Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli

Caroline
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*
15 minutter siden, Siri skrev:

Den tanken slo meg også i går da jeg drev med plenklipp... og jeg skjønner meg ikke på folk som til og med GJØDSLER plena si :| De må ha særdeles mye fritid :aww:

Den gjødslinga har jeg aldri skjønt. Enten har de som du sier mye fritid eller så har store problemer med selvhat :aww:

Mitt fremtidige hus skal ha stor plen. Men aldri i livet om det skal gjødsles av meg. 2-3 hunder tar seg vel uansett av den jobben :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fin dag 

Godt mulig noen av dere tenker dårligere om meg nå, men jeg har lyst å dele likevel... I dag fikk jeg bekreftelse på at jeg er ferdig med frivillig gjeldsordning  Nå gleder jeg meg stort til sånn

Da er bursdagsgave nummer to hentet! Si hei til Goliat

Posted Images

50 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Mhm! Jeg var så sint! Naboen til endene kunne nå fortelle at det har vært mye rabalder og de samlet seg rundt den døde som kom seg til vannet. Idiot som kjørte på de altså! Han/hun kan ikke ha unngått å se de altså.

Blir rasende på sånne jeg også. Og klarer ikke la være å tenke på det lenge etterpå heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Line skrev:

Babyskjegg da, det blir jo vesentlig mer av det etterhvert hehe

Babyskjegg er et ord jeg hører svært sjelden :sleep: Og hun er veldig søt!

51 minutter siden, Toril skrev:

Først og fremst skaffer du deg to,så har de selskap hvis du må bort :). Jeg har fire kastrerte hannkatter,og når jeg er borte bare ei helg så fyller jeg noen store skåler m mat og vann.Skal jeg være borte litt lengre så prøver jeg å få noen til å stikke innom en gang eller to i løpet av ei uke f.eks. De kan gå ut og inn som de vil gjennom et lite kjellervindu,jeg tror de har det greit nok da.Mulig mine er ekstra dumme.... for fugler tar de svært,svært sjelden,ikke tar de m noe inn heller.

Som jeg skulle sagt det sjæl. Katten min er en friluftskatt (:P) som er mer ute enn inne. Det er ikke alltid han er innom hjemme i løpet av et døgn heller, så han merker ikke nødvendigvis at vi er borte en stund. Om han er lengre alene må mor komme innom å kose og mate med jevne mellomrom. Og om man er pliktig å gi alle husdyr tilsyn minst en gang om dagen så lykke til med å finne Bajas hver dag da..

Han har fanget 1 mus én gang, som jeg vet om, så det er ikke et problem med døde fugler og smådyr hos oss heller.

Edit: Nå kom jeg på at hunden min Selma også har tatt en mus en gang. Så da er det et like stort problem med hunder som tar smådyr, som katter som tar smådyr, her i huset. :sleep:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på pokemon - jakt med Toddy , badestranda med Nico , og mer pokemon-jakt med begge to innimellom Harry Potter og Narnia - maraton.  

Bikkjene er slitne,  jeg er sliten og ungen er opplagt. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
7 timer siden, Monikawt skrev:

Ja :ahappy:  åå, sånn å forstå! Godt du fant gullhunden da :heart: 

jo, jeg sa det. Det var forsåvidt ikke noe problem for de heller, men det at jeg hadde avtalt med en av de å reise sammen, siden jeg aldri har tatt tog her sørpå, ikke er kjent i områdene osv, gjorde meg litt ekstra irritert. Og de vet at jeg hater å prøve å finne fram på ukjente steder, spesielt når jeg har tidspress :P jeg visste jo hvor togstasjonen her var hen, men i forhold til parkeringsmuligheter osv var det stress, i tillegg til å dukke opp helt alene på Oslo s, hvor jeg ikke har vært siden jeg var typ 10-11 år gammel :P 

men det gikk fint! Og vi hadde det veldig koselig :ahappy: var bare veeldig mye stress for å rekke det toget.. :frantics:

