Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke hunderaser kunne du tenkt deg i løpet av livet? (drømmetråd)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Den store drømmen er malinois. Spørs om det blir noe av, isåfall mange år frem i tid. Tenker jeg må ha mye fritid til trening, og stor interesse.

Border collie blir det en gang, da for å konkurrere i lydighet. Savner kvikkheten jeg hadde i Laika, og da tror jeg at border collie er veien å gå. Herlige hunder. Vil da foretrekke en korthåret, men tenker at det ikke er så viktig.

Blir nok flere boxere også. Vil da være utrolig nøye med helse. Elsker gemyttet deres, de er så herlige vesener. Mulig Gira er av den mer late typen, men trives godt med at hun fint kan trenes med, uten å kreve masse trening.

De som står øverst per nå. Har mange flere ønsker også, som f.eks labrador, dalmis, kelpie og en liten bostonmaskot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, si det. Jeg får vel ta det som kommer rekanes. Planlegger egentlig undulat. Men jeg stoler lite på meg selv. Det kommer nok ei litta plutte som ikke kan stilles, avles på eller som ikke ble helt

1. Australian Shepherd ! 2. Korthåret Collie ! Dette er jo det jeg har per dags dato, og som jeg er kjempe fornøyde med. Neste blir nok en til collie, da jeg ikke synes aussie avlen i Norge kan gi

Saluki, greyhound, minibull, grand danois (hvis levealderen heves drastisk), amstaff... Alle disse er realistiske, bortsett fra sistenevnte. Som jeg håper blir realistisk en vakker dag Noe

Foruten flere jaktlabradorer kunne jeg blant annet tenke meg:

- Fransk bulldog. Så herlige vesen! Som maskot og besøkshund. Men helsa må bli bedre først!

- Vorsteh. Har drømt om en i flere år, en til trekk, håper det kan bli realitet en dag. Hadde også vært interessant å prøve den typen for jakt.

- Welsh terrier. Fordi de er så kule og tøffe hunder, veldig pene også. Som maskot og besøkshund, kanskje agility. Men utgår foreløpig fordi de er terriere.

- Airdale terrier. En større tøffing til trekk og bruks som ikke røyter. Men så var det dette med terrier...

AT011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal neppe ha mer hund etter de to jeg har nå, men OM ting var annerledes, så ville jeg hatt disse:

Sibirsk husky: Samma åssen farge, så lenge den er blid, pen og aktiv. :) Litt skeptisk til lyden, dog.

Shikoku: Lekker import fra Japan som kan jakte hjort og være eyecandy. Dessverre vil nok de tingene jeg ikke er så begeistra for med shiba bare øke suksessivt med størrelsen her. :P

Saluki: Så vanvittig vakre og elegante, men skjørheten mentalt gjør meg litt skeptisk.

Collie langhår: Bare fordi det hadde vært så ålreit å ha en hund som bare var gjennomført trivelig og grei med alt. :) Men den måtte vært stille av seg.

Australian shepherd: Aller helst en vakker tric hannhund. Men de bjeffer, er ikke så hypp på den varslinga og voktinga.

Så ja. Jeg får klare meg med de to kråkene jeg alt har skaffa meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Flere belgere, selvsagt! Terv neste gang, dog. Snuser på en spennende tispe fra et spennende kull, så vi får se om hun har tenkt, eller noen av søstrene hennes har tenkt til å ha et kull i fremtiden. Kan ikke leve uten minst en belger i hus :D

Ellers drømmer jeg om kelpie, fordi hvorfor ikke. Kjekke hunder som jeg liker veldig godt!

Noen ganger drømmer jeg om schäfer, men så kommer jeg på at jeg egentlig ikke ønsker noen større og tyngre hund enn det Angus er, og og hvert fall ikke mer skarphet og vokt enn det Alice har :P

Drømmen om stor- eller mellompuddel lever jo enda, men jeg er veldig usikker på om det vil skje.

Drømmer om en skikkelig rufsete parson som attåthund og attåttreningskompis! De er jo skikkelige kule :D

Schipperke har jeg også vært innom, men det var dette med lyden da.

Til slutt drømmer jeg om en hund som kun skal brukes til utstillinger og gjøre det bra der :lol: Skikkelig teit. Så en eller annen mynde, f.eks saluki eller whippet eller en brindle akita (selv om jeg vet at sistnevnte ikke passer meg i det hele tatt).

Drømmer også kanskje litt om en retriever eller spaniel jeg kan jakte med i fremtiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer, en gang om vi får hus med stor hage.

