da ikke slippe Nitro pga vi var på en bilvei med dårlig sikt. (ville vel kanskje sluppet ellers) Huff, Nitro blir gjerne helt vill når jeg blir SÅ anspent og styrer og baler så han setter i gang med utagering. Hele situasjonen blir mye verre enn det hadde trengt. :icon_redface:

Har truffet på noen hunder som har vært vennlig innstilt, så da går jeg bare imot og lar Nitro få slakt bånd mens jeg snakker vennlig. Ofte blir de andre hundene litt redd når Nitro kommer nært for han blir ganske ivrig og vil rett bort, og så er han så stor, så da tør de ikke komme helt bort. Noen ganger er det en perfekt hilseseanse og jeg blir så fornøyd! :ahappy:

Men jeg har en forsvarsspray på nøkkelknippet som jeg har hvis det skulle skje noe skikkelig fælt. (Nitro blir angrepet og er i fare for å bli alvorlig skadet) Ikke sikkert det hjelper, men har da noe. Og sannynligheten for at jeg kommer til å bruke den er minimal om ikke aldri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville mistet hodet og gått imellom, noe jeg sikkert hadde angra på etterpå. Jeg har opplevd å løfte opp wheatenterrieren i armene mine for å holde han unna en hissig og innpåsliten hund, det var bare en spontan handling uten så mye tankevirksomhet bak. Eieren av løshunden kom og fikk ropt til seg hissigproppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det en hannhund som ikke er vennlig innstilt ovenfor oss så løfter jeg Trym opp, da blir den fremmede mer opptatt av jentene. Og Trym bare henger og dingler der :)

Begynner noen å sloss på alvor (har skjedd en gang at en annen Staff fløy på Trym uten noe forvarsel) så løftet vi begge hunden opp, dyttet unna frembeina dems (så dem ikke skal få noe fraspark) og venter til dem slipper. Jeg putta jo selvfølgelig fingra mine inni kjeften på Trym og, det er ikke lurt :lol: Men jeg fikk ihvertfall forhindret at han beit seg fast i den andre.

Begynner noen å virkelig å sloss mens jeg er på tur aleine med alle tre så er jeg ikke sikker på hva jeg kommer til å gjøre, mest sannsynlig å binde de to andre mens jeg prøver å skille slosskjempene. Hvordan veit jeg ikke. Heldigvis har det aldri skjedd, og jeg håper det aldri kommer til å skje heller! Marerittet mitt er om alle tre går på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser hund som vil angripe mine sparker jeg definitivt for å treffe hvis streng stemme o.l ikke hjelper først. Heldigvis veldig sjelden jeg møter slike gærne hunder (stort sett er det eierne som er problemet og det er selvfølgelig kjedelig å måtte ta en hund på denne måten, men i situasjonen vil jeg hindre skade på mine hunder) Er jeg ikke sikker på hva hunden vil avventer jeg situasjonen og ser hva som skjer. Stort sett kommer en bekymret eier like bak.

I situasjoner hvor slosskampen allerede er i gang tar jeg tak i bakparten på den fremmede hunden og drar/slenger den vekk. Ved denne metoden har jeg aldri blitt skadet selv. I de situasjonene dette har skjedd har mine hunder alltid stoppet på beskjed fra meg, og derfor går jeg etter den fremmede hunden.

Hvis hunden da ikke gir seg sørger jeg for å ha muligheter som kjepp (i skogen) eller sparker den. Jeg har heldigvis ikke kommet opp i noen situasjon hvor hundene ikke har gitt seg etter mennesklig innblanding. Men det er greit å ha tenkt igjennom ting på forhånd, særlig mtp store hunder.

Kommer jeg i denne situasjonen og den andre hundeeieren ikke er tilstedet prøver jeg å sikre hunden og levere den på politistasjonen.

