Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Jeg har Ofotbunad med sort vest :) (ikke meg på bildet, har linket til der jeg fant det). Angrer på at jeg ikke valgte brokadevest, nå synes jeg den er mye finere. Men sånn går det når en fjortis får velge sjøl. Er utrolig glad i bunaden min, mamma har brodert og sydd hele sulamitten, og min mormor har heklet og sydd skjorta. Den får litt større sentimentalverdi da synes jeg :)

bunad.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Guest lijenta

Den vi kaller for Floan-bunad, det vel :).

Stemmer vist det. Er bare meg som tenker på den som Nord-Trønderbunad når hele slekta kommer derfra og alle har den i en elelr anne variant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sin familie er opprinnelig hallinger, og en skikkelig bunadsfamilie. Så mine bunader er fra Ål, sjøl om jeg er nordlending.

Jeg har en rutastakk/kvardagsstakk som ser omtrent sånn ut:

057.jpg

og en festbunad av den typen her:

038.jpg

Har ikke helt samme mønster som på bildene, men det var det nærmeste jeg kom. Og så har jeg selvfølgelig hvitt plagg (skaut) på hodet til rutastakken, for det skal det være nemlig. :aww:

Hvis jeg skulle valgt nå, ut fra hjemsted/pappa sin familie hadde det blitt tromsbunad. Spesielt siden stakkestoffet kommer fra bygda mi. :P

Til den synes jeg det er finest med lue, og ikke skaut. :)

web.jpg

img_3935.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Øst Telemark bunad sånn som denne (bilde lånt fra Almankås) , bare med grønne bånd og generelt litt mer grønt i rankemønsteret. Skjorten min er brodert i sort og grått. Siden jeg er ugift (omg!) bruker jeg vippen dvs hårbandet. :P Jeg har også den røde jakken som hører til. :)

Jeg er veldig veldig glad i bunaden min, jeg har arvet den fra mamma som arvet den av søsteren sin. Det er en gammel bunad som har fulgt familien i mange år.

Ranke_articlefull.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg arvet min bunad etter bestemor, siden hun kjøpte seg ny. Så og si alt stoffet ble byttet ut fordi det var falmet, men den ble erstatter og sydd sammen på samme måte.

jeg ville egentlig ikke ha bunad, men er litt glad for det idag. Synes fremdeles ikke bunad er noe fint plagg, men mer svære telt med glorerte broderier, men det er likevel koselig og tradisjonsrikt. Ikke minst er det veldig deilig å ha et plagg man kan bruke hver 17. mai, barnedåper o.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg glemte å si at min bunad har rundet et halvt århundre altså ca 55 år gammel. Huff begynner ¨å bli gammel selv men håper å passe inn i den når jeg får trent litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vist det. Er bare meg som tenker på den som Nord-Trønderbunad når hele slekta kommer derfra og alle har den i en elelr anne variant:)

Men den kalles vel også Nord-Trønderbunad om jeg ikke tar helt feil, så begge deler er vel like riktig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men den kalles vel også Nord-Trønderbunad om jeg ikke tar helt feil, så begge deler er vel like riktig :).

Stememr det også :) måtte jo dobbeltsjekke hos dem som syr bunaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jærbunad som heter Veslemøy. Fra Jæren i Rogaland altså :) Jeg synes det er alledles nydelig. Jeg og søster har den i blå, mens min mor har den i hvit.

Meg på 17. mai (høyre) med tidenes mest goofy frisyre :P

Slik ser den ut i sin helhet:

Bilde%20037@328x490.jpg

Den var UTROLIG fin!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Jeg har den gamle Valdresbunaden. Min farmor sydde til seg selv, mine to tanter og kusine, og da det var tid for meg så hadde hun selvfølgelig blitt for gammelt. Endte opp med at jeg fikk arve hennes og det har jeg vært veldig glad for. Ble litt mer spesielt og personlig.

Gamlevaldresbunad_small.jpg

(stjålet herifra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der vurderte jeg også, siden den er en del rimeligere og enklere å få tak i enn den nyeste. Dette er den "gamle" modellen fra 1955, mens min er fra 1985. Synes begge er fine, men liker skjørtet på den nye bedre, pluss det nydelige underskjørtet med lomme! (synes ikke så lett, men den sorte prikken er knappen på lomma) Og så har den hårbånd, og ikke lue.

IMG_4494.JPG

Nå er det visst kommet en enda nyere en, men den var ikke så fin. :P

Den var veldig fin den også, men jeg liker den gamle veldig godt, så jeg holder meg til den jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fanabunad:

fanabunad.jpg

Båndene ser svarte ut på bildet, men de er egentlig mørkeblå. Det er en del som har denne bunaden som har knallblå silkebånd og knallrød farge i tillegg, men jeg synes at det fort blir glorete, og ville heller ha en mørkere blåfarge i fløyel, og en roligere rødfarge.

Ja, og så kan dere godt overse at forkleet har blitt rynkete etter en lang biltur. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fanabunad:

fanabunad.jpg

Båndene ser svarte ut på bildet, men de er egentlig mørkeblå. Det er en del som har denne bunaden som har knallblå silkebånd og knallrød farge i tillegg, men jeg synes at det fort blir glorete, og ville heller ha en mørkere blåfarge i fløyel, og en roligere rødfarge.

Ja, og så kan dere godt overse at forkleet har blitt rynkete etter en lang biltur. :aww:

Jeg syns det mønsteret du har på bringeduk og belte er så fint :D

Jeg skal brodere meg ett mønster til, samt skaffe meg ett forkle til slik at jeg har litt å variere mellom :)

gøy å ha bunad som har over 200 forskjellige mønstre til bringeduk og belte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det mønsteret du har på bringeduk og belte er så fint :D

Jeg skal brodere meg ett mønster til, samt skaffe meg ett forkle til slik at jeg har litt å variere mellom :)

gøy å ha bunad som har over 200 forskjellige mønstre til bringeduk og belte :D

Oi, er du flink til å brodere du? Skulle ønske jeg kunne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnøve, hvordan går man egentlig frem for å lære noe slikt? Har sansen for håndarbeid egentlig, så skulle gjerne begynt med noe lignende. :)

Angrer på at jeg ikke valgte brokadevest, nå synes jeg den er mye finere. Men sånn går det når en fjortis får velge sjøl.

På en måte er det litt synd at mange får bunad til konfirmasjonen, og ikke heller venter et par år. Tror det er mange som angrer litt på noen av valgene de tok med tanke på fargekombinasjoner osv. da de var 14, hehe. Dessuten er det jo mange ikke er ferdig utviklet når de er 14 og som forandrer seg en del, og bunaden må gjerne sys ut ganske fort.

Samtidig er det jo en fin tradisjon da. :)

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk bunad til 18-årsdagen. :ahappy:

Fniser av Powers :P

Skjønner ikke hva du snakker om! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var UTROLIG fin!

Takk :D Og jeg er selvsagt helt enig. Får alltid masse komplimenter fra folk som lurer på hvor den er fra når jeg går rundt i Oslo 17. Veldig, veldig glad i den er jeg!

Og mamma sin i hvit - den er fin den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt annen variant av denne. Jeg har grønn skjorte/jakke og ikke hvit. Har ikke hodeplagget og forkleet er svart med mønster og ikke hvit.

Bunaden min er det mamma som har sydd til meg (mamma lever desverre ikke lenger), derfor har den STOR affeksjonsverdi for meg...

Nordhordalandsbunad:

dame_herrebunad_Large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...