Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Flinke dere er!

Jeg er ikke så flink om dagen altså. Sliter med å ikke småspise.. Har ikke noe problemer med å velge riktig mat, men er så snopesjuk! Jaja.. Jeg må ta i et tak nå frem til jul. Skal ikke ned noe særlig, men vil ikke gå opp og vil helst unngå å ha overskudd FØR jul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Det er tyngre og tyngre å komme seg ut for tiden. nå som det er bekmørkt og iskaldt før middagen i det hele tatt er fortært.

Men når man først kommer seg ut, etter en evighet med styr og lag på lag med klær så man til slutt føler seg som en blanding av Michelin-mannen (kvinnen) og en seigmann (kvinne), så er det ganske herlig og forfriskende. I dag gikk jeg en times tid, rundt hele bygda (som bare består av bakker, bygda er jo bygget i et fjell), og hadde en herlig utsikt til nærmeste by. Var definitivt verd det!

1466177_10151722263316721_1144837807_n.j

1462976_10151722263401721_1134846617_n.j

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ skal jeg slutte og sitte på ræva og telle kaorier altså! Greit - jeg trener jo når jeg går 2-3 mil med hundene i uka, men det er ikke nok. Jeg skal melde meg inn på SATS. Blakke meg skal jeg. For jeg har ikke råd til å ikke dra dit, så jeg skal faktisk melde meg inn og begynne å trene mer. Jeg tror og håper det er nøkkelen for meg som vil "perfeksjonere" meg selv fremover. Vekttap er ikke så farlig, da jeg har normal bmi og vel så det. Endring av fokus, rett og slett! NÅ er jeg keen på å trene! :o

Sist jeg ble medlem på SATS og begynte å trene var for snart 5 år siden. Jeg gikk ned 15 kg på halvannen måned, kun fordi jeg begynte å trene, hvilket jeg da ikke hadde gjort på flere år. Så jeg vet at det funker om man er dedikert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt diett.no i et par dager og HERREGUD for flott den nettsiden er. Føler endelig at jeg har kontroll over matinntaket (selv om jeg av og til må skrive sånn ca mengde av mat da jeg ikke orker å veie mat). Har feks funnet ut hvor mye kcal jeg bør ligge på, og også klart å luke ut et par verstinger i kostholdet mitt.

Nå blir det nok dreis på fettprosenten antar jeg :D

Det skal sies at jeg har hatt stengt kostholdregime i 1,5 år nå og dette er første gang jeg har følt at jeg har 100% kontroll på hva jeg egentlig putter i meg. Jeg har også syntes at overgangen fra lavkarbo til lavkalori har vært litt utfordrende, men nå føles det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igang igjen så smått, og håper det kommer til og holde litt bedre denne gangen, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd, så vi får se. Starter smått, mtp hva som skjer viss ikke og hva som skjedde sist, men er i gang i det minste og det er positivt. :D Jogget 3 km sist mandag, litt gåing underveis. Definitivt tapt form siden sist, men det gikk greit. Vondt resten av uken så det ble nok litt mye. Denne uken er planen og jogge 1 km, men da flere dager(satser på 3), istedet for 3 km en dag og rasert kropp resten. Så nå satser jeg på 1 km mandag, 1 km onsdag og 1 km fredag, før jobb. Det er også et dilemma nemlig, jeg fungerer serdeles dårlig på dagen, men håper og kunne bidra til og endre det litt med og presse meg ut fordi.

legge på litt enkel styrketrening hjemme om kroppen kjennes grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg føler jeg spiser og spiser og spiser! Haha. Å telle kalorier er nesten befriende sånn sett. Mager mat = mye mat :)

Gleder meg til å veie meg på mandag igjen. Det et egentlig ganske utslagsgivende ift motivasjonen min videre kjenner jeg!

Ikke at jeg har noe som helst med det, men jeg har sett en del bilder av deg gjennom dette forumet gjennom tidene, og på alle bilder jeg har sett av deg har du vært slank?

Så med mindre du går veldig mye opp og ned i vekt fra du legger ut bilder, så behøver du jo ikke gå ned i vekt i det hele tatt egentlig?