Jeg har aldri opplevd en slik situasjon uten at eier er tilstede, men jeg møter av og til delvis eller helt aggressive hunder. Stort sett er de i bånd, men noen ganger skjer ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg opplevd, og jeg ble faktisk bare stående der i sjokk før jeg klare å reagere. To fuglehunder som kastet seg over min 7-8 mnd gamle dvergpinscher. Hun lå å hylte, mens de brølte over henne, hun var klint til bakken. Fikk etterhvert dyttet unna hunder, og plukket henne opp, og holdt henne over hodet mitt, mens hundene hoppet opp etter meg og brølte... Da sparket jeg dem vekk, og etterhvert kom det en annen person til stede som hjalp meg å få dem vekk. Eier var ingen steder...

Hundene var ikke ute etter å drepe henne, da hadde hun vært død for lengst. Men det var veldig utrivlig opplevelse likevel, som på grunn av størrelsesforskjell kunne endt skikkelig ille. DPen ville ikke gå på bakken resten av turen, og var virkelig i sjokk. Etter dette ble hun litt fryktaggressiv mot store hunder på tur, dessverre.

Min beste løsning var å alltid ha Border Collien med, om det kom fremmede, store hunder bort til oss på tur, spesielt om de hadde litt "bust og høy haleføring", så stillte hun seg alltid i mellom den løse hunden og DPen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg en løs hund som kommer målrettet mot oss, løsner jeg kobbelet jeg alltid har hengende rundt meg, og peiver med det til hunden viker unna. Hvis det ikke hjelper så kommer sintstemmen fram. Hvis Bella blir angrepet av en hund på samme størrelse prøver jeg å få henne vekk i fra situasjonen. Hun er liten så kan plukke henne opp. Nytter ikke å fjerne den andre hunden, da min hund er gjerne den som ikke vil gi seg. Havner hun i slosskamp med en stor hund, aner jeg ikke hva jeg gjør. Prøver vel å skille dem på den måten som virker best akkurat der og da. Skal ikke så mye til før hun blir drept hvis den store hunden virkelig går inn for det, så da må man handle raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi ble angrepet, var det uten forvarsel og bakfra. Da dro jeg min til meg og fikk den andre til å backe. Hvordan husker jeg ikke, det er noen år siden. Nå ville jeg avverget det før det hadde gått så langt, om man ikke får en overraskelse bakfra da. Skulle det gå galt, ville jeg sluppet min egen og tatt tak i den andre. Jeg er ikke redd for å blande meg inn, kanskje på randen til å være litt dumdristig. Forhåpentligvis slipper den å bli utfordret. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ble angrepet av en stor (kanskje 25-35 kg) hund, den lusket seg bort til oss da vi gikk på veien, og det virket egentlig kun som at den skulle hilse, så plutselig hev den seg over hunden min og bet han i nakken!!! :( hunden min skrek av redsel. Ble heldigvis ikke skadet.

Jeg skrek hysterisk til bikkja, den ble redd og slapp, jeg løftet opp min hund og jaget bort den andre. Det var like før jeg sparket den.. Så sint og redd var jeg.. Skjelte ut eierne, som bare hadde sluppet den ut.. :( sa at dere KAN IkKE ha den hunden der løs!!

Det var ikke uhell, for den har vært løs både før og siden. Tips vil vel være å bli veldig flink til å lese hundespråk, men noen ganger kommer det rett ut av det blå omtrent. Særlig hvis den fremmede hunden kommer på som en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koom på en episode for litt siden hvor en Belger var litt for ivirg i tjenesten ved å beskytte dens eiendom. Den kom da ut på veien med et helvetes leven og alle tenna på tørk, C snudde da med Trym og Bodil (Bodil var en bråkmaker og Trym er jo gutt, noe denne Belgeren er og) Jeg brølte stopp til utysket, og jaggu stoppa den ikke og. Så jeg tror man kan komme langt ved å være litt myndig og "stor"?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble flydd på av en hissig basenji som hadde kommet seg ut av halsbåndet sitt. Basenjien og hennes mor/datter (vet aldri hvem som er hvem) er hissige mot tisper generelt, så jeg er alltid på vakt når jeg ser dem, selv om de alltid er i bånd. Vel, denne ene gangen klarte den ene å komme seg løs og kom rimelig målrettet mot oss. Foxy var løs så hun greide på et vis å komme seg unna, men den lille skittbikkja ga seg f**n ikke før jeg og eieren fikk mer eller mindre dratt henne unna.