Trusler og personhets? For et rasevalg? Shit... Lykke til med den lille :hug: 

Ja, veldig fornøyd med det valget :ahappy: 

Så godt det ordnet seg og at det ble trivelig! :) Det med kollektivtransport på ukjente plasser (og kjente for den del) er ikke alltid like enkelt.. Jeg og Ingvild mistet toget fra Hamar til Trondheim etter Norsk vinner et år.. 15 år, og aldri følt meg så fortapt hverken før eller siden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Polfarer skrev:

250-300 hadde jeg gitt :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

5 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg synes et par hundre må holde når man skal spleise på noe til en man ikke har noe nært forhold til. Det er mulig jeg er kjip! :P

Takk for svar! :) Ja, er det jeg også tenker. Tror jeg tenkte 500,- først da det er fra meg og samboer, men har vært litt i bryllupsmodus i det siste så sikkert derfor. 

Sist en nabo fylte 30 ga vi alle sammen en fast sum på 200,- pr familie i en sparegris, han kjenner jeg bedre, så blir noe i den duren nå også tenker jeg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har jeg klippet plen. Hele plenen, tilogmed. Kan ikke noen finne opp ekstremt saktevoksende gress? Som bare kommer opp om våren og må klippes maks en gang i måneden eller noe sånt? :ide:

Nå skal jeg gumle focaccia og lade litt, og så skal vi ut og være fartsfantomer. Sykle fra alle insektene! :thumbs:

Det finnes! Kalles kunstgress [emoji14]

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Papirarbeid unnagjort! 

Sulten og må handle mat. Hva vil jeg ha til middag tro? Er lei av stekt laks, falafel, vegetarisk spaghetti og wok med scampi. Det er nemlig det jeg har spist hele sommeren. Spiser lite kjøtt, og da bare kjøtt som har hatt det bra. Har sjelden lyst på annen fisk enn stekt laks, spiser ikke fet mat som rømmegrøt og pannekaker. Jeg prøver å ikke være så firkanta og pirkete, men det er visst bare sånn jeg er. Jeg trenger en tur til bondens marked. Lykkelige pølser fra Gammelgården Lysklætt hadde vært noe!

Du får komme til Namsos så skal du få med deg et lite lass kaninpølser og kaninburgere:lol:

garantert fra lykkelige dyr i allefall:D (og veldig magert og sunt kjøtt, faktisk)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christine skrev:

Ja, veldig fornøyd med det valget :ahappy: 

Så godt det ordnet seg og at det ble trivelig! :) Det med kollektivtransport på ukjente plasser (og kjente for den del) er ikke alltid like enkelt.. Jeg og Ingvild mistet toget fra Hamar til Trondheim etter Norsk vinner et år.. 15 år, og aldri følt meg så fortapt hverken før eller siden :P 

Haha, huff! Da v jeg ikke hva jeg hadde gjort :lol: jeg har forsåvidt reist en del, både innenlands og utenlands. Men har alltid hatt med meg folk som tar seg av alt :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Celeritas skrev:

Det finnes! Kalles kunstgress emoji14.png

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Nei, kunstgress vokser jo ikke. :aww:

..er jeg stolt av jentene mine. På vei hjem møtte vi en elghund som stod midt i veien og bjeffa på oss. Dita kan godt finne på å være bråkete i møtesituasjoner og Katla kan være en anelse overbegeistret, jeg skal ikke skryte på meg stålkontroll på noen av dem, særlig ikke når jeg er på sykkel, så jeg tenkte mitt om hvordan dette kom til å gå. Jeg lot dem trekke etter da den tusla oppover veien, men så stoppet den og kom mot oss i stedet. Jaja, da får det briste eller bære. Den kom helt opp i ansiktet på dem, fant ut at den ikke likte dem noe særlig og begynte å knurre, jeg sa at nå går vi, og så gikk vi, rett forbi! :bananas: Katla ble en anelse forstyrra av at den kom opp ved siden av oss igjen (må jo hilse igjen da), men med litt overtalelse så satte hun nesa fremover hun og. Flinke pubertetsluser, det! :thumbs:

