Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

OK here goes: innsiden av stekeovnen, korleis i huleste får eg den rein? Har venta altfor lenge med vasken, no har eg prøvd tipse eg fant på nettet med grønnsåpe og svak varme, salmiakk, og no tilslutt NIF ovn og grill rens, det er bedring men er fortsatt en del fastbrent! Er alt håp ute?

Hadde akkurat samme problemstilling her selv. Jeg brukte skurekrem og svamp (sånn med en grov side). Tok på masse og lot det ligge litt så det skulle mykes opp. Jeg var rett og slett ikke sterk nok, samboer måtte hjelpe til med glassdøra. Selve ovnen gikk greit. Det siste gikk vekk veldig forsiktig med stålull.

Vaska med eddikvann etterpå for å få vekk kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Har du prøvd med glasskrape (for å få malingsøl av vinduer) eller sånn skrape som er beregnet på induksjon koketopp?

Ja fått av det verste, men det er fortsatt litt "limish" igjen. Tentke jeg skulle prøve med plasterfjerner i morgen. Eventuelt gryteskrubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvordan vasker/renser man en MC-jakke i skinn? For døde insekter og diverse skitt :) .

Hvis det er utvendig bruker man en fuktig klut, om det er innvendig leverer man på renseri.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er utvendig bruker man en fuktig klut, om det er innvendig leverer man på renseri.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Det hjelper, men det sitter for hardt. Googlet litt og fant ut at det kanskje må til en skinnrens for den typen skinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har SPYDD 2 digre kladeiser på et megastort golvteppe i ull. Har fått vekk det meste, men hvordan kan jeg få vekk lukt og fuktighet som har trengt lenger ned? Har brukt ENJO sine kluter som er beregnet på stoff, kunne ha vasket det med kaldt vann og Milo på altanen, men det er så tykt og digert at jeg tror ikke vi får det tørt. So hvat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har SPYDD 2 digre kladeiser på et megastort golvteppe i ull. Har fått vekk det meste, men hvordan kan jeg få vekk lukt og fuktighet som har trengt lenger ned? Har brukt ENJO sine kluter som er beregnet på stoff, kunne ha vasket det med kaldt vann og Milo på altanen, men det er så tykt og digert at jeg tror ikke vi får det tørt. So hvat?

Potetmel, mengder. Dryss på, rist det nedi, la det stå også støvsuger du. Gjør det mange-mange ganger. Om lukten er der enda: tar du en vaske med eddik vann, også potetmel runde på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har SPYDD 2 digre kladeiser på et megastort golvteppe i ull. Har fått vekk det meste, men hvordan kan jeg få vekk lukt og fuktighet som har trengt lenger ned? Har brukt ENJO sine kluter som er beregnet på stoff, kunne ha vasket det med kaldt vann og Milo på altanen, men det er så tykt og digert at jeg tror ikke vi får det tørt. So hvat?

Fukt med eddik og strø over bakepulver. Bakepulveret trekker ut fuktigheten og eddiken fjerner lukt :)

Jeg lurer fortsatt på hvordan man vasker bort snutemerker på tv skjermen? Eller har alle hundeeiere skitne tver? :P

Med sånn tv rens spray og klut beregnet på tvskjermer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg etterhvert når ungene kom hjem at de hadde glemt et halvt stykke med MEIERISMØR ute når de grillet i gårkveld. Jeg har fått vekk lukt, men teppet er MEGAFETT der flekkene har vært. Javel, får jo være glad for at hunden spydde alt opp, (vi lurte fælt på hvorfor det virket så glatt og rart), men fettflekkene står fortsatt. Blir nok renseri neste.

Eddik og natron har tatt lukta heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg etterhvert når ungene kom hjem at de hadde glemt et halvt stykke med MEIERISMØR ute når de grillet i gårkveld. Jeg har fått vekk lukt, men teppet er MEGAFETT der flekkene har vært. Javel, får jo være glad for at hunden spydde alt opp, (vi lurte fælt på hvorfor det virket så glatt og rart), men fettflekkene står fortsatt. Blir nok renseri neste. 

Eddik og natron har tatt lukta heldigvis.

Zalo?

Eventuelt asvaltrens? (Fås kjøpt på bl.a shell )

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Egentlig ikke vasking, men: Vi har malt t-skjorter på jobben. Sånn stoffmaling. De kan vaskes på 40 grader etter fixering. Fint. Men hva er fixering, da? Det står det ikke noe om. Vet alle hva det er, liksom? Vi tippet på stryking, så nå skal alle barna stryke t-skjorta si i morgen, før de får den med hjem. Hvis det er riktig å stryke den, skal vi stryke rett på malingen? På vranga? På baksiden? Varmt jern? Fuktig som når man presser? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke vasking, men: Vi har malt t-skjorter på jobben. Sånn stoffmaling. De kan vaskes på 40 grader etter fixering. Fint. Men hva er fixering, da? Det står det ikke noe om. Vet alle hva det er, liksom? Vi tippet på stryking, så nå skal alle barna stryke t-skjorta si i morgen, før de får den med hjem. Hvis det er riktig å stryke den, skal vi stryke rett på malingen? På vranga? På baksiden? Varmt jern? Fuktig som når man presser? Hjelp!

"Fargestoffet som er brukt kan fikseres med syre og at fargen har behov for ytterlige fiksering i tillegg til det som allerede er gjort av produsenten"

Det betyr rett og slett at man lar klærne ligge i syrebad, feks eddik og vann for at fargen skal sitte mye lenger før den blir vasket (: Her er en fin link om fiksering!

http://www.kk.no/mote/derfor-bør-du-legge-jeansen-i-eddik-20146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fargestoffet som er brukt kan fikseres med syre og at fargen har behov for ytterlige fiksering i tillegg til det som allerede er gjort av produsenten"

Det betyr rett og slett at man lar klærne ligge i syrebad, feks eddik og vann for at fargen skal sitte mye lenger før den blir vasket (: Her er en fin link om fiksering!

http://www.kk.no/mote/derfor-bør-du-legge-jeansen-i-eddik-20146

Dette var jo et tips til jeansbukser og ikke t-skjorter med litt nymalt maling på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...