Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mai


mokken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

Akkurat nå, laikamor skrev:

Skal lage hvit saus, og ha biter av Gulrot oppi i dag. Må jeg koke gulrøttene for deg først, eller bare kutter jeg de opp og lar de koke/trekke i sausen bare?

Kok gulrøttene litt først, så bruker du av kokevannet til å lage hvitsausen. Men bare kok dem litt, ikke helt ferdige. Da blir det gulrotmos i hvitsaus..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:

He he he he - vel, jeg får henne jo med meg oppover - det er bare litt pes å ha tre bikkjer når man skal jobbe - og i alle fall en som gjerne vil gjøre ting på sin måte, bedre med de to som er samstemt - i værste fall kan jeg dumpe henne hos dere når jeg kommer oppover og hente henne etter utstillingen søndag *lurt* - og ja, Hermine er grei med unger - hun er egentlig veldig grei med alt faktisk.

Marimannen: "Klart det er ok :)"
Så da har du tre klare trønderegg som liker bullehunder og hundesnålinger her. :tuba:(bare fordi jeg har lyst til å spørre hva i alle dager den smileyen er til??)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JeanetteH :hug::no:

 

AN gjør jeg meg klar for kveldens lydighetskurs. Sekken er pakka, bikkja ligger flat på de kalde flisene i gangen. Sånn egentlig skulle jeg ønske han bare kunne ligge der, men han får bare 15 min til. Det er varmt ute for gutter med sort pels...

Jeg er veldig spent på i kveld, håper jeg får mer ut av dette enn av vapekurset. Hun som er distriktsansvarlig virka veldig ok, men hun skal selvsagt være med på det andre kursstedet.

Håper bare magen min har lyst å være på lag med meg til jeg kommer hjem :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari skrev:

Marimannen: "Klart det er ok :)"
Så da har du tre klare trønderegg som liker bullehunder og hundesnålinger her. :tuba:(bare fordi jeg har lyst til å spørre hva i alle dager den smileyen er til??)

Og bare for å følge opp viktige tema, er det en referanse til "This one time at band camp" kanskje?. Isåfall er det litt win altså. Og veldig, veldig feilplassert i forhold til hva jeg skrev i innlegget... :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 minutter siden, laikamor skrev:

Skal lage hvit saus, og ha biter av Gulrot oppi i dag. Må jeg koke gulrøttene for deg først, eller bare kutter jeg de opp og lar de koke/trekke i sausen bare?

Skjær gulrøttene i biter, kok de til de er møre - i biter vil det si 10 - 12 minutter for passe tykke skiver. Sil av vannet, bruk litt av vannet til sausen. Lag sausen ferdig og ha oppi gulrøttene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinkie skrev:

Sikker på at det ikke bare er kart og modne bær du tenker på, da? :aww::lol: 

:lol::P 

59 minutter siden, Snoffe skrev:

Farmor og farfar har røde og grønne stikkelsbær i hagen. De røde er søtere enn de grønne :) så jeg spiste nesten bare røde stikkelsbær :aww:

Det gjorde vi da vi var unger også.. hos naboen... men jeg tror muligens vi spiste de grønne stikkelsbærene litt for tidlig hver gang... de var heftig sure :aww: 

58 minutter siden, Tinkie skrev:

Jeg har alltid spist grønne stikkelsbær - men jeg husker at de ble røde etter hvert hvis vi lot dem henge på busken "for lenge" :lol::lol: Hilsen Tinkie 5 år

:lol: 

57 minutter siden, SFX skrev:

Ja, det må jo være noe som ligner på sti et eller annet sted, så jeg ikke går meg bort. Jeg skal se om jeg finner kart i en bokhandel eller lignende når jeg er på jobb i morgen. Jeg er jo vant til Romeriksåsen og allmenningen på Gjerdrum, hvor det er store parkeringsplasser og godt merkede stier. Men det er jo for så vidt også bare en fordel om det ikke er like mye folk i "min" skog, at en kan gå i fred og ikke i kø. Lurer på om det da lages skiløyper på vinteren, eller om en kan få kose seg der da også. Jeg får ikke til så lange turer i skogen som er rundt huset, så greit med alternativ.

