Gå til innhold
Hundesonen.no

Har dere hund som bruker bur?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

18 minutter siden, tonjek skrev:

a0a61263664180fd7a3aeaf16cb1314f.jpg

125x75 og litt over 80 høyt. Han kan sitte og stå oppreist, ligge rett ut, skifte stilling uten problemer, og har vannskål.

Jeg ville ikke brukt det i mange timer hver dag som et fast oppholdssted, men et par timer her og der er ikke noe problem.

Jeg synes ikke det var så stort jeg da.

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det er litt forskjeller på individer innen raser, da :P Selv om canariedyret mitt var engelen selv, og ikke ødela så mye som en flis, på noe stadie av livet, så vet jeg at det finnes nok av rake motsettninger innen rasen.... Jeg lever også i den troen at strihårsdachser hverken har valpebiting eller ødelegger noe som helst. Men jeg tror heller ikke at de som påstår det motsatte juger :)

Selvfølgelig finnes det destruktive bikkjer, men jeg mener at mye kan forebygges ved å ha "slitne" og fornøyde hunder når man lar de være hjemme aleine :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er helt merkelig at hunder som art gjennom de siste tiåra har blitt burdyr. Jeg er motstander av å sperre dyr inne, og vil derfor heller aldri ha andre dyr som "må" være i bur, som gnage

Burbruk er da noe helt annet enn et bur uten dør. Dere har valgt å la hunden deres få en huleliknende liggeplass. Det er sikkert flott for hunden. Her i huset har hundene alltid foretrukket å ligge i

Vi bruker ikke bur. Ingen av oss er tilhenger av bur og nå som vi har en hund som er i overkant kreativ er bur uansett ingen løsning tydeligvis.    Vi har hunderom i stedet.  Hundepasserene har i

Posted Images

Akkurat nå, Stine skrev:

Jeg synes ikke det var så stort jeg da.

Selvfølgelig finnes det destruktive bikkjer, men jeg mener at mye kan forebygges ved å ha "slitne" og fornøyde hunder når man lar de være hjemme aleine :)

Det er klart :) Men det er forskjeller uansett. På haldenen har det spilt null rolle fra eller til hvor mye eller lite den har blitt aktivisert. (å få en støver sliten er forøvrig noe som kun skjer etter en lang jaktdag, og med en hund som ikke jager lenger enn 1-2 timer, vil det ikke skje uansett....) Jeg observerer at de fleste som har haldener har hundegård til dem når de er alene hjemme, og jeg tenker det er avgjørende for rasens overlevelse og eksistens. Nittedalspokalen har vært nær, mer enn en gang, for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det er klart :) Men det er forskjeller uansett. På haldenen har det spilt null rolle fra eller til hvor mye eller lite den har blitt aktivisert. (å få en støver sliten er forøvrig noe som kun skjer etter en lang jaktdag, og med en hund som ikke jager lenger enn 1-2 timer, vil det ikke skje uansett....) Jeg observerer at de fleste som har haldener har hundegård til dem når de er alene hjemme, og jeg tenker det er avgjørende for rasens overlevelse og eksistens. Nittedalspokalen har vært nær, mer enn en gang, for å si det sånn :P

Jeg sier jo det at destruktive bikkjer finnes, så jeg tviler ikke på det :wink: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tøybur oppslått i kennelen de bruker ofte, det står der i grunnen bare for å skjerme for vind inn fra luftegårdsluka og manglende oppbevaring her hjemme, ellers er det et bur jeg også bruker til stevne, trening, reising osv., stort nok til at begge kan ligge komfortabelt inni sammen om de vil. Flykassa står oppslått eller delt med madrass i på gangen eller på rommet. Bruker flykassa til Lyn om hun må være hjemme alene her i korte perioder, fordi hun stresser løs selv på lukket rom. Har også et sprinkelbur i størrelse moloss som flyttes litt rundt etter behov. Gangene det står oppslått og åpent bur her hjemme benytter dyra seg av det ofte, både på nattestid og ellers :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tonjek skrev: a0a61263664180fd7a3aeaf16cb1314f.jpg

125x75 og litt over 80 høyt. Han kan sitte og stå oppreist, ligge rett ut, skifte stilling uten problemer, og har vannskål.

Jeg ville ikke brukt det i mange timer hver dag som et fast oppholdssted, men et par timer her og der er ikke noe problem.

Jeg synes ikke det var så stort jeg da.

