Gå til innhold
Hundesonen.no

Har dere hund som bruker bur?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, Stine skrev:

Bra argument :ahappy:

Til ikke å ha dårlig samvittighet så synes jeg du går i forsvarsposisjon? Hvorfor det når du bruker bur med god samvittighet?

Jeg dro en sammenlikning, basert på at du tidligere gav uttrykk for at du ikke visste/så hvor stor burene som ble diskutert er, og det ofte gis uttrykk for at å sitte i bilen i flere timer er helt OK kontra å bruke bur. Det er ikke å gå i forsvarsposisjon, så har vi det avklart :lol: 

Det er mye jeg har dårlig samvittighet for her i verden, men mitt burbruk er ikke på den listen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er helt merkelig at hunder som art gjennom de siste tiåra har blitt burdyr. Jeg er motstander av å sperre dyr inne, og vil derfor heller aldri ha andre dyr som "må" være i bur, som gnage

Burbruk er da noe helt annet enn et bur uten dør. Dere har valgt å la hunden deres få en huleliknende liggeplass. Det er sikkert flott for hunden. Her i huset har hundene alltid foretrukket å ligge i

Vi bruker ikke bur. Ingen av oss er tilhenger av bur og nå som vi har en hund som er i overkant kreativ er bur uansett ingen løsning tydeligvis.    Vi har hunderom i stedet.  Hundepasserene har i

Posted Images

3 minutter siden, Mirai skrev:

Hva tror dere er den fysiske forskjellen for en hund på å ligge i bur 4 timer bil vs hjemme? Med forutsetning at man kjører i strekk og ikke tar den ut. Eller mens man er på jobb.

 

3 minutter siden, maysofie skrev:

Jeg dro en sammenlikning, basert på at du tidligere gav uttrykk for at du ikke visste/så hvor stor burene som ble diskutert er, og det ofte gis uttrykk for at å sitte i bilen i flere timer er helt OK kontra å bruke bur. Det er ikke å gå i forsvarsposisjon, så har vi det avklart :lol: 

Det er mye jeg har dårlig samvittighet for her i verden, men mitt burbruk er ikke på den listen :) 

Mine er hjemme mer enn vi kjører bil, så det er vel ikke helt sammenlignbart? Hva andre gjør får dem stå for selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bur i bilen og bare der. Bruker det hvis jeg skal på utstilling eller stevner også, men det er det. 
Har brukt bur til "ung og destruktiv" i en kort periode en gang. Ellers har det kun vært i bilen. 
Ønsker jeg å skille hunder fra ev. besøk osv, så har jeg grind til et annet rom. Det fungerer utmerket. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kun bilbur, men med sykehistorien til Y har vi tilgang til å få lånt et greit stort bur, om han skulle opereres igjen :) vi lånte det når han ble operert tidligere, men det ble aldri så vi satte det opp engang :lol:

Ellers har han vært i bur noen ganger til veterinær (rundt 5 ganger kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har behov for å stue vekk hundene når man får besøk, så kan man vel sette dem på et rom? Ikke mye aktuelt at jeg hadde tatt imot besøk av noen om hundene måtte settes i bur altså. Det er tross alt hundene som bor her, da kan vi heller møtes et annet sted :P 

Vi må sette unna Bamse når vi får besøk av @Siljus og fluff, men da får han være på kjøkken + rom, og er fornøyd med det :) Han vil ikke i stua når det er ekkel fremmed valp der :lol: 

Forøvrig liker jeg ikke at hundene mine er i bur en time engang, samme om det er i bil eller hos veterinær. Shensi feks, slapp å sitte i bur hos veterinær fordi hun ikke likte det. Enten måtte veterinærene finne en annen løsning (noe vår faste klinikk gjorde om de hadde mulighet, da fikk hun ligge ved skranken og/eller ble båret rundt :heart: Det samme gjorde de på vethøyskolen, da jeg ytret at jeg ikke var interessert i å levere henne der en hel dag om hun måtte sitte i bur. Hun fikk bli med veterinæren rundt), eller så ble jeg på klinikken de timene det tok. Spilte ingen rolle for meg om jeg måtte sitte der 5 timer, så lenge jeg visste hun hadde det godt. 

