Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg har ikke vekt så blir uten veien for min del også. I hovedsak henger jeg meg ikke såååååå mye opp i vekt, handler i grunn for meg også slik som andre sier å komme i form igjen.

Tror ikke jeg er der at jeg ønsker et så "nært" samarbeidsteam som 2-3 pers så tror jeg holder meg til denne tråden. :) Håper det blir mulig å bruke den som en plass å lufte litt frustrasjoner, dele kostholds og trenings tips etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil! Første omgang trene men sakte opp igjen etter 8 mnd med fryktelig dårlig form og lite aktivitet. Veiing er ikke så viktig nå, mer å komme i form og forhåpentligvis få igjen matlyst og kunne fokusere på sunnere kosthold. Men jeg må ta ting veldig rolig da, så er vel litt "kjedelig" sånn sett - blir mer mål om å gå tur hver dag, øke lengden forsiktig og sånt, ikke noe store omveltninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint "bare" være med i denne tråden og altså! ;) Men for min del vet jeg det hjelper å være ærlig med andre om egen vekt og egne mål, samtidig som at jeg ikke ønsker å dele detaljene på offentlig forum :) så det er også et alternativ - følge tråden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokusgrupper? :icon_redface:

Kan jo strate litt med meg selv :

Jeg har vært syk i sommer, jeg fokk borreliose. Noe som gjorde tilværelsen mer stillesittende, og snopet litt for lett tilgjengelig. Så jeg har fått på meg noen uønskede kilo.

Jeg er vel ca 165-167 høy, og veier 67 kg. Komfortvekten er vel egentlig 60-62 kg, som jeg veide før jeg ble syk.

Jeg har en fitness vekt hjemme, som måler fettprosenten sånn ca, den ligger på på 26%, noe som jeg synes er litt mye. Det jeg synes er vanskelig med dette, er at jeg har hatt spiseforstyrrelser før, og så fort jeg begynner å tenke på dette med vekt, så har det sånn innmari lett for å gå¨ti huet på meg. Jeg slutter å spise sikkelig, noe som ja, gjør at jeg går ned i vekt, men at kroppen også blir slapp og dvask. Ikke sterk og fit som jeg helst vil ha den. Jeg orker nesten ikke å gjøre noe, om jeg kommer i en sånn vondt sirkel, noe som blir hemmende mtp jobb, skole, hund og trening.

Jeg trenger mest hjelp til motivasjon med kostholdet jeg :) Kan vi legge ut bilder av det vi spiser f.eks? Tispe hverandre med gode og sunne oppskrifter, kanskje dele matpakka vi har på jobben?

Jeg betaler for mat på jobben, men det tenker jeg å slutte med, siden det blir litt for mye brød med norvegia eller kyllingpostei -Det er det eneste de har som jeg liker. Og jeg tror ikke det er så sunn mat i lengden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig enkelt med lukkede fbgrupper med en håndfull medlemmer i foreksempel - som har omtrent samme fokus. Jeg kommer ikke til å føle meg riktig plassert sammen med folk som driver hardtrening og har konkrete vektmål osv. Da blir liksom det lille jeg gjør så innmari "lite" i forhold. Så tar gjerne en gruppe med noen som har samme som meg som mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må mer enn gjerne gjøre det slik at vi deler i tråden :) Men JEG er på jakt etter noen som kan bli bedre kjent med mine og sine utfordringer i litt mindre grupper også. I tillegg til tråden. Jeg blir ikke motivert av bare en tråd på nettet, men liker å "binde" meg til andre også. Det jeg mente med fokusgrupper var dermed at vi kan dele oss litt avhengig av hva vi ønsker for så å utdype eventuelle problemer, utfordringer, metoder osv. med de som vil det samme som en selv.

Jeg er en kaloriteller. Ikke alle bør eller vil ned i vekt ved å telle kalorier. Men det funker for meg. Så jeg leter etter noen som vil være med og gå ned "sammen med meg" og som jeg kan relatere meg til. :)

Man gjør det slik man synes fungerer selv. Alle får bruke denne tråden som de ønsker.

Rak: nettopp! Akkurat det jeg tenker ift å ta nærmere kontakt med de man kan relatere seg til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si litt hvordan min gruppe på fb er tenkt:

Den er ment som en motivasjonsgruppe, hvor vi poster ting vi er fornøyde med eller om man trenger et spark bak. Legger opp til en ukesmål-tråd for hver uke. Her skal vi legge inn hva vårt mål for uken er og rapporterer inn på søndag hvordan det har gått. F eks er mitt mål for kommende uke å jogge to ganger i tillegg til gruppetreningen, mens for andre kan det være å gå en halvtime pr dag, løpe en time pr dag, spise 1500 kcal pr dag eller whatever. Ingen fasit på det. I tillegg ønsker jeg at man poster tips til sunne gode middager, sunt snop eller noe annet man vil tipse om.

Startet gruppen i vår men den har ligget i dvale. Sparker den igang igjen nå, så får vi se hvordan det utvikler seg.

Edit: igjen, jeg legger ikke til noen i gruppa om de ikke selv ber om det. Hvis dere kan tenke dere å være med men ikke har meg som venn på fb så finn meg og legg meg til.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å sette sammen grupper i henhold til det de ulike har sagt de ønsker i kveld, også må gruppa selv bestemme hvordan de vil holde kontakt. :) Man får lage en ny gruppe på face om man vil. Jeg ønsker å lage ny gruppe med "nye" folk fordi jeg liker å begynne på samme sted samtidig med andre.

