Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

En natt hjemme, så bærer det avgårde igjen.  Godt vi ikke gadd vaske bållukta av soveposene  ( hva ville vært poenget ), og godt de har knalltilbud på superundertøy,  skibukse etc til barn på Europris.  

Må le litt. A kunne fått jobb som utstyrtester til turklær for barn tror jeg, og europris og coop obs sitt fungerer hitill bedre enn reima.  Didrikson er best , reima er dårligst på å holde han tørr og varm.  Basecamp og skogstad fra Europris og Coop fungerer utmerket til korte turer. De søkte etter utstyrtestere på barnetøyet til Reima og vi gadd ikke melde han på pga dårlige erfaringer og fordi ingen av klærne som skulle testes var beregnet for mer enn lekeplassbruk.

Reima er overpriset mildt sagt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

13 timer siden, ida skrev:

Uff, altså. Jeg lurer litt på om jeg er litt hurpete og lite forståelsesfull, noen ganger. Eller det vet jeg jo at jeg er, men når det kommer til økonomi, blir jeg innimellom helt matt. Jeg ser jo stadig tigging om penger, gratis ferier, julegaver og til dette og hint på facebook og andre steder av mennesker som i utgangspunktet burde klare seg selv aldeles utmerket. Jeg har en vanlig lærerlønn, ca 12 000 i lån og fellesutgifter på bolig, ca 1300 i strøm (skjønner ikke hvorfor den gikk opp, da jeg hadde betalt for mye i fjor), månedskort, mobilregning, get etc + husholdningsutgifter for to mennesker og en hund. Så kommer det forsikringer, tannlegebesøk, linser og andre utgifter deisende med jevne mellomrom. Det er ikke så skrekkelig mange tusen igjen (om noen i det hele tatt) til klær, frisør, kafèbesøk, hundekurs og andre ting jeg måtte ønske meg, men som jeg ikke må, men jeg syns jeg har det så bra!

 Jeg har vært alenemor i alle år, og jammen overlevde jeg årene med småbarn, uten å tigge, også. Et år fikk de hver sin stol med hjertesete til 250 kroner til jul. De var kjempeglade og jeg gikk liksom ikke i kjelleren fordi de ikke fikk mobiler og laptoper eller playstation. Ikke reiste vi til utlandet på 20 år heller. Vi hadde ingen penger, men vi hadde hverandre. Har andre et annet forbruk, eller er det noe jeg ikke ser?

Beklager om jeg høres litt selvgod ut, men jeg mener det ikke sånn. Jeg har ligget våken mange netter og lurt på hvordan vi skulle ha råd til mat siste uken før lønn, men med voksne barn og nedbetalt studielån, er økonomien bedre, selvfølgelig :) Jeg syns bare at det er merkelig at folk med normal inntekt, eller to som bidrar økonomisk i husholdningen, ikke klarer sine egne utgifter og lurer litt på hva det er jeg ikke ser. 

På generell basis tror jeg folk har bedre råd enn før, samtidig er spriket mellom rik og fattig kanskje større men samtidig tabu. Så har du de som legger seg til et luksusliv de egentlig ikke har råd til. Hvis man har fått mye dyre ting opp igjennom barndommen, dyr sminke, dyre vesker, nye mobiler årlig etc, så ønsker man å fortsette med det når man flytter hjemmefra men egentlig ikke har råd til det.

Jeg har selv en ung bekjent som tror han kan leve det samme økonomiske livet som hans far lever, men det sier seg selv at det ikke går. Jeg har en følelse av at man skal ha alt med en gang idag, det er ikke samme ånden å spare til noe - man kan jo bare ta opp et lån eller skaffe seg et kredittkort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Det er liksom sånn med insekter... de overvintrer, våkner til liv når det blir vår - legger egg, nye insekter klekkes... og sånn går nå årene :D 

:lol: Jeg leser akkurat nå ei bok av samme forfatter som "En mann med navn Ove" - dette er Britt-Marie, og hun vasker huset med natron... hver dag.. også vinduene! Skulle hatt henne her hjemme, kjenner jeg :lol: 

Søte lille Lilo :) 

Det tror jeg faktisk du har veldig rett i. Det er et press blant foreldre/voksne om at det skal reises, man skal oppleve verden (selv om det bare er sydenlandet), og helst skal man reise til eksotiske steder (selv om man bare sitter i baren og drikker seg dritings... sorry... jeg har litt fordommer *host*). 