Fransk bulldog, en gang om vi ikke får hus med stor hage.

Chow Chow, om oppdretterne begynner å fokusere mer på helse og hvilke individer det avles på. Den rasen har fortsatt en helt spesiell plass i hjertet mitt, bare så synd at det er så mye helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte Siberian :D (jobber med saken, og kommer nok aldri helt i mål hehe)

Ellers kunne jeg tenkt meg disse, ikke i noen spesifikk rekkefølge.

* Welsh Terrier evt annen skikkelig terrier, maskotthund

* kanskje strihåret dachs som maskott, problemet er at jeg vil stille ut og IKKE ha en ekstrem en...

* Schäfer, med moderat eksteriør, godt hode uten å være for heftig og uten allergier og dritt. Dette blir mao en fritidshund den dagen jeg har tid til en såpass krevende fritidshund. (i neste liv?, ikke at jeg tror man har flere)

* norsk buhund, fine norske hundene. Maskott det også, selv om den er litt krevende i forhold til en typisk selskapshund (er vel welshen som krever minst kanskje?)
* Etnahund, bare fordi de er kule, men litt upraktiske i snø (dvs de er varmeelskende) så tviler på at jeg får en noen gang

*Grønlandshund, min polarhundfavoritt nr. 2. Men har ingen planer om å ha en på noe tidspunkt.

* En skikkelig mynde. Men litt usikker på hvilken rase. Kanskje saluki?

* Riesenschnauzer, vakre hunder. Liker mentaliteten på de jeg kjente når jeg vokste opp. Men den havner på samme sted som schäfer i sannsynlighet for at jeg noen sinne skaffer meg en.

* Pyreneerhund eller noe lignende, dessverre for store men hadde vært fin å ha som "vokter" tuslende rundt på tomta. Ser for meg at de er litt mindre sannsynlig til å stikke av enn en Siberian ;)

Enste jeg anser som sannsynlig at kanskje får engang i tiden ved siden av Siberians er en terrier, dachs eller buhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehund (maskot)

Parson (maskot + blodsporhund)

en av disse håper jeg å eie en dag

Skulle jeg hatt "hjernehund":

Kelpie (AK)

Picard (meen jeg kan egentlig alt for lite om dem. sånn egentlig. de jeg har møtt har jeg likt dog)

en av disse tror jeg ikke det blir med det første

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid drømt om polarhund. Trodde ikke vi konne ha det. Tok feil☺

Når jeg var 10 år fikk vi en cavalier. Jeg var da ikke fornøyd og ville helst ha en rottweiler eller schaefer.

Så hadde vi tanker om hund nå og holdt en knapp på scheaferen. Men leste mer og mer og leste litt om polarhundene vi likte så godt. Vi fallt heeeelt for malamuten som er så allsidig barnevennlig og har en fantastisk personlighet.

Så nå etter en god stund henter jeg min absolutte drømmehund på fredag. En liten alaskan malamute. Nydeligste skapningene som finnes.

Og til dere som tror de krever uendelig med mosjon er det hva du gjør det til. De tilpasser seg veldig. Men de er veldig sosiale og du må hele tiden være smartere enn dem☺

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at jeg kutter ut min egen rase, men en attåt-hund på si' kan en jo alltids ha.

Jeg tror nok det en eller annen gang kommer en entlebucher i hus, jeg har hatt lyst på en lenge og forsøker å holde meg litt oppdatert. Det passer dog ikke med en entlis nå, men jeg kan se for meg at livet mitt bikker i et vater som gjør at en slik rase kan passe inn.

Hvis jeg skulle bestemme meg for at jeg vil ha en mini-maskot i hus (jeg er vokst opp med shih tzu og berner sammen, så jeg er ikke redd for størrelsesforskjeller), er jeg svak for utstrålingen og outlinen til løwchen og CC/CCPP, samt at jeg har truffet flere med meget tiltalende gemytt (og jeg har truffet de med rævva gemytt, så det er ikke gull alt som glitrer). Synd jeg ikke er så svak for pelsstell :P

Jeg er også så utrolig fascinert av afghansk mynde - den ville aldri passe meg og mitt liv, men jeg kunne hatt en lekker afghaner på fôr, og fått den ferdig stelt på utstillingsplassen, og kost meg med å vise fram noe så vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de små rasene ønsker jeg meg en langhåret russisk toy terrier. De er bare ufattelig herlige, og vil være som en maskot hund!