Som sagt, ikke noe jeg har noe med, men blir litt trist av å lese at du har et sånt fokus på vekten om du faktisk er slank...

Selv er jeg vel ca. i samme str. som deg etter hva jeg har sett utifra bilder, og behøver på ingen måte å miste "fett", men å ha fokus på riktig kosthold og trening, både for helsen og for å bygge muskler/stramme opp kroppen litt, kunne jeg selv ha tenkt meg. :) Men det er jo noe helt annet enn den vekt-fokusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noe som helst med det, men jeg har sett en del bilder av deg gjennom dette forumet gjennom tidene, og på alle bilder jeg har sett av deg har du vært slank? Så med mindre du går veldig mye opp og ned i vekt fra du legger ut bilder, så behøver du jo ikke gå ned i vekt i det hele tatt egentlig? Som sagt, ikke noe jeg har noe med, men blir litt trist av å lese at du har et sånt fokus på vekten når du faktisk er slank... Selv er jeg vel ca. i samme str. som deg etter hve jeg har sett utifra bilder, og behøver på ingen måte å miste "fett", men å ha fokus på riktig kosthold og trening, både for helsen og for å bygge muskler/stramme opp kroppen litt, kunne jeg selv ha tenkt meg. :) Men det er jo noe helt annet enn den vekt-fokusen.
Sitter på mobil, så får ikke svart veldig utfyllende. Men du har helt rett i at jeg er normalt slank. Jeg er 177 cm høy og bruker størrelse 38 i klær, for å si det sånn. Og at vektfokus er feil vei å gå - ja. Men jeg har ikke alltid vært sånn jeg er nå, så vektfokuset er med meg som følger av fortiden og fordi vekt indikerer hvorvidt jeg er der jeg vil være eller om jeg er på vei opp. For meg er vekt en kamp jeg må ta hele livet. Jeg legger veldig fort på meg igjen, og må til dels ha det fokuset om jeg ønsker å forbli slik jeg er nå. Når det er sagt er Grete nå byttet ut med PT Stine og fokus på trening og styrke. I tillegg kan jeg mye om kosthold etterhvert. Så om jeg kan styre mine lyster er jeg på rett spor. Bli sterkere, få en mer velfungerende kropp og forhåpentlig vis bli strammere uten at reduksjon i vekten er noen indikasjon på noe bra. Mindre fokus på vekt og mer fokus på andre ting. Men jeg er en evig slanker. Sånn er jeg bare. Det suger, men jeg er heller slik enn å legge på meg de 20 kg som er borte. Så er det det å unngå å tenke syke tanker som må være fokus. Og et realistisk syn på egen vekt og kropp :) For tro du meg - etter et stort vekttap er det å se seg selv som den "nye" seg ekstremt vanskelig. Selv om det er 5 år siden mesteparten av vekta ble borte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, glemt av denne tråden. Hvordan går det med folk? :)

Selv er jeg bare mer og mer fornøyd med det jeg ser i speilet. Muskler jeg faktisk kan SE og som ikke er gjemt under masse ekkelt fett. Hendene mine forsvinner ikke i fettet når jeg tar tak i lårene mine lenger :lol: Er mindre selvtillitsknekk det nå, når jeg er generelt fastere i fisken.

Jeg er ikke like nazi lenger da, trener ikke like mye hele tiden, det blir litt sånn dann og vann. 20 knebøy her, 20 utfall der, 20 dips her, osv i tillegg til daglige turer. Kostholdet går veldig av seg selv, så det er tipp topp :thumbs: Men i jula, da blir det en del friere tøyler altså, hell no om jeg gir slipp på multekrem, ribbe, kaker osv. Litt moderasjon selvfølgelig, men på julaften skal jeg trille :sleep: "Problemet" er bare at jeg blir fortere kvalm av sukker og pøkk, så jeg klarer sikkert ikke å spise så mye som jeg har lyst til :icon_cry::teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har holdt meg stabil i hele desember, noe som var planen min. Jeg ville kose meg ordentlig i juletida, uten å ta HELT av i fråtseri, dermed satte jeg vektnedgangsprosjektet mitt på pause. Men var bevisst på å ikke gå opp masse igjen, jeg hadde ikke tenkt å begynne fra scratch i januar. Har jo gått ned 5 kg i høst, og vil ikke spise dem på meg igjen i jula.