Nå skal jeg ikke si at jeg aldri kommer til å bruke bur, for om jeg får en så destruktiv hund at den er en fare for seg selv, så kan det muligens være et alternativ å snekre noe stort. Men jeg gjetter på at jeg vil være i stand til å finne andre løsninger uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn sover i bur akkurat de timene vi sover. Når vi legger oss ligger han i senga til vi holder på å sovne (fordi jeg vil kose, men han vil helst ligge i buret :lol:) og deretter går han i buret og sover. I det vi står opp lukker vi opp døra igjen, selv om vi gjerne ligger litt ekstra i senga. 
Jeg er ingen fan av burbruk, men akkurat sånn ting er nå ser jeg ingen annen løsning. Vi har prøvd å ha kompostbingegjerde sånn at han kan bare være på soverommet, men den bryter han seg ut av. 
Hvis han kommer seg ut i stua/kjøkkenet kommer han seg inn til søpla, og hvis han ikke kommer seg inn til søpla (som han river istykker, tisser på og/eller spiser) tisser han på subben til gubben. 

Når han er alene hjemme på dagtid går han i hele huset uten problem, han rører kanskje søpla (for å lete etter mat) hvis vi har glemt å sette den opp, men han gjør ikke noe av det andre han kan finne på å gjøre på nattestid, som å tisse inne. Han kan være hjemme en hel arbeidsdag helt uten problem. Får det ikke med oss når han holder på på nattestid heller, vi sover for godt :/ Så "oppdra den jævela bikkja" fungerer ikke heller, det er litt vanskelig å oppdra han når jeg ikke får det med meg... Han er glad i å sove der og sover der hele natta med burdøra åpen - sånn bortsett fra den runden hans med makulering/tissing hvis han hadde fått valget selv. Problemet er ikke at han MÅ tisse heller, når han har ligget i buret må vi nærmest dra han ut derifra på morgenen - og spesielt dra han ut døra. 
Å lukke soveromsdøra er ikke noe alternativ heller da vi trenger AC ellers blir det for tett luft. I tillegg hopper Pluto på dører hvis han kjeder seg. 
Trappegrind er heller ikke noe alternativ da det er en vanlig soveromsdør som MÅ lukkes på dagtid. 
Pluto går løs i hele huset på nattestid uten problem. Han har forsåvidt aldri vært i noe bur så lenge vi har eid han heller, umulig å få han inn der. Like greit :)  

Tar gjerne imot ideer hvis noen har en løsning jeg ikke har tenkt på, for det aller beste hadde selvsagt vært at han kunne gå rundt på soverommet som han ville. 
Han har en hule, under der et pledd (som han pleier å lage til en hule), en seng og barnedyne. Og en vannskål som sto i oppvaskmaskinen da bildet ble tatt. Og div tyggebein. 

13006667_1138972642813738_11585501216314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Paranomia skrev:

Bjørn sover i bur akkurat de timene vi sover. Når vi legger oss ligger han i senga til vi holder på å sovne (fordi jeg vil kose, men han vil helst ligge i buret :lol:) og deretter går han i buret og sover. I det vi står opp lukker vi opp døra igjen, selv om vi gjerne ligger litt ekstra i senga. 
Jeg er ingen fan av burbruk, men akkurat sånn ting er nå ser jeg ingen annen løsning. Vi har prøvd å ha kompostbingegjerde sånn at han kan bare være på soverommet, men den bryter han seg ut av. 
Hvis han kommer seg ut i stua/kjøkkenet kommer han seg inn til søpla, og hvis han ikke kommer seg inn til søpla (som han river istykker, tisser på og/eller spiser) tisser han på subben til gubben. 

