Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Det har jeg også reagert på. Det var da helt normalt å være hjemme eller besøke bestemor i påska da jeg var barn, uten at jeg tenkte på at det skulle være stusselig? Og vi hadde helt normal økonomi i min familie, så vidt jeg vet... Lengre turer ble gjerne spart til sommerferien, og selv da var det helt greit om man ikke hadde reist utenlands. Jeg synes det er så mye fokus på at man skal reise bort i feriene. Er det ikke deilig å bare være hjemme og ha fri også? Å ha færre planer og bare være sammen? Er det jeg som er gammeldags eller prioriterer annerledes enn folk flest? For jeg liker å være hjemme i ferier og jeg foretrekker å bruke sparepenger på å etablere meg enn på dyre turer på en uke. 

Samme her, jeg var på en sydentur før jeg var midt på ungdomskolen, og da var jeg så liten at jeg egentlig ikke husker det, og det var fordi mormor og morfar hadde leilighet der en liten periode. Påsker var enten hjemme eller om vær og føre tillot, på hytta til morfar og mormor. Vi var på ferie stor sett hver sommer da, men det var gjerne en uke i bil, ofte her i Norge og ikke noe superlangt hjemmefra. Resten av ferien ble brukt hjemme, evt på hytten og så vidt jeg husker så gledet jeg meg til å komme hjem jeg for da kunne jeg være med vennene mine. Og vi fant på mye gøy her enten bare hjemme i nabolaget eller så dro vi på stranda. Jeg synes det har blitt et helt utrolig hysteri rundt dette med reising og ferier og jeg tror ikke noe på at det er barna som skaper det, men de blir selvsagt påvirket av foreldre og det skaper et press på andre barn.. Mine evt fremtidsbarn får nok fint finne seg i at det blir både hjemmeferier, hytteferier og kortreiste ferier her i gården og jeg er sikker på at de kan lære seg å sette pris på det, samme hvordan økonomi vi har. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

Beste feriene jeg har hatt var hos mormor og morfar på sunnmøre, vi var der i alle ferier vi fikk lov til :) Nå tilbringer jeg alle feriene på en hytte uten strøm og vann, og kunne ikke hatt det bedre! Besøker også tante og onkel som har tatt over gården etter mormor og morfar minimum 1 gang i året, det stedet betyr så mye for meg at vi skal gifte oss der :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, mokken skrev:

Jeg gir 2 måltider for dagen sånn at det ikke blir så mye for magen å jobbe med på en gang. For min del høres det ut som det er på tide å gå ned til 2 måltider. 

Han får ikke mer enn to måltider, som regel blir det jo bare ett. Vil han ikke ha frokost får han litt tidligere middag og jeg tilbyr kvelds, spiser han frokost får han senere middag og ingen tilbud om kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pixie skrev:

Han får ikke mer enn to måltider, som regel blir det jo bare ett. Vil han ikke ha frokost får han litt tidligere middag og jeg tilbyr kvelds, spiser han frokost får han senere middag og ingen tilbud om kvelds.

Ååå, siden du snakket on både frokost middag og kvelds oppfattet jeg at det var 3 måltider daglig. Men gi ha tilbud om 2 faste måltider. Spiser han ikke frokost så vent til kvelds med neste måltid (om det er planen). Så får han en fast og forutsigbar rutine. Samtlige av mine hanner har spist lite i perioder som unghund uten at de har tatt noe skade av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stine skrev:

Sånn tenker jeg litt og, vi hadde planer om tidenes bryllupsreise og skulle ønske oss penger til den i gave. Nå har vi ombestemt oss og skal bruke alle "overflødige" penger på å pusse opp hytta istede, den kan vi bruke når vi vil, og den varer evig. Ikke som en styggdyr reise som varer i 10 dager som vi glemmer etterhvert.

Vi ønsker oss penger til terasse på huset :)
Har riktignok lyst på en bryllupsreise også, men den må nok vente til utpå høsten en gang da vi jo har valpeplaner på Fjellbris i sommer.

 

Reiser synes jeg er helt topp ting å gjøre, og jeg husker mye fra alle turene jeg har vært på siden jeg var barn. Men vi kan betale for de selv når vi har råd og tid :)

Mine foreldre tok med min søster og meg på mange turer utenlands som barn, og vi har nok slik sett fått en ekstra smak for det. Men vi tilbragte også alltid store deler av ferien på hytta som morfar har bygd og hjemme. Den hytta føles som mitt 2. barndomshjem. Etter mamma og pappa overtok den har den blitt utrolig flott også. Det er på den vi skal gifte oss :)
 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

 

@Siri så de jæklane ligger bare under snøen og venter på en bar flekk altså . HAT!  Jeg har heldigvis aldri fått flått selv.  