Her brøyter de stort sett skogsbilvegene om vinteren så det er fint å gå der.... evt snør noen igjen etter hvert da, og jeg kan lage privat skiløype :aww: 

Edit: Spiser jeg pannekaker til middag... en med soppstuing og en med stekt bacon :D. Mon tro om det blir pannekake med is til kvelds? :whistle: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mari skrev:

Og bare for å følge opp viktige tema, er det en referanse til "This one time at band camp" kanskje?. Isåfall er det litt win altså. Og veldig, veldig feilplassert i forhold til hva jeg skrev i innlegget... :icon_redface:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Ved nærmere ettersyn så vokste jeg jo opp AKKURAT i Norges Midtpunkt... men det er altså ikke Nord-Norge :aww:    :P 

At det er på midten betyr ikke at det er midtpunktet, Siri :P Og alt nord for Dovre er Nord-Norge :aww: 

2 timer siden, Siri skrev:

Rips finnes i rød og hvit ja - og stikkelsbær finnes jo i grønn og rød versjon (eller noe sånt) :). Jeg er ikke sånn himla glad i rips, jeg da, skal jeg innrømme.. men med nok sukker går de jo ned, de også :lol: 

Rips er best når du kan ta en håndfull og spise dem mens du tråkker rundt i hagen med bikkjene. Sånn utover det, så er ikke det noe jeg må ha heller, kjenner jeg. Men jentene syns de er gode da :lol: 

2 timer siden, Siri skrev:

Ja, jeg vet jo at jeg ikke tåler sånt, men måtte teste fordi jeg har hatt sånn trøbbel med den ene skuldra i det siste, og bare paracet har liksom ikke funket noe særlig (og tablettene jeg fikk av legen blir jeg jo fyllesyk av... og det burde jeg jo også ha visst på forhånd...). 

Har du prøvd sånn smertelindrende krem på skulderen din? Det blir kanskje ikke tarmen din irritert av :) 

1 time siden, Pringlen skrev:

Interessant dette pratet om irritabel tarm. Høres ut som meg, det. Jeg blir dårlig i magen av ting, men finner lite fornuftige sammenhenger i hva... (og å være dårlig i magen er ekstremt lite heldig i kombinasjon med ca 0 evne til å holde seg...) 

Jeg prøvde et år uten gluten. Syntes vel det var litt bedre, men egentlig ble det ingen forskjell når jeg begynte med det igjen. Legen foreslo å prøve uten laktose, med omtrent samme resultat. Dvs, hvis jeg spiser mye med laktose, så går det galt. Så noe er det der. Men kan like gjerne bli dårlig uten et snev av laktose el gluten. Det eneste som har en bra effekt, er å spise imodium. Men det er jo egentlig akuttbehandling, og neppe noe man skal spise hver dag. Selv om jeg ikke finner noe som tilsier at det er skadelig. Noen som vet mer om det?

Har du blitt utredet for mageproblemer du da? Ja, jeg maser om sånt, fordi det er potensielt alvorlig å gå med enkelte mage/tarm-sykdommer over tid :)

1 time siden, Snoffe skrev:

Gubben sier at low fodmap ikke har fungert på han. nettopp fordi det er så variabelt hva han reagerer på. Han var på sånn kurs på sykehuset, og utifra det han fortalte så fikk jeg et inntrykk av at legene der mente at low fodmap fungerte på noen, men ikke alle. Og at det ikke er bevist at det fungerer heller, men legene anbefaler det fordi det ikke er noe annet de kan gjøre :/  Dette er hva jeg har oppfattet av hva gubben har fortalt, kan hende jeg har missforstått noe.

