Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Hehe...Jeg har laktoseintoleranse. Og jeg får vondt i magen av hvetemel. Ingen diagnose der, men jeg føler ikke at det er noe stress å droppe kun hvete. Masse annet godt å bake av.

(og jeg har snakket med ernæringfys og lege om det og de er enige.

Det verste med å ta valg/være intolerant om kostholdet sitt er i grunnen dem som er hånlige og ganske nedlatende til ens valg.

Så drit i det og pass deres egne saker. :flowers:

Vet ikke helt om det var siktet til meg, men håper du legger merke til at jeg skriver FRISKE. Får du mageproblemer av å spise hvetemel så har du jo tydeligvis et problem (jeg bor med en som er lik, som jeg også maser litt på at burde sjekke det med legen ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Kan noen forklare meg hvorfor noen spiser laktosefri/-redusert og glutenfritt selv om de tåler gluten og/eller laktose? :icon_confused:

Hadde aldri aldri aldri spist glutenfritt om jeg ikke hadde hatt intoleranse - dyrt, stressende, irriterende, blæh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri aldri aldri spist glutenfritt om jeg ikke hadde hatt intoleranse - dyrt, stressende, irriterende, blæh

Helt enig, fy flate hvor mye dyrere det er for glutenfrie varer! Og laktosefrie, forsåvidt. Melk f.eks. Det er jo dobbelt så dyrt er det ikke? Mener å huske det var det jeg konkluderte med. >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, fy flate hvor mye dyrere det er for glutenfrie varer! Og laktosefrie, forsåvidt. Melk f.eks. Det er jo dobbelt så dyrt er det ikke? Mener å huske det var det jeg konkluderte med. >_<

Det er helt sykt dyrt, særlig med laktosefrie produkter - de klarer man seg liksom ikke uten! En vanlig boks mager kesam koster 10 kroner, laktosefri koster over 30 kroner. Det samme gjelder melken.

Men du, hvis du ikke tåler gluten og trenger å få i deg litt karbohydrater, så må jo riskaker være greit? Snack a Jacks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskaker var veldig lurt! Raske karbohydrater også kan man jo følge nøye med på hvor mange gram man får i seg :)

Jeg spiser mye yoghurt om dagen, og ble positivt overrasket når jeg så at de store yoghurtboksene med laktosefri yoghurt koster 16kr på Kiwi. Det er jo ikke så ille! Jeg var sikker på de kostet 25kr, minst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har funnet trivselsvekta mi og har veid det samme mer eller mindre siden slutten av sommeren (gått litt opp og ned, men vekta går tilbake igjen til den normale vekten etter en liten stund) å avstå fra sukker har jeg ihvertfall ikke greid :P Men så lenge jeg spiser sunt mesteparten av tiden så driter jeg litt i det (og så lenge vekta holder seg) blitt sånn "tynnfeit", men tipper jeg begynner å trene litt ordentlig til våren igjen så da strammer det seg vel opp. Ikke det at det gjør så mye, jeg har liksom ikke til vane for å gå halvnaken rundt blandt folk, så er jo bare C og jeg som ser det (og han sier selvfølgelig at jeg er perfekt akkurat sånn som jeg er :P )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til øvelser for å få veltrente armer/mer muskler i armene, uten å måtte melde seg inn på treningsstudio? :)

Armhevinger og dips hjemme.enkelt og greit :)

Jeg har vært helt på kjøret siden august.i to år har jeg trent ca fire dager i uken,men etter 1. September har jeg kun hatt to joggeturer.går i skog og hei nesten hver dag,og går fort og i oppoverbakker,så har ikke mistet så mye kondisjon,men har mistet veldig mye muskelmasse.har rett og slett ikke tid til treningssenter pga lang reisevei til jobb,og har vært så sliten at jeg har mistet motivasjonen helt.men nå skal det bli andre boller.jeg skal prøve å jogge et par dager i uken i alle fall,og fortsette å gå i heia.dessuten skal jeg lage et program med noen få,gode styrkeøvelser til hjemmebruk.og kutte ned på alt snopet. Phu,det kommer til å bli en skikkelig jobb i starten,men jeg vet jo at det blir lettere etterhvert

Forøvrig - som laktoseintolerant synes jeg det er litt slitsomt med de som ikke spiser det og sier at de ikke tåler det selv om de faktisk gjør det,bare fordi det er en motesak. Det gjør det ganske mye vanskeligere for oss som faktisk må insistere på at vi virkelig ikke tåler det,og hele tiden passe på at ingen har sneket det opp i sausen fordi det "sikkert bare er noe hun sier".

