Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Egentlig ikke vasking, men: Vi har malt t-skjorter på jobben. Sånn stoffmaling. De kan vaskes på 40 grader etter fixering. Fint. Men hva er fixering, da? Det står det ikke noe om. Vet alle hva det er, liksom? Vi tippet på stryking, så nå skal alle barna stryke t-skjorta si i morgen, før de får den med hjem. Hvis det er riktig å stryke den, skal vi stryke rett på malingen? På vranga? På baksiden? Varmt jern? Fuktig som når man presser? Hjelp!

Hvordan trykke tekst og symboler på stoff:

Når trykket er helt tørt, skal det fikseres. Om du har et stoff som tåler varme kan du stryke trykket på baksiden av plagget. Om du bruker stoff med syntetisk materiale i (slik som i de fleste jerseytyper), kan du bruke et matpapir mellom strykejernet og stoffet. Strykejernet skal settes på høy varme, og det skal ikke brukes damp. Stryk frem og tilbake i ca. 4-5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Hvordan trykke tekst og symboler på stoff:

Når trykket er helt tørt, skal det fikseres. Om du har et stoff som tåler varme kan du stryke trykket på baksiden av plagget. Om du bruker stoff med syntetisk materiale i (slik som i de fleste jerseytyper), kan du bruke et matpapir mellom strykejernet og stoffet. Strykejernet skal settes på høy varme, og det skal ikke brukes damp. Stryk frem og tilbake i ca. 4-5 minutter.

Slik gjorde vi det, selv om det var bomullsjersey. Eller altså, t-skjorter. Håper malingen tåler vaskemaskinen nå, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan få ren jobb klær? Jobber på bensinstasjon og får dermed mye dritt på dem. Olje, brus sirup, div skit når jeg vasker, smuss/støv osv. Det er også en brukt skjorte så den hadde allerede flekker på når jeg "fikk" den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få ren jobb klær? Jobber på bensinstasjon og får dermed mye dritt på dem. Olje, brus sirup, div skit når jeg vasker, smuss/støv osv. Det er også en brukt skjorte så den hadde allerede flekker på når jeg "fikk" den.

Oksegallesåpe kanskje?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndvask...oksegallesåpe tar utrolig mange flekker...jeg har fått vekk flekker fra klær som har vært vasket tusen ganger uten å bli ren...blandt annet flekker fra tøybleier fikk jeg bort med oksegallesåpe..kan være verd ett forsøk.... http://nosteblogg.blogspot.no/2011/02/flekkfjerning.html?m=1 Edit: jeg foretrekker oksegallesåpe i såpestykke...men kan godt være den flytende er like bra :) Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håndvask...oksegallesåpe tar utrolig mange flekker...jeg har fått vekk flekker fra klær som har vært vasket tusen ganger uten å bli ren...blandt annet flekker fra tøybleier fikk jeg bort med oksegallesåpe..kan være verd ett forsøk...

http://nosteblogg.blogspot.no/2011/02/flekkfjerning.html?m=1

Edit: jeg foretrekker oksegallesåpe i såpestykke...men kan godt være den flytende er like bra :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Jeg synes såpestykkene er best. Gni såpestykket på flekken til det er hvitt/skummer og evt litt ekstra. Klærne kan også legges i bløt oksegallesåpevann uten at det sliter på klærne. Veldig fint til ull (og tøybleier, ja) :)

Den flytende oksegallesåpen (fra Chlas) lukter ikke NOE godt ... mens såpestykkene lukter omtrent som sunlightsepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått igjen bilen som ble stjælt, teppet på gulvet er skikkelig blodig.... :x Noen tips?