Og nå begynte jeg selvsagt å mimre, jeg også *ler*. Jeg var vel 15 år første gang jeg var i syden, men jeg kan ikke huske at det satte dype, varige spor i sjela liksom - det jeg husker mest fra barndommen var jo alle sykkelturene til stranda, sammen med venner, eller at pappa kjørte oss til stranda på ettermiddagen etter at han var ferdig på jobb, at vi løp på langgrunna, skar oss på blåskjellene, var redd for marbakken langt der ute (jeg kan fortsatt kjenne frykten for den i magen når jeg tenker på det *ler*), gleden ved å fiske krabber, fange tanglopper, ligge på en luftmadrass ute i vannet... DA var det sommer. Påskeferien var vi stort sett hjemme og dro på dagsturer opp på Henningvola. Da var det stas å kunne gå lengst mulig på ski  for å kunne skrive inn alle kilometrene i skikortet. Eller vi var hos farmor og farfar - og kjørte hest med alle ski og sekker opp til der vi gikk på ski. Ikke minst var det morsomt å greie og stå på ski ned de lange svingete og humpete bakkene i scootersporene - målet var selvsagt å ikke falle på ræva :). Det er gode minner å tenke tilbake på. 

Også bilturene da... vi reiste jo faktisk på biltur noen få ganger - til Danmark eller Sverige. Det endte jo alltid med at man ble bilsyk, at man knuffet og var uvenner med storebrødrene i baksetet i bilen, at alt var vått og ekkelt fordi det regnet - også var det alltid mygg på de campingplassene vi var på i Sverige :lol:

Vi hadde samme type barndomssommere vi. Jeg tror jeg har tilbrakt flere år av mitt liv blant tangsprell og krabber. :lol:

 

2 timer siden, Raksha skrev:

Heldige oss som bor på fjellet og ikke trenger å bruke penger på påskeferie på fjellet :D

 Helt enig i at det blir rart å forvente at andre skal "redde" en i situasjoner, men å dømme folk som sliter økonomisk selv om man antar de har god lønn syns jeg er litt på kanten. Så lenge man ikke har fullt innsyn i den andres økonomi så kan man egentlig drite i å mene så mye om det syns jeg, det er ganske mange faktorer ute og går som folk gjerne ikke snakker om. Men tiggeraksjoner gidder jeg sjelden å bidra i, har nok av ting å bruke penger på selv. :aww: 

 

Nå kjenner jeg at påska godt kan være over snart :lol: Sliten! :lol: Bare få huset klar til besøk av mamma og stefar på mandag, så blir det vel bra... Vi har ikke fått vært så mye ute som vi ville pga syk snuppe. Heldigvis tar formen seg opp nå endelig. :ahappy: 

 

Men det vi diskuterte nå var vel det fenomenet at mange bruker penger over evne og så forventet å bli sponset. 

Jeg synes, som den MDG-eren jeg er, at det største problemet er forbruket. Da jeg var ung (:teehe:) kjøpte vi for eksempel mye mindre klær og leker og utstyr til barna, jeg lurer på om det fortsatt finnes barn som husker leker de hadde, slik som jeg husker dukken Bella som jeg lekte med i flere år? Det ligger liksom et hav av nesten ubrukte klær, leker og andre ting i fotefarene til dagens barn. Og på den måten lærer de seg jo at det normale er å kjøpe og kjøpe og kjøpe. Det bekymrer meg faktisk veldig. Håper alt blir mye dyrere i framtida sånn at folk må ta vare på det de har og slutte å produsere søppelberg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen sover, Foenix sover, Glam sover - og jeg vil sove, men noen må sette på ei vaskemaskin og en tørketrommel, noen må partere 20 kg vom (jeg mistenker jeg kunne fått opptil flere frivillige til den jobben...), noen må vaske opp, og noen må starte på middagen og kaka. 

Minimalt med søvn de siste... åtte nettene, men jeg tror vi begynner å finne en ro og rytme nå, i hvert fall for nettene. Dagene har jeg ikke kontroll på enda. Foenix har ikke nok melk, og jeg har vært redd for å miste valpen, har felt altfor mange tårer i redsel og frustrasjon. Jeg er grisesliten, men med tanke på at jeg denne uka stort sett har fått i meg en slags frokost, også dyttet innpå noe sjokolade og marsipan til kvelds, så kan det jo hende jeg føler meg bedre om jeg finner ro i meg selv til å lage ordentlig mat. Jeg har spist ordentlig frokost i dag, jeg har pinnekjøtt som har ligget i vann over natta, og jeg har store ambisjoner om å lage pavlova som helgekos. Og valpen gikk opp i vekt i dag, kanskje har vi brutt trenden med vektnedgang tre av fire morgener. Det gjør også noe med min puls og tåreproduksjon.