Når han er alene hjemme på dagtid går han i hele huset uten problem, han rører kanskje søpla (for å lete etter mat) hvis vi har glemt å sette den opp, men han gjør ikke noe av det andre han kan finne på å gjøre på nattestid, som å tisse inne. Han kan være hjemme en hel arbeidsdag helt uten problem. Får det ikke med oss når han holder på på nattestid heller, vi sover for godt :/ Så "oppdra den jævela bikkja" fungerer ikke heller, det er litt vanskelig å oppdra han når jeg ikke får det med meg... Han er glad i å sove der og sover der hele natta med burdøra åpen - sånn bortsett fra den runden hans med makulering/tissing hvis han hadde fått valget selv. Problemet er ikke at han MÅ tisse heller, når han har ligget i buret må vi nærmest dra han ut derifra på morgenen - og spesielt dra han ut døra. 
Å lukke soveromsdøra er ikke noe alternativ heller da vi trenger AC ellers blir det for tett luft. I tillegg hopper Pluto på dører hvis han kjeder seg. 
Trappegrind er heller ikke noe alternativ da det er en vanlig soveromsdør som MÅ lukkes på dagtid. 
Pluto går løs i hele huset på nattestid uten problem. Han har forsåvidt aldri vært i noe bur så lenge vi har eid han heller, umulig å få han inn der. Like greit :)  

Tar gjerne imot ideer hvis noen har en løsning jeg ikke har tenkt på, for det aller beste hadde selvsagt vært at han kunne gå rundt på soverommet som han ville. 
Han har en hule, under der et pledd (som han pleier å lage til en hule), en seng og barnedyne. Og en vannskål som sto i oppvaskmaskinen da bildet ble tatt. Og div tyggebein. 

13006667_1138972642813738_11585501216314

Nå lurer jeg litt på hva "subben til gubben" er, det hørtes sært ut :P

Ellers er det jo en enkel løsning: barnegrind i døråpningen til soverommet. Biltemagrinder er jo en vits, sånn sett. Men man får rimelige barnegrinder i god kvalitet :) Det er bare å montere den på motsatt side av hvor døra åpner seg, så kan døra lukkes også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nå lurer jeg litt på hva "subben til gubben" er, det hørtes sært ut :P

Ellers er det jo en enkel løsning: barnegrind i døråpningen til soverommet. Biltemagrinder er jo en vits, sånn sett. Men man får rimelige barnegrinder i god kvalitet :) Det er bare å montere den på motsatt side av hvor døra åpner seg, så kan døra lukkes også....

Subwoofer heter det vel :P Sånn gigantisk basskasse. 

Herregud selvsagt. Har spurt alle jeg kjenner (og jeg har grublet på det mer enn ên gang for å si det sånn) og alle har sagt at nei det går ikke an å sette noen biltemagrind der for da får man ikke døra igjen. Men ser jo nå at det er 3 cm å feste på som ikke har noe med døra å gjøre :lol: Neidaså... Da vet jeg hva vi skal kjøpe :icon_redface: Håper bare 3 cm holder til å feste det med, da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sanne skrev:

Om man har behov for å stue vekk hundene når man får besøk, så kan man vel sette dem på et rom? Ikke mye aktuelt at jeg hadde tatt imot besøk av noen om hundene måtte settes i bur altså. Det er tross alt hundene som bor her, da kan vi heller møtes et annet sted :P 

Vi har en åpning mellom stua og kjøkkenet på 1,5 m (så ingen dør) og kjøkkenet har ingen dør til gangen pga oppussing. Han har ikke tilgang på 2.etasje.  Så har ikke noe rom å stenge han i. :)   

Men nå får jeg besøk en gang i skuddåret eller noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
10 timer siden, Mirai skrev:

Hva tror dere er den fysiske forskjellen for en hund på å ligge i bur 4 timer bil vs hjemme? Med forutsetning at man kjører i strekk og ikke tar den ut. Eller mens man er på jobb.