Beste tipset mot blod jeg har er å dynke i kaldt vann og la det ligge en stund. (Jeg har eksem så blod på sengetøy/klær er ikke uvanligm pleier å legge det i bløt i kaldt vann over natten med litt biotex eller det der "stol på rosa" flekkfjernen. Og så i vaskemaskinen på morgenen)

Overført til bilteppe. Dynke jevnlig i kaldt vann og flekkfjerner over en periode på noen timer og skrubbe godt med en sånn gammeldag stiv skrubbe børstesak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu.. jeg har lest nesten alt i denne tråden, og siden jeg er et SÅ LITE GODT husmoremne, trenger jeg alt inn med teskje, ihvertfall det som er nytt. :|

Men det som fikk meg inn hit in the first place:

-1 stykk mørk stoffsofa, uten mulighet til å vaske trekk, lukter FÆLT flere plasser, enkelte steder piss etter jeg hadde en hannhund med markeringsbehov på besøk. Det er halvannet år siden og jeg har prøvd alt, unntatt eddik og bakepulver da, som flere promoterer her! But HOW do I do it??

- Vi bor i et hus hvor det er gammelt tregulv i store deler av første etasje. Gulvet har også mm/cm mellomrom mellom hvert bord, så all støv skitt, hår osv har samla seg der i flere år. (Leid hus.)(Utrolig idiotisk gulv.) Vi har hatt valp, nå unghund, som har hatt ulykker og dermed siver pisset ned mellom sprekkene. Umulig å få bort føler jeg. Også hatt et valpekull nå, de har jo gjort det samme hist og her. Skal ikke gå i detaljer, men med hund så kan man forestille seg godsakene som har samla seg opp.. :icon_cry: Selv om jeg har vært nazi med å vaske. Nå er det på tide at det ikke lukter kennel når man går inn i huset.. Men hvordan hadde dere gjort det?!

Mest lyst til å rive opp gulvet og legge nytt men det er ikke en løsning. Jeg tenker å skrubbe mellom hvert j**** bord, men skal jeg da bruke eddikvann, da? Hvordan/ hvor mye? Salmiakk, grønnsåpe og allskens godtluktende vaskemidler hjelper jo ikke lenge? Har vi vært borte en helg så er lufta fæl når vi kommer inn. Nå er det ikke helt ille, men ille nok for meg. Tips taes imot med stooooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På malerbutikker får man kjøpt noe som er spesielt ment for vask av tre.... trerens eller noe slik...kanskje du kan vaske med det.... hvis du i tillegg har en støvsuger som kan suge opp vann, så du får sugd opp vannet som legger seg mellom plankene... er ikke bra om det blir liggende fukt der.... ville vært forsiktig med masse vaskemiddel og eddik på tregulv...da ville jeg heller gått for trerens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ThereseNy
Ang eddik. Finn en spruteflaske, fyll på eddikk og vann i så sterk blanding som du ønsker/orker. Spray nevnte sofa med blandingen. Luft godt.
Lurt å gjøre før man skal ut å reise f.eks så kan sofaen stå å tørke i fred. Kan være greit å ta senger i samme sleng så har man gjort det også. :)

Ang vask av gulv så er det vel bare å vaske normalt med eddik vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om eddik

http://m.db.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/?www=1

Før da ungene brukte tøybleier, så brukte jeg eddik, natron og bakepulver til det meste.... eddik til alt av husvask, det er glimrende i dusjkabinettet. Jeg vasker dusjen slik:

dusj vann på dusjveggene. Ha et fat med bakepulver og en oppvaskbørst. Dypp børsten i fatet og gni bakepulver på dusjveggene...ikke for mye vann, men ikke for tørt heller...skrubb bort alt av såperester og flekker og skitt.... skyll av med vann, sprut eddikblaningen over glasset og tørk av med microfiberklut.

Jeg har brukt å blande inn noen dråper sitron i eddikvannet for bedre lukt...hater eddiklukta....

Tøybleier vasket jeg alltid med en spiseskje natron i skyllemiddelkammeret. Dette fjernet effektivt såperester ut av bleiene som gjør at de ikke absorberer så godt.

Håndklær som suger dårlig kan med fordel vaskes med halv mengde såpe og en spiseskje natron i skyllemiddelkammeret.

Jeg bruker alltid under halvparten av det produsentene anbefaler i vaskemaskinen. Full mengde etterlater enormt med såperester i klærne, som igjen kan føre til kløe. Dette merket jeg spesielt godt på tøybleier, man merker det øyeblikkelig når de er fulle av såperester...

