Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

29 minutter siden, SFX skrev:

Da er pavlovaen ute - den kunne ikke steke full tid, for det begynte å bli brent på toppen. Det skjedde sist også, jeg mistenker at ovnen min ikke synker til 150 grader like fort som nye ovner gjør. Jaja, nok krem og bær, så blir det nok bra for meg. Men jeg hadde tenkt til å servere den til folk en gang - noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at den ikke blir brent? Sette lavere i ovnen? Steke bare på 150 grader, selv om det står i oppskriften at ovnen skal være forvarmet til 180, og settes ned til 150 når kaka går i?

Man må alltid prøve seg litt fram med sin egen ovn når man baker eller steker ting - alle ovner er litt forskjellige der :). Også kan du jo være så vill og gæern at du ikke følger oppskriften og bare setter ovnen på 150 grader med en gang, liksom :teehe:. Evt som Line sier: legg bakepapir over kaka på slutten av stekingen. 

29 minutter siden, SFX skrev:

Ja, jeg forsøker så godt jeg kan, men jeg tror ikke det blir nok, dessverre. Vi satte oxytocin-sprøyte i tre omganger på onsdag, og det hjalp noe - men det ga også økte etterveer og graving, hun ble så stressa og oppfaren at jeg vil ikke sette flere. Hun har fremdeles runder med graving, men de er færre og mer kontrollert. Hvis jeg må velge mellom rolig tispe som tar seg av valpen på alle andre måter enn amming, eller stressa tispe som ikke helt finner roen til å legge seg ned for å amme - da velger jeg det første. I hvert fall nå som jeg har funnet en teknikk for å tilleggsfôre. Men ja, jeg stimulerer/melker, har vasket jevnlig med varmt grønnsåpevann, og fulgt de kjerringrådene jeg finner, i tillegg til små og hyppige måltider.

Ja, da har du jo gjort masse for å få det til :). Men jeg er enig i at det er bedre med ei rolig tispe som tar seg av valpen enn ei urolig tispe :)

Tror jeg at jeg endelig greier å følge med på en serie. Jeg begynte å følge med på krimmen på TV2 i går, og skal greie å se slutten i dag. Yeyyyy liksom :D. Også synes jeg at det kjennes ut som om jeg holder på å bli litt syk? Jeg er jo aldri sånn syk? Vondt i hodet, litt frossen i kroppen, litt uggen... Jeg følte meg helt ok på joggeturen tidligere i dag da, men etterpå kom det liksom litt snikende på. Tror muligens det bare blir en enkel aktivitetsdag her hjemme på hundene i morgen. Tror jeg så et lite område som var bart borti skogen her, så kanskje det går an å legge et lite spor? Også blir det feltsøk borte på jordet, tror jeg. Tror  jeg har en plan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

37 minutter siden, SFX skrev:

Å kaste opp er noe av det verste uansett årsak, vi trenger ikke flisespikke på navn for å føle sympati.

Da er pavlovaen ute - den kunne ikke steke full tid, for det begynte å bli brent på toppen. Det skjedde sist også, jeg mistenker at ovnen min ikke synker til 150 grader like fort som nye ovner gjør. Jaja, nok krem og bær, så blir det nok bra for meg. Men jeg hadde tenkt til å servere den til folk en gang - noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at den ikke blir brent? Sette lavere i ovnen? Steke bare på 150 grader, selv om det står i oppskriften at ovnen skal være forvarmet til 180, og settes ned til 150 når kaka går i?

Så leit :( Selv om det er lettende å finne igjen hunden, så er det ikke et hyggelig utfall.

Ja, jeg forsøker så godt jeg kan, men jeg tror ikke det blir nok, dessverre. Vi satte oxytocin-sprøyte i tre omganger på onsdag, og det hjalp noe - men det ga også økte etterveer og graving, hun ble så stressa og oppfaren at jeg vil ikke sette flere. Hun har fremdeles runder med graving, men de er færre og mer kontrollert. Hvis jeg må velge mellom rolig tispe som tar seg av valpen på alle andre måter enn amming, eller stressa tispe som ikke helt finner roen til å legge seg ned for å amme - da velger jeg det første. I hvert fall nå som jeg har funnet en teknikk for å tilleggsfôre. Men ja, jeg stimulerer/melker, har vasket jevnlig med varmt grønnsåpevann, og fulgt de kjerringrådene jeg finner, i tillegg til små og hyppige måltider.

Oppkast er virkelig hat.. I sted kastet tuppa opp også, men hun sovnet heldigvis igjen med en gang etterpå.. 

Du kan jo bare evt forvarme ovnen til 160 grader feks :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner siste del av Ti små negerbarn på TV2 igjen :D Beste påskekrimmen. Jeg har jo lest boka så vet hva som skjer, men spiller ingen rolle - den er bra alikevel :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Line skrev:

Har du prøvd å legge bakepapir oppå toppen?

