Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ikke finn på å bruke maskin på kaldskum, det blir helt ødelagt! Bruk kaldt vann som du lar renne godt igjennom flekken, hell så på en bøtte med eddikvann (1 halv flaske 7% til en 10l bøtte) i tynn stråle over flekken, skyll igjennom med kaldt vann og gjenta. Klem så mye vann du kan ut av madrassen med hendene, deretter med håndkler til det er så tørt som mulig.

• Like 1
  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Skrevet

Ikke finn på å bruke maskin på kaldskum, det blir helt ødelagt! Bruk kaldt vann som du lar renne godt igjennom flekken, hell så på en bøtte med eddikvann (1 halv flaske 7% til en 10l bøtte) i tynn stråle over flekken, skyll igjennom med kaldt vann og gjenta. Klem så mye vann du kan ut av madrassen med hendene, deretter med håndkler til det er så tørt som mulig.

Åhhh, det var godt du kom og skrev dette nå, for jeg har akkurat samme problemstilling (bortsett fra at tisset antakelig har vært der lenge)... Og det var akkurat sånn jeg tenkte å gjøre det da jeg ikke har andre muligheter. Godt å få det bekreftet :).

• Like 2
Skrevet

Takk! Da gjør jeg dette.

@mushi, fant ut at vi kan låne badet til mormor. Så da får vi orden på det. Takk for råd :)

Skrevet

Kan det fine Beck Söndergaard-100% ull-skjerfet mitt vaskes på noe vis?
Det står "ingen vask" på det, selv ikke håndvask. Men det står en sånn derrane P i runding, med andre ord tåler det jo en RENS. Kan jeg gjøre den hjemme? :P:lol:

Googlet litt og ser folk har vasket det på ullprogram uten problemer. Kanskje jeg skal gutse på det? Det har litt matflekker etter en sennepspølse i brød, og nupper ganske mye. Alternativet er å kaste det..

Skrevet

Hvis alternativet er å kaste det, er det jo bare å kjøre i vei med en forsiktig ullvask :) Jeg har gjort det med flere plagg som egentlig kun skal renses, og det er sikkert ikke veldig lurt, men har gått bra hver gang :whistle:

Skrevet

Hvis alternativet er å kaste det, er det jo bare å kjøre i vei med en forsiktig ullvask :) Jeg har gjort det med flere plagg som egentlig kun skal renses, og det er sikkert ikke veldig lurt, men har gått bra hver gang :whistle:

Jooo, jeg var inne på tanken, men HVIS det finnes en "genialt, jeg ikke har tenkt på det!!!"-måte å vaske det på som er hakket sikrere enn å hive det i vaskemaskinen…. Så måtte jeg bare spørre :P

Er veldig, veldig glad i det skjerfet. Deilige, fine.. Sååå taaaait at de skal være "engangs-skjerf".

Skrevet

Jooo, jeg var inne på tanken, men HVIS det finnes en "genialt, jeg ikke har tenkt på det!!"-måte å vaske det på som er hakket sikrere enn å hive det i vaskemaskinen…. Så måtte jeg bare spørre :P

Er veldig, veldig glad i det skjerfet. Deilige, fine.. Sååå taaaait at de skal være "engangs-skjerf".

Nå blir jo de fleste tekstiler merka med mer forsiktig vask enn det de egentlig tåler. Tenk for eksempel på truser merka med 30 graders vask (usj!). Prøv en forsiktig Milovask.

• Like 1
Skrevet

Hvit alpakka ullskjerf med store kaffeflekker.. Har noen tips hva jeg kan bruke som flekkfjerner (som jeg muligens har i hus)? Gallesåpe, sitronsåpe og "flekkfjerner til ull" har jeg ikke hjemme.

Skrevet

Nå blir jo de fleste tekstiler merka med mer forsiktig vask enn det de egentlig tåler. Tenk for eksempel på truser merka med 30 graders vask (usj!). Prøv en forsiktig Milovask.

I et øyeblikks galskap og uten å se på prislappen havnet en truse som skulle håndvaskes i en pose. Håndvaskes!

Og den kostet flere hundre kroner. Jeg døde litt da jeg oppdaget det.

• 1 month later...
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Skrevet

Beklager om dette er allerede spurt om, men jeg fant ikke.

Jeg har ei plate under vedovnen, og innså for sent at han som installerte ovnen ikke har festet plata på noe som helst vis. Den burde vært spikret fast og fått en runde silikon rundt. Og det skal jeg gjøre.

Men først kunne jeg tenke meg å få bort tissedamrestene som har rent under når valpene liker å tisse der :P

Jeg klarer å løfte plata bittelitt, men ikke nok. Jeg har prøvd å skyve ett eneste tørkepapir inn, og det trekker jo til seg fukt, men det vasker ikke bort det som har tørket inn, og når heller ikke langt nok inn..

Noen tips? Jeg antar silikonet ikke vil forsegle urinlukta så jeg ikke har den lenger?

Skrevet

Jeg ville fått hjelp av noen til å flytte bort vedovnen sånn at du fikk rengjort og tørka skikkelig under der før du spikra fast plata.