Det er liksom sånn med insekter... de overvintrer, våkner til liv når det blir vår - legger egg, nye insekter klekkes... og sånn går nå årene :D 

1 time siden, JeanetteH skrev:

:lol: 

1909747_10156830800875045_58876766578491

:lol: Jeg leser akkurat nå ei bok av samme forfatter som "En mann med navn Ove" - dette er Britt-Marie, og hun vasker huset med natron... hver dag.. også vinduene! Skulle hatt henne her hjemme, kjenner jeg :lol: 

1 time siden, Margrete skrev:

Stikker nesa innom :P 

Vi har fått oss en hund til vi. Hils på Lilo: 

image.thumb.jpeg.14002497430a46fcead1af2

Søte lille Lilo :) 

26 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg synes det har blitt et helt utrolig hysteri rundt dette med reising og ferier og jeg tror ikke noe på at det er barna som skaper det, men de blir selvsagt påvirket av foreldre og det skaper et press på andre barn.. 

Det tror jeg faktisk du har veldig rett i. Det er et press blant foreldre/voksne om at det skal reises, man skal oppleve verden (selv om det bare er sydenlandet), og helst skal man reise til eksotiske steder (selv om man bare sitter i baren og drikker seg dritings... sorry... jeg har litt fordommer *host*). 

Og nå begynte jeg selvsagt å mimre, jeg også *ler*. Jeg var vel 15 år første gang jeg var i syden, men jeg kan ikke huske at det satte dype, varige spor i sjela liksom - det jeg husker mest fra barndommen var jo alle sykkelturene til stranda, sammen med venner, eller at pappa kjørte oss til stranda på ettermiddagen etter at han var ferdig på jobb, at vi løp på langgrunna, skar oss på blåskjellene, var redd for marbakken langt der ute (jeg kan fortsatt kjenne frykten for den i magen når jeg tenker på det *ler*), gleden ved å fiske krabber, fange tanglopper, ligge på en luftmadrass ute i vannet... DA var det sommer. Påskeferien var vi stort sett hjemme og dro på dagsturer opp på Henningvola. Da var det stas å kunne gå lengst mulig på ski  for å kunne skrive inn alle kilometrene i skikortet. Eller vi var hos farmor og farfar - og kjørte hest med alle ski og sekker opp til der vi gikk på ski. Ikke minst var det morsomt å greie og stå på ski ned de lange svingete og humpete bakkene i scootersporene - målet var selvsagt å ikke falle på ræva :). Det er gode minner å tenke tilbake på. 

Også bilturene da... vi reiste jo faktisk på biltur noen få ganger - til Danmark eller Sverige. Det endte jo alltid med at man ble bilsyk, at man knuffet og var uvenner med storebrødrene i baksetet i bilen, at alt var vått og ekkelt fordi det regnet - også var det alltid mygg på de campingplassene vi var på i Sverige :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferier ja, påskeferier ble alltid tilbragt hjemme. Bor man i nærheten av fjellet så drar man ingen andre steder i påska :aww: 
 

Jeg har nok ikke like "fine" barndomsminner om hjemmeferier som mange andre, for jeg var alltid aleine. Jeg hadde jo ingen venner sånn ca etter at jeg begynte på skolen. Tror jeg enten må  ha sett ut som Shreck eller hatt noe alvorlig smittsomt...

Så det og reise var for meg ikke bare en tur, men frihet fra hverdagen på veldig mange områder. Og enten vi var i Norge, Danmark, Italia eller på Mallorca (eller andre steder) så fant jeg alltid noen ferievenner. De eneste gangene i min barndom jeg var tilnærmet "normal" i forhold til relasjon med jevnaldrene. Så jeg husker helt klart feriene med gode minner, men ingen av de er "hjemme".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Skulle sett på hunder som biter folk men så var det ei dame som absolutt ville at bilene våre skulle hilse på hverandre da hun rygget ut fra parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snøfrost skrev:

Påskeferier ja, påskeferier ble alltid tilbragt hjemme. Bor man i nærheten av fjellet så drar man ingen andre steder i påska :aww: 
 

Jeg har nok ikke like "fine" barndomsminner om hjemmeferier som mange andre, for jeg var alltid aleine. Jeg hadde jo ingen venner sånn ca etter at jeg begynte på skolen. Tror jeg enten må  ha sett ut som Shreck eller hatt noe alvorlig smittsomt...

Så det og reise var for meg ikke bare en tur, men frihet fra hverdagen på veldig mange områder. Og enten vi var i Norge, Danmark, Italia eller på Mallorca (eller andre steder) så fant jeg alltid noen ferievenner. De eneste gangene i min barndom jeg var tilnærmet "normal" i forhold til relasjon med jevnaldrene. Så jeg husker helt klart feriene med gode minner, men ingen av de er "hjemme".

