Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

  • 4 months later...

Ja det er kanskje det eneste som hjelper... da må jeg kjøpe det da. Gryta har stått på ovnen en måned nå fordi jeg ikke har fått det bort, har stått i bløt i vann, cola, zalo.. :P

Koster ikke så mye og er kjekt å ha! Jeg bruker det til skrubb av vask og komfyrtopp.

Kan evt prøve med bakepulver og vann og la det stå litt, men du får neppe bort alt med den måten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips. Har en glasskeramisk platetopp som veeeeldig fort får stygge flekker. Kan ikke bruke stålull eller sånt da blir det skraper. (Prøvde med baksida på en sånn svamp, da ble det merke)

Er av denne typen:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70222818/

Har kjøpt inn Mr.muscle keramikrent for å se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips. Har en glasskeramisk platetopp som veeeeldig fort får stygge flekker. Kan ikke bruke stålull eller sånt da blir det skraper. (Prøvde med baksida på en sånn svamp, da ble det merke)

Er av denne typen:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70222818/

Har kjøpt inn Mr.muscle keramikrent for å se om det funker.

Har du en sånnen en? Med en sånn skrape og middel tilpasset keramisk topp, blir det så bra atte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrape ja, men den hjelper kun på brente ting, dette er flekker som ikke går bort med skrape :P

Eddik! :lol:

Nei seriøst, om du ikke får fjernet flekkene med skrape og keramikktopprens så er de nok der for å bli. Men hyppig behandling med dette middelet gjør at det ikke blir nye så lett da det legger en hinne på toppen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vaska et saueskinn fra IKEA. (På ullprogram) Tok jo evigheter før det i det hele tatt ble tørt, men nå er det endelig det da. Hadde egentlig håper å slippe å vaske det, hadde tenkt å bruke snøtrikset, men så ble det jo aldri snø her omtrent :(

"Problemet" er at skinnet er blitt stivt, hva gjør man med sånt? Er bare bikkja som bruker saueskinnet, men dog.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg vaske en plastkanne som det har vært selolje i for å kunne bruke den til vann?

Bare til hønene, men det stinker jo :x

Fettløsende som feks Zalo, deretter litt salmiakk. Bruk skikkelig varmt vann og la det stå og virke før du spyler ut såpevannet.

Har vaska et saueskinn fra IKEA. (På ullprogram) Tok jo evigheter før det i det hele tatt ble tørt, men nå er det endelig det da. Hadde egentlig håper å slippe å vaske det, hadde tenkt å bruke snøtrikset, men så ble det jo aldri snø her omtrent :(

"Problemet" er at skinnet er blitt stivt, hva gjør man med sånt? Er bare bikkja som bruker saueskinnet, men dog.

Rubb det over kneet, dvs ta tak i hver ende og gni det over kneskåla. Det mykner fort ved bruk. Neste gang børster du ulla tørr, og henger skinnet med skinnsia opp slik at fukta fordamper vekk fra skinnet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tenkte- må ha mer salmiakk... Zalo tok endel, men ikke alt..

Takk takk, men litt skuffet på eddikens vegne :teehe:

Edikk passer ikke sammen med olje og plastkanner, det er ikke sterk nok ;) Joa, du kan vel bruke 35%, men da blir det svindyrt å vaske dunken, når du må fylle den opp med mange liter eddik :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips her, haster litt siden vi skal selge huset.

Har et vinylgulv på vaskerommet som er blitt misfarget av en hundepute fra Biltema (http://www.biltema.no/no/Fritid/Kjaledyrutstyr/Hund/Pute-47213/). Ser ut som fargen har trukket ned i vinylen og går ikke bort uansett hvor mye jeg skrubber.

Tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har en t-skjorte og et skjørt som jeg har sølt tran på (drikkelek... Ble litt engasjert i gjerningsøyeblikket). Har vasket begge deler på 40 grader med edikk i skyllevannet, men det lukter fremdeles tran. På t-skjorta sitter tranflekkene i og man ser tydelig hvor det er sølt (mulig det gjør det på skjørtet også, men det har masse mønster og er vanskeligere å se). T-skjorta er vanlig bomull, mens skjørtet er mer sånn chiffonaktig. Finnes det noen måte å redde disse plaggene? Er glad i dem og vil helst slippe å kaste dem, men å komme på fest med en eim av tran rundt seg er liksom ikke så sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Herrefred i verdens navn. Veggene her i leiligheten har ikke blitt vasket siden mannebeinet flyttet inn. "Må man vaske veggene?" sa den.. Hahaha :) Han står på kjøkkenet å kokkelerer i timesvis, men at vegger må vaskes, det visste han ikke.. Når jeg satte luftfukteren inntil den ene murveggen så begynte det å RENNE dritt nedover veggen der den ble utsatt for varm damp. Ææææsj...

Hva bruker jeg på veggene for å vaske de mest effektivt? Jeg har bare sånne ufluffy-mopper.. Men kan kanskje kjøpe en ny idag. Trenger også vaskemiddel.. Hva er det lurt å bruke? Er litt malte trevegger her, mye malt mur, en del mur med sånn maletapet på og en hel del fliser. Alt unntatt flisene er hvite/lyse.

Taket må jeg vel også vaske... Men lurer på om han der selveste skal få hjelpe meg der, er jo såååå tungt å vaske tak :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred i verdens navn. Veggene her i leiligheten har ikke blitt vasket siden mannebeinet flyttet inn. "Må man vaske veggene?" sa den.. Hahaha :) Han står på kjøkkenet å kokkelerer i timesvis, men at vegger må vaskes, det visste han ikke.. Når jeg satte luftfukteren inntil den ene murveggen så begynte det å RENNE dritt nedover veggen der den ble utsatt for varm damp. Ææææsj...

Hva bruker jeg på veggene for å vaske de mest effektivt? Jeg har bare sånne ufluffy-mopper.. Men kan kanskje kjøpe en ny idag. Trenger også vaskemiddel.. Hva er det lurt å bruke? Er litt malte trevegger her, mye malt mur, en del mur med sånn maletapet på og en hel del fliser. Alt unntatt flisene er hvite/lyse.

Taket må jeg vel også vaske... Men lurer på om han der selveste skal få hjelpe meg der, er jo såååå tungt å vaske tak :(

Ein vasker ikkje tak, ein maler over driten. :punk:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Christine

Jeg trenger hjelp før jeg blir så tett at jeg kveles.. Hatt en ulykke i leiligheten, noe som har ført til at kjøkkenet ikke ser ut. Støv og aske/grus overalt. Har støvsugd og skrubbet, men det blir aldri rent! Jeg har hatt migrene i natt, og både jeg og sambo er allergiske mot støv, så hendte dette i mårrest, og jeg kjenner jeg blir dårligere og dårligere..

Tips til fjerning av støvlukt/støv mottas med stor takk! Det er hakket før jeg ringer for å få ordnet med vaskebyrå, men jeg orker ikke den utgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...