Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Mandag blir det trening igjen. Nå skal juleflesket av, slutt med brusen og alt godiset og ikke minst starte med frokost-pulveret igjen, så det blir hvertfall 3 måltider om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

27. desember fikk jeg og min amerikanske søster endelig skaffet oss medlemskap på det lokale treningssenteret her. Lenge leve Amerika; 20 dollar i måneden for et stort, moderne senter som aldri er kvalmende overfylt er slett ikke dårlig. Siden da har vi gått hver dag, ble altså 5.dag på rad i går. Man skal jo utnytte hviledager, men nå i starten er det jo tross alt ikke beinhard trening vi driver på med, så da drar vi i dag også gitt. Kjenner jo ikke til hva halvparten av maskinene gjør en gang, så vi tar det litt etterhvert. Føler oss litt som to små reker der vi står på 150 og 160-noe uten tegn til muskler, sammen med svære karer som like gjerne kunne vært bodybuildere. Men alle må starte et sted, sant?

Nå får det vel være nyttårsforsettet mitt å holde dette gående. Men realistisk sett tror jeg ikke jeg kan satse på å gå mer enn 3 dager i uken når skolen starter igjen. Skal jo prøve, men når skole, lekser og basketballtrening er over har man ikke mye igjen av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skryte videre. :lol: Til kveldsturen i går endte jeg opp med en ordentlig joggeintervall - jeg jogget fra en lyktestolpe til neste, så gikk jeg til neste lyktestolpe, jogget til neste osv. I hele 1,8 km! For et års tid siden, og antagelig mindre enn det også, hadde noe slikt vært fysisk umulig. Ny pers på snitt-tid: 12,05 per km! :banana-santa:

Og da jeg sto opp i morges så hadde jeg gått ned en hel kilo! Selvsagt for det meste vannvekt, men snakk om kickstart på det nye året! :ChristmasTree:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ skal jeg klare det! Spise sunt, og jeg blir nødt til å begynne å trene. Kondisen min er helt forferdelig dårlig nå, og vekta bare øker. Så fra mandag av skal jeg endre livsstilen min. Har sagt det så mange ganger nå, men nå SKAL jeg klare det! Har foreløpig et mål om å ned til 65kg, men etter hvert vil jeg nok ned til 60kg, muligens litt under det også. Er bare 162cm høy, så tror det er en grei vekt.

Men så må jeg vrenge hjernen min for å finne god og sunn mat. Både middag, lunsj osv. Finnes det noen nettside med fullstendige dags/ukesmenyer som er sunne og gode, hvor jeg kan hente inspirasjon fra? Vi har lett for å havne tilbake på det gamle og gode som vi vet vi liker, rett og slett fordi det er enklest slik...

Trening er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre. Tror hvertfall jeg bør sette opp en plan hver uke som jeg MÅ følge. Hvis ikke har jeg lett for å komme med unnskyldninger. Tenker også å følge programmet noen linket til på youtube, med hun treneren fra slankekrigen.

Aller helst ville jeg gjerne startet på treningsstudio, men det er så ufattelig dyrt!

Ellers skal jeg begynne å gå myye mere tur og jogge. Tror egentlig vi har noen fine turstier rett utenfor døra nesten, men vi har ikke sjekket det ut enda.

Noen som vil gi meg et spark i ræva, og kanskje komme med mat- eller treningstips? (Nå følte jeg at jeg kanskje har spurt om dette før, får gå tilbake i tråden og lese!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dere!

Nå er det nytt år!

Jeg har noen (muligens teite) spørsmål (basert på ting jeg tror jeg har hørt eller lest)!

Jeg har nemlig hørt at tre uker er den "magiske" grensa, der trening går fra å være et slit, til å bli mer noe man trenger å gjøre for å trives, hvis dere skjønner hva jeg mener? At nå, som mer eller mindre helt utrent, så er det et herk å måtte gjøre det, men om jeg bare lider meg gjennom det i tre uker, så blir det mer en vane, og noe jeg VIL gjøre, mer enn noe jeg MÅ gjøre. Sier ikke at man blir i kjempeform, eller at man kan ta 100 i benkpress om tre uker hvis man kan ta 20 nå. Bare at det blir litt lettere, og ikke så mye tiltak. Noe man gleder seg til. Nå skravler jeg. Uansett, er det en sånn magisk grense? Og er den ved tre uker?