Akkurat nå, Pringlen skrev: Det er litt forskjeller på individer innen raser, da [emoji14] Selv om canariedyret mitt var engelen selv, og ikke ødela så mye som en flis, på noe stadie av livet, så vet jeg at det finnes nok av rake motsettninger innen rasen.... Jeg lever også i den troen at strihårsdachser hverken har valpebiting eller ødelegger noe som helst. Men jeg tror heller ikke at de som påstår det motsatte juger [emoji4]

Selvfølgelig finnes det destruktive bikkjer, men jeg mener at mye kan forebygges ved å ha "slitne" og fornøyde hunder når man lar de være hjemme aleine [emoji4]

Har ikke skrevet det er så veldig stort, men et det største jeg fant. Og han bruker det ikke veldig mye. Lengste han noen gang har vært der, er vel 4-5 timer mens jeg var i Sverige. Og hadde han ikke vært destruktiv, hadde vi ikke brukt bur. Satser på at han vokser det av seg. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tonjek skrev:

Har ikke skrevet det er så veldig stort, men et det største jeg fant. Og han bruker det ikke veldig mye. Lengste han noen gang har vært der, er vel 4-5 timer mens jeg var i Sverige. Og hadde han ikke vært destruktiv, hadde vi ikke brukt bur. Satser på at han vokser det av seg. emoji4.png

Jeg etterlyste gigabur, så da regnet jeg med at de som svarte viste frem gigaburene sine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Hva klassifiserer du som gigabur, hvis 125x75 ikke er stort nok?

Jeg aner ikke, det er jo de som bruker bur som mener de har så fantastisk store bur, nesten som en hybel å regne som. De vil jeg gjerne se bilde av, for jeg har aldri sett så store bur før :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Jeg aner ikke, det er jo de som bruker bur som mener de har så fantastisk store bur, nesten som en hybel å regne som. De vil jeg gjerne se bilde av, for jeg har aldri sett så store bur før :)

Noen bekjente har et slikt gigabur. Vet ikke mål, men vesentlig større enn det på bildet. Ikke noe jeg ville fylt huset med, men hver sin lyst :P Synes "buret" til haldenen tar mer enn nok plass (valpegrinder med tak stripset på) Det blir riktignok opptatt et par mnd nå, så da får hun vel bare prøve å oppføre seg, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøpe et på 107 x 71 til Uno, det vil jeg regne som rimelig stort til ham som er 40-45 høy. Jeg har lett etter sånne bur en stund nå og ikke sett noen større enn 125 x 75, så vis oss gjerne hvor man kan finne sånne gigabur som da er godkjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stine skrev:

Jeg lurer litt på hvor dere finner disse gedigne burene jeg? For så store bur har jeg aldri sett, så store at en stor hund altså kan bevege seg godt, variere liggeunderlag og ha plass til vannskåla.

Red: jeg har en rase som visstnok er ganske idiot i valpe/unghundsperioden og som ødelegger alt de kommer over, ingen av de 4 jeg har hatt har ødelagt noe av betydning, og har oppført seg rolige når vi ikke er hjemme :icon_confused:

Om en bygger selv, kan en bygge så store en vil :)
Vi har bur under gjestesenga (200x150 delt på to bur og høyde på 80 høye). Der er det plass til at de kan ligge i senga si eller på gulvet. De kan krølle seg sammen eller strekke seg helt ut. Har god plass til vannskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Jeg aner ikke, det er jo de som bruker bur som mener de har så fantastisk store bur, nesten som en hybel å regne som. De vil jeg gjerne se bilde av, for jeg har aldri sett så store bur før :)

Jeg tviler på at du finner bur som er mye større fabrikkprodusert. Mitt er noen centimeter større en det som er avbildet, det er større enn spisestuebordet og bagasjerommet vårt. Det vil jeg regne som stort, og til å være et bur slik man er vandt til å se i bil eller annet så er det gigantisk. Mine BCer så kan de ligge i alle retninger uten å være borti veggen og ha to atskilte soveplasser med vannskål osv - en liten hybel, om du vil kalle det det. Om du vil se hvor stor de egentlig er så er det bare å gå i en vell utstyrt dyrebutikk å spørre om de har det aller største sprinkelburet inne, man ser virkelig ikke hvor stor de er på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Det er jo heller ingen som kritiserer å bruke "bur ved behov" er det vel? Hva folk legger i "behov" er dog forskjellig. Jeg er på ingen måte burmotstander, men kan jeg unngå bur, så gjør jeg det. Mine hunder kan være litt vel slitsomme ved besøk, og får vi besøk av flere og de ikke synes det er kult å bygge i høyden i sofaen eller ha en hund i hver armkrok, så hiver jeg de inn på soverommet eller gangen. Jeg har ikke hatt behov for å sette de i bur bare fordi de ikke kan være sammen med oss akkurat når vi har besøk. 