Selv syntes jeg det var ufattelig slitsomt å forholde seg til low fodmap, og var kjempeglad når vi var ferdig. Var så mye å sette seg inn i, og det ble vanskelig å gå ut å spise eller dra på middagsbesøk. Syntes faktisk det er lettere å forholde meg til folk med glutenalergi. Har måtte forholdt meg mye til dem da jeg har nær familie og nære venner med det.  

Det høres omtrent riktig ut det, de har ingenting de veit at fungerer, men det er ting man kan prøve ut som har hatt effekt på noen. Som f.eks low foodmap :)

--

AN har jeg vært på Årnes 2 ganger. Første gangen for å hente stomiutstyr (som måtte bestilles i forrige uke, for måtte gudene forby at de hadde sånt inne når de har faste kunder som bruker det utstyret), og andre gangen for å levere tilbake stomiutstyret, for det var selvsagt ikke bestilt inn riktig poser til meg. Kjenner at det at det alltid skal være noe når jeg skal ha utstyr derfra, irriterer meg mer enn hva godt er. Det er verdt å ta turen til Jessheim bare for å slippe det ekstra maset! 

En annen ting som irriterer meg, er denne legen jeg var hos i går (det er stomi-relatert :P ), leser ikke leger epikriser før pasienter kommer inn? For han skulle jo se på operasjonssåret, og når jeg drar opp genseren og ned buksa, så spør han - noe overrasket - når jeg fikk stomi.. Eh.. I 2014? Hvorfor det? Fordi jeg hadde kreft? Det burde han jo visst, jeg ble operert pga stråleskader i tarmen, liksom. Det er ingen som får strålebehandling just for the fun of it, så akkurat det syns jeg var sløvt av ham :aww: 

Og bare for å toppe det, så sier han - som alle andre leger jeg har snakket med om dette tidligere - at det er jo bare en midlertidig stomi, de kommer sikkert til å legge den inn, fordi jeg er så ung. Ung? Jeg er ikke 22 år lenger, jeg er 42 for ****. Og han kan ikke si noe om at det er bare en midlertidig stomi, for det er ikke avgjort enda, og det avgjøres av ting som er utenfor samtlige legers kontroll, så hvorfor de fortsetter å mase om at den er midlertidig irriterer meg (ja, jeg er lett å irritere om dagen, jeg innrømmer det). Det plager ikke meg å ha stomi, men hva om det hadde gjort det? Hva om jeg sleit veldig med å bli komfortabel med å ha utlagt tarm, også sier den ene legen etter den andre at den skal legges inn igjen, når de ikke VEIT om den KAN legges inn igjen - det fordrer nemlig at en fistel gror, og det har den ikke gjort så altfor mye av på 2 år, så jeg har slutta å vente på det jeg! Leger burde ikke "love" noe de ikke kan holde! De burde være realistiske, det er jobben deres! Vil jeg ha pusesnakk og klapp på ryggen og lovnader om at alt ordner seg for snille piker, så har jeg folk jeg kan ringe til for det (hei hei, tante! :P ). 

Det er forøvrig slitsomt å være sur og irritabel hele tiden :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 2ne skrev:

At det er på midten betyr ikke at det er midtpunktet, Siri :P Og alt nord for Dovre er Nord-Norge :aww: 

Jo for tenk... :P 
http://www.kartverket.no/Kunnskap/Fakta-om-Norge/Norges-midtpunkt/Beregningen/ 

11 minutter siden, 2ne skrev:

Rips er best når du kan ta en håndfull og spise dem mens du tråkker rundt i hagen med bikkjene. Sånn utover det, så er ikke det noe jeg må ha heller, kjenner jeg. Men jentene syns de er gode da :lol: 

Nei urk... det blir som å spise tyttebær liksom - man spiser ikke slike bær uten at de er behandlet på noen måte... med sukker f eks :aww: 

11 minutter siden, 2ne skrev:

Har du prøvd sånn smertelindrende krem på skulderen din? Det blir kanskje ikke tarmen din irritert av :) 

Nei, jeg har egentlig ikke det, men jeg har forsøkt sånn før en gang helt uten at jeg merket noen virkning :) 

11 minutter siden, 2ne skrev:

Det er forøvrig slitsomt å være sur og irritabel hele tiden :aww: 

Det er derfor jeg alltid er så sprudlende blid :aww: Jeg gidder jo ikke å bli sliten av å være sur... 

