Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

Noen trøndersoniser som har behov for ei 150 cm dobbeltseng med madrasser? Eller ei gammel kiste (rosemalt-ish)? Gis bort til den som vil ha, eller Fretex, fordi vi ikke har plass til det lenger. Gjesterommet blir barnerom etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

Lys våken klokka 07:30.

08:30: Klar for min første lur. :yawn: Skikkelig teit. 

@pippin - Vi har flyttet inn! Jeg sendte melding til deg og din fru på Facebook, men det er bare din fru som har lagt meg til, gitt :lol: Uansett, pling på meg om dere vil ha turselskap en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Ja, det må jo være greia? At det har blitt normalt å spy ut penger man egentlig ikke har, på ting man ikke trenger? Selv blir jeg litt småkvalm av tanken på ferieturer. Det er jo så veldig å kaste penger i dass :P 

Det er jo det, men fy søren så godt det er å komme aldeles bort en liten stund :)

Det er forresten ikke bare barnefamilier som ikke får til økonomien. Vi ser jo på luksusfellen at både par og enslige også kan rote det aldeles til. 

Èn ting er de som virkelig går i baret økonomisk, en annen er de som mener at det er helt naturlig å la andre betale for, eller bidra til, at de kan bruke penger de ikke har, i stedet for å ta ansvar for eget liv. Det hører da ingen steder hjemme at man skal spytte i kassa til folk som i utgangspunktet har høyere inntekt enn en selv, bare fordi man har mer kontroll på pengene sine. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ida skrev:

Uff, altså. Jeg lurer litt på om jeg er litt hurpete og lite forståelsesfull, noen ganger. Eller det vet jeg jo at jeg er, men når det kommer til økonomi, blir jeg innimellom helt matt. Jeg ser jo stadig tigging om penger, gratis ferier, julegaver og til dette og hint på facebook og andre steder av mennesker som i utgangspunktet burde klare seg selv aldeles utmerket. Jeg har en vanlig lærerlønn, ca 12 000 i lån og fellesutgifter på bolig, ca 1300 i strøm (skjønner ikke hvorfor den gikk opp, da jeg hadde betalt for mye i fjor), månedskort, mobilregning, get etc + husholdningsutgifter for to mennesker og en hund. Så kommer det forsikringer, tannlegebesøk, linser og andre utgifter deisende med jevne mellomrom. Det er ikke så skrekkelig mange tusen igjen (om noen i det hele tatt) til klær, frisør, kafèbesøk, hundekurs og andre ting jeg måtte ønske meg, men som jeg ikke må, men jeg syns jeg har det så bra!

 Jeg har vært alenemor i alle år, og jammen overlevde jeg årene med småbarn, uten å tigge, også. Et år fikk de hver sin stol med hjertesete til 250 kroner til jul. De var kjempeglade og jeg gikk liksom ikke i kjelleren fordi de ikke fikk mobiler og laptoper eller playstation. Ikke reiste vi til utlandet på 20 år heller. Vi hadde ingen penger, men vi hadde hverandre. Har andre et annet forbruk, eller er det noe jeg ikke ser?

Beklager om jeg høres litt selvgod ut, men jeg mener det ikke sånn. Jeg har ligget våken mange netter og lurt på hvordan vi skulle ha råd til mat siste uken før lønn, men med voksne barn og nedbetalt studielån, er økonomien bedre, selvfølgelig :) Jeg syns bare at det er merkelig at folk med normal inntekt, eller to som bidrar økonomisk i husholdningen, ikke klarer sine egne utgifter og lurer litt på hva det er jeg ikke ser. 

Når barna er helt små og i tidlig barneskolealder blir de neppe veldig påvirket av å ikke få alt det de andre har,  men faktum er at det å ha nettbrett etc er like naturlig for barn og unge nå til dags som det å ha lekespader var når jeg vokste opp.  

Nei, de TRENGER det ikke, men det er lett å falle utenfor hvis man ikke har . Og den største frykten for de fleste foreldre er at barna skal slite sosialt.  Det er den største frykten for barna også forsåvidt,  vi er flokkdyr. 

