Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
11 minutter siden, Raksha skrev:

:lol: Hvilken ble det? 

Vet ikke. Den er fortsatt i bilen til sambo.  Vi var visst tomme for den billigste modellen, så det ble en som egentlig kostet 2400,- men vi betalte 1700,- for pga Black Friday og personalrabatten.  

• Like 3
  • Svar 3.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Svigerfar er våken!

Penny, aka bowlingkjeglen har bursadag i dag, 3 år. Dagen er feiret med mat og ro, siden hun trolig har livmorbetennelse.  Kjøpte take-away i dag, og hun var meget fornøyd når hun fikk sitte i bakset

JEG KOM INN PÅ PPU DELTID!  jEG ER SÅ GLAD AT JEG IKKE VET HVOR JEG SKAL GJØRE AV MEG ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Posted Images

Skrevet
3 timer siden, Mud skrev:

Jada,  det er for mye kjøpspress og alt det der, men fakta er at går forbruket til Ola og Kari Nordmenn veldig mye mer ned så FÅR vi en alvorlig kollaps i økonomien :) Det er derfor renten er varslet å settes ytterligere ned, slik at folk bruker mer. 

Detaljhandel står for 50 % av verdiskapning  ( I økonomisk betydning ) i innlandet og det er faktisk et problem at de som har penger ikke bruker nok for tiden. Oljekrise og sånt... Folk er stressa,  og ikke bare i Stavanger.  

Og jo mindre penger de rike i Norge bruker, jo mindre til de fattige. 

Så kanskje vi trenger en ny økonomi? Hvis ikke kloden skal gå til helvetet mener jeg? Det økonomiske systemet vi har nå, der vekst og stadig økende forbruk er helt nødvendig er faktisk ikke den eneste mulige måten å organisere det på.

• Like 6
Skrevet
33 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Så kanskje vi trenger en ny økonomi? Hvis ikke kloden skal gå til helvetet mener jeg? Det økonomiske systemet vi har nå, der vekst og stadig økende forbruk er helt nødvendig er faktisk ikke den eneste mulige måten å organisere det på.

Nettopp. Det at kloden består må da være viktigere enn økonomien. 

Skrevet
3 timer siden, Mud skrev:

I tilegg ser jeg for meg at sambo faktisk ville syntes det var stas å vaske gulv en eller to ganger.  

Nettopp!! Mye mer moro å vaske når man kan bruke maskiiiin vet du :P

Skrevet

Har faktisk handla i dag jeg også, trengte vintersko. Endte opp med to par, et fora og et ufora, betalte 598 og sparte 700 kr. Fornøyd, hadde jo aldri hatt råd til de i fullpris.

• Like 1
Skrevet

Foenix og jeg dro ned på juletretenninga, og det var en veldig koselig time. Arrangør, småbarn, deres foreldre, og oss to :D Men vi fikk hilst på litt folk som jeg ikke lenger husker hva heter, fikk skravlet litt og føler at dette er et innmari koselig sted å bo. Etter litt nøling forsøkte vi oss også på å gå rundt treet og synge alle de fine sangene - det vil si, Foenix gikk en slags lineføring med fokus på frolicen i hånda, og gikk veldig pent inntil alle var fra hoppeland, da måtte hun også være med :D Det var utdeling av godtepose fra nissen - som også ble med å gå rundt treet, og det var ikke aldersgrense på godteri her :D Deretter pepperkake og gløgg, og mer skravling. Jeg liker å bo her <3

Nå heller jeg mot ikke å bade han som skal på valpeshow i morgen, og bare kose meg med å pynte til advent. Jeg burde kanskje ta tempen?

• Like 12
Skrevet
1 time siden, Pippin&Symra skrev:

Sikkert ikke. Men slik det er nå hjelper der fint lite å sutre over tilbudsdager.  

Slik ståa er NÅ og ikke i en eller annen futuristisk mulig - kanskje - verden er Norge avhengig av at folk handler for å få økonomien til å gå rundt.  Hvis alle plutselig sluttet å bruke noe særlig med penger ville AS Norge kollapse , med de følgene det ville hatt for arbeidsledighet,  eldreomsorg etc etc.