 

Så usigelig trist, Snøfrost :hug: Barn kan være noen nådeløse skapninger :no: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

I dag blåser det såpass mye at jeg tror jeg faktisk får ha stranda for meg selv i dag. Så da blir det mye løping på Sjef :)

Har hørt noen vage rykter om at det blir noe type party i kveld også. Hadde vært godt med en flaske vin nå. Synes jeg fortjener det! Så godt mulig at det blir noe slikt i kveld. Får se om jeg orker. Er blitt så gammal og treig :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vivere skrev:

Skulle sett på hunder som biter folk men så var det ei dame som absolutt ville at bilene våre skulle hilse på hverandre da hun rygget ut fra parkeringsplassen.

Bare slapp hun bilen sin bort til din uten å spørre først?
Enkelte bileeiere altså ...!

 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
10 minutter siden, Justisia skrev:

Bare slapp hun bilen sin bort til din uten å spørre først?
Enkelte bileeiere altså ...!

Jupp. Sånn er det bare :) Det positive er at hun engang i fortiden var gruppeleder i ei speidergruppe da jeg var gruppeleder i ei anna i samme området. Kjekk dame men hun burde hatt øyne i bakhodet. Det burde forsåvidt jeg også hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Å kjedelig påske Niri har vondt i beinet som ble skadet for noen år siden og han får vondt når vi går over 5 km med smertestillende blæ. Spørsmålet blir da Kiropraktor, Laser eller la han slippe. Han elsker å løpe det er det beste han vet så det å la han gå for halv maskin blir ingen dyrevelferd for han.

Sommerferier som dere snakker om så reiste vi mye i Norge. Siden jeg er oppvokst i Telemark og familien fra Trønderlag og det ikke bare var foreldrene mine som utvandra. Hva jeg husker fra feriene. tja spise mye mat som tre middager samme dagen blæ hehe smakte ikke så godt da. bobla som vi kjørte i og mor mi måtte pakke så vi fikk med oss alt. Det å sitte i hengeren på traktoren til onkel. JA enkle ting men viktige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perfect Image skrev:

Vært på varmelampe oppdrag da det kom en kalv inatt som fryser litt. Nå skal jeg bade Fenris, og kose oss for siste gang før han drar nå i formiddag :(

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Lykke til videre, Fenris, og klem til deg :hug:

15 minutter siden, vivere skrev:

Skulle sett på hunder som biter folk men så var det ei dame som absolutt ville at bilene våre skulle hilse på hverandre da hun rygget ut fra parkeringsplassen.

Ble det parring med heng?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
3 minutter siden, SFX skrev:

Lykke til videre, Fenris, og klem til deg :hug:

Ble det parring med heng?

Heldigvis Nei :) Bare en liten "nuss" med bakparten men irriterende nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige oss som bor på fjellet og ikke trenger å bruke penger på påskeferie på fjellet :D

 Helt enig i at det blir rart å forvente at andre skal "redde" en i situasjoner, men å dømme folk som sliter økonomisk selv om man antar de har god lønn syns jeg er litt på kanten. Så lenge man ikke har fullt innsyn i den andres økonomi så kan man egentlig drite i å mene så mye om det syns jeg, det er ganske mange faktorer ute og går som folk gjerne ikke snakker om. Men tiggeraksjoner gidder jeg sjelden å bidra i, har nok av ting å bruke penger på selv. :aww: 

 

Nå kjenner jeg at påska godt kan være over snart :lol: Sliten! :lol: Bare få huset klar til besøk av mamma og stefar på mandag, så blir det vel bra... Vi har ikke fått vært så mye ute som vi ville pga syk snuppe. Heldigvis tar formen seg opp nå endelig. :ahappy: 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper har litt tørr og irritert hud på magen der det er lite hår. Kan jeg bruke spenol tro? 

 

... jeg er så treig... passer på å være akkurat så treig at jeg nesten ikke rekker å kjøpe hundemat før dyrebutikken stenger. Viktig å vente med å gjøre ting til siste liten så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise gir opplevelser, så det er veldig fint at barn får oppleve det. Det trenger dog ikke å være lange og dyre reiser. Den trenden vi har sett med at folk låner ut til de som er mindre heldig stilt er veldig fin synes jeg. Selv var vi mye på Frøya hos farmor når jeg vokste opp, og lekte ved sjøen, sprang i bergene, hesjet og hadde det kjekt med søskenbarn og tremenninger som både kom reisende fra Oslo og som bodde på Frøya og Trondheim. Men innimellom var vi på lengre ferier, og det er noe jeg den dag i dag husker med glede. Barn husker opplevelser - både fra teltturer og sydenferier, og det er greit at de får oppleve noe annet enn det de gjør til hverdags.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snøfrost skrev:

Forstår godt du ble lei deg jeg. Det hadde jeg blitt også. Er en grunn til at jeg ikke er noe fan av videre kontakt med ekser. Nå har jeg riktignok ikke noen nylige noen da så hadde nok ikke hatt kontakt uansett nå (er 15 år siden forrige eks fikk fyken av meg).