Og så: Jeg fant et seksukers armprogram, som jeg syns ser ålreit ut. Ikke fordi jeg trenger sexy armer (vel, skaaaaaaader jo ikke), men fordi armene mine er slappere enn kokt spaghetti! Og det programmet virker ålreit, ikke noe avansert, ikke noe jeg ikke kan klare, selv med min totale mangel på koordinasjon og rytme. Så, dette har jeg lyst til å prøve nå frem til bursdagen min (i slutten av februar). Jeg har ikke en sånn ball da, men det går nok fint. Men, siden det er et seksukersprogram, så regner jeg med at man skal gjøre det hver dag, eller ihvertfall nesten! Er det ikke det man sier at man IKKE skal, altså trene sånn hver dag? Er det en dårlig idè? Jeg har ingen ting imot å gjøre det til et tolvukersprogram, feks, men jeg føler det er lettere å tvinge meg selv til å gjøre det hver dag, og vanskeligere å få det gjort om det skal være bare annenhver dag, feks.

Jeg trener forøvrig LITE styrke, og det merkes jo på kroppen. Men når jeg trener, så går jeg også på elipsemaskina. I dag gikk jeg på den i litt over 10 min, så tok jeg armgreiene, og så gikk jeg på maskina i 20 min til, før jeg gjorde noen yogaaktige øvelser som man trenger koordinasjon for å gjøre. Man blir vel bedre om man trener. :P Vet ikke hvorfor jeg sier det, men det er litt for å påpeke at jeg ikke går fra å IKKE trene omtrent, og til å trene masse styrketrening, for det gjør jeg ikke. Prøver å trene alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ skal jeg klare det! Spise sunt, og jeg blir nødt til å begynne å trene. Kondisen min er helt forferdelig dårlig nå, og vekta bare øker. Så fra mandag av skal jeg endre livsstilen min. Har sagt det så mange ganger nå, men nå SKAL jeg klare det! Har foreløpig et mål om å ned til 65kg, men etter hvert vil jeg nok ned til 60kg, muligens litt under det også. Er bare 162cm høy, så tror det er en grei vekt.

Men så må jeg vrenge hjernen min for å finne god og sunn mat. Både middag, lunsj osv. Finnes det noen nettside med fullstendige dags/ukesmenyer som er sunne og gode, hvor jeg kan hente inspirasjon fra? Vi har lett for å havne tilbake på det gamle og gode som vi vet vi liker, rett og slett fordi det er enklest slik...

Trening er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre. Tror hvertfall jeg bør sette opp en plan hver uke som jeg MÅ følge. Hvis ikke har jeg lett for å komme med unnskyldninger. Tenker også å følge programmet noen linket til på youtube, med hun treneren fra slankekrigen.

Aller helst ville jeg gjerne startet på treningsstudio, men det er så ufattelig dyrt!

Ellers skal jeg begynne å gå myye mere tur og jogge. Tror egentlig vi har noen fine turstier rett utenfor døra nesten, men vi har ikke sjekket det ut enda.

Noen som vil gi meg et spark i ræva, og kanskje komme med mat- eller treningstips? (Nå følte jeg at jeg kanskje har spurt om dette før, får gå tilbake i tråden og lese!)

Jeg liker veldig godt http://www.livegym.no, koster 50 kr i mnd og man får tilgang på maaaange treningsøkter av forskjellige typer. hardhet, lengde osv :) Og så kan man man følge med på hvor mye man trener enten i form av tid eller feks kaloribruk som blir framstilt grafisk, det syntes jeg var veldig motiverende :) I tillegg setter de opp kostholdsplaner for hver uke så man kan få oppskrifter og se antall kalorier for de som vil telle kalorier :)

Soppen: Ja, det blir lettere og du vil merke stor framgamg/at det blir lettere bare på de første ukene, men om det alltid er ved tre uker vet jeg ikke ;) Jeg må fortsatt tvinge meg selv til å trene selv om jeg har trent jevnlig i ett år. Men om det er skikkelig tungt en dag så tar jeg en kortere eller lettere økt (tar ikke harde intervaller som jeg nesten dør av fek :P) så jeg ihvertfall får trent. Det er bedre enn å ikke trene i det hele tatt, og så går det som regel lettere dagen etter igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoppenCamilla - jeg har hørt noe tilsvarende. Det gjelder de fleste vaner, hjernen trenger tre uker på å gjøre noe til en vane.

