Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasker du disse i dusjen?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Kom på at jeg pleier å vaske føttene om sommeren hvis jeg har gått med åpne sko.

Dette gjør jeg også. Er så gøy å se skitten forvinne og bena bli rene igjen :D

Jeg har som mange andre gått ut ifra at såpa som renner ned fra resten av kroppen har vært greit nok til å skylle bena også. På mine samles det en del død hund under hælen og stortåa (trur jeg beveger meg litt rart), så det skrapes vekk inn i mellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har aldri pleid å gni inn kroppen med såpe, jeg. Bruker det i håret i form av en veldig mild sjampo og under armhulene. Resten av kroppen gnis inn med såpe dersom jeg er skitten. Utover det renner

Stakkars hund!

Det jeg tenkte var mer "hvordan har noen tid til å dusje tre ganger om dagen " Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Ville dere ikke vaska føttene, fordi dere ikke "svetter på føttene"?

Men jeg føler at jeg vasker beina når jeg dusjer, selv om jeg ikke fysisk gnikker på dem. :P Det er derfor jeg aldri har tenkt over det å skulle såpe inn og gni føttene. Men mulig fordi jeg ikke har noen fotproblemer, og har hatt behov for noe ekstra vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at føttene mine er både svettere og mer skitne enn vanlige føtter... :(

:teehe:

Neida!

Jeg sliter med endel fotsvette, men jeg gnukker de ikke i dusjen fordet om. Jeg løfter de og lar sterk vannstråle skylle godt, samt at de får jo såpevann på seg. Jeg har eksem under ene foten, så er litt ekstra forsiktig med såpe av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke såpe alltid! Som oftest består mine dusjer av bare vann... vasker håret kaaaanskje 1g i måneden og såpe brukes på kroppen ved behov, minimum 1 g i uken. Svette er vannløselig, så det er jeg ikke særlig bekymra for.

Jeg vasker av meg sminke hver dag, og lukter godt selvom, så jeg er ikke en ekkel skitten person. Faktisk har kroppen min det mye bedre nå enn før, jeg er ikke like mye plaget med atopisk eksem på armene og håret mitt har jo blitt helt annerledes. Deilig å ikke få fett hår etter én dag.

Jeg er litt fascinert. Hvordan klarer du å kun vaske håret én gang i måneden uten å få fett hår? :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt fascinert. Hvordan klarer du å kun vaske håret én gang i måneden uten å få fett hår? :o

Når hodebunnen er avvent shampoo (kan ta flere mnd uten shampoo) så produserer man veeeldig mye mindre fett i hodebunnen enn man gjør når man bruker shampoo.

Shampoo er såpe og det fjerner fett etc. veldig effektivt men også veldig "krasst" og hodebunnen reagerer med å overprodusere fett. Så når man slutter blir huden glad og bare: "YES, nå kan jeg endelig slappe litt av!" ^^

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg skrev tidligere da. Dere må vel ha tiltro til at hver enkelt klarer å vurdere egen hygiene og eventuelt ytterligere behov for vask av føtter, eller hva det nå enn skulle være, hvis de er ekstra svette og møkkete. Det er vel ingen som er prinsipielt i mot å vaske seg noe sted, men man kan vurdere hvorvidt det er nødvendig å gni seg inn med såpe over alt hver gang man dusjer. Jeg skjønner ikke helt greia med å skulle "arrestere" dem som ikke gnikker seg inn med såpe hele tiden, jeg. Folk flest eier både folkeskikk og selvinnsikt nok til å vaske ekstra seg hvis det er behov for det, liksom.

Enig. Det er jo ikke sånn at bare fordi at man ikke skrubber hele seg hver gang man dusjer, så bruker man aldri såpe eller mener at man aldri blir møkkete.

Jeg har f.eks ikke en jobb (punktum), så det er unntaksvis at jeg gjør svettefremkallende aktivitet. Jeg kan dog love dere at de gangene jeg blir møkkete og svett, så bruker også jeg såpe på alle kroppsdeler som er møkkete og/eller svett. Jeg blir det bare ikke på daglig basis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste stedet jeg bruker såpe hver gang jeg dusjer er håret, rumpa, underlivet og under armene. En gang i blandt når jeg har svetta på beina får føttene såpe, men absolutt ikke hver dag . Shampo og balsam i håret, intimsåpe overalt ellers. Jeg gnukker og gnir uten såpe, men jeg har mye finere, sunnere og mykere hud nå enn når jeg hadde allverdens såper og skrubba meg rein både her og der.