Jeg ble aldri nervøs eller redd, men hadde det vært en større hund så hadde jeg nok fått hetta. Foxy er heldigvis en rolig hund som ikke bråker tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en "idiotsikker" oppskrift på hvordan man ungår hundeangrep. Den kom jeg opp med midt på natten for rundt 10 år siden , når jeg hadde en toller som stadig ble utsatt for det ( han var syk) og den har * bank i bordet* ikke feilet enda.

Det man behøver er en hund i bånd ( ev god innkalling) og en hund som ikke bråker og/ eller man har kontroll på.

I det man ser en løshund begynner forberedelsen. Man bør da gå ut i fra to ting a) eier har ikke kontroll b) hunden er aggressiv.

Uten unntak.

Man tar så tak i sin egen hund og holder den i halsbåndet tett inntil seg og står halveis i mellom. Skulle eier vise seg å ha kontroll og hunden ikke kommer bort kobler man på båndet og går videre.

Skulle eier ikke ha kontroll forholder man seg helt rolig og fattet til hunden kommer bort. Ikke et ord, ikke øyekontakt. Nå vil man at den skal føle seg trygg.

I det den fremmede hunden "stivner" når den står snute mot snute på din hund tar man ganske enkelt raskt og besluttsomt tak i halsbåndet dens og slipper sin egen.

Enten kommanderer man sin egen hund vekk, drar den fremmede vekk eller så rygger gjerne din egen hund unna helt av seg selv hvis den ikke er bråkete.

Så kobler man båndet på den fremmede hunden og overleverer den til eier med et høflig smil.

Den taktikken har faktisk ALDRI slått feil for meg, og jeg har bare møtt enten unnskyldende eller takknemlige eiere når jeg har tatt den i bruk. En eier med en svært hundeaggresiv hund ( som hadde stikki av) ga meg en klem faktisk :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter så har Chicka blitt angrepet av en løs og hissig Shiba.

Den fly på en gang, jeg fikk tak i den, også vred den seg så jeg glapp den og rett på Chicka igjen.

Da jeg fikk tak i den for andre gang så fikk den seg en skikkelig omgang i snøen,jeg holdt hodet ned med hendene og resten av kroppen med kneet, klarte ikke å komme seg noen steder med det taket jeg hadde på den, så den lå bare der i snøen på bakken og prøvde å vri seg ut.

Da eier kom så fikk hun så hatten passet om å slippe løs sånne krek, også fikk hun overlevert hunden, med beskjed om anmeldelse hvis det skjedde en gang til.

Den føk på to ganger og lagde flere hull i Chicka, så hun var heldig at jeg ikke klikket mer på hun :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv at jeg har blitt ganske god på å se på forhånd der det KAN oppstå et smell mellom hundene. Og da gjelder det bare å være i forkant for å forhindre at hundene møtes, om mulig.

Skremme vekk den hunden som kommer, stå mellom om det er mulig, eller ta tak i hundens halsbånd om den har det og slipp din egen hund eller bind hunden fast.

Har opplevd angrep eller "angrep" (ikke nødvendigvis snakk om å drepe altså, men en hund som ønsker å gi litt juling) flere ganger, og personlig blander jeg meg inn, tenker ikke på meg selv når det kan stå om livet til min egen hund.