Nei, jeg har lagt det under kaka :P Kan teste det neste gang.

38 minutter siden, Siri skrev:

Man må alltid prøve seg litt fram med sin egen ovn når man baker eller steker ting - alle ovner er litt forskjellige der :). Også kan du jo være så vill og gæern at du ikke følger oppskriften og bare setter ovnen på 150 grader med en gang, liksom :teehe:. Evt som Line sier: legg bakepapir over kaka på slutten av stekingen. 

Åh nei, eksperimentere og spise mer kake? Hvilket ork! :D Det er en gammel ovn, så oppskriftene er sikkert kalibrert for mer normaliserte ovner. Jeg er bare ikke så tøff på kjøkkenet at jeg improviserer i vilden sky - men jeg må nok prøve det nå.

38 minutter siden, Siri skrev:

Ja, da har du jo gjort masse for å få det til :). Men jeg er enig i at det er bedre med ei rolig tispe som tar seg av valpen enn ei urolig tispe :)

Ja, han trenger jo mer av henne enn bare fullfôring. Hun hadde masse melk sist, sånn "disse valpene blir feite og kommer ikke til å gå innen leveringsalder"-mengder, så det er nok bare en kombinasjon av uflaks og singleton denne gangen. Hun er så søt - jeg sitter i senga mi (valpekassa står inntil) og gir ham mat, hun ligger inntil meg og hviler hodet sitt på låret mitt, og etter hvert begynner hun med rumpevasken mens han fremdeles får melkeerstatning av meg. Vi er et godt team.

38 minutter siden, Siri skrev:

Tror jeg at jeg endelig greier å følge med på en serie. Jeg begynte å følge med på krimmen på TV2 i går, og skal greie å se slutten i dag. Yeyyyy liksom :D. Også synes jeg at det kjennes ut som om jeg holder på å bli litt syk? Jeg er jo aldri sånn syk? Vondt i hodet, litt frossen i kroppen, litt uggen... Jeg følte meg helt ok på joggeturen tidligere i dag da, men etterpå kom det liksom litt snikende på. Tror muligens det bare blir en enkel aktivitetsdag her hjemme på hundene i morgen. Tror jeg så et lite område som var bart borti skogen her, så kanskje det går an å legge et lite spor? Også blir det feltsøk borte på jordet, tror jeg. Tror  jeg har en plan :) 

Må ikke bli syk i ferien - sånt venter en med til jobben er i gang igjen :D Men god bedring, håpe du holder det på avstand.

35 minutter siden, Krutsi skrev:

Oppkast er virkelig hat.. I sted kastet tuppa opp også, men hun sovnet heldigvis igjen med en gang etterpå.. 

Du kan jo bare evt forvarme ovnen til 160 grader feks :P 

Stakkars liten :( 

Jeg skal teste noe sånt neste gang - det skal etter planen være styremøte her i april, og jeg tenkte å servere pavlova. Så jeg får finjustere stekingen på noen forsøk framover, det er lett å ofre seg nå det er favorittkaka mi :D Jeg må jo strengt tatt bare steke bunner, ikke pynte og spise...

12439091_10156590487990136_2701769948955

Glams første møte med pinnekjøtt - det lukta GODT! Han tigger ikke, han bare sonderer terrenget for rester.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Turb skrev:

Nei nå ble jeg lei meg. Hunden som jeg har vært med å lett etter ble påkjørt på E6 og er hos veterinæren nå - hardt skadet sto det i RB, har ikke hørt noe fra venninne enda så vet ikke hva som skjer... :no:

Jeg hørte det, så utrolig kjedelig! Hadde håpet at hun fikk tak i henne før noe slikt skjedde :(

3 timer siden, Belgerpia skrev:

Jeg vet det er slemt, men så sky og redd som denne hunden tydeligvis er så er det kanskje like greit om den blir avlivet.  Når den er så redd at den ikke engang kommer til tidligere eier så har den det ikke greit med seg selv. Stakkars lille hund.

som Meg under skriver, dette er ikke unormalt med Siberians/huskies på rømmen. De er ikke så redde og sky kort tid etter man får tak i de. Ikke de historiene jeg vet om i alle fall. Hvorfor den ellers så tillitsfulle hunden blir "vill" på få dager ute på frifot er vel ikke noe man fullt ut forstår, men uvanlig er det ikke.

1 time siden, Meg skrev:

huskyer på rømmen er et mareritt. De går fort inn i "villmodus"....hvordan hun blir om hun overlever påkjørselen blir spennende å se, men om hun som har den på prøve velger å beholde henne så er hunden i de beste hender! (jeg kjenner til både eier og hun som har den på prøve)

 

God bedring @Krutsi, håper kvalmen snart gir seg. Uansett årsak!