Skrevet

Jeg ville fått hjelp av noen til å flytte bort vedovnen sånn at du fikk rengjort og tørka skikkelig under der før du spikra fast plata.

Men da må jeg demontere den fra pipa, hvilket vil si at jeg må ha murer hit igjen for å ha den forskriftsmessig montert.

Så om jeg kan få vasket uten å betale en fagmann en tusenlapp for å løfte vedovnen, ville det vært fint :P

Guest Gråtass
Skrevet

Så lenge stussen sitter i pipa, kan du flytte på ovnen. Men sånt er tungt, så greit med to sterke personer, sett ovnen på litt papp, vask, tørk og flytt tilbake. Det skal i utgangspunktet ikke fuges rundt en slik plate.

Skrevet

Så lenge stussen sitter i pipa, kan du flytte på ovnen. Men sånt er tungt, så greit med to sterke personer, sett ovnen på litt papp, vask, tørk og flytt tilbake. Det skal i utgangspunktet ikke fuges rundt en slik plate.

Litt usikker på hva du mener med stussen, men pipeløpet går på baksiden, ikke toppen.

Ovnen veier rundt 75 kilo, så jeg trenger mange sterke personer :P Sonentreff?

Vi flyttet ovnen vår nettopp, for å putte glassplate under. Måtte ikke demontere noe for å fikse det.

Okay, det var bare beskjeden jeg fikk av mureren, for jeg nevnte at jeg vurderte å bytte gulv etter hvert. Og om ovnen skulle flyttes, måtte det gjøres av fagfolk av brannsikkerhetsmessige forskrifter, sa han.

Skrevet

Ja. Mye mulig en bør gjøre det.

(Men altså. Vi bytta gulv her for 2 år siden. Håndtverkeren som byttet gulv, flyttet også hele peisen. Han flyttet den tilbake på plass, og vi løftet på den for å legge glassplate under. Har fyrt masse i den, og ikke hatt noe problem :))

Guest lijenta
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med stussen, men pipeløpet går på baksiden, ikke toppen.

Ovnen veier rundt 75 kilo, så jeg trenger mange sterke personer :P Sonentreff?

Okay, det var bare beskjeden jeg fikk av mureren, for jeg nevnte at jeg vurderte å bytte gulv etter hvert. Og om ovnen skulle flyttes, måtte det gjøres av fagfolk av brannsikkerhetsmessige forskrifter, sa han.

Hvis du skal justere løpet inn i pipa så må du bruke fagfolk. Vet ikke hvor sterk du er men rikekr du litt på ovnene så ser du kanskje om røret/stussen eer på seg. Gjør den det skal den kunen flyttes på. Det er en foring inni røret for at røyken skal gå i pipa og ikke i rommet. Spør gjerne han som gjorde det om det er mulig å flytte på ovnene fram og tilbake med samme utløp

Skrevet

Hvordan vaske en skumgummimadrass? Det er en liten en til barneseng, og den trenger en vask. Trekket kan vaskes i maskin, men hva skal jeg gjøre med selve madrassen? Skylle den med vann i dusjen og prøve å klemme ut vannet? Regner med at såpe er dumt for jeg ser for meg at det blir som en svamp man aldri får skylt ut såpen av :P

Skrevet

Hvor gjør man av isopor-søppel? Etter noen mnd med en del innkjøp av store ting, så har vi utrolig mye liggende som vi bare har utsatt å bli kvitt fordi vi ikke vet hvordan.. :S Det er laaaangt til søppelfyllingen, og det frister lite å ta buss med mange søppelsekker isopor..

Skrevet

Ja. Mye mulig en bør gjøre det.

(Men altså. Vi bytta gulv her for 2 år siden. Håndtverkeren som byttet gulv, flyttet også hele peisen. Han flyttet den tilbake på plass, og vi løftet på den for å legge glassplate under. Har fyrt masse i den, og ikke hatt noe problem :))

Jeg tviler ikke på at det fungerer finfint - men problemet er den dagen det måtte bli brann, og en forsikringssak. I hvert fall forsto jeg det slik på vedkommende.

Hvis du skal justere løpet inn i pipa så må du bruke fagfolk. Vet ikke hvor sterk du er men rikekr du litt på ovnene så ser du kanskje om røret/stussen eer på seg. Gjør den det skal den kunen flyttes på. Det er en foring inni røret for at røyken skal gå i pipa og ikke i rommet. Spør gjerne han som gjorde det om det er mulig å flytte på ovnene fram og tilbake med samme utløp

Jeg er ikke sterk nok til å løfte 75 kilo vedovn, i hvert fall. Ikke husker jeg navnet på vedkommende som var her heller. Men jeg får spørre en nabo om muskelhjelp når alle valpene er levert, så en kan få dyttet inn litt eddik og papir under plata, i det minste.

Hvor gjør man av isopor-søppel? Etter noen mnd med en del innkjøp av store ting, så har vi utrolig mye liggende som vi bare har utsatt å bli kvitt fordi vi ikke vet hvordan.. :S Det er laaaangt til søppelfyllingen, og det frister lite å ta buss med mange søppelsekker isopor..

Isopor går som plastsøppel, hvis dere har egen sortering for det? Jeg legger det i den blanke plastposen sammen med annen plast, i hvert fal.