På så lange bilturer tar man da vitterlig pauser til å strekke på beina? Selv om du skrev ikke, så er det noe man gjør mener jeg. Og i bil har man enkelt og greit ikke noe godt alternativ, det er bur eller bilsele om det skal være noe trygt,i  hjemmet har man mange alternativer om man gidder for å sikre om en hund av en spesiell grunn ikke kan være helt løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett litt fasinert av alle de sterke "følelsene" rundt andres bruk av bur. Sonenhundene er da ikke hunder som "Lider i hverdagen" akkurat...uansett bur eller ikke...
Akkurat nå sitter forresten mine i bur -jeg har huset fullt av håndtverkere..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur i bilen p.g.a sikkerhet. Han ligger også i bur om natta. Dette p.g.a av at han bråker noe sinnsykt hver gang han hører en lyd. Når naboen i huset ovenfor trår inn clutchen, setter han i gang med et lurveleven. Det er ikke ok klokka 2 på natta. Og han kan finne på å  tisse på kjøkkeninnredningen i løpet av natten. Har åpen løsning, så kan ikke sperre ham vekk fra kjøkkenet. Han nekter også å bli lukket inn på et annet om. Da blr det bråk. Han går løs overalt i huset (unntatt soverom) hele dagen og han er alene hjemme uten at det skjer noe, men om natta..... Har prøvd flere ganger, men er helt håpløst.

Men det virker som om han syns buret er helt greit. Han står å venter på å komme inn dit etter siste luftetur og maser aldri etter å komme ut igjen. Han er heller ikke så vàr for lyder når han ligger der. Virker som om han tar "fri" og sover. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for burbruken, men det hadde vært mye greiere uten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ozzy skrev:

Vi har en åpning mellom stua og kjøkkenet på 1,5 m (så ingen dør) og kjøkkenet har ingen dør til gangen pga oppussing. Han har ikke tilgang på 2.etasje.  Så har ikke noe rom å stenge han i. :)   

Men nå får jeg besøk en gang i skuddåret eller noe :lol:

Ok :) Interessant å høre hvorfor man velger bur framfor rom, men om det ikke er noen annen løsning, så er det ikke så mye annet å gjøre, spesielt når man har en stor engasjert og lykkelig hund :P 
Om vi mot formodning får besøk av noen som er skeptisk til hund, så er det godt mulig vi må stenge unna Banzai. Ikke fordi han er farlig eller noe, men fordi han elsker alle med hele seg, så det blir litt intenst og nært :lol: Har heldigvis flere rom vi kan velge mellom :) Men som hovedregel er jeg ikke interessert i å få noen inn her som ikke takler dyrene mine, da møtes vi heller en annen plass :P 

___

Jeg er per definisjon ekstrem burmotstander, og synes det er helt vanvittig unødvendig i et hundehold. Men det er jo faktisk fordi jeg selv var en av de som hadde hunden i bur natt + skoledag... Fordi jeg ble fortalt at det var det beste. Jeg startet rett og slett hundeholdet i den tro at bur var en nødvendighet. Godt man kan få banket litt vett inn i skallen :P 
Jeg sier ikke at noen her i denne tråden bruker bur på den måten altså, jeg bare forklarer hvorfor jeg er så veldig imot det, og hvorfor jeg går den ekstra mila for å unngå det :) 
Shensi var jo ikke husren feks, men hun hadde garantert ikke tisset om hun lå i bur. Men jeg tørka heller opp hver morgen, enn å stenge henne inn der, for hun lå under dyna mi hver eneste natt og det var det ikke et alternativ å ta fra henne. Jeg hadde lett tørket opp i 10 år til :) Banzai løfta på foten fra han var 8 uker, så han tissa oppetter ting i 5 mnd, men vi klarte finne løsninger så det ikke gikk utover inventar. Slitsomt ja, men overkommelig. Vet dog ikke hvordan jeg hadde løst det om de var store hunder... Det kommer liksom ikke så mye ut av en 5 kilos kropp :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sanne skrev:

Ok :) Interessant å høre hvorfor man velger bur framfor rom, men om det ikke er noen annen løsning, så er det ikke så mye annet å gjøre, spesielt når man har en stor engasjert og lykkelig hund :P 
Om vi mot formodning får besøk av noen som er skeptisk til hund, så er det godt mulig vi må stenge unna Banzai. Ikke fordi han er farlig eller noe, men fordi han elsker alle med hele seg, så det blir litt intenst og nært :lol: Har heldigvis flere rom vi kan velge mellom :) Men som hovedregel er jeg ikke interessert i å få noen inn her som ikke takler dyrene mine, da møtes vi heller en annen plass :P 