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ganzie skrev:

Du får komme til Namsos så skal du få med deg et lite lass kaninpølser og kaninburgere:lol:

garantert fra lykkelige dyr i allefall:D (og veldig magert og sunt kjøtt, faktisk)

Namsos? Samboeren min er derfra. Og jeg har blitt sågodt som lommekjent der jeg også. Fint rundt der synes jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva høres best ut? 

https://animail.no/royal-canin-dalmatian-22-12kg.html?nosto=nosto-search

Ris, maismel, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fett, eggepulver, hvetemel, maisgluten, mineralsalter, vegetabilske fibre, hydrolysat av animalsk protein, fiskeolje, soyaolje, grønn te og drueekstrakt (polyfenolkilde), tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde), hydrolysat av krepsdyr (glukosaminkilde), hydrolysat av brusk (kondroitinkilde). *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen.

eller

https://animail.no/taste-of-the-wild-sierra-mountain-canine-formula-2-27-kg.html?nosto=nosto-search

Lamm, lammjöl, sötpotatis, potatis, ärtor, rapsolja, potatisprotein, brynt lamm, tomatmos, naturlig smak, salt, kolinklorid, blandade tokoferoler (naturligt konserveringsmedel och källa till vitamin e), torkad cikoriarot, taurin, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera extrakt, torkade jäsningsprodukter från enterococcus faecium, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei, lactobacillus plantarum, torkat jäsningsextrakt från trichoderma longibrachiatum, vitamin E tillskott, järnproteinate, zinkproteinate, kopparproteinate, järnsulfat, zinksulfat, kopparsulfat, kaliumjodid, tiaminmononitrat (vitamin B1), manganproteinate, manganoxid, askorbinsyra, vitamin A tillskott, biotin, niacin, kalciumpantotenat, mangansulfat, natriumselenit, natriumselenit, pyridoxinhydroklorid (vitamin B6), vitamin B12 tillskott, riboflavin (vitamin B2), vitamin D tillskott, folsyra.

(Kjøper isåfall fra zooplus, billigere og gratis frakt.. men de er skikkelig dårlig til å beskrive fôrene de selger.)

Den første har jo ikke kjøtt... den andre har kjøtt, men veldig masse ting jeg ikke vet hva er og :P

Typisk meg, når fôrsekken begynner å bli tom sitter jeg og undersøker alternativer, noe jeg har gjort uendelig mange ganger før. Kommer alltid frem til noe, og glemmer det alltid etterpå (og når jeg har kommet frem til noe så er det matkrise og jeg må kjøpe det vanlige). Så nå har jeg startet på nytt igjen :lol: Den øverste er altså den han har nå, rc sitt dalmatinerfôr som sikkert bare er tull og tøys, men som jeg kjøper fordi jeg er redd for urinstein og sånn... (veksler mellom dette og urinary som jeg kjøper hos veterinær..., men har evig dårlig samvittighet....). Nummer to her er taste of the wild, og er det eneste kjøttrike fôret jeg har funnet som har en råproteinprosent på 25%... (rasen skal ikke ha mer enn det, men det er noe puringreier osv og ting jeg ikke forstår og som jeg undersøker gang på gang og glemmer igjen og igjen :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Hva høres best ut? 

https://animail.no/royal-canin-dalmatian-22-12kg.html?nosto=nosto-search

Ris, maismel, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fett, eggepulver, hvetemel, maisgluten, mineralsalter, vegetabilske fibre, hydrolysat av animalsk protein, fiskeolje, soyaolje, grønn te og drueekstrakt (polyfenolkilde), tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde), hydrolysat av krepsdyr (glukosaminkilde), hydrolysat av brusk (kondroitinkilde). *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen.

eller

https://animail.no/taste-of-the-wild-sierra-mountain-canine-formula-2-27-kg.html?nosto=nosto-search