Enden på visa hadde sannsynligvis blitt at alle handlet billigst mulig og det er særdeles lite gunstig for hverken miljøet eller menneskerettigheter.  Vi lever i et kapitalistisk system NÅ og det er tullete å ikke forholde seg til det. Så kan man heller prøve å endre på det med litt mer realistiske  virkemidler.  

@Raksha det ble en S4 og jeg har rene vinduer :P 

• Like 1
Skrevet

Nå har jeg lyst på Dampvasker også :| :lol: Enkelte steder på gulvene her som ikke blir skikkelig rene, så da er kanskje dampvasker tingen :) Spesielt på kjøkkenet, siden det ikke er ventilator over komfyren :) 

Skrevet
1 minutt siden, Mardina skrev:

Nå har jeg lyst på Dampvasker også :| :lol: Enkelte steder på gulvene her som ikke blir skikkelig rene, så da er kanskje dampvasker tingen :) Spesielt på kjøkkenet, siden det ikke er ventilator over komfyren :) 

Jøsses! Finnes det flere i verden uten ventilator? ? Jeg kjøpte til slutt en til 500 kr, men huskyen spiste den opp før jeg rakk å ( få sambo til å) montere den :P 

Jeg kan prøve å gjerne fett i morgen og si hvordan den funket? 

Skrevet
Akkurat nå, Mud skrev:

Jøsses! Finnes det flere i verden uten ventilator? ? Jeg kjøpte til slutt en til 500 kr, men huskyen spiste den opp før jeg rakk å ( få sambo til å) montere den :P 

Jepp. Det var ikke ventilator her, når jeg flyttet inn. Men nå skal jeg snart flytte, så er ikke noe poeng i å montere en nå. 

Ja, gi gjerne en lyd på hvordan dampvaskeren fungerte :D 

• Like 1
Skrevet
16 minutter siden, Mud skrev:

Hvis alle plutselig sluttet å bruke noe særlig med penger ville AS Norge kollapse , med de følgene det ville hatt for arbeidsledighet,  eldreomsorg etc etc.

Definer "noe særlig med penger"? For nordmenn er vel på gjeldstoppen nå, så vi bruker særlig mye penger vi ikke har, og det er neppe noe høydare for økonomien det heller. 

Skrevet

Butikken vi tok over var ikke vasket på noe som så ut som år.. Damp vasker er gull! Vært noen runder men får løs dritten! Gulvet har fått mer riktig farge [emoji14]

.. Ligger jeg på sofaen med valpis og ser på arrow :)

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Skrevet
46 minutter siden, Perfect Image skrev:

Jeg skulle seriøst ønske det. Dette minner meg litt om amerikanerene som nekter å tro på evolusjonsteorien...

Det er noen evolusjonsnektere her og. Fant siden du hentet den fra! Og... må logge av internett litt :| 

Skrevet

Akkurat nå sitter jeg i en småskitten biabed med han her som er fryktelig oppmerksomhetensyk.  

Han kunne ønske han var mindre, får ikke plass på fanget :(  

DSC_0062.JPG

• Like 1
Skrevet
2 minutter siden, Wednesday skrev:

Det er noen evolusjonsnektere her og. Fant siden du hentet den fra! Og... må logge av internett litt :| 

Tror det var en skole i USA som faktisk ble anmeldt av foreldrene for å undervise i evolusjon...

Skrevet
3 minutter siden, Aslan skrev:

Tror det var en skole i USA som faktisk ble anmeldt av foreldrene for å undervise i evolusjon...

Sukk... 

:frantics: 

Ja, nei, vet ikke helt hva en kan si til slikt :lol: Jeg blir litt frustrert. 

Skrevet
3 timer siden, Line skrev:

12295291_1067735749923861_99093118056753

:lol: 

Det var rimelig svart fredag på tur her ute nå også. :P

Ellers har det bare vært blakk fredag, mer enn svart fredag for min del. :lol:

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Perfect Image skrev:

12299262_728425240634391_693595226162826

:huh::|

At det går an! Blir sint på sånne folk...

1 time siden, Mud skrev:

Ja, gjør det! Hilsen en til uten ventilator... 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...