Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Det er så mye enklere når man har noen å dele framgang med, skryte litt av seg selv, og se andre klare sine mål. :ahappy: Jeg blir veldig inspirert av andre eksempel. Da får jeg et lite ekstra puff. At Marjan løper myyyyyye lengre enn meg, er liksom ikke så farlig. Jeg blir motiviert av å løpe mine små turer av å se hva han klarer eksempel.

Dessuten er jeg en sucker for belønninger. :aww: Jeg digger å klare noe og få en premie for det. :lol:

Har flere sett seg ut belønninger når dere når delmålene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har flere sett seg ut belønninger når dere når delmålene deres?

Ikke til delmål, men til sluttmål. Skal kjøpe masse fete bukser og badass sko som går over kneet. :ahappy:

Og ellers trenger jeg et spart i ræva ettersom jeg falt helt fra opplegget mitt. Sukk. Hva er opplegget her egentlig, lukka fb gruppe?

Edit, skrulleforum som utgir meg for å faile i sitering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal belønne meg selv i dag med et par klær eller noe annet fint, bare fordi jeg er så motivert nå - det i seg selv er en stor bragd. Klær og fine ting kommer til å bli belønninger når jeg når div. mål :)

Syns det fint går an å bruke denne tråden til skryting og sånn, sant? (Evt lage en ny skrytetråd for oss som ikke er heeelt der på fitness-tråden?) Det er litt motivasjon det i seg selv, å skryte av seg selv, se andre skryte av seg selv,r støtte andre og få støtte, osv. Det behøver ikke være noe kjempe spesielt, bare f.eks. at jeg klarte å ikke spise usunt selv om jeg kjedet meg grusomt i dag :)

Jeg er jo bare fb-venn med Grim og Maria her, jeg syns det er helt greit for min del) å dele litt offentlig også. Vet ikke helt åssen opplegget med fb-grupper blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, til dere som vil holde kontroll på kaloriene, vil jeg anbefale appen shapeup! Bruker den selv, og det hjelper veldig å holde oversikten! Jeg skal begynne å bruke den igjen fra i dag hvertfall. :aww: Veldig kult med strekkodescanner! Gjør det veldig lett å finne ut innholdet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, til dere som vil holde kontroll på kaloriene, vil jeg anbefale appen shapeup! Bruker den selv, og det hjelper veldig å holde oversikten! Jeg skal begynne å bruke den igjen fra i dag hvertfall. :aww: Veldig kult med strekkodescanner! Gjør det veldig lett å finne ut innholdet.

Samme her! Men noen ganger glemmer jeg av å plotte inn, da.. Men det er så fint at man finner omtrent alt av matvarer, der! Har ikke kommet borti å søke opp noe som ikke finnes.

Shape up til maten og trening (man får estimert hvor mange kalorier man skal ha i seg i forhold til trening og ønsket ukesnedgang), også endomodo til trening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, til dere som vil holde kontroll på kaloriene, vil jeg anbefale appen shapeup! Bruker den selv, og det hjelper veldig å holde oversikten! Jeg skal begynne å bruke den igjen fra i dag hvertfall. :aww: Veldig kult med strekkodescanner! Gjør det veldig lett å finne ut innholdet.

Den skal jeg laste ned! Lur app! :D

Edit: Noen andre som vet om lure apper?

Jeg har bla Endemondo og RunKeeper, som blir brukt når jeg husker det. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg laste ned! Lur app! :D

Edit: Noen andre som vet om lure apper?

Jeg har bla Endemondo og RunKeeper, som blir brukt når jeg husker det. :P

Accupedo - skritteller! :)

Edit: Veldig smart da den har pauseknapp, så man kan pause under bilkjøring osv slik at det ikke blir feil :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne tråden kan vi godt lage en ny tråd så det ikke blir forvirrende i forhold til facebookgrupper osv. Jeg har fått med meg et knippe soniser på facebookgruppe og vi er i gang. Vet flere har startet grupper også nå. Men de som ikke føler at de trenger en mindre gruppe å forholde seg til må GJERNE skrive i forumet. Det er motiverende for alle, det :)

Skal vi starte en ny tråd, da? "Frisk høst/vinter 2013 - motivasjon, råd og selvskryt" ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere sett seg ut belønninger når dere når delmålene deres?