Det har nok også hjulpet at jeg har gått en del i jula. Ozu må jo ha tur selv om det er juledager, og med fri hele romjula har jeg fått gått noen gode turer i dagslys også. Nå er det tilbake til hverdagen, og jeg har ingen revolusjonære og omveltende nyttårsforsett som jeg ikke klarer å holde - jeg skal bare gå tilbake til det jeg gjorde i høst, og fortsette min langsomme vei nedover på vekta. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt HELT av i jula. Er så lei av godterier og dritt nå at jeg føler meg klar for å gi slipp på det for en stund. Men jeg kommer til å slite med sukkerhunger en stund, det er jeg ganske sikker på. Jeg starterskikkelig på mandag. Men kjøper ikke noe mer godterier etc. nå. Har ikke mer igjen av søtsaker egentlig, men gidder ikke kaste gräddosten og alt det gode pålegget jeg har igjen før det er tomt. Men fråtse - det kan jeg godt ta også stoppe nå!

Møte med PT på fredag forresten. Skal signere ny avtale om møter frem til sommeren. Så jeg bør være i bedre hender enn tidligere hva gjelder trening. Jeg VIL ha en kropp jeg kan si at jeg har jobbet med når sommeren kommer. Blir mye stillesitting pga masteroppgaven nå dette halvåret, så jeg trenger å fokusere på trening ved siden av. Og riktig kosthold. Drikke mye vann mens jeg sitter og skriver f.eks.

Jeg har sikkert gått opp masse i jula, men det er helt ok. HVIS jeg klarer å ta meg sammen nå! Moren min er i gang, og hun er en seig f**n når hun først er flink. Så jeg kan jo ikke være dårligere enn henne :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått opp i jula, men gikk litt opp før jul (en del av de med vilje, men gikk opp litt mer enn jeg hadde planer om.

Skadet meg i november, og vært syk en periode. Så trening har det blitt lite av. Og så starter man å slurve med mat når man er dårlig har jeg erfart. :P Startet å drikke brus igjen (fy skamme meg!), og vært for dårlig med kostholdet. Enden på visen var at jeg startet å kaste opp en del igjen, så jeg må være nøye med kostholdet (og nei, jeg har fortsatt ikke bulemi, det er jeg for feit til trur jeg. :P ).

Så nå er det skjerpings igjen. Jeg har starta å bruke CRON-O-meter for å få oversikt over kalorinntak og næringsinntak. Planene er å gå over på et mer vegansk kosthold, men jeg må passe på å ikke underspise, siden jeg sliter å få i meg nok enkelte ganger. Jeg har litt lyst å prøve 80/10/10 diett en periode for å se hvordan kroppen fungerer på det.

Jeg må fokusere på helse, og det handler om kosthold mye også selvfølgelig. Fire viktige faktorer i livet mitt som må ut, og det er mettet dyrefett (det skal jeg ikke akkurat bli beskyldt for å spise mest av), sukker, alkohol og overvekt.

Nå har jeg kutta ut sukker igjen. Mitt lille alkoholforbruk er kuttet. Det skal reduseres i animalske proteiner her. Og da er det bare overvekten igjen. Men den skal kuttes ut nå den også. :P

Første mål nå er å komme tilbake i vekt der jeg var før jeg skadet meg og ble dårlig. Dvs noen kilo ned. Løpeformen må nok jobbes fra scratch igjen når jeg blir bra nok til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst har jeg ENDELIIIIIG fått energien tilbake :banana-santa:. Det har vært så himmelsk at jeg ikke kan beskrive det! Etter 7 år med skikkelig, skikkelig utmattelse, er det ubeskrivelig å kjenne at kroppen begynner å bli normal igjen! Mye av årsaken til dette er at jeg har gått over til lav-FODMAP dietten og kroppen har sluppet å fordøye matvarer den ikke tåler. Så jeg har fått mer energi og trent mer jevnlig og jeg har etter hvert greid å spise nok. Merkelig nok (som egentlig ikke er merkelig i det hele tatt) har ikke overvekten kommet av for høyt kaloriiintak, men av inaktivitet, så jeg begynner å merke det på klærne :Grin: .