2 minutter siden, MarieR skrev:

Norges geografiske midtpunkt ligger i Steinkjer det :)

For tenk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MarieR skrev:

Norges geografiske midtpunkt ligger i Steinkjer det :)

 

21 minutter siden, Siri skrev:

For tenk :D 

Det sier litt om betydningen av stedet når man må poengtere at det er det geografiske midtpunktet liksom :lol: 

Snart skal jeg ta med meg småttingene på snusertreff :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

 

Har du blitt utredet for mageproblemer du da? Ja, jeg maser om sånt, fordi det er potensielt alvorlig å gå med enkelte mage/tarm-sykdommer over tid :)

Ja, nei.. Ikke annet enn blodprøver. Men er nok ikke noe skummelt, for jeg har vel egentlig alltid vært sånn. Det ble bare ikke plagsomt før evnen til å holde seg forsvant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Søren blir ikke kvitt denne... 

 

3 timer siden, Snoffe skrev:

Gubben sier at low fodmap ikke har fungert på han. nettopp fordi det er så variabelt hva han reagerer på. Han var på sånn kurs på sykehuset, og utifra det han fortalte så fikk jeg et inntrykk av at legene der mente at low fodmap fungerte på noen, men ikke alle. Og at det ikke er bevist at det fungerer heller, men legene anbefaler det fordi det ikke er noe annet de kan gjøre :/  Dette er hva jeg har oppfattet av hva gubben har fortalt, kan hende jeg har missforstått noe.

Selv syntes jeg det var ufattelig slitsomt å forholde seg til low fodmap, og var kjempeglad når vi var ferdig. Var så mye å sette seg inn i, og det ble vanskelig å gå ut å spise eller dra på middagsbesøk. Syntes faktisk det er lettere å forholde meg til folk med glutenalergi. Har måtte forholdt meg mye til dem da jeg har nær familie og nære venner med det.  

Var low fodmap jeg fikk anbefalt igår også. De vet jo ikke hva de skal gjøre. Det var enten det eller eliminasjonsdietten. Kjenner jeg er mer sugen på å prøve low fodmap enn vann og ris :P men ja, har hørt det er slitsomt å leve etter... 
To ting jeg fant ut idag iallefall. 1. Etter gastroskopien så holder jeg på å spy av lukta av banan...
2. Nøttemix tåler jeg helt klart ikke... 
Alltid så gøy når man finner ut sånne ting på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari skrev:

Marimannen: "Klart det er ok :)"
Så da har du tre klare trønderegg som liker bullehunder og hundesnålinger her. :tuba:(bare fordi jeg har lyst til å spørre hva i alle dager den smileyen er til??)

Jeg skulle til å si at den sikkert ble laget til nyttårsaften 1969, men når jeg tenker meg om så var det nok uhyre langt mellom smileyene i 1969.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pringlen skrev:

Det eneste som har en bra effekt, er å spise imodium. Men det er jo egentlig akuttbehandling, og neppe noe man skal spise hver dag. Selv om jeg ikke finner noe som tilsier at det er skadelig. Noen som vet mer om det?

Jeg står fast på Imodium (dvs. jeg får Loperamid, den generiske varianten), får store pakninger på resept. Det er det eneste som har sjans til å holde ting noenlunde i sjakk. Grunnen til at det står i pakningsvedlegget at man ikke skal bruke det over lengre tid er vel at folk helst bør oppsøke lege hvis de har langvarig magetrøbbel, for å sjekke at det ikke er noe skummelt. Når de først hadde sjekket meg for andre ting og konkludert med IBS, så var det ingen grunn til å holde tilbake på Loperamid.