Lamm, lammjöl, sötpotatis, potatis, ärtor, rapsolja, potatisprotein, brynt lamm, tomatmos, naturlig smak, salt, kolinklorid, blandade tokoferoler (naturligt konserveringsmedel och källa till vitamin e), torkad cikoriarot, taurin, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera extrakt, torkade jäsningsprodukter från enterococcus faecium, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei, lactobacillus plantarum, torkat jäsningsextrakt från trichoderma longibrachiatum, vitamin E tillskott, järnproteinate, zinkproteinate, kopparproteinate, järnsulfat, zinksulfat, kopparsulfat, kaliumjodid, tiaminmononitrat (vitamin B1), manganproteinate, manganoxid, askorbinsyra, vitamin A tillskott, biotin, niacin, kalciumpantotenat, mangansulfat, natriumselenit, natriumselenit, pyridoxinhydroklorid (vitamin B6), vitamin B12 tillskott, riboflavin (vitamin B2), vitamin D tillskott, folsyra.

(Kjøper isåfall fra zooplus, billigere og gratis frakt.. men de er skikkelig dårlig til å beskrive fôrene de selger.)

Den første har jo ikke kjøtt... den andre har kjøtt, men veldig masse ting jeg ikke vet hva er og :P

Typisk meg, når fôrsekken begynner å bli tom sitter jeg og undersøker alternativer, noe jeg har gjort uendelig mange ganger før. Kommer alltid frem til noe, og glemmer det alltid etterpå (og når jeg har kommet frem til noe så er det matkrise og jeg må kjøpe det vanlige). Så nå har jeg startet på nytt igjen :lol: Den øverste er altså den han har nå, rc sitt dalmatinerfôr som sikkert bare er tull og tøys, men som jeg kjøper fordi jeg er redd for urinstein og sånn... (veksler mellom dette og urinary som jeg kjøper hos veterinær..., men har evig dårlig samvittighet....). Nummer to her er taste of the wild, og er det eneste kjøttrike fôret jeg har funnet som har en råproteinprosent på 25%... (rasen skal ikke ha mer enn det, men det er noe puringreier osv og ting jeg ikke forstår og som jeg undersøker gang på gang og glemmer igjen og igjen :lol: ).

Know that feeling :lol: Tror jeg har bestemt meg for hvilket jeg skal gå for neste gang, men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg ikke til å gjøre noe med det første :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Kjenner meg igjen! Tror muligens jeg har landa på den der cobb chicken og potatoes fra acana nå da. :lol: Fisketypen fra TOTW er også nede på 25% råprotein :) 

Tror muligens @Perfect Image gir lundehunden sin noe proteinfattig? Kanskje hun har noen tips. Eller kanskje det var noe annet den skulle ha lite av? 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SaraS skrev:

Namsos? Samboeren min er derfra. Og jeg har blitt sågodt som lommekjent der jeg også. Fint rundt der synes jeg :ahappy:

Namsos er en fin liten by:ahappy: (i allefall når det er fint vær, og det er vi ikke så bortskjemt med:lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg har gjødsla plena mi. Men det var fordi den var gulaktig og glissen her og der. :aww:

Gul plen er bra - den vokser dårlig - og man trenger ikke å klippe så ofte :D 

2 timer siden, *Kat84* skrev:

Den gjødslinga har jeg aldri skjønt. Enten har de som du sier mye fritid eller så har store problemer med selvhat :aww:

Nemlig... Jeg hatet anleggsgartneren jeg jobbet for de somrene jeg hadde sommerjobb når jeg studerte. Han gjødslet alltid alle plenene før han dro på ferie. Jeg stod da igjen med enorme mengder plener som vokste noe helt grassat utover sommeren... :aww:. Men jeg ble ikke arbeidsledig da, det ble jeg ikke.

