Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg skal trene styrke 2 ganger i uka (minst) og kondis en gang i uka (løpe, mølle, ellipse etc.). Det er et realistisk mål for meg fremover å få til den mengden. I tillegg blir det jo turer med hundene. Alt fra 5 km til over en mil avhengig av vær og andre ting. Så å være aktiv er viktig for meg fremover.

Jeg skriver master dette halvåret. Det blir fort mye stillesitting og mye tid foran pcen. God trening skal motvirke vond kropp og vektoppgang som følger av lite aktivitet på dagtid.

Gleder meg til å kunne jogge igjen. PTen min vil ikke at jeg skal det ennå pga vonde knær som trenger styrke først... Kjedelig!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avskyr all trening som ikke innebærer dyr, så eneste trim jeg får er tur eller spor med hundene, og jobben min, som er i stall. Også har jeg begynt å ri igjen. Et halvt år i ny jobb gjør at jeg egentlig ikke trenger tenke på hva jeg spiser, for jeg går ned uansett. Har gått ned en buksestørrelse siden i sommer. :) Vi spiser "alltid" sunt, men jeg er et sukkermonster, så jeg klarer meg ikke helt uten sukker altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoppenCamilla

Jeg trente veldig mye i 2012, og etter en liten stund så ble det slik for meg. Det var slit slit første ukene, og så var alt kjekt. Det var slik at jeg ville jogge hele tiden. Når jeg skulle gå til bussen til jobb så synes jeg det var vanskelig å ikke jogge. Men ville ikke bli klam og varm til jobb. Når jeg skulle på fest og gikk til bussen så tok jeg meg ofte i å ville jogge, og gjorde det også noen få ganger, uten å bli svett.

Synes rett og slett det ble for kjedelig og bortkasta å gå, og bare ville jogge hvor enn jeg skulle. Drit deilig :D Slik er planen igjen i år.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avskyr all trening som ikke innebærer dyr, så eneste trim jeg får er tur eller spor med hundene,

Sånn er det her også. Skal jeg trene, så må jeg trene noe også hunden(e) kan være med på. Derfor blir det lange turer i hurtig gangfart, jogging, skiturer, sparkturer etc som blir min trim. Jeg har vel aldri satt mine bein på et helsestudio, og kommer nok heller aldri til å ofre ei krone på noe slikt om jeg ikke må. Nei, takke meg til Herrens Treningssenter *fnis*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avskyr all trening som ikke innebærer dyr,

Helt enig her også! Har prøvd treningstudio og trente fast i tre dager i uka i fire måneder før jeg ga opp - dritkjedelig! Men hvis jeg kan gå/jobbe med hund, så er jeg superhappy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dansingen som har vendt meg til studio-trening. Det meste av gruppetrening, iallefall det jeg er med på, inneholder jo en slags koreografi, har en viss rytme og krever en varierende grad av koordinasjon. Men jeg har aldri helt funnet veien ut til aparatene (maskinene?). Håper en PT kan hjelpe meg med det :) Så lenge jeg kan høre på musikk og forestille meg en form for dans eller showsituasjob går det fint!

Men yndlingstrimmen skjer på hesteryggen her og :) Det har bare ikke skjedd på veldig, veldig lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livegym var kjekt :ahappy: først litt afrikansk dans og så yoga/nakke og rygg avspenning.

Pi fikk delta med å være i veien :lol:

Bris bruker å være hjelpsom og være vekt på magen min når jeg skal ta sit ups. Ikke alltid like praktisk :P Og så legger han leker oppå meg, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her også. Skal jeg trene, så må jeg trene noe også hunden(e) kan være med på. Derfor blir det lange turer i hurtig gangfart, jogging, skiturer, sparkturer etc som blir min trim. Jeg har vel aldri satt mine bein på et helsestudio, og kommer nok heller aldri til å ofre ei krone på noe slikt om jeg ikke må. Nei, takke meg til Herrens Treningssenter *fnis*.