Det folk på generelt grunnlag er mest kritiske til, er når man putter bikkja i bur om natta og så en hel arbeidsdag. Det er mange timer i buret. Jeg tror ikke så mange bryr seg om man har hunden i bur et par timer nå og da når man anser det som nødvendig, selv om det i mange situasjoner finnes andre alternativer. 

Hadde min unghund akseptert bur som liten når hun skulle være alene hjemme, så hadde jeg nok brukt det. Nå er jeg derimot tvungen til å sikre leiligheten i stedet. Det er litt mer jobb, men det gir meg generelt mye bedre samvittighet når jeg drar i fra. Jeg kommer til å gjøre det samme med framtidige hunder i stedet for å bruke bur hvis det går an.

Vet ikke hva du egentlig kicker på. Jeg skriver at jeg lar med fasinere, og det gjør jeg, for det er masse å høre om en ser på ulike burdiskusjoner. 
Derfor skriver jeg også at en må tenke på at hunder og raser er forskjellig, og har ulike behov.
For meg spiller det ingen rolle hva din/andres hund klarer/gjør, for det er mitt ansvar å gjøre det som er best for min hund, akkurat som det er ditt/ andres ansvar å gjøre det som er best for din/ deres hund.
Har jo hunden liggende i bur i bilen mange timer også, når vi er på kurs og treninger. Så av og til er det noe de faktisk må :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur til min fordi han plutselig fikk det for seg at det er ok og markere inne når han var aleine.. Men jeg jobber skift og samboern jobber 50% så han er der ikke mange timene av gangen. 

Min første hund hadde jeg ikke bur til, og da gikk det noen bøker, en del klær, kanten på en del møbler, fjernkontroller osv.. :P Jeg tenker at så lenge man i løpet av dagen gir hunden den mengden med mosjon og mental stimuli som den trenger, og sørger for at den ikke er understimulert men relativt avslappa, så går det helt fint for noen type hunder å være i bur noen timer hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur til hun ene, når de ikke er sammen med meg.. Enkelt og greit fordi de er kreativ hver for seg, men enda værre sammen. De herjer omtrent hele tiden når de er alene, og fordi nesten 30kg i størrelsesforskjell er feigt hvis det skulle eskalere.. Og så har ikke jeg flere  egnet rom.. 

Buret er ikke verdens største, men hun har mat og vann, og i tillegg får hun mer enn nok mosjon og muligheter for å være aktiv ellers i døgnet.. 

Men jeg håper at jeg kan ha begge løs når de blir voksne.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur ligger i bur når jeg er på jobb, han ødelegger ting (har prøvd alle mulige løsninger). Så sånn blir det foreløpig. Ellers er det bur i bilen, og innimellompå utstilling - hvis vi skal være der lenge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stine skrev:

Kall en spade for en spade da og ikke si at "dere" har gigantiske bur for å døyve den dårlige samvittigheten :P

Men kjære deg, hvis du ikke har sett et slikt bur, hvordan vet du at de ikke er gigantisk? Og hvor går grensa til gigantisk, for flere av disse burene kallas til og med Giant og er de største fabrikkproduserte.

Har ingen dårlig samvittighet, for jeg har gigantisk bur jeg bruker sjeldent ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre to sover i bur om natta. Sambo sine hunder og han vil ha de i bur om natta så da blir det sånn. De er vandt med det og etter natta lufting står de foran burene og vil inn. Bortsett fra dette bruker vi lite bur (i bil og treningssamlinger hvor det er pålagt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, maysofie skrev:

Men kjære deg, hvis du ikke har sett et slikt bur, hvordan vet du at de ikke er gigantisk? Og hvor går grensa til gigantisk, for flere av disse burene kallas til og med Giant og er de største fabrikkproduserte.

Har ingen dårlig samvittighet, for jeg har gigantisk bur jeg bruker sjeldent ;) 

Akkurat det som @Yellow sa. Jeg har enda til gode å se et bur som jeg mener er stort nok til å oppbevare en hund i i flere timer, og såvidt meg bekjent fabrikkproduseres det ikke så store bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Stine skrev:

Akkurat det som @Yellow sa. Jeg har enda til gode å se et bur som jeg mener er stort nok til å oppbevare en hund i i flere timer, og såvidt meg bekjent fabrikkproduseres det ikke så store bur.

Da kan det jo heller ikke være greit å ha hunden i bagasjerommet/i bilen i en vanlig stasjonsvogn heller i flere timer. For det er tross alt mindre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Da kan det jo heller ikke være greit å ha hunden i bagasjerommet/i bilen i en vanlig stasjonsvogn heller i flere timer. For det er tross alt mindre.

Bra argument :ahappy:

Til ikke å ha dårlig samvittighet så synes jeg du går i forsvarsposisjon? Hvorfor det når du bruker bur med god samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...