Nuh tisse, og da kan jeg jo begynne på andre oppgaver som venter på badet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på FOD-annonser og kom over denne godkaren: 3 år gamle Dexter. Han høres da ut som en hund det kan være skikkelig moro å jobbe med! Noen som vet om noen som er på utkikk etter noe sånt? Snill og grei men energisk, god på lydighet og agility og elsker å trekke på ski/sykkel osv? Ta en titt og del gjerne, sikker på at han kan gi mye glede for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Valpen sover, Foenix sover, Glam sover - og jeg vil sove, men noen må sette på ei vaskemaskin og en tørketrommel, noen må partere 20 kg vom (jeg mistenker jeg kunne fått opptil flere frivillige til den jobben...), noen må vaske opp, og noen må starte på middagen og kaka. 

Minimalt med søvn de siste... åtte nettene, men jeg tror vi begynner å finne en ro og rytme nå, i hvert fall for nettene. Dagene har jeg ikke kontroll på enda. Foenix har ikke nok melk, og jeg har vært redd for å miste valpen, har felt altfor mange tårer i redsel og frustrasjon. Jeg er grisesliten, men med tanke på at jeg denne uka stort sett har fått i meg en slags frokost, også dyttet innpå noe sjokolade og marsipan til kvelds, så kan det jo hende jeg føler meg bedre om jeg finner ro i meg selv til å lage ordentlig mat. Jeg har spist ordentlig frokost i dag, jeg har pinnekjøtt som har ligget i vann over natta, og jeg har store ambisjoner om å lage pavlova som helgekos. Og valpen gikk opp i vekt i dag, kanskje har vi brutt trenden med vektnedgang tre av fire morgener. Det gjør også noe med min puls og tåreproduksjon.

Nuh tisse, og da kan jeg jo begynne på andre oppgaver som venter på badet.

Uffda, en aldri så liten valpefødselsdepresjon. Sender litt hvile, sunn mat og sjelefred i din retning! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur innom Letohallen for å si hei til venner tok betraktelig mye lengre tid enn planlagt - som vanlig. Fikk gått premieresporet i dag og jeg må nok bite i det sure eple og begynne med IPOspor. Han bare ruser om jeg lar ham ta sporet selv, så da må jeg bare gå inn og se til at han tar hver eneste godbit på veien... jaja, men da har jeg en plan da iallefall :) Ble fin tur med kompis og hunder etterpå. Nå er Pigg godsliten og jeg skal lage gulerotsuppe :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pixie skrev:

Sitter og ser på FOD-annonser og kom over denne godkaren: 3 år gamle Dexter. Han høres da ut som en hund det kan være skikkelig moro å jobbe med! Noen som vet om noen som er på utkikk etter noe sånt? Snill og grei men energisk, god på lydighet og agility og elsker å trekke på ski/sykkel osv? Ta en titt og del gjerne, sikker på at han kan gi mye glede for noen :)

Jeg falt litt for han her jeg, ser så sjarmerende ut :wub:

http://www.fod.no/dyr/rocky-4/

rocky-e1456312601492-300x261.jpg

 

Om en annen hund:

Bortsett fra å ha trukket en tann og være noe undervektig, har Diesel ingen kjente helseproblemer. I forbindelse med trekkingen av tannen ble det tatt røntgenbilder av hofter og rygg, men bildene var helt greie til schæfer å være.

Hva betyr det da? Høres liksom ikke så positivt ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Justisia skrev:

Jeg og. Spesielt en som den hvite tispa som ligger ute på finn nå ...

Hun var fin ja!

Min whippet skal ha høyhalset hjemmestrikket genser om vinteren. :aww:

Er whippeter stort sett snille og greie, dere som har erfaring med dem? Og hvordan er det med røytingen, etterlater de seg et hav av nåleaktige hår som sitter fast over alt?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

En natt hjemme, så bærer det avgårde igjen.  Godt vi ikke gadd vaske bållukta av soveposene  ( hva ville vært poenget ), og godt de har knalltilbud på superundertøy,  skibukse etc til barn på Europris.  

Må le litt. A kunne fått jobb som utstyrtester til turklær for barn tror jeg, og europris og coop obs sitt fungerer hitill bedre enn reima.  Didrikson er best , reima er dårligst på å holde han tørr og varm.  Basecamp og skogstad fra Europris og Coop fungerer utmerket til korte turer. De søkte etter utstyrtestere på barnetøyet til Reima og vi gadd ikke melde han på pga dårlige erfaringer og fordi ingen av klærne som skulle testes var beregnet for mer enn lekeplassbruk.

Reima er overpriset mildt sagt.  