I desember fulgte jeg en adventskalender med trening i hver luke, så jeg fikk trent nesten hver dag frem til ut i romjula. Det kjentes helt fantastisk ut. Jeg har STORKOST meg!! Jeg elsker jo å trene, har drevet med idrett hele livet, så at jeg finally kan trene så mye jeg vil uten at kroppen klapper sammen, er virkelig, virkelig godt.

Så jeg har glade forventninger til det nye året. Målet mitt er å spise og trene så jeg får nok med energi. Jeg trener fordi det er gøy. Så får bonusen være at jeg kommer ned i normalvekt og får mer muskler. Jeg har lyst å prøve meg på et par konkurranser/løp, men jeg tar ikke helt sjansen på å ha det som mål, og fokuserer heller på å være veltrent og dermed ha ei god helse. Helseaspektet er alfa og omega for meg. Uten den får jeg ikke gjort noe. Og det gjelder dere også! *vifte med en streng, men snill pekefinger*

Akkurat nå har jeg en ufrivillig treningspause. Har tannverk og betennelse og går på antibiotika, så må hvile noen dager. Tar det som et godt tegn at jeg i dag kjenner det kribler i treningslysten innimellom febertoktene :lol: . Jeg har en tendens til å bli overivrig, så prøver å minne meg om at lang nok hvile er kjempeviktig og at jeg skal spare energien ut over et helt år, vel, egentlig et helt liv.

Nå kom jeg på noe lurt! Jeg kan planlegge treningen fremover! Så får jeg brukt hviledagene til noe.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent endel i jula, men det har blitt mye sukker, hvitt mel, vin og stillesitting. I kombinasjon med mørke hele tiden betyr det fullstendig og komplett kjempetrøtthet for meg. Jeg er veldig klar for å spise sunnere nå, selv om sukkeravhengigheten nok henger i en stund, men jeg har et godt treningsgrunnlag nå mot vårsesongen heldigvis. Må spise ting som gir masse energi nå ... gjesp. Åh, slitsomt å være så trøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Poter! Så kjekt når ting begynner å fungere igjen. :lol:

Jeg er superfornøyd. Hadde første mosjonsrunde etter jula. En runde rundt bygda på 3,17 km hvorav 1 km er en eneste lang, bratt bakke. Ny pers - klarte for det første å gå opp hele bakken uten pause (og da gikk jeg fort!), og jeg gikk hele runden på 39 minutter, dvs en gjennomsnittsfart på 12,3 km! Det er rekord for lille meg som har hjertefeil, er overvektig, har elendig kondis og korte bein! Er så fornøyd! :ChristmasTree:

Merker også at formen er bedre, for jeg trenger kortere tid for å restituere meg når jeg er andpusten. De siste hundre meterne opp den bakken så trodde jeg at jeg skulle svime av eller kaste opp - eller begge deler samtidig. Var helt ******, men opp skulle jeg! Hjelper heller ikke at Ozu av og til bremser med alle fire for han finner noe han bare MÅ snuse på, så jeg får 10 kg motvekt på armen plutselig. Men er jo god trening det også, får litt styrketrening samtidig. :P

Men etter en kort pause på under et minutt etter den heftige bakken så gikk jeg avgårde igjen - og noen minutter senere jogget jeg likeså et par hundre meter også. Awesome! Ja, nå babler jeg, men er så happy! :D:D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke trent siden midten av november pga eksamensjag og div (som selvfølgelig er unnskyldninger). Kommende uke starter jeg semesteret med muntlig eksamen mandag kl 9, og en intens bacheloruke, så tror min start blir mandagen etter gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...