Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, April

HeleneFS
 Share

Recommended Posts

God morgen igjen. Planen i dag var å være aktiv, nu er jeg på stadiet hvor jeg revurderer det. Kanskje bade bikkja i stedet? 

Jeg burde hvertfall spise frokost, hvorfor er det så vanskelig?

Prima har spist og ligger å sover, jeg skal vaske opp, og vurderer å ta en liten seriemaraton før jobb. Litt sliten idag. Men så var det jo den derre Sykle til jobb greia da...hm.. må tenke litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På tide med ny tråd!   ____________________________________________________________________________________________________   Siden jeg er førstemann ut i denne kopierer jeg inn in

Wow!  Som noen på chatten fikk med seg så var jeg og spiste på mcdonalds i går kveld, og der sto det en fantastisk dame bak kassa som fikk så mye kjeft av han som laget burgerene. Skrev dette til Mc

JEG FANT BUNADSØLVET MITT OMG OMG OMG ??????????? Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Posted Images

23 timer siden, tmp skrev:

God bedring :) Blir godt med pelsterapi tenker jeg, når de lander :wub:

Takk for det :) Det var veldig godt med pelsterapi når de landet :ahappy: Fineste jentene :wub: 

22 timer siden, Siri skrev:

Håper du får komme hjem nå ☺. Og det er masse flinke og fantastiske folk som jobber på sykehusene! Sitter på sykehuset nå og får min månedlige dose medisin. Det er jo riktig trivelig faktisk ?

Jeg fikk komme hjem :ahappy: 

--

AN sitter jeg og nyter stillheten i min egen stue. Jentene var selvsagt glad for at jeg kom hjem i går, selv om de var mer dempa i hilsinga si enn jeg forestilte meg. Kanskje de merka at det var lurt å ta det med ro? De har vært frimerkehunder alle tre siden da, og alle tre insisterer på å ligge på fanget - selv bolla, som egentlig ikke er fanghund :heart: Om vi ser bort fra en liten episode da alle tre ville sitte på fanget samtidig, har de vært overraskende hensynsfulle (om man kan kalle det det) i forhold til formen min. Jeg veit jo at særlig Nora er følsom i forhold til hvordan jeg har det, men at den minste lille pelsdotten skulle være såpass sensa hadde jeg ikke trodd, hun er jo en sånn all over the place-hund :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg og søstra mi og lille baby på åtte uker koste oss sånn sammen i går at jeg kom meg nesten ikke hjem.:teehe: Tantebarn er virkelig en berikelse i livet, altså, enten de er 3 år og i trassalderen eller åtte uker og ny i verden.:wub:

Jeg benytta en sjelden anledning til å dra noe sted uten å måtte tenke på at jeg må stresse hjem til hundene, pappa var jo hjemme hos meg hele dagen og snekra bad, og lufta hundene for meg da han dro.

Så da ble det tur på dyra ved midnatt da jeg kom hjem, med hodelykt. Bek mørkt ute, og mørkt i alle hus. Det er noe eget ved stillheten når alle sover. 

I dag har jeg også fri, venter på arbeidsfolka som fortsetter på badet, og det er strålende sol.