Noen turer lar jeg hundene være hjemme, rett og slett fordi det er så deilig å være helt mutters alene langt inni skauen, av og til. Ellers enig i alt. Bruk skogen, den er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen turer lar jeg hundene være hjemme, rett og slett fordi det er så deilig å være helt mutters alene langt inni skauen, av og til. Ellers enig i alt. Bruk skogen, den er gratis!
Men skogen kan, dessverre, ikke hjelpe meg med ryggplagene jeg har hatt de siste to årene. PTen derimot! Hun gav meg latterlig enkle øvelser som treffer blink akkurat der vondten sitter. Jeg hadde seriøst ikke klart å finne ut av det selv. Trodde jeg skulle ha vondt resten av livet. Og voila - nesten ikke vondt lengre. En PT har virkelig vært en god investering for meg bare der. Og mer blir det nok. Mye tur blir verre for ryggen min. Kjipt, men sant. Fremover håper jeg at ryggen blir så sterk at den ikke påvirkes av skog og mark-turer lengre. Jeg elsker å være ute og å trene ute. Men dessverre er det enkelte ting som er lettere å gjøre riktig og kontrollert på et treningsstudio. Derfor liker jeg en kombo. Og jeg henger veldig med deg i det du sier om tid alene. Å gå/løpe mutters alene med feiende bra musikk på ørene er noe av det mest befriende jeg vet om. Hundene er gode turkompiser, men jeg er såpass ego at me-time er veldig verdsatt også :P
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2013 ble et godt år sånn mtp på vektnedgang og fettreduksjon, noe fordi jeg prøvde så stoppet det og så begynte det igjen uten at jeg helt forstår hvorfor, men antar det har noe med og gjøre at formen blir bedre og at etter et relativt stillesittende drøyt år så vil økt aktivitet/intensitet utgjøre ganske mye, spesielt i starten til kroppen blir vant til det igjen, i tillegg til økt lengde og intensitet på tur så antar jeg at også småting som man pusler med igjennom dagen utgjør relativt mye når man går fra omtrent ingenting til en del mer. Endte vell på -14 kg, en del fett, men dessverre har det nok gått litt muskler også, men kan vell ikke forvente annet, ser for meg og miste litt mer fett så jeg får vekk det j***** lår/rumpefettet, mens på mage/rygg håper jeg det kommer litt tilbake når kroppen stabiliserer seg igjen for der er det for lite nå. Så blir nok og gå litt mer ned også forhåpentligvis noen kg opp igjen etterpå, men da forhåpentligvis også litt muskler inni der, ikke bare fett. :) Helt fantastisk innvirkning, merker det er lettere både og gå og jogge (naturlig nok) og merker en stor forskjell på mine råtne knær. Gode blir de aldri, men jeg kan gå lengre nå før jeg får vondt.

Mat går overraskende bra, passe flink til og holde meg unna godis og slikt, ihvertfall i ukedagene, og som forventet går det mye lettere nå enn i starten.

Jogginga går foreløpig greit etter sist oppstart, tar det passe lugnt enda både med lengde og hyppighet, men håper 2014 blir et bra joggeår :) Og om formen holder her så er neste mål og få kommet igang med styrketrening på 3t igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skogen kan, dessverre, ikke hjelpe meg med ryggplagene jeg har hatt de siste to årene. PTen derimot! Hun gav meg latterlig enkle øvelser som treffer blink akkurat der vondten sitter. Jeg hadde seriøst ikke klart å finne ut av det selv. Trodde jeg skulle ha vondt resten av livet. Og voila - nesten ikke vondt lengre. En PT har virkelig vært en god investering for meg bare der. Og mer blir det nok. Mye tur blir verre for ryggen min. Kjipt, men sant. Fremover håper jeg at ryggen blir så sterk at den ikke påvirkes av skog og mark-turer lengre. Jeg elsker å være ute og å trene ute. Men dessverre er det enkelte ting som er lettere å gjøre riktig og kontrollert på et treningsstudio. Derfor liker jeg en kombo. Og jeg henger veldig med deg i det du sier om tid alene. Å gå/løpe mutters alene med feiende bra musikk på ørene er noe av det mest befriende jeg vet om. Hundene er gode turkompiser, men jeg er såpass ego at me-time er veldig verdsatt også :P

Ja, det er sant, noen ganger må det mer til enn et par sko og litt tid til overs, for eksempel noen øvelser. Jeg trener selv noen øvelser hjemme i blant, og hadde et eget program da jeg slet litt med kneet i høst (som funket toppers, tror jeg fikk styrket akkurat de tingene jeg kanskje hadde en svakhet med).

Men i utgangspunktet er det ingenting som slår skogen - tror skogen er bra for ryggen din også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok aldri til å sette en fot innenfor et treningssenter, synes det er bortkastet at jeg blir sliten og ikke dyra :P Så her er treningen med hundene :) Men det hender at jeg har perioder hvor jeg driver med elipsemaksinen her hjemme, det er av og på perioder for det er så utrolig sabla kjedelig!!