Ellers ønsker jeg meg en laekenois den dagen jeg får meg et hus. Må bare få mannen med på deg først.

Også vil jeg ha en airdale terrier. Det er noe mystisk og magisk med de elegante hundene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten flere jaktlabradorer kunne jeg blant annet tenke meg:

- Fransk bulldog. Så herlige vesen! Som maskot og besøkshund. Men helsa må bli bedre først!

- Vorsteh. Har drømt om en i flere år, en til trekk, håper det kan bli realitet en dag. Hadde også vært interessant å prøve den typen for jakt.

- Welsh terrier. Fordi de er så kule og tøffe hunder, veldig pene også. Som maskot og besøkshund, kanskje agility. Men utgår foreløpig fordi de er terriere.

- Airdale terrier. En større tøffing til trekk og bruks som ikke røyter. Men så var det dette med terrier...

AT011.jpg

Jammen atte.... du trenger ikke henge deg opp i at de heter terrier til etternavn.... :P Airedalen vi hadde lot seg ikke pille på nesen, men hun gikk ikke rundt å ville ta alle hunder hun så fordet..... :D Hun var rett og slett helt herlig :heart: Tror du må møte en Airedale jeg :P

Som mange sikkert har fått med seg, så elsker jeg Airedale terrieren :heart: Størrelsen, utseende og egentlig alt. Min drømmerase :D

Men jeg sikler også litt på de litt mindre terrierne, fordi jeg har aldri eid en liten hund. Jeg er rett og slett svak for de fleste terriere :)

Men jeg sikler også litt på puddelen, da jeg har møtt mange herlige individer. Det må bli en storpuddel i så fall :)

Skulle jeg mot formodning bo sånn til engang, så har jeg litt lyst på polarhund. Det måtte blitt en Malamute eller Grønnlandshund.

Ellers så har jeg etter å ha jobbet på hundepensjonat, fått veldig sansen for Beagle :wub: Men det blir nok aldri en realitet, da jeg aldri kommer til å begynne å jakte. Men de er helt herlig og har en hendig størrelse :)

Skulle jeg valgt en norsk rase, så hadde det nok blitt Lundehund. De er flotte og jeg synes det er viktig å ta vare på de norske rasene :)

Kunne nok nevnt mange flere, fordi det er mange raser jeg synes er fine og kunne tenkt meg, men noen forblir med drømmen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen atte.... du trenger ikke henge deg opp i at de heter terrier til etternavn.... :P Airedalen vi hadde lot seg ikke pille på nesen, men hun gikk ikke rundt å ville ta alle hunder hun så fordet.... :D Hun var rett og slett helt herlig :heart: Tror du må møte en Airedale jeg :P

Som mange sikkert har fått med seg, så elsker jeg Airedale terrieren :heart: Størrelsen, utseende og egentlig alt. Min drømmerase :D

Airedaleterrieren er nesten litt undervurdert, synes jeg. Steinkule hunder - og de ble vel faktisk brukt som politihunder en gang i tiden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen atte.... du trenger ikke henge deg opp i at de heter terrier til etternavn.... :P Airedalen vi hadde lot seg ikke pille på nesen, men hun gikk ikke rundt å ville ta alle hunder hun så fordet.... :D Hun var rett og slett helt herlig :heart: Tror du må møte en Airedale jeg :P

Som mange sikkert har fått med seg, så elsker jeg Airedale terrieren :heart: Størrelsen, utseende og egentlig alt. Min drømmerase :D

Men jeg sikler også litt på de litt mindre terrierne, fordi jeg har aldri eid en liten hund. Jeg er rett og slett svak for de fleste terriere :)

Men jeg sikler også litt på puddelen, da jeg har møtt mange herlige individer. Det må bli en storpuddel i så fall :)

Skulle jeg mot formodning bo sånn til engang, så har jeg litt lyst på polarhund. Det måtte blitt en Malamute eller Grønnlandshund.

Ellers så har jeg etter å ha jobbet på hundepensjonat, fått veldig sansen for Beagle :wub: Men det blir nok aldri en realitet, da jeg aldri kommer til å begynne å jakte. Men de er helt herlig og har en hendig størrelse :)

Skulle jeg valgt en norsk rase, så hadde det nok blitt Lundehund. De er flotte og jeg synes det er viktig å ta vare på de norske rasene :)

Kunne nok nevnt mange flere, fordi det er mange raser jeg synes er fine og kunne tenkt meg, men noen forblir med drømmen :wub:

Tror også jeg må få møtt noen nå! Da jeg var liten traff jeg titt og ofte to airdale terriere og syntes de var så herlige, så har hatt dem med meg helt fra barnsbens av, men har faktisk ikke møtt noen siden så vidt jeg kan huske. Hadde vært interessant å bli bedre kjent med dem. Om du har tips til oppdrettere, tar jeg gjerne i mot det!