Jeg og fire venninner har 30/100 denne høsten, altså tretti treningsøkter på hundre dager. Tre av oss bruker pulsklokke, og kun økter med mer enn 500 kcal forbrent teller. Belønningen for vel utført er en helg på Farris bad :D

Når det gjelder denne tråden kan vi godt lage en ny tråd så det ikke blir forvirrende i forhold til facebookgrupper osv. Jeg har fått med meg et knippe soniser på facebookgruppe og vi er i gang. Vet flere har startet grupper også nå. Men de som ikke føler at de trenger en mindre gruppe å forholde seg til må GJERNE skrive i forumet. Det er motiverende for alle, det :)

Skal vi starte en ny tråd, da? "Frisk høst/vinter 2013 - motivasjon, råd og selvskryt" ;)

Kan vi ikke like greit bare lage nytt navn på denne tråden a? Her finnes det jo både motivasjon, råd og selvskryt allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fire venninner har 30/100 denne høsten, altså tretti treningsøkter på hundre dager. Tre av oss bruker pulsklokke, og kun økter med mer enn 500 kcal forbrent teller. Belønningen for vel utført er en helg på Farris bad :D

Kan vi ikke like greit bare lage nytt navn på denne tråden a? Her finnes det jo både motivasjon, råd og selvskryt allerede ;)

Går det an? :P Sorry, var litt raskt ute! Men det kan vi godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et sånt apropos tørket frukt: Den inneholder sukker. Er noe som skjer i tørkeprosessen som gjør at det naturlige fruktsukkeret omdannes til vanlig sukker. Så om man er på slankeren bør man unngå tørket frukt og heller bruke fersk frukt.

Hmm.. Det er omtrent like mange kalorier i fruktose, glukose og sukrose.

Tørket frukt inneholder flere kalorier fordi vannet er trukket ut. Så spiser du like mye i vekt, så vil du altså få i deg flere kalorier.

http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/fruktsukker-hvor-usunt-er-det-egentlig-ernaeringsfysiolog-sv/

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333853

Frukt er sundt fordi man får med andre gode næringsstoffer "på kjøpet", ikke fordi den inneholder fruktose og glukose, fremfor raffinert sukker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det er omtrent like mange kalorier i fruktose, glukose og sukrose.

Tørket frukt inneholder flere kalorier fordi vannet er trukket ut. Så spiser du like mye i vekt, så vil du altså få i deg flere kalorier.

http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/fruktsukker-hvor-usunt-er-det-egentlig-ernaeringsfysiolog-sv/

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333853

Frukt er sundt fordi man får med andre gode næringsstoffer "på kjøpet", ikke fordi den inneholder fruktose og glukose, fremfor raffinert sukker.

Du har rett i det :) MEN det er allikevel viktig å huske på at man går fort opp i vekt av å spise "for mye" tørket frukt også. Nettopp fordi man gjerne spiser mye av det når man først er i gang. Men mye av det er sunt i moderate mengder.

Svisker er bra for fordøyelsen f.eks. Og dadler - visste dere hvor godt det egentlig er? Ferske som sådan! :)

For dere som er glad i iste kan jeg anbefale denne:

300.JPG

Billigere enn å kjøpe ferdigblandet i butikken og veldig lite kalorier. En liten pose passer perfekt å blande i en halvliter. Det er 8 poser i pakken. På coop obs Lillestrøm har de disse pakkene på tilbud til 10 kr nå :D

Og her er tips til frokost for den kresne:

http://www.godt.no/#!/artikkel/21361105/aatte-raske-frokoster-som-faar-deg-opp-om-morgenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede i gang, men blir gjerne med her for motivasjonens del.

Da jeg sluttet å røyke for 18 mnd siden "spratt" vekta opp 15 kilo. Når BMIen plutselig var 30 fikk jeg sjokk. Jeg gikk på Grete Roede i fjor høst, tok av nesten 5 av disse kiloene, men de kom nå på igjen etter jul. Må si at jeg ikke forstår meg på alle som sier at der sååå mett av all maten på GR. Jeg syns jeg var sulten alltid.

27 juli i år altså for nøyaktig 1 mnd siden kastet jeg meg på lavkarbo-bølgen. Jeg har alltid sagt at jeg ikke skulle slanke meg på en slik tullete måte. Men må bare si at jeg er veldig positivt overrasket. Magen er bra (har hatt sensitiv mage eller hva det heter siden jeg var i tenårene), jeg er mett og søtsuget er vekk.

På disse fire ukene har jeg tatt av 5 kilo. Jeg er ikke hysterisk og veier ikke maten. Jeg leser kun på maten i butikken og holder meg til det som har minst mulig karbo. Spiser selvsagt ikke pasta, brød, ris eller poteter. Forsøker å holde meg lavest mulig på karboene og er i ketose.

Men vi kan vel alle være med på denne tråden uavhengig av slankemetode?

Jeg trimmer på det vis at jeg 2-3 dager i uka går mellom 5-10 km med hundene i ulendt fjellterreng. Ellers så bryr jeg meg ikke så mye om trim. Trim tar gram, kosthold tar kilo har jeg funnet ut. Det jo sunt for helsa å være i aktivitet selvsagt, men det er ikke pga den at jeg tar av meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med :)

Har en gruppe på face som noen andre også er med i, bl.a ei som utdanner seg til personlig trener. Har snapchat og Instagram i tilegg til face :)

Har begynt på en livstilendring som heter clean eating. Google it ;)

Trenger noen team folk når motivasjonen svikter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Tine har kommet med ny melk, 50% mer proteiner og uten fett. Det er jo fint om man vil ha mer proteiner til frokosten feks, uten og legge på for mange ekstra kalorier. :)

Andre ting: Det som har hjulpet meg tidligere med og sette igang forbrenning er flere små turer pr dag enn en lang. Forbrenningsmessig så har jeg mye mer igjen for 3x20 min enn en tur på 3 timer, helt sært, men slik er det.