___

Jeg er per definisjon ekstrem burmotstander, og synes det er helt vanvittig unødvendig i et hundehold. Men det er jo faktisk fordi jeg selv var en av de som hadde hunden i bur natt + skoledag... Fordi jeg ble fortalt at det var det beste. Jeg startet rett og slett hundeholdet i den tro at bur var en nødvendighet. Godt man kan få banket litt vett inn i skallen :P 
Jeg sier ikke at noen her i denne tråden bruker bur på den måten altså, jeg bare forklarer hvorfor jeg er så veldig imot det, og hvorfor jeg går den ekstra mila for å unngå det :) 
Shensi var jo ikke husren feks, men hun hadde garantert ikke tisset om hun lå i bur. Men jeg tørka heller opp hver morgen, enn å stenge henne inn der, for hun lå under dyna mi hver eneste natt og det var det ikke et alternativ å ta fra henne. Jeg hadde lett tørket opp i 10 år til :) Banzai løfta på foten fra han var 8 uker, så han tissa oppetter ting i 5 mnd, men vi klarte finne løsninger så det ikke gikk utover inventar. Slitsomt ja, men overkommelig. Vet dog ikke hvordan jeg hadde løst det om de var store hunder... Det kommer liksom ikke så mye ut av en 5 kilos kropp :lol:

Vet ikke om delen med tissing inne var myntet på meg, men følte meg litt truffet og føler at jeg bør forsvare burbruken om natten :hmm:. Jeg føler ikke at vi har noen annen løsning enn buret når det kommer til tisse-delen. Han har allerede klart å ødelegge den ene endeveggen på kjøkkeninnredningen med tissing. Det har trukket inn i veggen nedenifra, så den har est ut av fukten. Jeg har vasket og vasket med alt mulig, men lukta sitter igjen inne i veggen. Det er ikke så lett å lage en sperre der heller, slik at han ikke kommer til. Han har flere andre steder han også finner på å skvette innimellom om jeg ikke er påpasselig, men kun denne han har klart å ødelegge hittil. Han kan fint la vær å skvette i ukesvis og når jeg begynner å tenke at vi kanskje har klart å bryte vanen, skvetter han igjen. Så jeg ser faktisk ingen annen råd enn bur, siden å putte ham inn på et rom ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SAGA skrev:

Vet ikke om delen med tissing inne var myntet på meg, men følte meg litt truffet og føler at jeg bør forsvare burbruken om natten :hmm:. Jeg føler ikke at vi har noen annen løsning enn buret når det kommer til tisse-delen. Han har allerede klart å ødelegge den ene endeveggen på kjøkkeninnredningen med tissing. Det har trukket inn i veggen nedenifra, så den har est ut av fukten. Jeg har vasket og vasket med alt mulig, men lukta sitter igjen inne i veggen. Det er ikke så lett å lage en sperre der heller, slik at han ikke kommer til. Han har flere andre steder han også finner på å skvette innimellom om jeg ikke er påpasselig, men kun denne han har klart å ødelegge hittil. Han kan fint la vær å skvette i ukesvis og når jeg begynner å tenke at vi kanskje har klart å bryte vanen, skvetter han igjen. Så jeg ser faktisk ingen annen råd enn bur, siden å putte ham inn på et rom ikke fungerer.

Var ikke myntet på deg nei, jeg snakket kun for meg selv, så ingen grunn til å forsvare noe som helst :flowers: Jeg forstår at folk ikke orker tissing inne, selv om jeg ikke valgte bur. Så helt tapt er jeg ikke altså, selv om jeg hadde en hund som tissa inne hver eneste natt i 5 år :lol: Jeg er i den ekstreme enden av burmotstander-gjengen pga dårlig samvittighet for min første hund, men jeg synes ikke andre trenger å ha det, så fremt burbruken er holdt til et absolutt minimum/om det er absolutt nødvendig. Men jeg personlig skal ha en ekstrem grunn før jeg setter en hund i bur her hjemme, da skal det være fordi hunden er en fare for seg selv eller andre av en eller annen grunn.

Og det er naturligvis mye verre med hannhund som markerer oppetter ting, det har jeg ikke noe problem med å forstå.