 

@SFX håper småen fortsetter å ha en fin progresjon fremover. Om 2-3 uker blir det mye lettere for da kan han jo spise mye fast føde også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, SFX skrev:

Åh nei, eksperimentere og spise mer kake? Hvilket ork! :D Det er en gammel ovn, så oppskriftene er sikkert kalibrert for mer normaliserte ovner. Jeg er bare ikke så tøff på kjøkkenet at jeg improviserer i vilden sky - men jeg må nok prøve det nå.

Vær litt tøff nå - fri deg fra oppskriftene og eksperimenter litt :D

28 minutter siden, SFX skrev:

Ja, han trenger jo mer av henne enn bare fullfôring. Hun hadde masse melk sist, sånn "disse valpene blir feite og kommer ikke til å gå innen leveringsalder"-mengder, så det er nok bare en kombinasjon av uflaks og singleton denne gangen. Hun er så søt - jeg sitter i senga mi (valpekassa står inntil) og gir ham mat, hun ligger inntil meg og hviler hodet sitt på låret mitt, og etter hvert begynner hun med rumpevasken mens han fremdeles får melkeerstatning av meg. Vi er et godt team.

Jeg husker jo at jeg også tilleggsforet valpene mine den gangen i forrige årtusen - det var mye jobb, men det gikk jo bra :D

28 minutter siden, SFX skrev:

Må ikke bli syk i ferien - sånt venter en med til jobben er i gang igjen :D Men god bedring, håpe du holder det på avstand.

Men nå er det jo snart jobb, så da passer det jo fint *ler*. Men jeg er jo aldri syk, så dette går nok over, det også. Også bør jeg være frisk som en fisk på tirsdag, for da skal jeg på sykehuset og få medisinenen mine igjen - og dem får jeg ikke om jeg er syk :).

28 minutter siden, SFX skrev:

Jeg skal teste noe sånt neste gang - det skal etter planen være styremøte her i april, og jeg tenkte å servere pavlova. Så jeg får finjustere stekingen på noen forsøk framover, det er lett å ofre seg nå det er favorittkaka mi :D Jeg må jo strengt tatt bare steke bunner, ikke pynte og spise...

Evt kan du jo bare kjøpe en ferdigbunn... :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferie? Det har jeg ikke hatt på 7 - 8 år tror jeg, mulig ca 10 år. Både jeg og gubben jobber. Jeg hadde fri torsdag og fredag, og ellers er det full rulle frem til neste helg. Gubben hadde vakt i går og i dag. Han dukker vel opp en gang i løpet av natten...
Så ungene mine må aktivisere seg selv hjemme hver påske. De har ikke dødd av det ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Du vet forholdet ikke er hva det var når han som vanlig tygger potetgull med åpen munn og du må holde igjen for å ikke be ham lukke den ***** munnen...

Da hadde jeg nekta han potetgull.

Spiser man som et barn blir man behandla som et barn. Sånn er det med den saken :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

Du vet forholdet ikke er hva det var når han som vanlig tygger potetgull med åpen munn og du må holde igjen for å ikke be ham lukke den ***** munnen...

Om noen tygger potetgull med munnen åpen, så ber du dem pent lukke kjeften igjen. Og spør om normal oppdragelse mangler :|

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Om noen tygger potetgull med munnen åpen, så ber du dem pent lukke kjeften igjen. Og spør om normal oppdragelse mangler :|

Enig. Det er ikke så mye her i verden som er mer irriterende enn åpen-munn-tygging.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tygger det meste med åpen munn, men jeg har liksom greid å bare sone det ut så langt. Nå begynner det å gå meg på nervene. Akkurat som når han sitter og drar inn snørra gang på gang på gang istedenfor å pusse nesa...

Men jeg håper jeg finner igjen evnen til å bare ignorere det når jeg ikke er småsjuk og har pms. Jeg må velge hvilke kamper jeg orker å ta, og smattetygging kommer et stykke ned på lista. 

Han er 40, sta og dårlig til å ta kritikk så jeg får ham neppe til å endre seg uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svelger noen kameler med samboeren (det gjør vel vi alle)  men tygging med åpen munn er ekkelt og veldig uappetittelig. Jeg hadde nekta å spise med han til han tok seg sammen.. Men god bedring :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Han tygger det meste med åpen munn, men jeg har liksom greid å bare sone det ut så langt. Nå begynner det å gå meg på nervene. Akkurat som når han sitter og drar inn snørra gang på gang på gang istedenfor å pusse nesa...

Men jeg håper jeg finner igjen evnen til å bare ignorere det når jeg ikke er småsjuk og har pms. Jeg må velge hvilke kamper jeg orker å ta, og smattetygging kommer et stykke ned på lista. 

Han er 40, sta og dårlig til å ta kritikk så jeg får ham neppe til å endre seg uansett. 