Beklager skrivefeil og tegnsettingsfeil,skriver fra en ulydig mobil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig - som laktoseintolerant synes jeg det er litt slitsomt med de som ikke spiser det og sier at de ikke tåler det selv om de faktisk gjør det,bare fordi det er en motesak. Det gjør det ganske mye vanskeligere for oss som faktisk må insistere på at vi virkelig ikke tåler det,og hele tiden passe på at ingen har sneket det opp i sausen fordi det "sikkert bare er noe hun sier".

Skrive under på denne når det kommer til gluten. Får en del krasse kommentarer og min kjære stemor klarte i itllegg å prestere med å si at "åh, ja det blir en vanskelig jul for meg" når jeg fortalte at jeg ikke kan spise gluten. HERREGUD, vi spiser pinnekjøtt og stappe, jeg spiser det jeg kan :huh:

Så nei - jeg har liten forståelse for de som gidder helt gluten- og laktosefri kost når det ikke er nødvendig :blink:

---------

Trent en del i det siste og er blitt mer fornøyd med kroppen enn jeg var før jeg trente (logisk :P)! Syns det er veldig gøy å føle at kroppen fungerer, og forbanner meg samtidig over hvor godt trent jeg hadde vært om formen hadde vært optimal hele høsten :icon_redface: MEN jeg har klart å trene rundt 3-4 ganger i uken selvom, men makter ikke å løpe intervall eller lignende. Da kommer svimmelheten og kvalmen snikende. Men jeg prøver å gå lange turer i skogen med hunden når jeg orker.

Ikke gått ned mer enn 2-3 kg, men føler mye er strammere og ja.. Alt er egentlig bedre. Tidligere var magen mer blubbete og oppblåst, men nå er den flatere. Dog mangler jeg "kjærlighetstakene" og den bumpen nederst på magen (skjult på bildet forøvrig av buksen).

post-12405-0-04833700-1417120492_thumb.j

Inspirert av @Ane, men ikke like tøff :)

Målet er ikke å bli syltynn heller. Jeg ønsker å ha en kropp jeg er fornøyd med som ser sunn og frisk ut, og som fungerer. Videre trener jeg mye rumpe av en grunn (da puppene ikke helt er på min side før man får barn i min familie) :P Fokuset ligger i en sterk og stram kropp hvor fettet ikke disser. Likevel elsker jeg former på kvinner og ser opp til de med en sterk, feminin og sunn kropp.

Derimot vil jeg si hovedmålet er å være friskest mulig kropslig den dagen vi skal prøve å få barn. Med PCOS (som jeg trolig har) er kontroll på vekt og sunnhet en god start for å gjøre ting lettere :) Det er en god motivasjon i seg selv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet bilde

 

Noen som har tips til hvordan man blir kvitt den humpen nederst på magen? Husker ikke hva det kalles :P

Den er det siste som forsvinner og er der pga fertprosenten din. Helt normalt å ha det med "vanlig" fertprosent, men vil du ha den vekk må du rett og slett trene mer og bytte ut fett med muskler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hump!? Det der er da ikke noe hump å prate om!

Men ja, som Maria sier så må fettprosenten ned.

Haha, godt gjemt inni joggebuksa :P Jeg er på det punktet at jeg er fornøyd med magen over humpen, men føler selv jeg ser helt forferdelig ut i bare undertøyet eller naken :) Så det er neste punkt på listen, så blir det nok noe fint i undertøyskuffen å vise til mannen :shifty:

Den er det siste som forsvinner og er der pga fertprosenten din. Helt normalt å ha det med "vanlig" fertprosent, men vil du ha den vekk må du rett og slett trene mer og bytte ut fett med muskler. ;)

Allerede mye (i mine øyne) som har forsvunnet, så blir spennende de neste månedene :) Før sommeren eller sydenferie blir det aldri så liten diett for å få siste kick'en :)

Så håper jeg bare kroppen blir normal igjen sånn at jeg ikke besvimer hver gang jeg prøver meg på annet enn styrketrening :wacko:

Det er "bare" kosthold. Og utrolig vanskelig å få bort :) Jobber med den selv. Lykke til! Mitt tips er kosthold og mye styrketrening.

Trener mye styrke og har endret kostholdet mye allerede, men etter jul er det innstramming :) Merker at når kroppen og matlysten er på bånn er det vanskelig å kutte ut siste rest av godteri og slike matvarer :innocent: Jeg er vel kanskje bare utålmodig, men etter å ha sett resultater allerede de siste 2 mnd så blir de neste 6 spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg kommer i gang med joggingen, så blir jeg forkjølet og mister motivasjonen. Men jeg går jo mye tur hver eneste dag, så jeg er jo ikke i dårlig form.

Inspirerende å lese denne tråden her da. Dere er flinke :D

Forresten kan ikke jeg spise laktose heller, men skulle gjerne gjort det. De har mye godt og billig laktosefritt i sverige da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...