 

Forøvrig er stikkelsbær grønne og kjempegode, hadde de vært sure hadde jeg ikke likt dem. 

 

...tror jeg at jeg skal ta meg en dusj og så ordne meg mat og se en film etterpå. Har klippet halve plenen (og med det mener jeg at jeg har klippet litt gress og slåss mye med jordhauger med digre gresstuster på) og blåst opp og fylt hundebassenget og så ligget og slengt i ei hengekøye, man blir svett av sånt. Hadde passet meg bra om dette været holdt seg gjennom sommeren, akkurat passe varmt. Dita ligger i toppen av trappa til inngangsdøra og sover i sola, Katla er ikke like varmeelskende og har lagt seg på kjøkkengulvet i stedet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, MarieR skrev:

Bah, paraceten tar ikke knekken på hodepina, men nå har i det minste ungen slukna så jeg kan holde sofaen resten av kvelden.

@JeanetteH :console:

Jeg leste at den minste ungen hadde slukna og tenkte at det var da voldsomt som du poppet unger da! :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om man får etterbetalt aap? Jeg søkte om aap 14 april og var innom nav samme dag som hadde fått papirene fra legen ogsånt så jeg skulle bare sende inn noe på nett som jeg gjorde samme dag.  Fikk brev i dag om at de hadde fått søknaden og det var 4-6 ukers behandlingstid.  Jeg mistet retten på sykepenger 14.mai,så nå blei jeg brått veldig stressa..  (Jobber 50%) 

Skal innom nav i morgen og høre hva de sier, men skjønner ikke hva de surrer med.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Noen som veit om man får etterbetalt aap? Jeg søkte om aap 14 april og var innom nav samme dag som hadde fått papirene fra legen ogsånt så jeg skulle bare sende inn noe på nett som jeg gjorde samme dag.  Fikk brev i dag om at de hadde fått søknaden og det var 4-6 ukers behandlingstid.  Jeg mistet retten på sykepenger 14.mai,så nå blei jeg brått veldig stressa..  (Jobber 50%) 

Skal innom nav i morgen og høre hva de sier, men skjønner ikke hva de surrer med.. 

Ja,så lenge du sender meldekort, så er jeg ganske sikker på at de etterbetaler for hele perioden du har sendt meldekort. Ville dobbelsjekket, men jeg er ganske sikker på det. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på sosialisering med småttingene. Vi dro halv seks, de har da kjørt bil, vært litt ute på skift (de måtte klare seg alene uten hverken mamma eller søsken, for første gang), nå er vi hjemme og de har vært ute og tissa. Da stappa jeg dem i bingen, sånn at de kunne sove litt. De er ikke enige :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

At det er på midten betyr ikke at det er midtpunktet, Siri :P Og alt nord for Dovre er Nord-Norge :aww: 

Rips er best når du kan ta en håndfull og spise dem mens du tråkker rundt i hagen med bikkjene. Sånn utover det, så er ikke det noe jeg må ha heller, kjenner jeg. Men jentene syns de er gode da :lol: 

Har du prøvd sånn smertelindrende krem på skulderen din? Det blir kanskje ikke tarmen din irritert av :) 

Har du blitt utredet for mageproblemer du da? Ja, jeg maser om sånt, fordi det er potensielt alvorlig å gå med enkelte mage/tarm-sykdommer over tid :)

Det høres omtrent riktig ut det, de har ingenting de veit at fungerer, men det er ting man kan prøve ut som har hatt effekt på noen. Som f.eks low foodmap :)

--

AN har jeg vært på Årnes 2 ganger. Første gangen for å hente stomiutstyr (som måtte bestilles i forrige uke, for måtte gudene forby at de hadde sånt inne når de har faste kunder som bruker det utstyret), og andre gangen for å levere tilbake stomiutstyret, for det var selvsagt ikke bestilt inn riktig poser til meg. Kjenner at det at det alltid skal være noe når jeg skal ha utstyr derfra, irriterer meg mer enn hva godt er. Det er verdt å ta turen til Jessheim bare for å slippe det ekstra maset! 

