Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

8 km. 2.5 time. Litt i det lengste laget, men veldig deilig for det. :ahappy: Ble litt ør underveis, og måtte sette meg ned et par ganger. :P

Men nå lager de skiløyper av fine gåløypene. :( Så nå vil en god del av løypa være heller elendig å gå i fram til de blir ferdige... Og jeg har enda ikke funnet en normal måte å komme meg fra denne løypa, opp i løpeløypa mi. Som ikke innebærer risikosport. :getlost: Finner ikke stien som skal gå an å komme seg opp på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Deilig styrkeøkt i dag. Hatt er lengre avbrekk pga kneskade, men føler ting funker bra igjen nå. Har strøket markløft og knebøy fra programmet pga skaden, men de skal inn igjen asap, savner de allerede etter en økt! :P har forøvrig oppdaget facepull, aaaah, øvre del rygg vrir seg i stølhet, herrrlich!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping i skogen mørke vinterkvelder er skikkelig tungt de dagene det er litt mindre futt i beina og ekstra mye holke på stien. Stien som går lekende lett på lyse vår-, sommer-, og høstkvelder, er rene kanossagang vinterstid. Ble mer gåtur enn løpetur, kveldens økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dagens middag: Grønnsaksform. Jeg har som mål og ha to vegetarmiddager annenhver uke, for det er praktisk for meg og kan fungere. I dag hadde jeg litt olje i en ildfastform, hadde oppi babyspinat, sukkererter, gulerøtter, paprika, squash, aromasopp og kikerter, litt olje oppå og inn i ovnen på 175 grader i 20 min. Spiste med 3 ss hjemmelaget tzatsiki oppå (laktosefri lettrømme med krydder). Det var overraskende godt og mettende. Til dessert er det en håndfull joghurtnøtter.

Eneste som er når jeg spiser mye grønnsaker, så syns jeg at jeg blir litt raskt sulten igjen, men jeg får ta to rugsprø med ost til kveldsmat, ikke alt for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping i skogen mørke vinterkvelder er skikkelig tungt de dagene det er litt mindre futt i beina og ekstra mye holke på stien. Stien som går lekende lett på lyse vår-, sommer-, og høstkvelder, er rene kanossagang vinterstid. Ble mer gåtur enn løpetur, kveldens økt :)

Høres ut som du har vært med på min tur i kveld :lol:. Skogstur som ble litt gåing og litt løping på grusveier og stier i skogen med svært varierende føre, alt fra speilis til gress, grus, gjørme, vann - og deilig tørr skogsbunn :). Godt å være ferdig, kjenner jeg. Kommer til å være såååå støl i morgen :lol:

Middagen bestod av spinatsuppe med egg - og et par små skiver stekt baguett med urtesmør :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det blitt av fitnesstråden vår? Er dette den nye? Isåfall:

Hvor lenge sover dere i løpet av en natt?

Det sies at en voksen person trenger 7-8 timer søvn i døgnet, kan det være muligheter for at jeg trenger mer (jeg er 23)? Jeg legger opp til at jeg skal sove i ca 8 timer når jeg legger meg om kvelden. Ingen innsovningsproblemer, ingen våkenproblemer om natten heller. Men jeg sliter virkelig om morgenen. Ikke bare med å komme meg opp, men jeg er ikke skikkelig våken før etter to-tre timer. Sover jeg 9-9,5 timer derimot, er jeg et helt annet menneske, da kan jeg sprette opp og være lys våken fra første stund.

De nettene jeg sover 7-8 timer må jeg bare stupe rett på sofaen og snorke en times tid når jeg kommer inn fra skogsturen, har ikke sjangs til å sitte våken frem til kvelden.

Spiser helt vanlig, ikke supersunt, men spiser ikke ferdigmat og mye godis heller. Passe aktiv, går omtrent 2 timer i skogen hver dag med hunden, ikke noen form for trening utenom det, bortsett fra en joggetur i ny og ne.

Jeg burde jo klare meg med de 7-8 timene?! Kjedelig å måtte legge seg kl 9 om kvelden hver ukedag for å være passe uthvilt synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvor er det blitt av fitnesstråden vår? Er dette den nye? Isåfall:

Hvor lenge sover dere i løpet av en natt?

