Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

*panneklask*

Oppi flyttekaoset og konfirmasjon planlegging i vår så har jeg glemt å bestille overnatting til eds... Sove litt først også ordne noe senere.

Jeg skulle egentlig ha fult hus, men den planen ødela Arya :lol:

Så det er bla en Finne som løper rundt litt desperat etter overnatting.. *shame on Arya!*

Støvsuge gangen, en kopp kaffe og litt film til såååå skal Blaze få viljen sin. Hun vil ut på tur NÅ, hagen er vist underkjent i dag.

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Woho, jeg fikk drømmejobben!!!! :D :banana:

Måå bare dele! Se, pappa smiler!! Har ikke sett han smile siden før hjerneslaget for 5-6år siden!

Ups, jeg skal gifte meg neste år jeg

Posted Images

Skrevet

Iiiihhhh så gøy :D savner henne fælt nå, gleder meg til å komme hjem å hente henne :D din tur på torsdag :P

Ja, det var kjempekjekt å være litt med henne i går, også skal vi i hundeparken ved tveitevannet med henne og Pepper i dag så de får springe litt (hvis Pepper ikke blir helt dust av godlukten, da blir det bare tur).
  • Like 1
Skrevet (endret)

Noen som vet hvor mye en km tilsvarer i km i gange?

Man regner ca. 10 min per km når en voksen går i normalt tempo.

Det er vel og merke ikke når man går i fjellet ol.

Endret av Snoffe
  • Like 1
Skrevet

Damir har siste tiden begynt å prate. Litt som knurring, kan missforståes om du ikke ser hele hunden. Han er så sykt søt når jeg kommer ned om morgenen og han løper å henter leka si for å så knurre/prate mens han gnir seg intill meg som ei katte. Den bikkja er så snål :lol:

• Like 2
Skrevet

Man regner ca. 10 min per km når en voksen går i normalt tempo.

Det er vel og merke ikke når man går i fjellet ol.

Jeg glemte ett veldig viktig ord :P Jeg mente hvor mye tilsvarer 1 km SVØMMING i km normal gange :P

Skrevet

Hvor vanskelig kan det være å finne en helg som passer for 3 personer, jævelig vanskelig skal jeg si dere! Søstern og jeg driver å plalegger et lite spa opphold for oss og mamma i annledning 50 års dagen hennes, foreløpig ser det ut til å passe for meg og søstern siste helg i sept, men da har vi enda ikke funnet ut når mamma skal på danskebåten og syden. Skal fritte henne ut seinere idag, og håpe hun ikke skal bort en av de helgene det passer for oss andre :P

Skrevet

Jeg glemte ett veldig viktig ord :P Jeg mente hvor mye tilsvarer 1 km SVØMMING i km normal gange :P

Sånn forbruk kalorier?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Sånn forbruk kalorier?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Neeeei, i lengde. Bikkjene svømmer 1 km, hvor langt har jeg da gått? Trenger å vite det ...

Skrevet (endret)

1 km er vel 1 km?

Neeeei ... Åh så vansklig å forklare da. Mener å ha hørt at det å svømme tilsvarer en viss mengde tur. Altså, om jeg vanligvis går 1 mil med bikkjene, så kan jeg svømme 1 km og det da tilsvarer ett par/tre/fire km av den turen. Du bruker jo mer muskler og en blir jo rimelig sliten av å svømme.

Endret av Margrete
Skrevet

Thea virker så langt storfornøyd med flyttinga! Hun løper rundt og leter etter spennende ting, løper tulling rundt på gulvet og synes det er veldig spennende å sjekke ut alle kriker og kroker :D

fant en pakke kjeks i en av kjøkken-eskene, så magen er litt roligere. Så jeg lurer på om jeg skal skaffe meg en pizza etterhvert :D

Har du flytta til Heimdal? :)

Hjemme fra to timer på tur. Fant en grei, men litt kjedelig turvei i nabokommunen. Greit å kjøre andre steder mens jeg har bil, ser nemlig ut til at jeg blir bil-løs i neste uke også..