Kaffekjeler er best å vaskes med bakepulver og vann, det fjerner inntørka kafferester. Samme med oppvask kummen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om eddik

http://m.db.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/?www=1

Før da ungene brukte tøybleier, så brukte jeg eddik, natron og bakepulver til det meste.... eddik til alt av husvask, det er glimrende i dusjkabinettet. Jeg vasker dusjen slik:

dusj vann på dusjveggene. Ha et fat med bakepulver og en oppvaskbørst. Dypp børsten i fatet og gni bakepulver på dusjveggene...ikke for mye vann, men ikke for tørt heller...skrubb bort alt av såperester og flekker og skitt.... skyll av med vann, sprut eddikblaningen over glasset og tørk av med microfiberklut.

Jeg har brukt å blande inn noen dråper sitron i eddikvannet for bedre lukt...hater eddiklukta....

Tøybleier vasket jeg alltid med en spiseskje natron i skyllemiddelkammeret. Dette fjernet effektivt såperester ut av bleiene som gjør at de ikke absorberer så godt.

Håndklær som suger dårlig kan med fordel vaskes med halv mengde såpe og en spiseskje natron i skyllemiddelkammeret.

Jeg bruker alltid under halvparten av det produsentene anbefaler i vaskemaskinen. Full mengde etterlater enormt med såperester i klærne, som igjen kan føre til kløe. Dette merket jeg spesielt godt på tøybleier, man merker det øyeblikkelig når de er fulle av såperester...

Kaffekjeler er best å vaskes med bakepulver og vann, det fjerner inntørka kafferester. Samme med oppvask kummen...

Takk for tips om dusjen! Dusjkabinett er mitt store hat, for der blir jo aldri rent. Men nå skal metoden din testes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om eddik

http://m.db.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/?www=1

Før da ungene brukte tøybleier, så brukte jeg eddik, natron og bakepulver til det meste.... eddik til alt av husvask, det er glimrende i dusjkabinettet. Jeg vasker dusjen slik:

dusj vann på dusjveggene. Ha et fat med bakepulver og en oppvaskbørst. Dypp børsten i fatet og gni bakepulver på dusjveggene...ikke for mye vann, men ikke for tørt heller...skrubb bort alt av såperester og flekker og skitt.... skyll av med vann, sprut eddikblaningen over glasset og tørk av med microfiberklut.

Jeg har brukt å blande inn noen dråper sitron i eddikvannet for bedre lukt...hater eddiklukta....

Tøybleier vasket jeg alltid med en spiseskje natron i skyllemiddelkammeret. Dette fjernet effektivt såperester ut av bleiene som gjør at de ikke absorberer så godt.

Håndklær som suger dårlig kan med fordel vaskes med halv mengde såpe og en spiseskje natron i skyllemiddelkammeret.

Jeg bruker alltid under halvparten av det produsentene anbefaler i vaskemaskinen. Full mengde etterlater enormt med såperester i klærne, som igjen kan føre til kløe. Dette merket jeg spesielt godt på tøybleier, man merker det øyeblikkelig når de er fulle av såperester...

Kaffekjeler er best å vaskes med bakepulver og vann, det fjerner inntørka kafferester. Samme med oppvask kummen...

Takk for tips om dusjen! Dusjkabinett er mitt store hat, for der blir jo aldri rent. Men nå skal metoden din testes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Yellow

@Kaja Hunden her spøy på en dundyne for noen dager siden, slang den i maskinen (med vaskemiddel og tøymykner) sammen med en ball. For så å tørke den på stativ. Gikk helt fint.