2 timer siden, *Kat84* skrev:

Mitt fremtidige hus skal ha stor plen. Men aldri i livet om det skal gjødsles av meg. 2-3 hunder tar seg vel uansett av den jobben :blink:

Hundegjødsel ville jeg kanskje ikke satset på, egentlig :lol:

Har vi vært på sykkeltur - det var helt perfekt temperatur etter regnskyllet som øste ned. Nå ligger det nydusja, slitne hunder her - mat har de også fått. 

I morgen har jeg bestemt meg for å ta en feriedag - hundene skal bades og få ormekur, jeg skal pakke vogna og ordne litt til sverigetur på lørdag. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klubbarbeid unnagjort, middag spist innimellom slagene, og nå har jeg så veldig lyst på sjokolade. Jeg får ofte lyst på noe søtt eller middag. Det er nok derfor vi har dessert. Bortsett fra at jeg ikke har dessert.

Kanskje et par episoder BBT hjelper på søtsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde legge meg, men jeg har maur i kroppen. Så i dag har jeg gjort ferdig et kaninbur jeg begynte på for en evighet siden, bygget et til, flyttet ut ørten unger og slaktet 5 kaniner. Bygge noen bur til i morgen og desinfisere burseksjonen så de er tørre og rene til nykommerne kommer. Så jeg får gjort det. Og så må jeg bake kake, ikke glemme å bake kake!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hjelp, jeg har lest ut internett men vil ikke gå og legge meg!

Jeg har nettopp lest et leserinnlegg på dagbladet, om å gi klasserommet tilbake til læreren - og hvordan lage de beste friesene til lakseburgeren.

Nå skal jeg legge meg... :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lola Pagola skrev:  

Den første har jo ikke kjøtt... den andre har kjøtt, men veldig masse ting jeg ikke vet hva er og [emoji14]

Typisk meg, når fôrsekken begynner å bli tom sitter jeg og undersøker alternativer, noe jeg har gjort uendelig mange ganger før. Kommer alltid frem til noe, og glemmer det alltid etterpå (og når jeg har kommet frem til noe så er det matkrise og jeg må kjøpe det vanlige). Så nå har jeg startet på nytt igjen [emoji38] Den øverste er altså den han har nå, rc sitt dalmatinerfôr som sikkert bare er tull og tøys, men som jeg kjøper fordi jeg er redd for urinstein og sånn... (veksler mellom dette og urinary som jeg kjøper hos veterinær..., men har evig dårlig samvittighet....). Nummer to her er taste of the wild, og er det eneste kjøttrike fôret jeg har funnet som har en råproteinprosent på 25%... (rasen skal ikke ha mer enn det, men det er noe puringreier osv og ting jeg ikke forstår og som jeg undersøker gang på gang og glemmer igjen og igjen [emoji38] ).

Kjenner meg igjen! Tror muligens jeg har landa på den der cobb chicken og potatoes fra acana nå da. [emoji38] Fisketypen fra TOTW er også nede på 25% råprotein [emoji4] 

Tror muligens @Perfect Image gir lundehunden sin noe proteinfattig? Kanskje hun har noen tips. Eller kanskje det var noe annet den skulle ha lite av? 

Ja :) Hun fikk fish4dogs, men hadde elendig pelskvalitet og fikk enormt fort tannstein. Nå får hun RC medium iblandet sei/torsk og eggehvite hver dag.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg underholder seg med å danse gladhunddansen på verandaen mens fellesarealet blir klippet. Flinkingen har ikke sagt et bjeff, bare står der og rister på rumpa og logrer og ser forvirra ut :D:D 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe og hopper, barnet hvertfall. Soool ute, så hundene har blitt kastet ut.  Bare ha i meg frokost og kaffe, så får vi vel gå ut før det blir for varmt. Fatter ikke hvorfor folk klager over sommerværet, her har det vært masse sol og varme i sommer. Kanskje vi har vært ekstra heldige? Vi har ikke hatt så fin juni og tidlig juli på mange år. Både til min glede og fortvilelse. Jeg tåler dårlig varme men elsker sol :lol: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...