Mulig det stemmer, men jeg trente styrke tre dager i uka i fire måneder før jeg ga opp. Det ble aldri gøy. Joda, det virket - jeg gikk ned i vekt jevnt og trutt hele tiden, og jeg ble også fysisk sterkere, kunne legge på mer vekt for nesten hver økt. Likevel var det gørrkjedelig, og jeg endte med å droppe det.

Ellers så har jeg gått ned 1,7 kilo denne uka! Pangstart på nyåret! :bananas:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, har så lyst til å legge ut et bilde jeg tok her om dagen! Men det er rimelig dristig, så tror jeg skal la det være, men det var iallefall et ekstremt godt bilde å se. Jeg vet at jeg nok ikke har gått ned mye, med julemat og sjokolade på toppen, men på det bildet så jeg virkelig forskjell fra bildet jeg tok for en måned siden. Jeg er flink og trener, og på Nansen blir det mye mindre godis og brus enn til "vanlig". Jeg spiser jo også regelmessig, da maten står klar tre ganger om dagen, og det tror jeg gjør mye!

Neste halvår skal bli enda mye bedre! Starter året med en personlig trener-time, som jeg håper Elixia ikke har glemt at de skylder meg, så kan jeg gjøre noe i tillegg til gruppetimene fremover. Jeg skal trene minst fire dager i uka, og med tanke på både kropp og lommebok skal jeg kutte helt ut de få butikk-turene jeg har for vane nå. Å droppe usunnheter er det vanskeligste for meg, men nå skal jeg prøve!

Må 2014 bli det sunneste året i våre liv, alle sammen :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Gud. Aldri hatt så gangsperre som nå. Din forbanna PT!! :P Hun er flink, hun skal ha det. Rumpa mi er ikke enig. Ikke forsiden av lårene heller.

Jeg skal være flink i år jeg! :D Ikke ha så mye fokus på vekt, men mer på trening. Og minimalt med godteri.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Gud. Aldri hatt så gangsperre som nå. Din forbanna PT! :P Hun er flink, hun skal ha det. Rumpa mi er ikke enig. Ikke forsiden av lårene heller.

Jeg skal være flink i år jeg! :DIkke ha så mye fokus på vekt, men mer på trening. Og minimalt med godteri.

Veldig enig der! Etter at jeg fant ut jeg jo ikke er overvektig, innså jeg at å drive å veie meg var kjempeteit. Jeg ønsker jo å gå ned i vekt, men mye viktigere ønsker jeg å bli sunn, øke livskvaliteten, og se bedre ut. Det blir jo ikke store tallene å vise til uansett når man ikke har mer enn noen få å gå på, og da har iallefall jeg veldig lett for å skape urealistiske forventninger og idealer :)

I år er fokuset mitt på å øke yteevne og velvære, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig enig der! Etter at jeg fant ut jeg jo ikke er overvektig, innså jeg at å drive å veie meg var kjempeteit. Jeg ønsker jo å gå ned i vekt, men mye viktigere ønsker jeg å bli sunn, øke livskvaliteten, og se bedre ut. Det blir jo ikke store tallene å vise til uansett når man ikke har mer enn noen få å gå på, og da har iallefall jeg veldig lett for å skape urealistiske forventninger og idealer :)

 

I år er fokuset mitt på å øke yteevne og velvære, tror jeg :)

Nettopp!