En annen ting som irriterer meg, er denne legen jeg var hos i går (det er stomi-relatert :P ), leser ikke leger epikriser før pasienter kommer inn? For han skulle jo se på operasjonssåret, og når jeg drar opp genseren og ned buksa, så spør han - noe overrasket - når jeg fikk stomi.. Eh.. I 2014? Hvorfor det? Fordi jeg hadde kreft? Det burde han jo visst, jeg ble operert pga stråleskader i tarmen, liksom. Det er ingen som får strålebehandling just for the fun of it, så akkurat det syns jeg var sløvt av ham :aww: 

Og bare for å toppe det, så sier han - som alle andre leger jeg har snakket med om dette tidligere - at det er jo bare en midlertidig stomi, de kommer sikkert til å legge den inn, fordi jeg er så ung. Ung? Jeg er ikke 22 år lenger, jeg er 42 for ****. Og han kan ikke si noe om at det er bare en midlertidig stomi, for det er ikke avgjort enda, og det avgjøres av ting som er utenfor samtlige legers kontroll, så hvorfor de fortsetter å mase om at den er midlertidig irriterer meg (ja, jeg er lett å irritere om dagen, jeg innrømmer det). Det plager ikke meg å ha stomi, men hva om det hadde gjort det? Hva om jeg sleit veldig med å bli komfortabel med å ha utlagt tarm, også sier den ene legen etter den andre at den skal legges inn igjen, når de ikke VEIT om den KAN legges inn igjen - det fordrer nemlig at en fistel gror, og det har den ikke gjort så altfor mye av på 2 år, så jeg har slutta å vente på det jeg! Leger burde ikke "love" noe de ikke kan holde! De burde være realistiske, det er jobben deres! Vil jeg ha pusesnakk og klapp på ryggen og lovnader om at alt ordner seg for snille piker, så har jeg folk jeg kan ringe til for det (hei hei, tante! :P ). 

Det er forøvrig slitsomt å være sur og irritabel hele tiden :aww: 

Jeg liker ikke sånne leger :aww:  Har møtt på for mange av dem, og jeg klarer ikke å avreagere på flere uker etter å ha møtt dem. 

1 time siden, Turb skrev:

 

Var low fodmap jeg fikk anbefalt igår også. De vet jo ikke hva de skal gjøre. Det var enten det eller eliminasjonsdietten. Kjenner jeg er mer sugen på å prøve low fodmap enn vann og ris :P men ja, har hørt det er slitsomt å leve etter... 
To ting jeg fant ut idag iallefall. 1. Etter gastroskopien så holder jeg på å spy av lukta av banan...
2. Nøttemix tåler jeg helt klart ikke... 
Alltid så gøy når man finner ut sånne ting på jobb...

Hvis du velger å gå på low fodmap så anbefaler jeg deg denne bloggen http://lyngstadernaering.no/ og denne bloggen http://lavfodmap.no/ Brukte dem hele tiden, og vi kjøpte også boken til den første bloggen. De skriver mye bra, og man føler man får litt hjelp og kontroll på hele dietten. Hvis jeg ikke husker helt feil så likte jeg den første bloggen hakke bedre, men de er veldig lik. 

Hvis du leter litt på så finner du et greit register hun har laget med hvilke mat som er høy eller lav fodmap. Veldig greit. Den hadde jeg alltid oppe når jeg lagde handleliste og når jeg handlet. 

Nå leita jeg litt for deg likevel :Phttp://lavfodmap.no/lavfodmap-matvaretabell/hoy-fodmap-matvarer-og-tilhorende-fodmap-gruppe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...