Håper du snart får svar fra de du var på intervju hos. Dårlig at de bruker så lang tid på prosessen synes jeg.

 

 

DET håper jeg også :) Takk.

13 timer siden, Bananen skrev:

Kjeder meg! Tror faktisk jeg skal legge meg snart. Det har vært en lang fredag, ja! @HeleneFS - kanskje jeg skal henge meg pådin vindag i morgen? Æsj, nå funker ikke mention igjen på nettbrettet.

 

12 timer siden, Eplefe skrev:

@Bananen og @HeleneFS  jeg er gjerne med på vin i morgen! 

 Jeg er fortsatt ledig ihvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Påskeferier ja, påskeferier ble alltid tilbragt hjemme. Bor man i nærheten av fjellet så drar man ingen andre steder i påska :aww: 
 

Jeg har nok ikke like "fine" barndomsminner om hjemmeferier som mange andre, for jeg var alltid aleine. Jeg hadde jo ingen venner sånn ca etter at jeg begynte på skolen. Tror jeg enten må  ha sett ut som Shreck eller hatt noe alvorlig smittsomt...

Så det og reise var for meg ikke bare en tur, men frihet fra hverdagen på veldig mange områder. Og enten vi var i Norge, Danmark, Italia eller på Mallorca (eller andre steder) så fant jeg alltid noen ferievenner. De eneste gangene i min barndom jeg var tilnærmet "normal" i forhold til relasjon med jevnaldrene. Så jeg husker helt klart feriene med gode minner, men ingen av de er "hjemme".

 

Kjenner til den jeg også.. minus det der med å få ferievenner da.. vi hadde stort sett bare bilferie en liten uke eller noen dager her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noe sånn entydig, lett svar på det med økonomi før og nå jeg. Det er vanskelig å sammenligne på en måte. Både jeg og samboer er oppvokst med nesten utelukkende hytteferie som små, vi hadde hytta til farmor og farfar, og samboer hadde huset til hans oldemor de brukte. Jeg var ikke på noe sydenferie før ungdomsskolen, men hadde noen bilferier i Norge, Sverige og Danmark, og en Englandstur jeg husker veldig godt før det. Mamma og pappa hadde relativt dårlig råd ihvertfall i starten av barneskoleåra mine, etterhvert begynte mamma å jobbe og da ble det jo bedre. Samme situasjon vokste samboer opp med, han er snart 30 år og har enda ikke vært i "syden" med unntak av mellomlandinger i Tyrkia på vei til Afghanistan (Afghanistan er nå forsåvidt "syden", men ikke helt sånn man tenker på kanskje :lol: ), før han reiste på backpackertur til New Zealand for lønna si fra forsvaret.

Vi har jo barn på vei, og har mye bedre råd enn våre foreldre hadde, men allikevel er mye av utstyret til minien i magen kjøpt brukt eller på salg, og brukt blir det nok mer av og der det lønner seg. Har ingen skrupler mot å kjøpe brukt (med unntak av der det handler om sikkerhet), og det gjør meg ingenting å kunne spare flere tusenlapper nå selv om jeg strengt tatt har god råd til full pris, selv om det betyr litt mer handling her og der og ikke alt i nærmeste overprisa utstyrsbutikk. Men jeg regner jo med at utstyrspresset blir høyere når han blir eldre, men jeg tar ikke sorgene på forskudd, håper jo vi havner i og kan bidra til fornuftig barnehage- og klassemiljø på sånt. Vi har ikke tenkt såå mye på ferier og sånn enda, utover at vi begge har lyst til å bruke mye av barneåra til minien på våre respektive hytter og på teltturer (håper at vi kommer oss på telttur med mini allerede i sommer, men det spørs jo på form og rutiner og sånn ihvertfall, men vi har lyst til det), men det betyr jo ikke at vi ikke kan finne på å dra på utenlandstur, men de dyre, lange feriene venter vi nok med før barnet (barna om vi får fler) får mer ut av det. Etter at jeg ble konfirmert har familien min flere ganger vært i USA for eksempel, heller hatt en dyrere ferie med noen år i mellom, enn "sydenferie" flere ganger i året, og det er jeg veldig glad vi har hatt muligheten til. Skal ikke kimse av opplevelser som skjer langt hjemmefra heller, det er mye positivt med reiser, og jeg husker fortsatt på masse fine opplevelser fra Englandsturen for snart 18 år siden, det sitter enda :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...