Folk får bare synes jeg er ekkel fordi jeg ikke står å skrubber med såpe på føttene hver dag, men jeg er da rein! Jeg er hverken uhygenisk, ekkel eller skitten fordi jeg ikke skrubber føttene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hodebunnen er avvent shampoo (kan ta flere mnd uten shampoo) så produserer man veeeldig mye mindre fett i hodebunnen enn man gjør når man bruker shampoo.

Shampoo er såpe og det fjerner fett etc. veldig effektivt men også veldig "krasst" og hodebunnen reagerer med å overprodusere fett. Så når man slutter blir huden glad og bare: "YES, nå kan jeg endelig slappe litt av!" ^^

Men hvordan overlever man de første månedene uten shampo uten å få så fett hår at man kan steke egg i det? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste stedet jeg bruker såpe hver gang jeg dusjer er håret, rumpa, underlivet og under armene.

Jeg liker at du er så detaljert! :D Jeg pleier å si til folk at jeg "bare må vaske meg litt under arma og i skrittet" dersom jeg skal en tur hjem og stelle meg før jeg treffer dem igjen. :teehe:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at du er så detaljert! :D Jeg pleier å si til folk at jeg "bare må vaske meg litt under arma og i skrittet" dersom jeg skal en tur hjem og stelle meg før jeg treffer dem igjen. :teehe:

Den setningen er jeg og vant med! Vaske seg under armer og i skrittet = kattevask :aww: Men skjønte etterhvert at det var visst ikke sånt man sa blant dannede folk *fnis*

I følge wikipedia er fersk svette vannløselig, og man trenger ikke såpe for å vaske bort det, men gammel svette inneholder fettløselige ting (pga nedbryting av hud) og da må man ha olje eller såpe :aww: Så vet dere det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan overlever man de første månedene uten shampo uten å få så fett hår at man kan steke egg i det? :P

For min del hjalp det å bruke mye vann og ha håret i strikk! Avvenningen tok 4-6 uker. Altså, jeg dusjer jo håret i vann ofte, men ikke med såpe. Jeg bruker noen pleiende midler for å ta vare på det, men de er helt naturlige og inneholder ikke silikoner, syrer og andre fæle ting.

Jeg nærmer meg 3 år uten sjampo nå, og håret er både tykkere og friskere enn det har vært før. (Jeg hadde veldig tynt hår før og følte at jeg hadde en mye mer "falmet" farge).

Jeg vet at NRK sin serie Puls hadde faktisk et innslag om dette med å ikke bruke sjampo og å vaske håret sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge wikipedia er fersk svette vannløselig, og man trenger ikke såpe for å vaske bort det, men gammel svette inneholder fettløselige ting (pga nedbryting av hud) og da må man ha olje eller såpe :aww: Så vet dere det.

Ja, det er jo helt ulik "svettefølelse" jeg får om jeg dusjer rett etter en hard tur hvor det har pipla fram litt svette mellom puppa og sånn det føles under armene etter en lang da på jobben, så det der var helt logisk for meg. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte var mer "hvordan har noen tid til å dusje tre ganger om dagen :o " :lol:

Hehe, jeg står jo ikke der i timesvis da :teehe:

Det som er litt artig(?) er at jeg holder på å pusse opp, og skal bl.a. bytte varmtvannstank. 80 liter burde holde til én person, mente leverandøren sånn i utgangspunktet. Etter å ha redegjort for dusjvanene mine endte jeg opp med 120 liter :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker beina når jeg dusjer, men dersom jeg i halvsvime om morgenen skulle glemme det så er det jo ingen krise, tenker jeg.

Og ellers så er visst dusjvaner noe man kartlegger:

http://bonansa.no/artikkel/hvem-dusjer-minst-av-bergenseren-nordlendingen-og-osloborgeren/

Dusjvaner fordelt på geografi, alder og kjønn..... Til neste år så skal jeg visst begynne å dusje sjeldnere enn nå.... :lol:

Så får dere litt mer å diskutere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...