45 sider hjerte lungeredning skal repeteres, så skal jeg gjøre hva jeg vil resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal jeg klippe meg! Har bitt i det sure eplet og bestilt time hos læring. Veit de trenger å øve seg, men én dårlig opplevelse for mange år siden har gjort at jeg har nekta å bruke andre enn to forskjellige frisører og ihvertfall ikke lærlinger.. Men nå er håret så langt og tuppene så slitt at jeg MÅ klipper meg, og lommeboka har ikke råd til å bruke noen normale frisører..  Og alt er bedre enn slik det er nå, jeg elsker å ha langt hår, men når det er så slitt i tuppene som det er nå så ser det ikke bra ut uansett :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et skikkelig dilemma. I utgangspunktet trives jeg ikke med å være på jobb 4 dager i strekk. Jeg merker at jeg tappes veldig av det, jeg har mer å gi i en mer normal turnus. I tillegg til det så er jeg jo avhengig av hundepass. Det vil nok gå i orden, men jeg er ikke helt komfortabel med å være så mye borte, merker det på han at han blir fryktelig klengete når jeg kommer hjem. Men er vel jeg som har separasonsangsten her[emoji14] . Men det er jo mye hundepass å be om... Jeg har og sagt ja til å jobbe et annet sted i sommer, så det blir kræsj . Det et snakk om 1 års vikariat, og mer fast inntekt hadde vært knall. Men samtidig er den turnusen vanskelig å svelge for meg, selv om man jo har en uke fri imellom, og det høres lenge ut, så er det ikke det, og hodet er på jobb i løpet av den uka og. Jeg har søkt på en annen jobb, men fristen der er neste uke så tar jo tid før jeg får vite om jeg kommer til intervju. Og jeg må bestemme meg i dag for om jeg vil fortsette der jeg er nå. Jeg har tenkt konstant i to dager nå, og er ikke nærmere ett svar... er jo glad for å få tilbud, og føler jeg er kjempeteit som vurderer å si nei. Det er flere ting jeg bekymrer meg litt over og, men taushetsplikt og sånn. Aaaaaaa

Jeg ville prøve turnusen, og siden jeg ikke har vært bundet og ikke har jobbet fullt har det gått bra, men jeg har ikke engang vurdert å søke på faste stillinger med slike arbeidstider.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrubba sofaene, skrubba vaffeljernet etter bruk, det rant visst litt over :P Vaska puter og pledd fra sofaene, løpt tur med Tibra, dusja. Og enda er klokka bare halv tolv. Jeg er ikke noe flink til å vente på valper, altså. Må gå ut og finne fram litt stæsj som skal inn på valperommet, tror jeg, og begynne "redebygging". Ikke bare for gravide damer, det der. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

:gaah: Migrene og spenningshodepine, og jeg har møte med nav om to timer... Det må bare gå. Kunne det ikke venta til etter møtet? 

Er ikke tanken på møte ned nav nok til og få hodepine av da? Her gikk jeg alltid til nav med både hodepine og kvalme,rare kroppen reagerer selv når man trur man føler seg rolig  :hmm: Lykke til og god bedring :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sissi skrev:

Er ikke tanken på møte ned nav nok til og få hodepine av da? Her gikk jeg alltid til nav med både hodepine og kvalme,rare kroppen reagerer selv når man trur man føler seg rolig  :hmm: Lykke til og god bedring :ahappy:

Poeng, men sånt pleier å komme etterpå hos meg. Takk :hug: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
38 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har et skikkelig dilemma. I utgangspunktet trives jeg ikke med å være på jobb 4 dager i strekk. Jeg merker at jeg tappes veldig av det, jeg har mer å gi i en mer normal turnus. I tillegg til det så er jeg jo avhengig av hundepass. Det vil nok gå i orden, men jeg er ikke helt komfortabel med å være så mye borte, merker det på han at han blir fryktelig klengete når jeg kommer hjem. Men er vel jeg som har separasonsangsten heremoji14.png . Men det er jo mye hundepass å be om... Jeg har og sagt ja til å jobbe et annet sted i sommer, så det blir kræsj . Det et snakk om 1 års vikariat, og mer fast inntekt hadde vært knall. Men samtidig er den turnusen vanskelig å svelge for meg, selv om man jo har en uke fri imellom, og det høres lenge ut, så er det ikke det, og hodet er på jobb i løpet av den uka og. Jeg har søkt på en annen jobb, men fristen der er neste uke så tar jo tid før jeg får vite om jeg kommer til intervju. Og jeg må bestemme meg i dag for om jeg vil fortsette der jeg er nå. Jeg har tenkt konstant i to dager nå, og er ikke nærmere ett svar... er jo glad for å få tilbud, og føler jeg er kjempeteit som vurderer å si nei. Det er flere ting jeg bekymrer meg litt over og, men taushetsplikt og sånn. Aaaaaaa

Jeg ville prøve turnusen, og siden jeg ikke har vært bundet og ikke har jobbet fullt har det gått bra, men jeg har ikke engang vurdert å søke på faste stillinger med slike arbeidstider.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Så det er 1 års vikariat du må bestemme deg for? 
Hva er alternativet om du sier nei da? I dette arbeidsmarkedet ville jeg ikke tatt sjansen på å si nei. Men her i Rogaland er det jo helt håpløst for tiden. Selv ingeniører fra olja vil jobbe på Narvesen liksom :pinch: 
Og i de bransjene jeg har formelle kvalifikasjoner for så vil de ha erfaring i tillegg. Så selv ville jeg ikke tatt sjansen om det kan bli vanskelig å finne ny jobb etterpå. 