Kroppen føles så lett om dagen, jeg har lyst til å gå masse turer. Og det er en ganske digg følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen turer lar jeg hundene være hjemme, rett og slett fordi det er så deilig å være helt mutters alene langt inni skauen, av og til. Ellers enig i alt. Bruk skogen, den er gratis!

Jeg har liksom ikke samvittighet til å la bikkja være alene hjemme mens JEG drar ut, så hos meg blir det alltid at bikkjedyret er med (men ikke for det - jeg føler meg rimelig alene i skogen om vi går på tur og dyret får gå løs - han driver jo med sine egne greier langt foran meg, og kommer bare innom for å si hei en gang i blant *ler*).

Hos meg blir det litt sånn: Trening uten hund, er trening uten mening :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer veldig langt med noen frivekter hjemme også om man skal trene styrke, eller bruke egen kroppsvekt. Så man trenger egentlig bare litt selvdisiplin og gjøre øvelser, ikke et fancy studio om man ikke går for NM i fitness og slikt.

Nå har jo 3-mila i forsvaret blitt for tøff for dagens rekrutter. Så tydelig at vi blir en nasjon som blir bare dårligere og dårligere i form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, noen liker løping, andre liker og gå, noen liker styrke, andre ikke.. Personlig så både liker jeg og trenger styrketrening(ødelagt og vond kropp), jeg må ikke bruke treningssenter, men for meg er det verdt de kr i mnd. Da har jeg mye og velge i av utstyr, kan gjøre det til en sosial greie og dra sammen med venner og kose meg i badstu og boblebad når jeg ønsker det. For ikke og snakke om at det er lettere og gjennomføre, for min del ihvertfall, hjemmetrening får jeg ikke til, det blir glemt. For hunden sin del, enten tar jeg økten rett før eller etter jobb så jeg slipper og hjem i mellom jobb og trening eller jeg tar det på kvelden etter at hunden har fått sitt av både tur og trening, gjerne på tur hjem slik at hunden bare venter i bilen, er ikke inne så lenge på ukedagene, og ikke hver dag.

Jeg har masse gevinster av og bevege meg utendørs, men det alene holder ikke, så da gjør jeg gjerne begge deler :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, noen liker løping, andre liker og gå, noen liker styrke, andre ikke.. Personlig så både liker jeg og trenger styrketrening(ødelagt og vond kropp), jeg må ikke bruke treningssenter, men for meg er det verdt de kr i mnd. Da har jeg mye og velge i av utstyr, kan gjøre det til en sosial greie og dra sammen med venner og kose meg i badstu og boblebad når jeg ønsker det. For ikke og snakke om at det er lettere og gjennomføre, for min del ihvertfall, hjemmetrening får jeg ikke til, det blir glemt. For hunden sin del, enten tar jeg økten rett før eller etter jobb så jeg slipper og hjem i mellom jobb og trening eller jeg tar det på kvelden etter at hunden har fått sitt av både tur og trening, gjerne på tur hjem slik at hunden bare venter i bilen, er ikke inne så lenge på ukedagene, og ikke hver dag. 

 

Jeg har masse gevinster av og bevege meg utendørs, men det alene holder ikke, så da gjør jeg gjerne begge deler :)

Akkurat sånn jeg føler det også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til avtalen jeg hadde i dag, rask gange i ca 30 minutter. Det var friskt og godt og kroppen fungerte bedre i dag enn i går :) Hadde sett feil på antibiotikakuren og er ikke ferdig med den før på torsdag. Har meldt meg på spinning i morgen som jeg har sååå lyst å dra på. Tror jeg drar også får jeg heller ta det roligere. Hvis jeg greier :P Blir jo så peppa av musikken og instruktøren :D

Jeg også liker å trene variert. Det er så mye forskjellig jeg liker, så jeg synes det blir for kjedelig å bare holde meg til en ting. Når målet mitt er å ha det artig og å være veltrent (i vid betydning), så passer det meg fint å gjøre mange forskjellige ting. Det å trene for opplevelsens del synes jeg også er morsomt. F.eks å dra til et vakkert sted og ta intervalløkta der. Eller ri. Eller gå til fjells. Eller padle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp.. Lurer på å prøve gruppetimen sh'bam på sats i dag. Noen som har prøvd!? Så jo gøy ut, men jeg blir så fort flau og kan ikke danse for fem øre. Så jammen om jeg vet. Kanske jeg backer ut?! :S pyse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...