Det sies at en voksen person trenger 7-8 timer søvn i døgnet, kan det være muligheter for at jeg trenger mer (jeg er 23)? Jeg legger opp til at jeg skal sove i ca 8 timer når jeg legger meg om kvelden. Ingen innsovningsproblemer, ingen våkenproblemer om natten heller. Men jeg sliter virkelig om morgenen. Ikke bare med å komme meg opp, men jeg er ikke skikkelig våken før etter to-tre timer. Sover jeg 9-9,5 timer derimot, er jeg et helt annet menneske, da kan jeg sprette opp og være lys våken fra første stund.

De nettene jeg sover 7-8 timer må jeg bare stupe rett på sofaen og snorke en times tid når jeg kommer inn fra skogsturen, har ikke sjangs til å sitte våken frem til kvelden.

Spiser helt vanlig, ikke supersunt, men spiser ikke ferdigmat og mye godis heller. Passe aktiv, går omtrent 2 timer i skogen hver dag med hunden, ikke noen form for trening utenom det, bortsett fra en joggetur i ny og ne.

Jeg burde jo klare meg med de 7-8 timene?! Kjedelig å måtte legge seg kl 9 om kvelden hver ukedag for å være passe uthvilt synes jeg..

Forskjell fra folk til folk. Mora mi må ha 9-9.5 timer for å fungere, jeg klarer meg med 6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bie - I sommerhalvåret er jeg utvilt etter åtte timers søvn, men nå i mørketiden trenger jeg helst en time ekstra for å være skikkelig utvilt.

Har vært en litt slakk uke, men i går var en god dag. Gikk rundt det lokale vannet her nede på ny pers (5,5 km på 1t 10min). Senere på kveldsrunden hadde jeg en ny joggeintervall. Denne gangen klarte jeg å forlenge noen av intervallene med jogging, og forbedret gjennomsnittshastigheten på et et helt minutt! :D

...og likevel hadde jeg gått opp 200g på vekta i morges. :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bie - I sommerhalvåret er jeg utvilt etter åtte timers søvn, men nå i mørketiden trenger jeg helst en time ekstra for å være skikkelig utvilt.

Der sier du noe jeg ikke har tenkt over. Lyset selvfølgelig! Om sommeren greier jeg meg med mye mindre søvn, for da er det jo lyst når jeg står opp og langt utover kvelden. Tror faktisk det kan være grunnen, at jeg trenger lys for å våkne skikkelig. Kanskje jeg burde få meg sånn naturlig dagslys-lampe? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke dra på treningssenteret i går etter middag, Var såå daff. Men så kom kvelden, og da ble jeg jo helt gæær'n. Minihunden er hos svigermor på besøk for langhelg og Chess ble turet av lillesøstern som er hjemme på ferie. Så da ble det joggetur kl. 22 i går kveld. Løp vel litt over 4 km på 30 min. IKKE spesielt bra i forhold til hva jeg kunne i fjor, men samtidig helt ok med tanke på at jeg ikke har løpt hele høsten. Får egentlig ikke lov til å løpe på asfalt, men måtte bare :P

Kjøpt meg nye asics pigg-joggesko til glatt føre OG nye asics kayano løpesko. Hei hå altså - nye sko får i gang treningslysta faktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som er når jeg spiser mye grønnsaker, så syns jeg at jeg blir litt raskt sulten igjen, men jeg får ta to rugsprø med ost til kveldsmat, ikke alt for sent.

Kun grønnsaker metter ikke mye i lengden nei, du bør ha noen type bønner eller linser til og. Ser du hadde kikerter i, men jeg synes bønner og linser metter mer, og så må du finne ut hvor mye bønner/linser eller evt kikerter du må ha vs de andre ingr for å holde deg mett. F.eks til denne formen kunne du bare hatt linser kokt i (grønnsaks) buljong eller med krydder ved siden av. Noen linsetyper er kjappe å tilberede, eller du finner ferdigutvannede linser på boks:) My tip of the day, i hvert fall!

Der sier du noe jeg ikke har tenkt over. Lyset selvfølgelig! Om sommeren greier jeg meg med mye mindre søvn, for da er det jo lyst når jeg står opp og langt utover kvelden. Tror faktisk det kan være grunnen, at jeg trenger lys for å våkne skikkelig. Kanskje jeg burde få meg sånn naturlig dagslys-lampe? :P

Dagslyslampe anbefales virkelig! Vinterhalvåret er det tungt for meg å komme meg opp tidlig, og jeg og merker på kroppen at jeg trenger mer søvn. Med dagslyslampen våkner jeg skikkelig, og etter en liten tids bruk blir er det lettere å komme seg opp også. Hjelper på humøret også, om vinteren er litt tung :) Koster ikke mer enn rett over tusenlappen for en ok en.

