Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

For ca tre uker siden fant jeg ut at nå var det nok med å være indisponert. Nå vil jeg bli helt frisk og rask igjen. Vel vet jeg at jeg ikke blir som før siden jeg er begrenset av redusert evne til å puste - men jeg SKAL komme i god form, jeg SKAL tilbake i alle klærne mine (som har blitt for trange dette siste året med inaktivitet).
Kirurgen min sa til meg at jeg ikke kunne forvente å greie harde fjellturer lenger. Noe jeg nekter å godta. SÅ jeg har meldt meg på et av de hardeste motbakke-løpene i Norge i 2014, og har begynt å trene mot det. Innendørs enn så lenge, pga blåholka, og løper ennå ikke. Men sykler, og trener på andre måter, mest pulstrening/intervall-trening(som jeg kan love er slitsomt med nese som ikke virker), og går som vanlig lange turer med de firbente. Jeg håper at når vekten går ned vil kneet begynne å virke igjen (det var tilfellet for både min far og min bror som hadde tilsvarende kne-issues som meg), og DA -når kneet vil samarbeide -kan jeg starte løpetreninga igjen. Kostholdet er sunt -ekstremt sunt - fra før - så eneste endring der er at jeg har kutta ut helt sukker, raske karbohydrater, transfett og alkohol. Og fører dagbok over ALT jeg putter i meg.

Så i slutten av august vet jeg om jeg har nådd målet mitt - som er en fjelltopp i Norge. :) Jeg SKAL!! Til topps. Om jeg så skal krype inn til mål en time eller tre etter nest siste. Og kun en hjertestans kan stoppe meg! (sta sjø!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Guest bikkje1

På mandag skal jeg begynne å spise sunt. :thumbs:

:teehe::pinch::teehe::pinch::teehe::pinch::teehe::pinch::teehe::pinch::teehe:

Hvorfor har vi ikke sånn smiley som er sånn "ler så jeg gråter" - smiley?

Dagens vits.. Men nå har jeg vært skikkelig slask de siste dagene, så jeg får vel ta på meg joggeskoene igjen, og komme meg ut.. Noen som vet om det er snø på sognsvann eller skullerud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste utskeiedag idag, hehh. Skal bli spennende! Laget meg en diettplan, har treningsplanen klar og går mot lysere tider! Hvor lenge det varer, er jo et annet spørsmål? :D

Anbefaler ikke å lage en diettplan, da de har en tendens til å bli ganske rigide og ikke åpner for å spise etter det kroppen faktisk har behov for (man har jo ikke behov for like mye mat alle dager, for noen dager beveger man seg mer enn andre dager).

Det kan derimot være lurt å lage en plan over ulike måltider man kan lage - og velge en av dem hver gang du blir sulten. (Burde bestå av mye protein, litt karbohydrater og noe fett for å holde seg mett over tid - særlig viktig hvis du skal ned i vekt). Nå fikk du oppskriften på det som gjør at man klarer å opprettholde vekten :D

En treningsplan er derimot uhyre viktig å ha for å opprettholde kontinuitet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag - en kanonøkt, særlig mtp utfallene.

Tirsdag - støl. Forsøkte rolig gange på mølla, gikk ikke

Onsdag - krisestøl, gikk som en 70 åring med ryggproblemer. Gikk en times tur.

Torsdag - En liten kombiøkt, fortsatt støl i ryggen, så ble mest armøvelser og litt jogging.

Fredag - 30min cardio

Så nå vurderer jeg treningsfri i dag eller i morgen? Litt støl i armene i dag, men risikerer jo at det bare er verre i morgen. hmmm...

oooog det ble skikkelig pause i går - løftet kun bakdelen fra sofaen for å 1) ha tissepause 2) hente mat 3) hente drikke

Men i dag gikk jeg til senteret og hadde 40 min på mølla i trivelig selskap med Emil H. Svendsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg ville egentlig gått for et helkroppsprogram jeg - særlig siden du har kondisjon ved siden av! :)

Hvorfor det? Grunnen til at jeg foretrekker å dele det opp, er fordi jeg ofte blir så sliten av helkroppsprogram og det har utbrentheten min tålt dårlig. Mulig kroppen responderer bedre på det nå som jeg har fått mer energi. Målet mitt med treningen er, foruten å ha det morsomt, å bli normaltvektig igjen og å bli sterk. Eller egenltig bare det å være veltrent, i vid betydning. Ha god livshelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Grunnen til at jeg foretrekker å dele det opp, er fordi jeg ofte blir så sliten av helkroppsprogram og det har utbrentheten min tålt dårlig. Mulig kroppen responderer bedre på det nå som jeg har fått mer energi. Målet mitt med treningen er, foruten å ha det morsomt, å bli normaltvektig igjen og å bli sterk. Eller egenltig bare det å være veltrent, i vid betydning. Ha god livshelse.