Men det er jo veldig stor sjanse for at han irriterer andre også med disse uvanene da, så hvis du hadde klart å formidle at voksne mennesker ikke gjør sånt så hadde du gjort ham en stor tjeneste. :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

 

@SFX håper småen fortsetter å ha en fin progresjon fremover. Om 2-3 uker blir det mye lettere for da kan han jo spise mye fast føde også :)

Tusen takk! Og ja, da jeg slet som verst og han sank som mest i vekt, så trillet tårene mine mens jeg tryglet om at han skulle holde seg i live til han fikser fast føde. Han har ikke vært slapp eller syklig, men det er jo grenser for hvor mye en valp kan gå ned i vekt uten problem, og det er jo en rimelig sårbar fase. Men jeg er mye mer optimistisk nå, altså. 

57 minutter siden, Siri skrev:

Vær litt tøff nå - fri deg fra oppskriftene og eksperimenter litt :D

Jeg var litt gærn i stad - jeg orket ikke gå opp og hente kjøkkenvekta, så jeg tok 200 gram sukker litt på slump. Jeg vet at 1 dl er 90 gram, så jeg tok 2 dl og litt til!

57 minutter siden, Siri skrev:

Jeg husker jo at jeg også tilleggsforet valpene mine den gangen i forrige årtusen - det var mye jobb, men det gikk jo bra :D

Det løser seg som regel - og det er jo bare en som må fôres her, så nå som vi har funnet teknikken er det jo bare kosestund. Marerittet er jo å få et stort kull og miste tispa - da gjør en jo ikke annet enn å fôre, for når sistemann har fått skal førstemann ha igjen.

57 minutter siden, Siri skrev:

Men nå er det jo snart jobb, så da passer det jo fint *ler*. Men jeg er jo aldri syk, så dette går nok over, det også. Også bør jeg være frisk som en fisk på tirsdag, for da skal jeg på sykehuset og få medisinenen mine igjen - og dem får jeg ikke om jeg er syk :).

Jeg skjønner hva du mener, og at det sikkert har med immunforsvar å gjøre og sånt - men det er litt ironisk at en må være frisk for å få medisiner :P

57 minutter siden, Siri skrev:

Evt kan du jo bare kjøpe en ferdigbunn... :aww: 

Hva! Du er jo verre enn Ingrid Espelid Hovig!

De sa på radioen at vi skal skru klokka fram, og at det betyr at vi får en time mindre å sove. Men altså atte, det er jo påske, er det ikke bare å sove en time til? Det skal i hvert fall jeg være trassig nok til å gjøre. Eller, jeg skal vel som vanlig sove til Ridcully våkner, og gudene vet om han er på sommer- eller vintertid. Men jeg kan bare krype oppi valpekassa og sove videre der når de tre på fire har fått frokost. Det er lite som er mer søvndyssende og avslappende enn knirkingen til en fornøyd valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sitter jeg og ser Menig Benjamin? Det er jo ikke sånn at jeg ikke har sett den før, liksom :P

@Turb og @Mud Jeg har hørt at de fleste hunder blir svært sky i løpet av et par døgn på rømmen.  Det er sikkert svært individuelt og avhenger både av om det var en traumatisk hendelse som bilkollisjon og rase - som husky eller andre polarhunder-, men sånn generelt. Jeg traff forresten en med en lapphund som hadde gått alene i fjellet i åtte måneder. Mattilsynet hadde tømt en gård for hunder og andre dyr og denne karen stakk fra helveteslivet sitt i samme slengen. De så han oppe i åskanten innimellom, men han lot seg ikke fange. Vel, etter åtte måneder fikk de tak i ham og da jeg traff ham, trasket han med sin nye (ja, noen år gamle) eier rundt Østensjøvannet og var svært så gemytlig. 

Haha, holdt på å glemme. Vår egen Scilos hadde da bodd på gata gud vet hvor lenge, da vi fant ham. Bortsett fra at enkelte gulv er kjempeskumle, særlig kjøkkengulv, og man må fristes med godbiter og gå en labb om gangen, før det er helt trygt, er han ikke nevneverdig preget av sitt liv på gaten helt alene i den svært så viktige valpe- og unghundsfasen. Miljøtrente seg helt selv, han. 

Så, klarer denne tispa seg, er det ingen grunn til at det ikke skal gå bra. Sannsynligvis  vil hun bli grundig bortskjemt, men det er bare deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pringlen skrev:

Ehhh, ja...:D:D

FB_IMG_1459035504964.jpg.a4e62785002789f

Hahaha! Kanskje like greit det heter analkjertler på norsk :P

 

@SFX  veldig bra at han har gått opp i vekt og at dere har teknikken inne nå. Da går det nok bra skal du se :)
Forstår godt fortvilelsen når han ikke gikk opp. Det vil jo helst ikke se, spesielt ikke flere dager på rad...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...