Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Her har det ikke gått bra i det siste. Vært litt trøblete, og vært flink og holdt både kosthold og trening. Problemet er at jeg mister matlyst helt når jeg er sliten, så har gått alt, alt, alt for lavt på kaloriene. Noe jeg har fått betale for siste dagene.

Så nå har jeg endelig fått igjen matlyst, og spiser skikkelig igjen. Og skal ha noen dager nå hvor jeg overhode ikke tenker på mat, bare få i meg så mye jeg orker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg svinger mellom å ha gått ned 4 eller 5 kilo, og sliter med å komme meg forbi der. Jeg føler meg strammere, og klærne sitter løsere, så tror det går veien uansett. Men får bli litt mer strukturert på kosthold og mosjonering fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn her jeg... Jeg er på dag nr to mot en sunnere livsstil :P

Målet mitt er å gå ned en del kilo. Er ca 162 høy og vil gjerne ned på 60-65kg. Usikker på hvor mye jeg veier nå, skal veie meg i helga da jeg ikke har vekt her.

Jeg har prøvd mange ganger, men motivasjonen dabber alltid av etter hvert. Men denne gangen skal jeg klare det!

Største problemene mine er å spise variert nok, og å få i meg nok grønnsaker. Frukt går greit, men er så få grønnsaker jeg liker at jeg blir fort lei av de. Har også en tendens til å finne mat som fungerer greit og bare fortsette med ca samme maten fordi det er så enkelt. Så jeg tar gjerne mot billige, enkle og sunne frokost/lunchtips!

Andre store problemet i forhold til motivasjonen er trening. Hadde tenkt å melde meg inn i treningsstudio, men har ikke råd til det nå.. kanskje etter nyttår. Så da blir det som regel til at jeg tvinger meg selv ut på joggetur.. Men jeg vil jo gjerne at treningen skal være litt lystbetont, for at jeg skal fortsette med treningen, ikke bare en måned, men at det blir fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre store problemet i forhold til motivasjonen er trening. Hadde tenkt å melde meg inn i treningsstudio, men har ikke råd til det nå.. kanskje etter nyttår. Så da blir det som regel til at jeg tvinger meg selv ut på joggetur.. Men jeg vil jo gjerne at treningen skal være litt lystbetont, for at jeg skal fortsette med treningen, ikke bare en måned, men at det blir fast!

Hvis du ikke løper mye/ofte, tror jeg det lønner seg å løpe med høyere intensitet/intervaller, for god effekt.

Annen trening: Jeg drar ikke på treningsstudio, men har et treningsprogram jeg går gjennom noen ganger i uken, både for stabilitet og styrke. Bruker i hovedsak min egen kroppsvekt (har noen lette hantler jeg bruker på noen øvelser). En artikkel om å trene uten utstyr: http://www.kk.no/797064/tren-uten-utstyr

Jeg tror det er viktig å finne en balanse mellom rutiner og lystbetont trening. Det skal være gøy og du skal føle deg godt når du trener/har trent, samtidig som det er om å gjøre å lage rutiner av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre store problemet i forhold til motivasjonen er trening. Hadde tenkt å melde meg inn i treningsstudio, men har ikke råd til det nå.. kanskje etter nyttår. Så da blir det som regel til at jeg tvinger meg selv ut på joggetur.. Men jeg vil jo gjerne at treningen skal være litt lystbetont, for at jeg skal fortsette med treningen, ikke bare en måned, men at det blir fast!

Tips: Start med geocaching! Da får du kombinere trening/mosjonering og hundetur i ett. Ikke koster det noe heller. Det er også supergøy (synes jeg), og gjør at turene lett blir over to timer fordi "jeg bare må" finne en cache til... Ofte ligger de i ulendt terreng, skogsområder og fjelltopper også, så du får med deg oppoverbakker og toppturer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig spørsmål mens jeg sitter midt i skogen her. Men jeg har gått på tryne i noen steiner og slått et bein kraftig. Jeg får ikke iset det ned før jeg er hjemme, noe som sikkert tar en time. Jeg må jo gå på det tilbake. Er det noe hensikt å ise ned etter såpass tid?

Jentene har savna løpeturene våre da. Så de bobler over av energi. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig spørsmål mens jeg sitter midt i skogen her. Men jeg har gått på tryne i noen steiner og slått et bein kraftig. Jeg får ikke iset det ned før jeg er hjemme, noe som sikkert tar en time. Jeg må jo gå på det tilbake. Er det noe hensikt å ise ned etter såpass tid?

Jentene har savna løpeturene våre da. Så de bobler over av energi. :P

Har aldri iset ned et bein i hele mitt liv, så jeg aner virkelig ikke. Kjedelig å tryne da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri iset ned et bein i hele mitt liv, så jeg aner virkelig ikke. Kjedelig å tryne da!

Den var ikke helt planlagt. :lol: Og godt man er alene i skogen. :P

Da lar jeg det bare være. Lærte som ung at man skulle ise ned skader. Men blir sikkert bra uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrifter med bønner mottas gjerne :) ???