Airedaleterrieren er nesten litt undervurdert, synes jeg. Steinkule hunder - og de ble vel faktisk brukt som politihunder en gang i tiden?

Ja, og jeg tror de fortsatt brukes som det i bla Russland.

Grunnen til at jeg ikke er livredd hunder, men faktisk endte opp med å ville ha en egen hund er en airedale terrier sin skyld :wub:

Så herlig :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airedaleterrieren er nesten litt undervurdert, synes jeg. Steinkule hunder - og de ble vel faktisk brukt som politihunder en gang i tiden?

Det har jeg jo sagt hele tiden :D Skjønner ikke hvorfor flere ikke har fått øynene opp for rasen :) Tror folk henger seg opp i at det er en terrier :)

Det finnes Airedale's som er brukt i lydighet, bruks,agilty osv. Det gjelder bare å finne den rette treningsmåten. De har blitt brukt som politihunder ja og jeg mener å ha lest at det ble brukt under 1 eller 2 verdenskrig :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde egentlig aldri det skulle bli noe annet enn belger på lista mi, men nå er det faktisk endel hunder jeg kunne vurdert. Men noen av de passer ikke inn før mine kriterier endrer seg.

Alle belgervariantene - så lenge riktig individ dukker opp.

Siberian husky - vakker turvenn

Irsk ulvehund - diger, vakker turvenn. :P

Puddel, alle str - kul hobbyhund/selskapshund (kommer an på str kanskje?) som er med på det meste men som ikke krever all verden. Som jeg kan style og dolle. Må være hvit. :aww:

Chodsky pes - alternativ til belger

Pyreneisk gjeterhund - alternativ til belger

Saarloos ulvehund - vakker turkompis. Spørs om det noen gang vil passe, men den får være med på lista forde.

CCPP - samme greia som med puddel

Podenco ibicenco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg tenkt meg en cavalier til, men neste gang blir det nok en brukshund. :rolleyes:

Border Collie = fordi det er en super brukshund!

Dalmatiner = Herlig personlighet - drømmerasen!

Pyreneisk Gjeterhund = Liten og artig Gjeterhund.

Jakt Cocker = Fordi Spaniel og bruksegenskaper.. :wub:

Sent fra min GT-I8190N via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også jeg må få møtt noen nå! Da jeg var liten traff jeg titt og ofte to airdale terriere og syntes de var så herlige, så har hatt dem med meg helt fra barnsbens av, men har faktisk ikke møtt noen siden så vidt jeg kan huske. Hadde vært interessant å bli bedre kjent med dem. Om du har tips til oppdrettere, tar jeg gjerne i mot det!

Jeg er desverre ikke noe kjent i rasemiljøet, sånn det er nå. Siden jeg ikke har rasen nå. Vår Airedale var fra Elmina's, men han driver nok ikke på lenger. Men jeg har hørt gode ting om Kennel Wayosi :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ønsker jeg meg ingen andre raser enn de jeg allerede har, og skulle jeg byttet idag hadde jeg kjøpt meg australsk kelpie. Hadde jeg vært interessert i andre ting som trekk kunne jeg vurdert siberian husky, og skulle jeg hatt en bare fordi jeg synes de er nydelige hunder, kunne jeg hatt en saluki, men jeg er for glad i bruksen til å velge slike raser.

Edit: Lista over hunder jeg synes er vakre er en helt annen, dette er hunder jeg kunne vurdert til mitt bruk (og noen som jeg nesten kunne hatt til tross for det). :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja lista blir ikke så utrolig lang egentlig :P

Italiensk mynde(maskot hund) de jeg har truffet er utrolige kule og mye motor.

Jakt Golden: Jeg liker måten de er på og de jobber bra.Minuset er allergi og HD/Ad (Lp hund og muligens jakt)

Border Collie: Elsker måten de jobber på (regn Lp hund) minuset er dårlig gemytt og lydberørt..

Dette er vel hunder jeg kommer til og ha i livet en eller annen gang hvis jeg finner gode nok oppdrettere med fokus på egenskaper,helse og gemytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...