Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang :)

Mitt mål er bedre form og ned i vekt. Samt kutte ned godis/brus inntaket.

De siste tre ukene har jeg jogget 2 dager i uka. Bruker endomondo og moro å se tiden.
Jogger ikke fort, men kjenner at formen sakte begynner å bli bedre. Har fortsatt et langt stykke igjen, men jeg er igang ihvertfall.

Planen for denne uka er å jogge to ganger. Gjerne mer om jeg rekker, men jeg prøver å ikke legge for store krav/mål for meg selv. Viktig at jeg klarer å gjennomføre de.

Jeg sliter også veldig med brusdrikking og godis spising.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg er fryktelig dårlig til å spise frokost, for jeg eier ikke matlyst de første timene. Men nå har jeg spist en skive rugbrød med norvegia på, tjoho! :D

Trikset er å lage GOD frokost!

F.eks.:

Hjemmelaget knekkebrød/grovt rundstykke, egg (kokt/eggerøre/omelett(, spekeskinke (skjær bort fett)/kalkun-pålegg, sitronpepper, ruccola, tomat og kanskje en dæsj cottage cheese. Det er ihvertfall min favoritt! Brød med enkelt pålegg klarer ikke jeg heller...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ingenting kan gjøres halvveis her. Så da skal jeg prøve meg på dette programmet hver dag i 30 dager. Bare 20 minutter men jeg tror aldri jeg har vært så kjørt før :P *klippe video*

Noen som blir med?

Wow, skjønner godt at du ble kjørt av det der! Er det meningen at man skal ta dette programmet i 30 dager, og så gå videre på level to som stod øverst i videoen, eller skal man bare gå over til level to når man selv føler at man er klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, skjønner godt at du ble kjørt av det der! Er det meningen at man skal ta dette programmet i 30 dager, og så gå videre på level to som stod øverst i videoen, eller skal man bare gå over til level to når man selv føler at man er klar?

Kult! Jeg har forsøkt å finne ut av det, og etter hva jeg forstår så går man over når man føler at level 1 er for lett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger dere i sunt kosthold?

Jeg blir litt påvirket av alt lavkarbo snakk, men jeg er ikke intr i å kutte ut karbo. Tenker at allsidig og variert mat med middager med mye grønt er bra. Hva tenker dere?

Grovere brød med minst mulig hvetemel, eventuelt knekkebrød, så rene råvarer som mulig, mye forskjelllig grønt. Og ellers allsidig og variert. Gjerne kanskje en vegetarmiddag i uka? Bruke litt andre proteinkilder en kjøtt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ingenting kan gjøres halvveis her. Så da skal jeg prøve meg på dette programmet hver dag i 30 dager. Bare 20 minutter men jeg tror aldri jeg har vært så kjørt før :P

Noen som blir med?

Jillian er så motiverende! Fikk veldig lyst til å prøve dette i kveld, og kjenner jeg gruer meg allerede :lol: Jeg må definitivt starte med å følge Anita.

Tenker at level 2 må man nesten se an selv? At når man ikke blir like sliten av level 1 er det på tide å gå på level 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jillian er så motiverende! Fikk veldig lyst til å prøve dette i kveld, og kjenner jeg gruer meg allerede :lol: Jeg må definitivt starte med å følge Anita.

Tenker at level 2 må man nesten se an selv? At når man ikke blir like sliten av level 1 er det på tide å gå på level 2?

Siden det bare er 20 minutter så overlever man, tenker jeg :P Og ja, hun er veldigmotiverende! Og det er lagt inn endel tips underveis og hvordan man ikke skal gjøre det for å unngå skader og sånn. Er jo begrenset hvor mye man kan hjelpe over dvd, men jeg ble ferska i mange nybegynnerfeil jeg :lol:

Jeg og tenker at man gjør det sånn, man føler det vel når man er klar for litt større utfordringer.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i en prosess hvor jeg skal gå ned i vekt og bli i bedre form. Må nok gå ned en god del, så dette er en lang prosess. Treningsstudio og slikt er ikke noe for meg, jeg har ingen interesse av det og klarer dermed heller ikke å motivere meg til å gå så lenge før jeg faller av.

Det som funker for meg så langt er god mosjon. Hund + geocaching = masse mosjonering! Ikke bare blir turene lengre, de blir også brattere og jeg har mer enn èn gang funnet meg selv klatrende opp bratte fjellskrenter eller stigende over falne trær, høye busker og annet ulendt terreng (sti er for pyser)? Det er kanskje noe mindre effektivt enn 45 minutter ordentlig trening, men det er noe som motiverer meg mer.

Og om interessen for geocaching skulle dabbe av om noen måneder, så er jo planen å begynne å trene agility etterhvert. Og det er krevende! (I tillegg tl å være overvektig og i dårlig form, så har jeg også en medfødt hjertefeil som gjør enhver anstrengelse enda tyngre).