Poden får forøvrig sin første pc til 6 årsdagen sin , men han har spart mesteparten selv. Vi bare bidrar med siste rest. Å få første pc til bursdagen det året man begynner på skolen er normen nå.  Første mobil får man vel til bursdagen det året man går i 2 klasse tror jeg.  Og nei, jeg har ingen planer om å nekte poden å få det bare fordi jeg ikke helt ser at han trenger det. Han er flink til å spare selv, og jeg har ingen interesse av å drive et sosialt prosjekt med guttungen bare fordi jeg synes det er litt psykt at verden har forandret seg så drastisk fra når jeg vokste opp.  

Feriene kommer fortsatt til å tilbringes i telt i stor grad,  men det har ingenting med økonomien å gjøre. Det er vår greie rett og slett . 

Morsomt nok ser jeg at det faktisk er litt "status" å bruke naturen mye , sånn sett burde vel ikke feriene være den største økonomiske bekymringen for foreldre.  Ikke for det,  jeg bor med en utstyrsgeek,  turutstyret er snart mer verdt enn huset :aww:

 

Apropos  å sove ute, så savnet både jeg og poden teltet litt i natt. Rart hvor fort man tilpasser seg :lol:

@Siri så de jæklane ligger bare under snøen og venter på en bar flekk altså . HAT!  Jeg har heldigvis aldri fått flått selv.  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker nesa innom :P 

Vi har fått oss en hund til vi. Hils på Lilo: 

image.thumb.jpeg.14002497430a46fcead1af2

 

Det er ikke nødvendigvis foreldre som tigger til barn jeg sliter med, men voksne som tigger og til synelatende greier seg helt fint, da kommer kjerringa frem i meg. 

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi visst litt utenom normen, ungene har fått mobil sånn ca i 12-13 årsalder, og lillisøster på 16 venter fortsatt på sin første pc. Vi har brukt min på deling, da. Egen bærbar pc kjøpte de selv når de begynte på videregående.

Når alle 4 var små og jeg var hjemmeværende, så var det arveklær og billig mat, ingen ferieturer på mange år. Det var sårt, men vi hadde ikke penger til det.

ligger i sengen og hører på to ravner som klunker utenfor. De har visst fått vårfølelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Jepp, det er visst tid for flått -der dere har den :) - ene frynsemusa her fikk på seg flått i telemark på mandag, kjenner det er greit at det ikke er flått her hjemme...

Jepp. Må bare leve med dritten. Hun er paret, så jeg tør ikke begynne med flåttmiddel enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
6 minutter siden, Caroline skrev:

Jepp. Må bare leve med dritten. Hun er paret, så jeg tør ikke begynne med flåttmiddel enda. 

Lag Rosmarin-urte og sitron spray. Blandingen jeg har brukt før: 1 sitron, 0.5 liter vann, en boks med tørket rosmarin og tørket timian. Kok opp og la stå trekke i 30 minutter på 1. Så har jeg latt det stå og kjøle seg i romtemp, silt og puttet på sputeflaske. Har oppbevart det i kjøleskap og har holdt i 14 dager. Tatt på før hver tur og "gnidd" inn i pelsen spesielt på underside og bein. 

Det har fungert når jeg bodde i Asker iallfall :) 

Også må jeg huske få resept på bravecto når dyrene skal vaksineres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Lag Rosmarin-urte og sitron spray. Blandingen jeg har brukt før: 1 sitron, 0.5 liter vann, en boks med tørket rosmarin og tørket timian. Kok opp og la stå trekke i 30 minutter på 1. Så har jeg latt det stå og kjøle seg i romtemp, silt og puttet på sputeflaske. Har oppbevart det i kjøleskap og har holdt i 14 dager. Tatt på før hver tur og "gnidd" inn i pelsen spesielt på underside og bein. 

Det har fungert når jeg bodde i Asker iallfall :) 

Også må jeg huske få resept på bravecto når dyrene skal vaksineres. 