I dag har jeg meldt meg på gratis prøvetime på Barrys Bootcamp neste lørdag. Har hatt lyst til å begynne å trene der lenge, tror opplegget passer veldig bra for meg. Har ikke begynt der før litt pga økonomi og litt pga jeg er usikker på om jeg klarer/vil trene på treningstudio uten at det går for mye utover fjotten og at han blir mye alene. Planen er å bli så hekta og ha det så gøy neste lørdag at jeg finner ut at jeg har råd til det, og jeg blir så motivert at jeg klarer å komme meg opp for å trene tidlig på dagen, sånn at jeg kan gå hjem og ture fjotten og være med han noen timer før jobb :D Hvis jeg er flink og trener på fridagene (da kan jeg jo trene på kvelden, etter fjotten har fått tur), så kommer jeg unna med en eller to sånne trene og jobb-dager i uken, og får likevel trent 3-4 gr. Om jeg klarer å jevnt over trene 3 gr i uken er jeg kjempefornøyd. Så får vi se neste lørdag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag - en kanonøkt, særlig mtp utfallene.

Tirsdag - støl. Forsøkte rolig gange på mølla, gikk ikke

Onsdag - krisestøl, gikk som en 70 åring med ryggproblemer. Gikk en times tur.

Torsdag - En liten kombiøkt, fortsatt støl i ryggen, så ble mest armøvelser og litt jogging.

Fredag - 30min cardio

Så nå vurderer jeg treningsfri i dag eller i morgen? Litt støl i armene i dag, men risikerer jo at det bare er verre i morgen. hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk 7,8 km på ski i går, første gang siden barneskolen eller noe at jeg går på ski for egen maskin uten noe som helst hjelp av hund underveis. Det var tungt og det gikk ikke fort, men det gikk gjevnt og overaskende bra. Skøytet hele veien på tunge turski uten smurning i halvdårlige løyper :lol: Er det om og gjøre så er det om og gjøre, utsultet på skiføre. Får håpe det holder seg litt nå så det blir mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømmer 3 ganger i uka nå :)

Jeg blir så fort lei av ting, styrketrening var rå gøy i 2 år. Så gikk jeg lei, jogging gjør jeg i perioder, og hest blir for dyrt å holde på med.

Men svømming, det er gøy :D! Kondisen er blirr bedre, og svømme tekikken må øves opp igjen til å bli like bra som den var, om ikke bedre. Er mest bryst svømmin, og undervanns svømming. Krål er jeg ikke noe flink til. Vurderer å gå et kurs eller noe.

Vekta vipper liksom mellom 65 -66,5 kg. Går hverken opp eller ned, uansett aktivitets nivå eller kosthold. Men det er bedre enn 86 kg, som den var på for 8 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg, selv om det ikke er fysiske ting jeg vil bli bedre på!

For et par dager siden ble jeg vel mer eller mindre sendt i all hui og hast til psykriatrisk avdeling på sykehuset, akuttstyle. Etter det har jeg nå bestemt meg for å faktisk legge inn alt jeg har for å bli helt frisk. Det kommer til å være MYE jobb, og det er ikke sikkert at jeg noensinne kommer til å bli det. Et forsøk skal iallefall gjøres, så får vi se i utgangen av året hvorvidt det har vært vesentlig fremgang :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg, selv om det ikke er fysiske ting jeg vil bli bedre på!

For et par dager siden ble jeg vel mer eller mindre sendt i all hui og hast til psykriatrisk avdeling på sykehuset, akuttstyle. Etter det har jeg nå bestemt meg for å faktisk legge inn alt jeg har for å bli helt frisk. Det kommer til å være MYE jobb, og det er ikke sikkert at jeg noensinne kommer til å bli det. Et forsøk skal iallefall gjøres, så får vi se i utgangen av året hvorvidt det har vært vesentlig fremgang :)

Så bra!

Jeg blir så glad når folk som er psykisksyke faktisk vil jobbe for å bli friske :)

Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg, selv om det ikke er fysiske ting jeg vil bli bedre på!

For et par dager siden ble jeg vel mer eller mindre sendt i all hui og hast til psykriatrisk avdeling på sykehuset, akuttstyle. Etter det har jeg nå bestemt meg for å faktisk legge inn alt jeg har for å bli helt frisk. Det kommer til å være MYE jobb, og det er ikke sikkert at jeg noensinne kommer til å bli det. Et forsøk skal iallefall gjøres, så får vi se i utgangen av året hvorvidt det har vært vesentlig fremgang :)

Heies herfra også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...