Fordi du da kan droppe en økt uten at det er problematisk, og fordi du starter opp på nytt igjen (?). Det er i hvertfall veldig greit oppstarten og deretter går over på en splitt om 8-12 uker. :) Denne er fin: Er du sikker på at du har nok grunnstyrke?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt selvskryt på sin plass. :aww:

Nå har jeg vært uten sukker i snart 4 uker, og alt av cravings for slike ting er borte. Veldig behagelig!

I tillegg har jeg ikke planer om å ha cheat days lengre. Etter å ha hørt på en podcast der de tok opp akkurat det, så er jeg overbevist om at jeg ikke gjør meg selv noe godt på den måten, siden kroppen da stadig vil ha cravings på slike ting. I stede bare for å bli kvitt det. Og som de nevnte der, så er det enkelte mennesker som ender med å omtrent leve for disse cheat daysene sine... Og bare tenker på at "til lørdag skal jeg få meske meg med det jeg vil".

Det er så mye godt jeg kan lage som går inn under mitt kostholdt som jeg kan kose meg med, uten å lage cheat days av det, så jeg trur jeg skal holde meg på den linjen. Potetgull og brus som er mine laster har jeg ikke bruk for og junk food spiser jeg ikke. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet inn i de gode vanene jeg hadde før jul. Blæææ!

Ikke jeg heller.. Ikke sånn helt i alle fall.

Jeg går bare OPP i vekt om dagen, jeg.. Dæven altså. Jeg innser jo at det KAN være fordi jeg trener en del og fordi jeg får muskler og alt det der. Midjen min er like smal som den var før jul. Men jeg håper at vekta går litt nedover igjen hvis jeg er flink fremover, for jeg Har en del fett jeg fortsatt vil ha vekk. Og jeg innbiller meg at minus fettet "må" jeg jo veie mindre. Ganske sikker på det altså.

Var på sh'bam i går, da. Haha. Jeg turte det! :D Dritvanskelig, og jeg ble ikke så sliten som jeg hadde håpet fordi jeg ikke klarte å følge med på koreografien. Men, shit au. I dag skal jeg prøve meg på "champs", som er en kombo av styrke og koordinasjon. Kanskje den er mer i min gate. Også har jeg meldt meg på "pulse" på søndag. Det er visst aerobic eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller.. Ikke sånn helt i alle fall.

Jeg går bare OPP i vekt om dagen, jeg.. Dæven altså. Jeg innser jo at det KAN være fordi jeg trener en del og fordi jeg får muskler og alt det der. Midjen min er like smal som den var før jul. Men jeg håper at vekta går litt nedover igjen hvis jeg er flink fremover, for jeg Har en del fett jeg fortsatt vil ha vekk. Og jeg innbiller meg at minus fettet "må" jeg jo veie mindre. Ganske sikker på det altså.

Var på sh'bam i går, da. Haha. Jeg turte det! :D Dritvanskelig, og jeg ble ikke så sliten som jeg hadde håpet fordi jeg ikke klarte å følge med på koreografien. Men, shit au. I dag skal jeg prøve meg på "champs", som er en kombo av styrke og koordinasjon. Kanskje den er mer i min gate. Også har jeg meldt meg på "pulse" på søndag. Det er visst aerobic eller noe.

Nå er det jo strengt tatt ikke vekten som burde være viktig, men at du kommer i den formen du vil og at du feks minsker fettprosent ned til ønskelig mengde. :) Om jeg sammenligner meg selv som 74 kg i fjor, med bildet av meg og mine 58 kg for 8 år siden så var jeg betydelig mer "lubben" når jeg veide 58. Ikke at jeg var 74 kg muskler når jeg var på det tyngste, heller, men vekta har ikke nødvendigvis noe og si. Da er det mer konstruktivt og feks måle eller rett og slett bare se hvordan man forandrer seg i speilet, eller måle etter klesstr etc. For jeg regner med det er det du jobber mot, bedre kropp (bla), ikke et visst tall på vekta (sånn egentlig). Er jo utrolig dumt om det skulle virke demotiverende (i verste fall) og se på vekta og at den ikke viser akkurat det man vil når man faktisk (kanskje) fortsatt holder på og forandre seg i den retningen man ville på alle andre punkter. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett vs muskler! Husk den når man går opp i vekt og er ganske fit. :P

fat-muscle.jpg

Siden jeg ikke har sånn fin flat mage og trenger å bekymre meg veldig for at jeg har fått på ekstremt mye muskler, er jeg kjempefornøyd med å ha droppet 1.5 kg hittil i januar + flere cm rundt magen. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG VIL SKRYTE!