Når det er sagt så er det jo bra å tenke gjennom hva man gjør i hundeholdet sitt med jevne mellomrom, for det er fort gjort å falle inn i en vane der man ikke engang ser etter andre løsninger på ulike problemstillinger. Jeg har jo som sagt vært der selv med min første hund. Det var først når jeg kom på sonen for mange herrens år siden. at jeg ble bevisst på at bur faktisk ikke er en nødvendighet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sanne skrev:

Var ikke myntet på deg nei, jeg snakket kun for meg selv, så ingen grunn til å forsvare noe som helst :flowers: Jeg forstår at folk ikke orker tissing inne, selv om jeg ikke valgte bur. Så helt tapt er jeg ikke altså, selv om jeg hadde en hund som tissa inne hver eneste natt i 5 år :lol: Jeg er i den ekstreme enden av burmotstander-gjengen pga dårlig samvittighet for min første hund, men jeg synes ikke andre trenger å ha det, så fremt burbruken er holdt til et absolutt minimum/om det er absolutt nødvendig. Men jeg personlig skal ha en ekstrem grunn før jeg setter en hund i bur her hjemme, da skal det være fordi hunden er en fare for seg selv eller andre av en eller annen grunn.

Og det er naturligvis mye verre med hannhund som markerer oppetter ting, det har jeg ikke noe problem med å forstå.

Når det er sagt så er det jo bra å tenke gjennom hva man gjør i hundeholdet sitt med jevne mellomrom, for det er fort gjort å falle inn i en vane der man ikke engang ser etter andre løsninger på ulike problemstillinger. Jeg har jo som sagt vært der selv med min første hund. Det var først når jeg kom på sonen for mange herrens år siden. at jeg ble bevisst på at bur faktisk ikke er en nødvendighet :P 

Godt å høre:D. Hadde det vært dam på gulvet, ville det kanskje stilt seg litt annerledes. Men tissing oppetter vegger/møbler fungerer bare ikke. Jeg har også brukt bur mye på tidligere hunder og angret på det i ettertid, så er restriktiv på bruken sånn ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sanne skrev:

Om man har behov for å stue vekk hundene når man får besøk, så kan man vel sette dem på et rom? Ikke mye aktuelt at jeg hadde tatt imot besøk av noen om hundene måtte settes i bur altså. Det er tross alt hundene som bor her, da kan vi heller møtes et annet sted :P

Når du har en hund som åpner dører OG elsker besøk, så er faktisk det et ganske dårlig alternativ. Om dørene låses forsøker han likevel å åpne dem, og resultatet blir ødelagte dører. Ligger han i buret hvor det er plass til tre andre schäfere, så ligger han i ro og slapper av, vs å prøve å "rømme" ut til gjester.

Jeg kan ikke skjønne at det på død og liv er så farlig om en hund ligger i bur inne av og til? Hunden min tilbringer forøvrig mye mer tid i bilburet sitt (som er mye mindre enn tøyburet vi av og til bruker inne), og ELSKER å få være med å kjøre bil/ligge i bilen, enn å være alene hjemme (med alskens plass).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mirai skrev:

Hva tror dere er den fysiske forskjellen for en hund på å ligge i bur 4 timer bil vs hjemme? Med forutsetning at man kjører i strekk og ikke tar den ut. Eller mens man er på jobb.

Hvor ofte man gjør det? Det er ikke daglig at jeg kjører 4 timer eller mer, liksom. Det er strengt tatt ikke daglig at jeg jobber heller, men når jeg jobber, så er jeg borte fra 6 om morran til 15-15.30 på ettermiddagen, det ville vært 9-9.5 timer i bur i ett strekk det. I bil er jeg også i nærheten, så hvis en blir urolig, så kan jeg stoppe og ta de ut "når som helst". Den muligheten har man ikke når man ikke er hjemme hos burdyret sitt engang. 

2 timer siden, enna skrev:

Jeg blir rett og slett litt fasinert av alle de sterke "følelsene" rundt andres bruk av bur. Sonenhundene er da ikke hunder som "Lider i hverdagen" akkurat...uansett bur eller ikke...