Tips for å få bort røyklukt fra skinnsofa? Begynner å angre veldig på kjøp av en brukt en da det virkelig ikke virker som om det er mulig å bli kvitt, og merket såklart ikke noe til lukten før den var kommet hjem. :(

Vasket den veldig nøye med vann, noen dråper Zalo, blandet med eplecidereddikk pluss noen dråper olje (sikkert ikke det beste for selve skinnet altså, men driter litt i det, vil bare ha bort lukten). Nå ligger putene til tørk på verandaen, men virker nesten ikke som det hjalp noe foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaja Hunden her spøy på en dundyne for noen dager siden, slang den i maskinen (med vaskemiddel og tøymykner) sammen med en ball. For så å tørke den på stativ. Gikk helt fint.

Tips for å få bort røyklukt fra skinnsofa? Begynner å angre veldig på kjøp av en brukt en da det virkelig ikke virker som om det er mulig å bli kvitt, og merket såklart ikke noe til lukten før den var kommet hjem. :(

Vasket den veldig nøye med vann, noen dråper Zalo, blandet med eplecidereddikk pluss noen dråper olje (sikkert ikke det beste for selve skinnet altså, men driter litt i det, vil bare ha bort lukten). Nå ligger putene til tørk på verandaen, men virker nesten ikke som det hjalp noe foreløpig.

Natron skal visst funke til slike ting. Det skal visst funke til alt. Er jo verdt eit forsøk!;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å vaske bagasjerommet i en bil der hund har stått løs, i alle årstider? Bilen har gått litt for lut og kald vann bak der, så den ser helt jevlig ut bak der. Nå skal den selges, hentes i dag. Selv om jeg kjenner hun som overtar, så er det litt flaut å levere en slik bil fra seg. Kan i hvert fall prøve å få vekk det aller verste. Det er ikke glatt overflate der det er verst.

Sliter ikke med lukt, den tok eddiken på en natt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å vaske bagasjerommet i en bil der hund har stått løs, i alle årstider? Bilen har gått litt for lut og kald vann bak der, så den ser helt jevlig ut bak der. Nå skal den selges, hentes i dag. Selv om jeg kjenner hun som overtar, så er det litt flaut å levere en slik bil fra seg. Kan i hvert fall prøve å få vekk det aller verste. Det er ikke glatt overflate der det er verst.

Sliter ikke med lukt, den tok eddiken på en natt :P

Zalo og salmiakk - og skrubb i vei? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tips til å vaske bagasjerommet i en bil der hund har stått løs, i alle årstider? Bilen har gått litt for lut og kald vann bak der, så den ser helt jevlig ut bak der. Nå skal den selges, hentes i dag. Selv om jeg kjenner hun som overtar, så er det litt flaut å levere en slik bil fra seg. Kan i hvert fall prøve å få vekk det aller verste. Det er ikke glatt overflate der det er verst.

Sliter ikke med lukt, den tok eddiken på en natt :P

Levere den til innvendig vask? Mye lettere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo og salmiakk - og skrubb i vei? :D

Ja, får reise ned på hytta å gjøre det i skyggen rett og slett. Her i Oslo er det alt for varmt.

Alternativet til Jeanette er helt klart det beste ... Vi orker bare ikke å sitte i Oslo ett minutt for lenge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-1 stykk mørk stoffsofa, uten mulighet til å vaske trekk, lukter FÆLT flere plasser, enkelte steder piss etter jeg hadde en hannhund med markeringsbehov på besøk. Det er halvannet år siden og jeg har prøvd alt, unntatt eddik og bakepulver da, som flere promoterer her! But HOW do I do it??

HAr du sjekket ut om du kan få låne tepperenser fra en malerbutikk eller trevarehandel rundt deg? Etter at Lupin syntes sofaen er helt grei å pisse i har vi nå renset den to ganger! Låner maskinen lørdag morgen. Tar ut alle puter på badet (og vi har lite bad) går over de en og en med møbelrenser på alle sider! Lar de tørke litt, gjør det samme på kvelden, og to ganger dagen etterpå, har jeg god tid tar jeg en siste runde mandag morgen før levering v maskinen! Hver gang er vannet så møkkete de to første gangen at jeg blir litt uvel mtp at vi har sitti i den :teehe: Men etter fjerde gange er vannet som oftest helt rent!

Såklart, du må jo kunne fjerne putene da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...