Ja jeg jobbber i barnehage og har to barn selv. Før sverga alle til reima. De senere åra har reima tappt seg. Dressene slites utrolig fort og holder ikke mål. Jeg sverger til Skogstad! slitestyrken er utrolig og dressene er supergode! Og pene synes jeg ☺åsså er det et pluss at i noen modeller kan foret tas ut så du får en tynn vår/høstdress slik at en kan brule damme dress hele året☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hun var fin ja!

Min whippet skal ha høyhalset hjemmestrikket genser om vinteren. :aww:

Er whippeter stort sett snille og greie, dere som har erfaring med dem? Og hvordan er det med røytingen, etterlater de seg et hav av nåleaktige hår som sitter fast over alt?

 

 

Min erfaring med whippeter er at det er veldig omgjengelige hunder generelt.. Mine kan slippes med hva som helst, men unngår slike som har stygg oppførsel da.. Det blir ikke rettferdig mot slike som bare tar imot :P 

røytinga merker jeg egentlig ikke.. Joda, ligger litt igjen i sofaen - muligens.. Og så ser man det når man drar over gulvene.. Men det ekke som boxerhår som stikker seg fast overalt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager lammelår for første gang, og er veldig spent på resultatet. Samme med fløtegratinerte søtpoteter. Håper det er like godt som jeg forestiller meg. Dessuten har jeg innvilget meg godteridag for første gang siden nyttår. Smakte helt magisk godt, men tror ikke jeg klarer så store mengder som jeg gjorde tidligere :lol: Kjøpte KUN det beste jeg vet. Håper jeg ikke får enda større cravings når det er tomt. Har seriøst hatt cravings hver eneste dag siden nyttår, så de som sier at det der går over kan bare ta seg ei bolle.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caroline skrev:

Lager lammelår for første gang, og er veldig spent på resultatet. Samme med fløtegratinerte søtpoteter. Håper det er like godt som jeg forestiller meg. Dessuten har jeg innvilget meg godteridag for første gang siden nyttår. Smakte helt magisk godt, men tror ikke jeg klarer så store mengder som jeg gjorde tidligere :lol: Kjøpte KUN det beste jeg vet. Håper jeg ikke får enda større cravings når det er tomt. Har seriøst hatt cravings hver eneste dag siden nyttår, så de som sier at det der går over kan bare ta seg ei bolle.

Det er sukker i boller. :aww:

Pippin åler seg lykkelig rundt i sofaen og har ingen som helst anelse at han skal groomes fra topp til tå omtrent akkurat ....nå!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Det er sukker i boller. :aww:

Pippin åler seg lykkelig rundt i sofaen og har ingen som helst anelse at han skal groomes fra topp til tå omtrent akkurat ....nå!

 

Det var jo ikke jeg som skulle ta meg ei bolle :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Hun var fin ja!

Min whippet skal ha høyhalset hjemmestrikket genser om vinteren. :aww:

Er whippeter stort sett snille og greie, dere som har erfaring med dem? Og hvordan er det med røytingen, etterlater de seg et hav av nåleaktige hår som sitter fast over alt?

 

 

De er stort sett veldig snille og greie, men vær obs på jaktinstinkt. De er også noen sære skapninger som krever mykhet og varme, og får de ikke det så høres de.. Jeg merker ikke noe særlig til hårene av Felix. Ekstremt lite når jeg tenker meg om faktisk.

Akkurat nå er jeg glad for at jeg får hjelp til å fikse bilen i morgen, hvis ikke hadde vi ikke kommet oss til Førde på mandag. Vi hadde tenkt å dra rett fra hytta og ned, men nå må vi inn til Trheim igjen i morgen for å få fiksa det. Hjul-lager som er gåent og det passet litt dårlig når alt er stengt.. Samboern til mamma ordner heldigvis opp! Pappa skal ha skryt han også, som tok kontakt med alle han trodde kunne hjelpe på noe vis.

Hundene har fått 1,5 time på tur, og Blaze har vært mye ute og løpt sammen med unger og akebrett. Nå skal jeg prøve å slappe av og ikke tenke på ting jeg snart må ta tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Men det vi diskuterte nå var vel det fenomenet at mange bruker penger over evne og så forventet å bli sponset. 

Vet ikke hva dere diskutere jeg, jeg svarte utifra det første jeg leste om temaet, derfor jeg ikke har sitert noen heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Småfuglenes Darth Vader. Først foreslo jeg nøtteskrike, Esa at det var en bokfink mens Rita mente det var en bokorm. Så justerte jeg meg til rødspette og Ingunn skrev at når rødspetta landa på fuglebrettet ble det flom.

12901107_10153853028385860_3213319242570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...