 

Hmm, kanskje det er verdt et forsøk... Litt skeptisk til sitron i pelsen da :P Ble ikke pelsen teit av det? Er kanskje ikke så ille når den er vannet ut. Nå får mine stort sett på hodet, faktisk. Kanskje ikke så greit med sitron i øynene heller :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 minutt siden, Caroline skrev:

Hmm, kanskje det er verdt et forsøk... Litt skeptisk til sitron i pelsen da :P Ble ikke pelsen teit av det? Er kanskje ikke så ille når den er vannet ut. Nå får mine stort sett på hodet, faktisk. Kanskje ikke så greit med sitron i øynene heller :P 

En trekt sitron på 0,5 liter så går det bra. Har brukt på hode også. Men ikke sprayet de midt i tryne liksom. :P tatt på hånden og smørt. 

Hva det gjør mot hvit pels det aner jeg ikke ? Men nå skal hun vel røyte ned uansett. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pixie skrev:

Forer dere to ganger om dagen eller bare en? Når har dere evt gått over til en gang om dagen? 

Uno spiser fortsatt ikke særlig bra. Noen dager er han ivrig på frokost åtte/ni-tida og får da middag i 18-tida, men for det meste vil han ikke ha frokost. Han har da fått middag i tre/fire-tida men vil ikke ha kvelds. Han spiser da heller ikke mer enn en vanlig middag. Han er tydelig sulten og stjeler gjerne ostepopsmuler fra skåler på bordet eller slår knute på seg om han lukter godbiter. Jeg er restriktiv på godbiter selvsagt, men noe blir det jo. Jeg prøver å bruke mat som belønning. Han virker også noe slapp, nå har han f.eks. sovet siden 17-tida (tre timer før vanlig leggetid) og freser mindre rundt ute. Han kjennes ikke plagsomt tynn ut ennå men pelsen gjør det litt vanskelig å kjenne skikkelig...

Edit: jeg har også prøvd med oppbløtt for eller andre myke ting med tanke på tannfelling... Han elsker jo v&h men trenger noe mer, noen ganger vil han ikke ha vom engang.

Jeg gir 2 måltider for dagen sånn at det ikke blir så mye for magen å jobbe med på en gang. For min del høres det ut som det er på tide å gå ned til 2 måltider. :)

9 timer siden, Lola Pagola skrev:

Er det billigere flåttmiddel i sverige, og må man ha resept?

Jeg har ihvertfall kjøpt uten resept tidligere i Sverige, billigere er det også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hah! Fornøyd med å ha vasket bilen gullende ren klokka 0910 om morgenen.

Timmy er i strålende humør, og begynte faktisk å vaske meg på kinnet mens jeg klødde han bak øret  før han sto opp i dag, og det med meget stor entusiasme. Det har skjedd flere ganger i det siste, og det er et veldig stort hint om at han føler seg bra.

Hundetunger i ansiktet er ikke noe jeg vanligvis synes er ok, men de hintene han gir om at han har det bra, de er det jammen best å ta vare på. 

Det har faktisk gått an å ta litt på han når han ligger under dyna også i det siste, uten at han blir sur.

Han inviterte Biz til å leke nå, spretter rundt, er veldig ivrig, og vanligvis avsluttes leken når han blir sur fordi han får vondt i beinet. Nå ble han ikke sur, og det virka ikke som at han fikk vondt i det hele tatt.

Hm. Hm. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerer på når voksne folk bruker den "det er ikke alle som har råd til å dra på påskeferie, så vi går tur her i nærområdet" bare de skal poste et bilde av hunden på tur eller lignende i åpne grupper på face..

Det er jo ingen lov som sier at man skal på flere ferier i løpet av et år..

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

jeg reagerer på når voksne folk bruker den "det er ikke alle som har råd til å dra på påskeferie, så vi går tur her i nærområdet" bare de skal poste et bilde av hunden på tur eller lignende i åpne grupper på face..

Det er jo ingen lov som sier at man skal på flere ferier i løpet av et år..