Jeg starta jo med et sånn armtreningsprogram for snart to uker siden (bedre å si to uker, enn en og en halv), og jeg har vært flink og holdt meg gående. I dag starta jeg i tillegg med sånn squat-challenge, så jeg har enda et program å følge, i tillegg til at jeg alltid går på elipsemaskina før jeg begynner med det andre.

I dag gikk jeg først på maskina, så tok jeg armprogrammet, så squatene og så hadde jeg en pause, før jeg gikk en times tur med hundene, og jeg har fortsatt masse energi! :D

Drikker sånne supersmoothier også, og etter at jeg bytta ut den sykt sukkerfulle og digre kaffekoppen min om morgenen med en sånn smoothie, så har jeg energi som varer hele dagen! Merka det spesielt godt på mandag, for da hadde jeg ikke fler bananer, så fikk ikke laga smoothien, og da ble det kaffe (og da klarer jeg ikke spise frokost heller, det er mye av grunnen til at jeg gikk over på smoothie), og jeg hadde NULL energi resten av dagen. Alt gikk treigt, og jeg følte meg som en dass! I :heart: smoothie.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bli med her? Har gått ned ca 24 kg siden juni 2013 og jobber for å bli kvitt de siste 17 - målet er å klare det til juni i år, men det ser litt urealistisk ut på nåværende tidspunkt. Jeg har klart å komme inn i gode treningsrutiner, trener spinning, "fitnessboksing" og går en del med hundene da. Gleder meg til det blir skiføre i marka her, da håper jeg på skiturer også.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! jeg joiner gruppa!

jeg har levd på nærmest utelukkende dritt mat de siste 5 årene. Dette har resultert i sikkert 20 kg ekstra (har ikke veid med på maaange år) samt NULL energi.

Nuh er målet bedre helse og mer energi, så jeg skal virkelig prøve å legge om kostholdet. Må ta meg i nakken og lage skikkelig middag og ikke bare slenge inn en frossenpizza som skylles ned med brus. Samt å spise mer enn 2 digre måltider om dagen.

Planen er ingen ekstrem diett, kun sunn vanlig mat :) Trening har jeg ingen motivasjon til, men jeg går jo 1.5-2 timer i skogen med hundene hver dag. Får se om jeg har lyst å begynne å trene når(hvis) jeg får mer energi.

så mine mål er å kutte de enorme mengdene sukker jeg pleier å trøkke i meg

Lage middag hver dag

Spise ihvertfall 4 måltider om dagen

spise mer frukt og grønnsaker.

Jeg er nå på dag 10 uten godis, og det er søren meg det lengste jeg har gått på mange mange mange år :) klapp på skulderen til meg :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er ingen ekstrem diett, kun sunn vanlig mat :) Trening har jeg ingen motivasjon til, men jeg går jo 1.5-2 timer i skogen med hundene hver dag. Får se om jeg har lyst å begynne å trene når(hvis) jeg får mer energi.

Det du kan begynne med er jo å gå litt fortere på de turene du er. Det er utrolig hva som hjelper bare man beveger seg bittelitt fortere, får opp pulsen litt og får svettet litt :).

Jeg aner ikke hva jeg veier, og jeg har vel strengt tatt ingen mål om å gå ned så og så mange kg, men jeg har et mål om å få bedre kondisjon og kanskje redusere omfanget bittelitt. Hittil i år har jeg spist veldig lite godis og drittmat, faktisk, og heller gumlet i meg litt frukt og drukket vann (i tillegg til å spise vanlig mat i moderate mengder). Jeg føler meg litt lettere i kroppen og er opplagt når jeg våkner om morgenen. Jeg håper jeg greier å opprettholde aktivitetsnivået selv om det kommer valp i hus, men jeg er redd et blir litt verre å få gått/jogget de gode, lange turene da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan begynne med er jo å gå litt fortere på de turene du er. Det er utrolig hva som hjelper bare man beveger seg bittelitt fortere, får opp pulsen litt og får svettet litt :)

 

Men jeg er så ufattelig lei av å dusje haha! :-P blir så mange dusjer når jeg er aktiv så ofte med pi! Men burde vel heller se på det som nå har jeg tatt i ekstra :aww:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...