Mens jeg er fascinert av behovet for å normalisere burbruk, av behovet for å forsvare og for å bagatellisere det. Som vi ser noen skriver i tråden her, så har de brukt bur til sine hunder ene og alene fordi det ble fremstilt som om at man må ha bur. Det er den delen jeg vil til livs. At man en og annen gang, unntaksvis, bruker bur som oppbevaringsplass, er ikke det samme som å bruke bur på daglig basis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Hvor ofte man gjør det? Det er ikke daglig at jeg kjører 4 timer eller mer, liksom. Det er strengt tatt ikke daglig at jeg jobber heller, men når jeg jobber, så er jeg borte fra 6 om morran til 15-15.30 på ettermiddagen, det ville vært 9-9.5 timer i bur i ett strekk det. I bil er jeg også i nærheten, så hvis en blir urolig, så kan jeg stoppe og ta de ut "når som helst". Den muligheten har man ikke når man ikke er hjemme hos burdyret sitt engang. 

Mens jeg er fascinert av behovet for å normalisere burbruk, av behovet for å forsvare og for å bagatellisere det. Som vi ser noen skriver i tråden her, så har de brukt bur til sine hunder ene og alene fordi det ble fremstilt som om at man må ha bur. Det er den delen jeg vil til livs. At man en og annen gang, unntaksvis, bruker bur som oppbevaringsplass, er ikke det samme som å bruke bur på daglig basis. 

Hunder til svært aktive hundeeiere lider ikke av noen timer i bur. Jeg kjenner flere som er ute i aktivitet med hundene sine 3- 8 timer per dag, og som lar hundene ligge i bur om nettene. Jeg tror ikke døyta på at de hundene lider.
Å ha hund som man bare oppbevarer, i bur, hundegård, på kjetting, i langline, ev bare i et rom, er ikke hundehold. Det er bare dyreplageri.
Nyansene forsvinner i slike diskusjoner som dette. Alt polariseres. "de slemme og de snille", "de som har sannheten versus de som ikke har den." Moralisering over det man ANTAR er andres essens av hundehold.
Totaliteten av hundeholdet har mye mer å si for dyrevelfedren til hundene det gjelder enn om man bruker bur eller ikke. (Og nei - mine ligger altså ikke i bur annet enn sporadisk - men jeg bruker det når jeg mener jeg trenger det, og totalt uten dårlig samvittighet. OG - jeg har bur stående på stua - veldig praktisk når jeg feks fikk besøk av overnattings-gjester forrige uke, med overkåt hannhund som bare ville pisse ned huset mitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Hunder til svært aktive hundeeiere lider ikke av noen timer i bur. Jeg kjenner flere som er ute i aktivitet med hundene sine 3- 8 timer per dag, og som lar hundene ligge i bur om nettene. Jeg tror ikke døyta på at de hundene lider.

Det tror ikke jeg heller, men jeg skjønner ikke hvorfor en hund skal ligge i bur bare fordi det er natta heller. 

Akkurat nå, enna skrev:

Nyansene forsvinner i slike diskusjoner som dette. Alt polariseres. "de slemme og de snille", "de som har sannheten versus de som ikke har den." Moralisering over det man ANTAR er andres essens av hundehold.

Nei, ikke egentlig. Jeg er og har alltid vært i mot at hunder skal måtte sove i bur om natta og om dagen da eierne er på jobb, bare fordi at da skal den sove allikevel. Argumentene for å bruke bur er stort sett kunstige. Valper blir ikke fortere husreine av å sove i bur, valper slutter å tisse inne om natta når fysikken er utvikla nok til at de klarer å holde seg i så mange timer, de. Det har ikke noe med burbruk å gjøre.

Selv da jeg var sengeliggende fordi jeg var syk, så var jeg ikke i senga mi 14-20 timer i døgnet. Jeg sto opp, gikk på do, henta meg noe å drikke, gikk en runde bare for å gjøre noe annet enn å ligge osv. Den muligheten fratar vi hundene våre når vi sperrer de inne i bur. Å frata de muligheten til å bevege seg mer enn bare så vidt i størsteparten av døgnet vil aldri noen gang bli riktig for meg, samme hvor mye aktivitet de har resten av døgnet. Hva hjelper det at de har løpt i 4 timer i strekk, om resterende 20 timer tilbringes i tvungen passivitet? 