Min vegetariske taco-oppskrift:

1 stor løk

2 fedd hvitløk

1 chili

2 bokser bønner (bruker mest kidney-bønner, men har av og til en med kidney- og en med hvite bønner)

grønnsakbuljong

Steker løk, hvitløk, chili, har i bønner og buljong, lar det koke ut en liten stund. Bruker det i stedet for "taco-kjøtt", altså stekt kjøttdeig med taco-krydder, men kan også brukes i tillegg til kjøtt.

Vanligvis lager jeg bare en stor salat, og har denne bønnemiksen, quinoa, og avocado ved siden av. Veldig godt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vegetariske taco-oppskrift:

1 stor løk

2 fedd hvitløk

1 chili

2 bokser bønner (bruker mest kidney-bønner, men har av og til en med kidney- og en med hvite bønner)

grønnsakbuljong

Steker løk, hvitløk, chili, har i bønner og buljong, lar det koke ut en liten stund. Bruker det i stedet for "taco-kjøtt", altså stekt kjøttdeig med taco-krydder, men kan også brukes i tillegg til kjøtt.

Vanligvis lager jeg bare en stor salat, og har denne bønnemiksen, quinoa, og avocado ved siden av. Veldig godt :)

HVOR kjøper du quinoa? Det har jeg lett etter lenge nå!!

Takk for oppskrift, skal testes. Jeg har bestemt meg for å prøve nye ting i matveien, for 2 uker siden prøvde jeg kikerter, så tror bønner blir på menyen i morgen eller torsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVOR kjøper du quinoa? Det har jeg lett etter lenge nå!

Takk for oppskrift, skal testes. Jeg har bestemt meg for å prøve nye ting i matveien, for 2 uker siden prøvde jeg kikerter, så tror bønner blir på menyen i morgen eller torsdag :)

Kiwi :)

Når det gjelder bønner, gjelder forskningen for alle belgfrukter, alt fra erter til kikerter også. Jeg har blitt flink til å lage ertestuing når jeg har kjøttkaker, og vi bruker kikerter en del (med tomat, løk, hvitløk, og indisk krydder, med salat og nanbrød til), osv. Bønner, kikerter, erter er en fantastisk "oppfinnelse". Prøver å bli flinkere til å bruke linser også.

Store hvite bønner, for the win. Spiser de as we speaks. Frikkin' love 'em! :D Vært lite fysisk aktiv da. Får gå noen turer opp og ned trappa, lulz.

Men passe deg, Kanger, de store hvite er de med mest karbohydrater, tenk :P

Og du vet, karbs er EVUL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på Kiwi??? Jeg har faktisk lett. Åsn ser pakka ut og med hvilke varer står det?

Skal på Kiwi i dag faktisk! :)

De har den her i hvert fall, på min lokale Kiwi. Rød og gjennomsiktig liten pakke. Mulig den står med glutenfritt mel og andre spesialvarer. Husker ikke helt.

Hvis din Kiwi ikke har den, så kan det jo hende de kan ta inn. Du kan i hvert fall spørre om de har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Start med geocaching! Da får du kombinere trening/mosjonering og hundetur i ett. Ikke koster det noe heller. Det er også supergøy (synes jeg), og gjør at turene lett blir over to timer fordi "jeg bare må" finne en cache til... Ofte ligger de i ulendt terreng, skogsområder og fjelltopper også, så du får med deg oppoverbakker og toppturer. :)

Nå har jeg ikke hunden her pga skole og leilighet uten tillatt hund. Men kan gjerne prøve det ut uansett.. Men hvordan fungerer det, må man f.eks ha på mobildata? Om jeg må det blir det dessverre uaktuelt :-/ Om jeg ikke må ha på mobildata skal det testes ut, men jeg vil helst slippe å betale for appen om jeg ikke kan bruke den...

Merker jeg fremdeles er litt usikker på lunch og frokost. Hvor mange kalorier er vanlig å få i seg til disse måltidene om målet mitt er å ned i vekt? Idag har jeg f.eks 2knekkebrød (35kcal i hver), 1kokt egg og kokt skinke. Er dette greit? For mye, for lite? I tillegg har jeg skjært opp en litt stor gulrot som jeg knasker på når jeg blir litt sulten.

Frokosten ble travel idag, så det ble et glass biola og en banan. Er dette greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ha på mobildata mens du leter. Appen jeg bruker er gratis (heter c:geo). Vil du ha mer info, så kan du sende meg en pm så vi ikke sporer av tråden helt. Evt. spørre i geocache-tråden. :)

Frokost høres greit ut, så lenge du ikke går rundt og er veldig sulten. Det viktigste er vel mengden kalorier du får i deg i løpet av dagen i forhold til hvor mye du trenger, og så ligge ca 500 kcal i underskudd per dag.

Etter mye opp og ned og frem og tilbake, så har vekta endelig begynt å gå nedover igjen. Og denne gangen ser det riktig ut, for nå er det to bukser som begynner å bli vide. På treninga i går kveld holdt jeg på å miste treningsbuksa flere ganger, og den er bare en måned gammel. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...