Nå skal jeg be samboern slutte å skru. Siden han uansett ikke får fiksa det i dag kan han heller tilbringe de siste timene av helga si sammen med meg :sleep:

Skrevet

Neeeei, i lengde. Bikkjene svømmer 1 km, hvor langt har jeg da gått? Trenger å vite det ...

Edit - det var ikke det du lurte på, når vi endelig forsto hva du spurte om :lol:

• Like 3
Skrevet

Neeeei ... Åh så vansklig å forklare da. Mener å ha hørt at det å svømme tilsvarer en viss mengde tur. Altså, om jeg vanligvis går 1 mil med bikkjene, så kan jeg svømme 1 km og det da tilsvarer ett par/tre/fire km av den turen. Du bruker jo mer muskler og en blir jo rimelig sliten av å svømme.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener om du ikke mener km eller kalorier :P Er jo vanlig å si at 30 min styrketrening tilsvarer så og så mye i en annen aktivitet feks. Men jeg skjønner ikke hva du mener :lol:

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener om du ikke mener km eller kalorier :PEr jo vanlig å si at 30 min styrketrening tilsvarer så og så mye i en annen aktivitet feks. Men jeg skjønner ikke hva du mener :lol:

Det lurer jeg på!! *ler* Bare bytt ut styrketrening med svømming :P

Skrevet

Gud så deilig det er når alle gjestene har dratt og det bare er oss igjen...

Nå drar vi snart på fisketur, bare oss 4.

Toddy dro med feriepasserne sine, de tviholder på han de siste ukene. Han fikk med seg en pose med Pro plan, så de kan starte forbytte.

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener om du ikke mener km eller kalorier :P Er jo vanlig å si at 30 min styrketrening tilsvarer så og så mye i en annen aktivitet feks. Men jeg skjønner ikke hva du mener  :lol:

Men hvis du sier at 30 min styrketrening tilsvarer så og så mye innen annen trening, går det jo på kaloriforbruk? Det er da den eneste fornuftige måleenheten å sammenligne ulike treningsformer på?

Hvis noen hadde sagt til meg at 1km svømming for hundene tilsvarer 4km på tur, hadde jeg jo skjønt det slik at det gikk på antall kalorier brukt? Sikker på at det ikke var det de mente @Margrethe når du hørte dette?

Skrevet

Der kom tordnet de lovet oss på onsdag. Syntes ikke meteorologene har vært så fryktelig flinke til å treffe på hvordan været blir den siste tiden :P 

Voldsomt vær på vei innover Tønsberg nå også.. Håper alt har gitt deg til jeg skal fly ikveld. Det er skummelt nok i fint vær, om ikke vi skal slenge på en tordenstorm i tillegg *grøss*
  • Like 1
Skrevet

Det lurer jeg på! *ler* Bare bytt ut styrketrening med svømming :P

Men du sa jo neeei tidligere :P Da skjønner jeg hva du mener :) Men jeg vet ikke svaret :P

Men hvis du sier at 30 min styrketrening tilsvarer så og så mye innen annen trening, går det jo på kaloriforbruk? Det er da den eneste fornuftige måleenheten å sammenligne ulike treningsformer på?

Hvis noen hadde sagt til meg at 1km svømming for hundene tilsvarer 4km på tur, hadde jeg jo skjønt det slik at det gikk på antall kalorier brukt? Sikker på at det ikke var det de mente @Margrethe når du hørte dette?

Hun svarte nei på kalorier på et tidligere innlegg, derfor vi ble forvirret :)

• Like 1
Skrevet

Men du sa jo neeei tidligere :P Da skjønner jeg hva du mener :) Men jeg vet ikke svaret :P

Hun svarte nei på kalorier på et tidligere innlegg, derfor vi ble forvirret :)

Ja, det var det som forvirret meg også, derfor tenkte jeg å prøve å overbevise henne om at hun egentlig mener i kalorier :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...