Akkurat nå, enna skrev:

Totaliteten av hundeholdet har mye mer å si for dyrevelfedren til hundene det gjelder enn om man bruker bur eller ikke. (Og nei - mine ligger altså ikke i bur annet enn sporadisk - men jeg bruker det når jeg mener jeg trenger det, og totalt uten dårlig samvittighet. OG - jeg har bur stående på stua - veldig praktisk når jeg feks fikk besøk av overnattings-gjester forrige uke, med overhåt hannhund som bare ville pisse ned huset mitt.)

Selvsagt har det det, og bruk av bur unntaksvis har ikke jeg problemer med heller. Men stikkordet her er unntaksvis. Dvs at primært oppholdsrom skal ikke være i bur, selv om de egentlig bare skal sove da. Og jeg har som sagt problemer med at burbruk til hund normaliseres og bagatelliseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ozzy skrev:

Vi har en åpning mellom stua og kjøkkenet på 1,5 m (så ingen dør) og kjøkkenet har ingen dør til gangen pga oppussing. Han har ikke tilgang på 2.etasje.  Så har ikke noe rom å stenge han i. :)   

Men nå får jeg besøk en gang i skuddåret eller noe :lol:

Litt det samme her, en etasje med åpen løsning. Kan stenge ham inne på badet, der han mistrives, eller på soverommet, der vi prøver å holde ham unna senga og det strengt tatt er ganske liten plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om det med bur i bil, fordi det kommer uttalelser som at man "har aldri sett et bur stort nok til at det er greit å ha en hund inni der en periode på noe som helst tid". Da lurer jeg på om de som mener det også mener at det er ille å kjøre med hunden i bilburet. Og i tilfelle hvorfor det er fælt for en hund i et par timer. 

Jeg er ganske enig med enna, det går jo nesten sport i å hate bur mest mulig og være "best" i å aldri ha brukt bur på 10+ år. Selv er jeg en av de som heldigvis (brukte nok unødvendig mye på første hunden) fikk et litt annet syn på burbruk etter å ha hengt på forumet her, men syns ikke det trenger å være 100% svarthvitt. 
Det er vel svært få her som applaudere burbruk både på natta, dagen, når man får besøk, når hunden skal tørke, og når den skal slappe av? Vanskelig diskusjon når det blir så innmari enten eller. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg spurte om det med bur i bil, fordi det kommer uttalelser som at man "har aldri sett et bur stort nok til at det er greit å ha en hund inni der en periode på noe som helst tid". Da lurer jeg på om de som mener det også mener at det er ille å kjøre med hunden i bilburet. Og i tilfelle hvorfor det er fælt for en hund i et par timer. 

Jeg er ganske enig med enna, det går jo nesten sport i å hate bur mest mulig og være "best" i å aldri ha brukt bur på 10+ år. Selv er jeg en av de som heldigvis (brukte nok unødvendig mye på første hunden) fikk et litt annet syn på burbruk etter å ha hengt på forumet her, men syns ikke det trenger å være 100% svarthvitt. 
Det er vel svært få her som applaudere burbruk både på natta, dagen, når man får besøk, når hunden skal tørke, og når den skal slappe av? Vanskelig diskusjon når det blir så innmari enten eller. 

Jeg skreiv vel ikke at det aldri var greit å ha en hund i bur i en periode på noensomhelst tid? Jeg skreiv oppbevaring i mange timer. Ting kan skje som gjør det nødvendig å bruke bur i perioder, vi er inne i en sånn periode selv nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stine skrev:

Jeg skreiv vel ikke at det aldri var greit å ha en hund i bur i en periode på noensomhelst tid? Jeg skreiv oppbevaring i mange timer. Ting kan skje som gjør det nødvendig å bruke bur i perioder, vi er inne i en sånn periode selv nå. 

Det var vel et lite sammensurium av inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest motstandsinnlegg her :D . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...