Jeg spiser sånn greit når det kommer til mat, både når det gjelder mengde og variasjon (greit, ikke optimalt :P ). Min store synd er sjokoladen om kveldene. Men tror jeg begynner å få litt kontroll på det nå, det frister mindre med snop når jeg har vært ute på langtur fremfor om jeg har sittet i sofaen hele dagen, så det er en ekstra bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er sunn mat, nettopp det, sunt. Altså minst mulig sukker, feil type fett (husker aldri hvem som heter hva :P ), hel/halvfabrikater, "tomme kalorier" osv.I tillegg til og kutte ut/ned på det kroppen ikke har godt av så gjelder det og spise variert, men da variert og sunt, ikke bare variert. Altså, variere mellom de forskjellige proteinkildene, variere tilbehøret både grøntfor, stapper og potet/ris etc om man har det. Det er det jeg kaller og spise sunt. Og det er helt lov og kose seg litt innimellom uten at man er usunn av den grunn, men alt med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ned en del i vekt, men sliter veldig med motivasjonen. Jeg spiser ikke noe særlig snop (kanskje litt chips eller sjokolade på lørdager, ikke alltid. Samme med brus), men sliter generelt med å spise sunt. Student så har ikke så veldig god råd, i tillegg er jeg litt kresen. Klarer f.eks ikke kokte eller stekte grønnsaker, og det er veldig mye grønnsaker generelt jeg ikke liker. Dette fører til at salaten bli kjedelig og jeg gr for lei av den.

Jeg prøver ofte å finne ssunne oppskrifter på nett, men det er ikke ofte jeg finner noe som frister og som er forholdsvis lett å lage.

I tillegg til kosthold sliter jeg med motivasjon til trening. Nå bor jeg ikke med hunden min heller, så jeg får ikke de daglige turenne der. Jeg liker ikke å trene sammen med noen, og vil helst trene der jeg slipper å treffe fok. Samtidig har jeg lyst å prøve meg på treningsstudio for tenker det vli mer variert trening da, og at jeg klarer mer å holde avtalene med meg selv om når jeg skal trene. Men, så erdet så utrolig dyrt!

Er nok inne i en ond sirkel også... Jeg blir fort trøtt og sliten, så etter skole og lekser frister det mest å bare sløve i sofan. Blir jo bare mer trøtt da, og dårlig kosthold i tillegg. Kanskjr jeg hadde fått mer energi om jeg fikk øagt om livsstilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt kosthold for meg er et variert kosthold uten hel og halvfabrikater, en masse tilsetningsstoffer, sukker, feil type fett, og at man faktisk har en liten idé om hva man putter i seg. Dietter trenger nødvendigvis ikke være spesielt sunne sånn sett, og mye er på mote tross alt. I tillegg så varierer det fra person til person hvordan man lever, hvor aktiv man er og hva slags allergier man har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovere brød med minst mulig hvetemel, eventuelt knekkebrød, så rene råvarer som mulig, mye forskjelllig grønt. Og ellers allsidig og variert. Gjerne kanskje en vegetarmiddag i uka? Bruke litt andre proteinkilder en kjøtt f.eks. 

Jepp her også. Bær , nøtter, linser og kikerter kommer nå til å bli innført mer ved diden av rene råvarer. Slutt på sukker og brus.. Spesielt sjokolade.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om biola i stede for melk i f.eks frokostblanding? Og Weetabix som frokostblanding?

Egentlig synes jeg ikke noe om frokostblanding i det hele tatt hvis du ikke blander ut Weetabixen med havregryn, litt nøtter og rosiner, banan er sikkert godt til det også! I stedet for biola og melk ville jeg prøvd med litt kesam (og søtningsmiddel) og ferske/fryste blåbær.

Feilen med den frokosten du foreslår er at det mangler proteiner, og du vil derfor bli ganske raskt sulten igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift til frokostblandinger. Har drevet og sett litt på de klasske, type wheetabix, kornflakes, fitness/fitness fruits(er det ikke det de heter?)

Og det slo meg at Cheetos gjerne har høyest fullkorn %? I hvert fall av det utvalget min lokale butikk har. Aldri smakt det da, men har vurdert det pga fullkorn prosenten.

Ellers har jeg spist en del Fitness/Fitness fruits, foretrekker fitness og så tilsette ferske bær eller frukt selv, eventuelt rosiner/tørket ananas, banan etc.
Også Axa(?) sin kornblanding med blåbær/jordbær har jeg spist en del, da blandet med youghurt, kesam, cottage cheese, eventuelt ferske bær/frukt. Og så er jeg glad i God Morgen Fruktmusli, da med melk eller youghurt, kesam, biola etc.
Havregryn med melk og eplebiter er også veldig godt! Var storfan av det i oppvektsten, tror jeg må kjøpe inn det, har ikke hatt det på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger dere i sunt kosthold?

Jeg blir litt påvirket av alt lavkarbo snakk, men jeg er ikke intr i å kutte ut karbo. Tenker at allsidig og variert mat med middager med mye grønt er bra. Hva tenker dere?

Det er det ikke noe fasitsvar på egentlig, siden det er individuelt hva vi funker på og ikke. For min del så bruker jeg f eks smør og ikke lettmargarin, men det betyr ikke at jeg bruker hauger og lass med fett selv om jeg er litt på lavkarbovarianten. Men jeg har en stoffskiftesykdom som gjør at jeg bl a tåler gjær og raskekarbohydrater veldig dårlig, et hensyn andre ikke trenger å ta.

Men jeg tenker stikkord for sunt er følgende: grovt, hjemmelaget, mye grønt, rene råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et sånt apropos tørket frukt: Den inneholder sukker. Er noe som skjer i tørkeprosessen som gjør at det naturlige fruktsukkeret omdannes til vanlig sukker. Så om man er på slankeren bør man unngå tørket frukt og heller bruke fersk frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg i gang! :D Veide og målte meg i morges og håper jeg klarer å holde dette gående.

Kveldskosen i dag skal bestå av mager vaniljekesam og cantaloupemelon i biter. Dritgodt, sånn for dem som trenger tips til gode, sunne ting! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...