Man trenger ikke alltid ha så god tid eller presse seg på km vis for og få brent noen kalorier og ha noe igjen for det. Intervalltrening med høy intensitet er rå effektivt. 100m full fartx4 (feks) eller bakkeintervall, et par dager i uken, kan være nok til og gjøre en stor forskjell, både på forbrenning og kondisjon.

Eller kanskje bare noen få strekker med løping, jogg eller rask gange på den daglige turen for og få opp pulsen litt ekstra.

For de som trener litt, kreatin kan hjelpe på og kickstarte fett forbrenningen, det hjelper musklene, og muskler forbrenne som kjent fett.

Dagens tips fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så motivert nå! Men jeg dropper å begynne på Jillian greia akkurat nå tror jeg, ikke helt klar for det ennå.

Dagens skryt:

Nå har vi vært på tur, ca 1 time og 30 min. Rask gange med innlagt 4x100m jogging, 7 km totalt. Svett og ****** :P

Matmessig har jeg vært ganske flink!

Rugbrød med ost til frokost,

2 egg, 10 skiver agurk, et par skiver spekeskinke uten fett og 2 Yoplait double 0% til lunsj,

2 kjøttkaker, 1 liten potet, 4 store brokkolibiter, en gulrot og litt saus til middag,

1 skive rugbrød med ost og agurk til kvelds :D

I følge shape up (litt slingringsmonn da jeg ikke har veid maten, og det derfor kan være både mer eller mindre):

KALORIOPPSUMMERING

bullet_orange.png Ditt mål 1232 kalorier

bullet_orange.png Fra mat 1465 kalorier

bullet_orange.png Fra aktivitet -594 kalorier

bullet_orange.png Spist(Fra mat - Fra aktivitet) 872 kalorier

bullet_orange.png Igjen å spise (Ditt mål - Spist) 361 kalorier

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jaja, ingenting kan gjøres halvveis her. Så da skal jeg prøve meg på dette programmet hver dag i 30 dager. Bare 20 minutter men jeg tror aldri jeg har vært så kjørt før :P

Noen som blir med?

Hehe jeg har gjennomført det der en gang som et veddemål :lol: Veldig effektivt, men blir siiiinsykt kjedelig etter noen uker. Man skal være på hvert nivå i 10 dager, men om det blir alt for lett kan man selvfølgelig gå opp et nivå tidligere (eller øke litt på vekter/ta i hardere i øvelsene). Jeg tror egentlig kroppen har godt av pausedager for å restituere seg innimellom da. Men at det programmet der funka er ikke tvil :) Selv om det egentlig ikke er min type treningsmåte.

bare et sånt apropos tørket frukt: Den inneholder sukker. Er noe som skjer i tørkeprosessen som gjør at det naturlige fruktsukkeret omdannes til vanlig sukker. Så om man er på slankeren bør man unngå tørket frukt og heller bruke fersk frukt.

Du må lese på innholdsfortegnelsen. Noen typer tørka frukt har tilsatt opptil 10% sukker i tillegg til det som er naturlig i frukten.

Jeg burde virkelig komme i gang å trene. Ikke at jeg har så veldig mye å gå ned akkurat, men jeg MÅ begynne å trene... Så om noen har lyst til å bli med på en fb gruppe for de som vil begynne å f.eks. jogge eller annen hjemmetrening, gjerne med fokus på kosthold også. Jeg starter fra å ikke trene i det hele tatt, men er jo ikke stillesittende akkurat da. Det blir en del km tur med bikkjene om dagen. Noen som er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg har gjennomført det der en gang som et veddemål :lol: Veldig effektivt, men blir siiiinsykt kjedelig etter noen uker. Man skal være på hvert nivå i 10 dager, men om det blir alt for lett kan man selvfølgelig gå opp et nivå tidligere (eller øke litt på vekter/ta i hardere i øvelsene). Jeg tror egentlig kroppen har godt av pausedager for å restituere seg innimellom da. Men at det programmet der funka er ikke tvil :) Selv om det egentlig ikke er min type treningsmåte.

Du må lese på innholdsfortegnelsen. Noen typer tørka frukt har tilsatt opptil 10% sukker i tillegg til det som er naturlig i frukten.

Jeg burde virkelig komme i gang å trene. Ikke at jeg har så veldig mye å gå ned akkurat, men jeg MÅ begynne å trene... Så om noen har lyst til å bli med på en fb gruppe for de som vil begynne å f.eks. jogge eller annen hjemmetrening, gjerne med fokus på kosthold også. Jeg starter fra å ikke trene i det hele tatt, men er jo ikke stillesittende akkurat da. Det blir en del km tur med bikkjene om dagen. Noen som er med?

kan godt bli me i en jogge/trene/kostholdsgruppe :) skulle virkelig ha fått opp joggekondisen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...