Og en gang måtte jeg bruke makt for å få den andre hunden til å slippe taket, jeg ble bitt et lite bitt selv, men det stod om livet til min egen og hadde jeg ikke gått imellom så hadde ikke hunden min overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble angrepet av en hund for noen uker siden.... jeg fikk ikke til å gjøre en dritt jeg, for alt gikk så fort, og de var så voldsomme... jeg turte rett og slett ikke, den andre hunden var så sint. Ordnet seg da eieren omsider kom. Komplett umulig å unngå situasjonen og, for den kom ut fra en oppkjørsel, hadde ikke sjangs til å se den. Gikk bra med begge da... men Casper har fortsatt noen sår her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden hadde jeg en sånn skremsel selv på tur.

Går med mine 3 løse på tur (ikke båndtvang, de har en radius på maks 1-10 meter og jeg har aldri møtt folk der før) når jeg hører en panisk stemme roper på hunden sin. Valget er nå å ta mine i bånd eller la de fortsette å være løse ettersom den hunden personen roper på tydeligvis er løs, men før jeg får gjort noe som helst ser jeg en diger schæfer komme løpende mot oss med en flexi hengende etter. Den sikter seg inn på Kiwi! (Den løp faktisk rett forbi Minion, den var totalt fokusert på Kiwi)

40-45 kg schæfer mot en 8 kg skotte, det hadde aldri endt bra. Heldigvis har mine kort radius og Kiwi sin radius er maks 1 meter, i det sekundet (den stopper ikke opp, den skal ta henne i fart) den skal til å ta tak i henne grabber jeg tak i halsbåndet og river bikkja vekk. Så da står jeg der da, med en schæfer i ene hånda og bærer Kiwi etter selen i den andre (hun er terrier må vite) og schæferen prøver fortsatt å tygge litt på Kiwi.
Eieren fortsetter å rope etter hunden sin. Selv når han ser at jeg står å holder bikkja hans fortsetter han å rope, men ikke **** om jeg slipper hunden hans løs, han fikk vær så god komme å helt bort å hente hunden. :P

Hva jeg hadde gjort hvis hunden hadde klart å få tak i Kiwi? Det vet jeg faktisk ikke. :icon_confused: Hadde meget mulig blitt voldelig i min desperasjon til å redde Kiwi.

Jeg har egentlig bare erfaring med stor hund som angriper, ikke liten hund som blir angrepet og jeg merker jeg er veldig paranoid for at noe skal skje med Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett når noen hunder har braka sammen har det hjulpet å klappe i hendene, trampe i bakken og skrike "HEEEEEEEYY!" superhøyt. Ikke noe intense slosskamper vel og merke, men mer krangling. Og har vært såpass brå, truende og høylytt at de har stoppa litt.

Ozzy ble angrepet av en dobbermann på tur en gang og da tok jeg bare sats og sparket til bikkja i siden i ren refleks. Ikke noe alvorlig heldigvis, men der venta jeg ikke på eier gitt..

En annen gang braket Ozzy sammen med familiehunden (på 25kg) og da ble jeg helt satt ut og fikk ikke gjort en dritt. Heldigvis var samboer der, han bare gikk inn, tok Tolleren i skinnet( ryggen og baken) og slang han i gulvet også fikk jeg røska til meg Ozzy mens han sto over Tolleren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie har blitt angrepet noen ganger, men kun en gang har den andre hunden fått tak. De andre gangene har jeg greid å avverge situasjonen med å kommandere Ganzie i ligg, og gått mot hunden og brølt. Gå i mellom før det smeller, rett og slett.

Men den første gangen Ganzie ble angrepet så skjedde det helt ut av det blå, og plutselig hang hun i kjeften på en svær dobermann. Hunden hadde tatt Ganzie etter strupen og filleristet henne som ei tøydukke. Jeg fikk henne løs ved å sparke hunden gjentatte ganger av all kraft i mellomgulvet, etter en skikkelig fulltreffer slapp hunden Ganzie fordi den brakk seg.
Sparking er nok ikke optimalt, men det funket den gangen. Da hunden hadde sluppet fikk jeg gått i mellom og kjeppjagd bikkja unna.

(Huff, dette er åtte år siden, men jeg grøsser enda ved tanken. Der og da var jeg helt sikker på at jeg hadde mistet min beste venn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...