Nå ble jeg sittende og tenke på hvorfor de skriver det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krutsi skrev:

jeg reagerer på når voksne folk bruker den "det er ikke alle som har råd til å dra på påskeferie, så vi går tur her i nærområdet" bare de skal poste et bilde av hunden på tur eller lignende i åpne grupper på face..

Det er jo ingen lov som sier at man skal på flere ferier i løpet av et år..

Nei, det er helt normalt å måtte prioritere hva man bruker penger på :) Noen ganger må man spare eller til og med låne i banken for å finansiere nødvendigheter. Når man låner penger, er det kjempelurt å ha en tilbakebetalingsplan. Det er en helt redelig finansieringsmåte.

Da Tinka for ørtende gang måtte trekke tenner i fjor, var pengene slutt og da finansierte jeg det gjennom et selskap som vetten samarbeidet med og jeg brukte et år på å betale ned. Ingen renter, men et etableringsgebyr på 450 kroner. Dette er informasjon jeg ikke hadde tenkt å dele med dere, men når jeg først slenger med leppa, må jeg jo stå for det jeg sier.

I mitt hode er det viktig å klare seg selv, selv om det betyr at man er rimelig fattig i perioder. Det har noe med selvrespekt å gjøre. Ja og møter du hurper som meg, har det med respekt fra de rundt deg å gjøre, også. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

jeg reagerer på når voksne folk bruker den "det er ikke alle som har råd til å dra på påskeferie, så vi går tur her i nærområdet" bare de skal poste et bilde av hunden på tur eller lignende i åpne grupper på face..

Det er jo ingen lov som sier at man skal på flere ferier i løpet av et år..

Det har jeg også reagert på. Det var da helt normalt å være hjemme eller besøke bestemor i påska da jeg var barn, uten at jeg tenkte på at det skulle være stusselig? Og vi hadde helt normal økonomi i min familie, så vidt jeg vet... Lengre turer ble gjerne spart til sommerferien, og selv da var det helt greit om man ikke hadde reist utenlands. Jeg synes det er så mye fokus på at man skal reise bort i feriene. Er det ikke deilig å bare være hjemme og ha fri også? Å ha færre planer og bare være sammen? Er det jeg som er gammeldags eller prioriterer annerledes enn folk flest? For jeg liker å være hjemme i ferier og jeg foretrekker å bruke sparepenger på å etablere meg enn på dyre turer på en uke. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker litt omvendt problem jeg. Sjeldent ferie av egen fri vilje og økonomi, og når folk da spør og får svar må de liksom overkompansere. "Åja, dere drar vel kanskje på en liten overnattingstur over helgen isteden? " Nei vi skal være hjemme. "Åja dere tar vel kanskje en dag i skalombakken da?" Nei vi skal være hjemme. "Ja det går jo ann å kose seg hjemme og..." [emoji38] jeg har hatt uttalelige sånne samtaler!

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror til og med at det er hyggeligere å være hjemme og kose seg i nærområdet enn å sitte i timesvis i kø på europaveien, eller til og med å ha det så travelt på vei til feriestedet at lappen ryker. UP har håvet inn et lite statsbudsjett og nær 30 førerkort her de siste dagene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Krutsi skrev:

jeg reagerer på når voksne folk bruker den "det er ikke alle som har råd til å dra på påskeferie, så vi går tur her i nærområdet" bare de skal poste et bilde av hunden på tur eller lignende i åpne grupper på face..

Det er jo ingen lov som sier at man skal på flere ferier i løpet av et år..

Vi har jo vært på påskeferie i år, i samme området vi ofte går tur :lol:

Forskjellen var at vi sov der noen netter, liksom. Man trenger ikke reise langt. ..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rosinbolle skrev:

Noen trøndersoniser som har behov for ei 150 cm dobbeltseng med madrasser? Eller ei gammel kiste (rosemalt-ish)? Gis bort til den som vil ha, eller Fretex, fordi vi ikke har plass til det lenger. Gjesterommet blir barnerom etter hvert :)

Moren min er veldig glad i rosemalte kister, jeg kan tipse henne :) Har du bilde av den? :)

Nå skal jeg dekke på bordet og stelle i stand frokost til hyttegjengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...