Nå har jeg tørka enda litt mer lever. Gutta har vært helt ville og sprunget frem og tilbake mellom stua og kjøkkenet :lol:

Snart på tide å hoppe i dusjen sånn at jeg får tatt en god tur med dem i dag også. Og så er det kanskje på tide å få vasket gulvene. Bare jeg husker hvor jeg har gjort av moppestativet og microfiberfillene nå... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Gråter som en drittunge etter frisørbesøk. Drit uvant og ekstremt misfornøyd. Tar år og dag å vokse ut igjen, -minst- 10 cm kortere enn det som ble avtalt. Bare hår osv, men kom på hvorfor jeg ikke har turt å dra til frisør på herrens år for å si det sånn. :( 

Ikke så mye å komme igjen for å klage på heller liksom. Men ble også veldig dårlig behandlet, ekstremt vondt da hun lugget hele tiden og hun brakk mye hår på denne måten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig lyst på en god lunsj.. Sånn type dra ut på kafé-lunsj.. 

Så da passer det veldig bra at jeg sitter ute på bygda uten noen særlige muligheter for det.. Eller, er jo en kafé her.. 20 min kjøring herfra.. Men det er liksom ikke noe wow og ingen å dra med.. 

Jeg kjenner hormon-kroppen min dør :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caroline skrev:

Skrubba sofaene, skrubba vaffeljernet etter bruk, det rant visst litt over :P Vaska puter og pledd fra sofaene, løpt tur med Tibra, dusja. Og enda er klokka bare halv tolv. Jeg er ikke noe flink til å vente på valper, altså. Må gå ut og finne fram litt stæsj som skal inn på valperommet, tror jeg, og begynne "redebygging". Ikke bare for gravide damer, det der. 

Kan jeg få lov til å kanskje ta med kameraet og Fredrik på besøk når de er sånn passe søte? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pippin&Symra skrev:

Hva tenker dere om å legge en elleve og et halvt år gammel hund i narkose? Det er garantert ikke mulig hverken å fjerne tannstein eller sjekke byll på Pippin uten, men jeg er litt skeptisk kjenner jeg.

Jeg la min forrige hund på 11 år i narkose, for å fjerne en liten kul på poten. Jeg var like bekymret som deg, og ville at dyrlegen skulle ringe når de var ferdig. Det gjorde de og det hadde gått helt fint. Så lenge det ikke er et stort inngrep, så håper og tror jeg det vil gå bra... :) Men det er jo din avgjørelse :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, SoppenCamilla skrev:

Kan jeg få lov til å kanskje ta med kameraet og Fredrik på besøk når de er sånn passe søte? :D 

Absolutt :D De begynner å bli sånn passe søte fra de er 4-5 uker gamle. Det er lov å komme flere ganger, altså ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pippin&Symra skrev:

Hvis du er av den litt tyvaktige sorten så kan du få et tips av meg: De akvarellbildene av hunder er ikke beskyttet mot kopiering. Kan skrives ut. Men ikke si det til noen! :aww:

Er mer halsbånd og sånt det går i her. Man må jo ha et halsbånd for hver dag i uka... Og litt fleecedekken og sånn i alle regnbuens farger.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Caroline skrev:

Absolutt :D De begynner å bli sånn passe søte fra de er 4-5 uker gamle. Det er lov å komme flere ganger, altså ;)

Ja! Vi bor jo litt for kort avstand fra hverandre til å aldri sees, haha. :P 

Gikk forresten på den grusveien som går forbi gården her og så ut i Re.. Kommer den ut langt fra dere? Jeg gikk ikke helt ned til veien, siden vi måtte gjennom en gård, og det stod en bjeffende gordon setter der, og det var seint på kvelden. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...