Jeg er godt innenfor normalvekt, men ikke fornøyd med hvordan kroppen min ser ut allikevel. Men den kan jo se bra ut og veie det samme som nå hvis fettet blir byttet ut med muskler. Mitt mål i år blir å ha fokus på helsa mi (masse vondter som skal vekk!), bli sterkere og å jobbe med kroppen min så den blir fastere og så jeg blir mer fornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg heller en tur. Eller tren helt rolige styrkeøvelser på gulvet eller noe sånt. Ikke press kondis og veldig styrke når du er sjuk. All bevegelse er viktig! Masse en kan gjøre inne på stuegulvet som ikke sliter en ut også ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i ro i snart en uke og jeg er leeeiii. Betennelse, feber og antibiotika. Er ferdig med kuren i morgen, men lurer på om jeg kan trene i dag. Hva tror dere?

Jeg tror ikke trening øker betennelsesaktivitet i kroppen, og det finnes flere studier som støtter dette (noen mener også at fysisk aktivitet og trening kan hemme betennelsesprosesser), men betennelsene har jo en årsak og hvile/restitusjon vil være veldig viktig. Jeg vil også tro at du vil kunne oppleve smerter som forsterkes ved fysisk aktivitet, uten at jeg vet noe om hva du "sliter" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg heller en tur. Eller tren helt rolige styrkeøvelser på gulvet eller noe sånt. Ikke press kondis og veldig styrke når du er sjuk. All bevegelse er viktig! Masse en kan gjøre inne på stuegulvet som ikke sliter en ut også ;(

Det ble en rolig, kort tur (3,8 km) :) Halve turen i langsomt tempo, hjem igjen i litt raskere for å kjenne hvordan kroppen responderte på det. Kjentes greit ut, men merker at jeg har hatt en ukes hvile og vært syk.

Jeg tror ikke trening øker betennelsesaktivitet i kroppen, og det finnes flere studier som støtter dette (noen mener også at fysisk aktivitet og trening kan hemme betennelsesprosesser), men betennelsene har jo en årsak og hvile/restitusjon vil være veldig viktig. Jeg vil også tro at du vil kunne oppleve smerter som forsterkes ved fysisk aktivitet, uten at jeg vet noe om hva du "sliter" med.

Hadde nok ikke greid å trene da smertene og betennelsen var som værst (visdomstann), hadde også feber da. Mener å ha lest at man ikke bør trene før to dager etter man har hatt feber. Altså ha minst to dager feberfri.

Det gjorde i allefall godt å få bevegd seg litt! Også litt tøy og bøy etterpå, har jo stivna helt, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke greid å trene da smertene og betennelsen var som værst (visdomstann), hadde også feber da. Mener å ha lest at man ikke bør trene før to dager etter man har hatt feber. Altså ha minst to dager feberfri.

Aha, men viss det er en slik ting pluss feber, ville jeg nok hvilt til jeg var frisk igjen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Jeg og Simba jogget 10,9 km i dag! Ble litt gåing fordi dustedyret skulle bruke tid på å vimse, hilse på andre hunder osv. Og jeg måtte fikse på utstyret. :P Men vi fullførte i hvert fall på 1 time og 5 min (tror jeg), og det er like raskt/treigt som jeg jogget da jeg trente fotball nesten hver dag. :rofl:

Simba fikk løpe løs ca. halve turen, til stor jubel! Han ble ikke sliten etter turen, sier han. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Simba jogget 10,9 km i dag! Ble litt gåing fordi dustedyret skulle bruke tid på å vimse, hilse på andre hunder osv. Og jeg måtte fikse på utstyret. :P Men vi fullførte i hvert fall på 1 time og 5 min (tror jeg), og det er like raskt/treigt som jeg jogget da jeg trente fotball nesten hver dag. :rofl:

attachicon.gifIMG_5972.jpg

Simba fikk løpe løs ca. halve turen, til stor jubel! Han ble ikke sliten etter turen, sier han. :shifty:

10 km på 1 time er da fin tid, det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og Khela gått effektivt i 7 km :Grin: Formen hadde ikke tapt seg så mye som jeg frykta, så selv med dumme sko og altfor varm jakke så gikk det veldig bra. Hadde egentlig bare tenkt å rusle en tur på 3 km, men når vi først var i gang så stoppa jeg ikke før Khela nekta å gå lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...