Hvis noen har ønsker ift å lage/velge gruppe selv må dere bare gjøre det. Jeg tenker i alle fall 3-4 stykk per gruppe. :)

EDIT!

Kontakt hverandre for å lage grupper da, dere? :) Det er enklest om man ønsker det. Så fortsetter vi pratet i denne tråden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig enkelt med lukkede fbgrupper med en håndfull medlemmer i foreksempel - som har omtrent samme fokus. Jeg kommer ikke til å føle meg riktig plassert sammen med folk som driver hardtrening og har konkrete vektmål osv. Da blir liksom det lille jeg gjør så innmari "lite" i forhold. Så tar gjerne en gruppe med noen som har samme som meg som mål.

Omtrent samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde gått ned en 10-12 kilo, men motivasjonen er litt død for tiden. Skal prøve tygge litt på det før jeg bestemmer meg, kan være jeg hopper i det ;)

Jeg skjønner veldig godt hvordan det føles.. Er der selv også. Prøver gang på gang, men den skikkelige motivasjonen finner jeg liksom ikke. Derfor skal jeg prøve IGJEN! hehe. Håper noen trigger meg litt slik at jeg får lyst til å ta tak i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også å gå ned i vekt, men første bud for meg er å finne treningsgleden. Har brent meg på å sette høye mål for meg selv, for tidlig, så denne gangen skal det gå langsomt. Så min kategori er: livsstilsendring og dermed vektnedgang uten veiing. Kommer bare til å holde meg i tråden her, uten fokusgruppe, men vil gjerne bli med i fb-gruppa di Line, sender deg en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh denne tråden er for meg... Jeg har utallige ganger begynt og trene så gitt opp etter uker/måneder. Mest fordi jeg tror ikke jeg har gjort ting riktig og derfor ikke sett noen framgang og da mistet motivasjonen.

Nå VIL jeg bli sunn... Jeg vil slutte å være lat...

Jeg vil helst gå litt ned i vekt, er på 71 nå, vil helst ned til hvertfall 65. Og trenger å bli mer fit altså! :| Et av mine problemer er at jeg har null peiling på trening så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har begynt å jogge annenhver dag nå. Begynt litt forsiktig, begynte med 10 min rolig jogging, er nå oppe i ca 18 min... Vet ikke helt, hva er en decent joggetur? Hvor langt/lenge? Jeg kan ikke gå på treningssenter. Føler hvertfall her at folk skjønner det, folk jeg snakker med om trening sier bare at treningssenter er så bra og bla bla. Men når man har hund er det ikke greit å stikke på trening når bikkja har vært alene hele dagen. Pluss jeg liker det ikke i det hele tatt.

Jeg vil trene litt styrke, vil gjerne ha litt fastere lår og rumpe og mage, men aner ikke hva jeg skal gjøre. Og så syns jeg det er vanskelig å presse meg selv, for jeg vet ikke hvor mye som er nok liksom. Tenker at jeg ikke må ta for hardt i så jeg mister motivasjonen, men så kan jeg jo ikke lage det for lett heller.

Og jeg trenger tips til kosthold. Har null peiling på kosthold. Har skjønt at sukker og hvetemel er best å holde seg unna, pluss alt annet opplagt usunne ting. Men hva skal jeg gjøre om jeg kutter ut brød liksom :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt vanskelig å plassere alle i grupper. Dere kan egentlig melde dere på litt selv også. Vi kan fortsette tråden som en motivasjonstråd?

Orca - vil du være med i en slags fokusgruppe? Veiing? :)

Jeg kjenner at trening får være en bonus for meg. Det jeg trenger er motivasjon på kostholdsbiten. :) Jeg digger ikke fitnesstråden fordi jeg blir demotivert av å lese om andres trening :P Mer på kosthold, jeg. Alstå - jeg skal også trene mer, men det er kostholdet jeg ønsker å ha fokus på. Ikke hvor mange push-ups jeg har klart etc. Jeg er mosjonist sånn sett, ikke så opptatt av organisert trening eller resultater. Så snakk gjerne om mat i denne tråden!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smart! :)

Tror egentlig det er viktigst at folk drar lasset litt selv fra nå av jeg :) Er ikke meninga at jeg skal dra alle med rundt altså, sorry. Jeg blir bare så giret :P Men hvis dere selv fikser å ta litt kontakt med hverandre så går det jo an å ta det derfra. Nå kan vi jo begynne å dele litt i denne tråden? :)

Jeg har laget en gruppe på face. De som vil kan være med kan ta kontakt på PM, men tenker vi bør prøve å ikke være altfor mange.

Jeg er en kjedespiser.. Helt utrolig. Jeg kan ikke kontrollere inntaket når jeg er alene og kjeder meg. Godtestopp skulle jeg gjerne fått til og HAR klart det før. Hypnose next??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kjedespiser.. Helt utrolig. Jeg kan ikke kontrollere inntaket når jeg er alene og kjeder meg. Godtestopp skulle jeg gjerne fått til og HAR klart det før. Hypnose next??

Ahh, det er jeg også! Og det suger. Hva med å spise grønnsaker og dip nr du kjeder deg? Mager kesam+holiday dipmix er fint å bruke som dip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...