Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..

BareLinn
 Share

Recommended Posts

• Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Er jo så mange som lager slike speltlompe pizzaer.. Var nede på butikken nettopp å skulle kjøpe lomper. Hadde ikke trudd det, men fant faktisk speltlomper. Men da jeg leste på næringsinnholdet, så inneholdt jo speltlompene mer kcal og litt mer fett, enn de "vanlige" pølselompene... hvorfor er det da "sunnere" med speltlomper?

Jeg kjøpte likevel de speltlompene, fremfor de vanlige. Skal jeg bare legge pizza-ingrediensene på lompen - for å deretter sette alt i ovnen? Hvor lenge og hvilken grad? Lompene skal ikke stekes litt alene først eller? Jeg har noe spekeskinke som jeg må få brukt opp, noen som har forslag til hva jeg kan ha på pizzaen sammen med det? :)

Det sies at spelt inneholder mer protein enn hvete. Noen mener også at det inneholder mer mineraler, men dette er ikke bekreftet. Spelt er også mindre foredlet enn hvete.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo så mange som lager slike speltlompe pizzaer.. Var nede på butikken nettopp å skulle kjøpe lomper. Hadde ikke trudd det, men fant faktisk speltlomper. Men da jeg leste på næringsinnholdet, så inneholdt jo speltlompene mer kcal og litt mer fett, enn de "vanlige" pølselompene... hvorfor er det da "sunnere" med speltlomper?

Jeg kjøpte likevel de speltlompene, fremfor de vanlige. Skal jeg bare legge pizza-ingrediensene på lompen - for å deretter sette alt i ovnen? Hvor lenge og hvilken grad? Lompene skal ikke stekes litt alene først eller? Jeg har noe spekeskinke som jeg må få brukt opp, noen som har forslag til hva jeg kan ha på pizzaen sammen med det? :)

What Teserere say, jeg bruker vanlig lomper hvis jeg bruker. Men de skal ikke være inne i ovnen lenge! De er så tynne så blir fort sprø eller brent.

Til spekeskinke kan jo en Creme Fraiche saus med hvitløk være godt, så hive litt ruccola og cherrytomater på etter steking :)

Jeg pleier å bare ta litt ketchup, skinke, ost og oregano på jeg, kanskje litt løk og paprika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spelt er ikke noe magisk, det er et korn det også. Enkelte som sliter litt med magen KAN reagere bedre på å f. eks spise speltbrød enn finere hvetebrød.

http://www.brodogkorn.no/fakta/spelt/

Spelt tillegges en rekke positive helseegenskaper, men det er relativt lite som er vitenskapelig dokumentert. Spelt har trolig noe høyere innhold av vitaminer og mineraler, og har ofte et høyt innhold av proteiner. Spelt inneholder glutenproteiner og bør derfor ikke spises av mennesker med cøliaki.

Spelt har mye av det samme næringsinnhold som hvete. Normalt vil spelt ha noe høyere proteininnhold og lavere innhold av stivelse enn hvete. Fettinnholdet er ca. 2 prosent. Innholdet av kostfiber er også innenfor variasjonene vi finner for hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få det ut av systemet, si det til noen.. Jeg har ikke spist godteri siden fredag! For en som har spist masse sjokolade (og ofte potetgull) nesten hver eneste dag den siste tida (og med det menes vel noen år), er det ikke til å tro. Kan helt ærlig ikke huske sist det gikk så lang tid imellom. Godtesuget er fremdeles der, og jeg tenker på at jeg har lyst på sjokolade ganske ofte - men jeg MÅÅÅÅÅ ikke ha det. Tror ikke jeg skal satse på en godtestopp i flere måneder, for da er jeg garantert en sprekk, men kanskje det går an å komme tilbake til å bare spise i helgene??

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få det ut av systemet, si det til noen.. Jeg har ikke spist godteri siden fredag! For en som har spist masse sjokolade (og ofte potetgull) nesten hver eneste dag den siste tida (og med det menes vel noen år), er det ikke til å tro. Kan helt ærlig ikke huske sist det gikk så lang tid imellom. Godtesuget er fremdeles der, og jeg tenker på at jeg har lyst på sjokolade ganske ofte - men jeg MÅÅÅÅÅ ikke ha det. Tror ikke jeg skal satse på en godtestopp i flere måneder, for da er jeg garantert en sprekk, men kanskje det går an å komme tilbake til å bare spise i helgene??

Så flink du er! Heier på deg! :icon_clapping: Her er jeg i tankemodus på å prøve å kun spise snop i helgene. Har enda ikke klart en dag en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Heier på deg! :icon_clapping: Her er jeg i tankemodus på å prøve å kun spise snop i helgene. Har enda ikke klart en dag en gang :lol:

Takk :flowers:

For meg var det bare mange tilfeldigheter på rad egentlig, som gjorde at jeg verken kom meg i butikken som vanlig. Og for hver dag tenkte jeg "kan godt spise i morra, bare ikke i dag". Og sånn har jeg faktisk klart å tenke 5 dager på rad. Jeg vet at jeg høres ut som en sånn glad-kristen misjonær nå, men har bare lyst til å si at hvis jeg klarer det, så klarer du og :ahappy:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :flowers:

For meg var det bare mange tilfeldigheter på rad egentlig, som gjorde at jeg verken kom meg i butikken som vanlig. Og for hver dag tenkte jeg "kan godt spise i morra, bare ikke i dag". Og sånn har jeg faktisk klart å tenke 5 dager på rad. Jeg vet at jeg høres ut som en sånn glad-kristen misjonær nå, men har bare lyst til å si at hvis jeg klarer det, så klarer du og :ahappy:

Fra en sukkeravhengig til en annen ( :P ), kjempebra! Det er avhengighet, og jeg får abstinenser. Forrige uke begrenset jeg meg til kun lørdag, og jeg er SÅ stolt! Klart vi skal telle dager! Har enda ikke sprukket denne uken :innocent:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt tips er å ikke nære opp under tankene om godteri. Prøv å avlede deg selv "nå hadde det vært digg med sjokolade... Mhhmm, eller chips. Ehhh alfabetet, 1,2,3 og a, b,c". Bare avled deg selv! Og prøv å finne ut i hvilke situasjoner du har lyst på godteri. Skriv ned hva som skjer og lag en plan for hva du gjør neste gang du havner i en liknende situasjon. Anbefale alle som er interessert i å lære seg å endre vaner å følge "helseatferd" på Facebook (finnes også en nettside som du kan klikke deg videre inn på) :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en sukkeravhengig til en annen ( :P ), kjempebra! Det er avhengighet, og jeg får abstinenser. Forrige uke begrenset jeg meg til kun lørdag, og jeg er SÅ stolt! Klart vi skal telle dager! Har enda ikke sprukket denne uken :innocent:

Kan hende det blir litt dårlig påvirkning fra denne siden på lørdag... :whistle: . Neida! Joda. Litt :) .

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snoka mest her. Bestemte meg i år for å gjøre små forandringer av gangen. Jeg føyer meg inn i rekka av mennesker som spiser veldig lite og feil. Så mine to mål har vært: spise frokost (om så bare en halv brødskive) og lage skikkelige middager uten at de trenger være ultrasunde, type laks med kun grønnsaker.

Det har fungert bra, men nå har kroppen blitt desperat etter mat :lol: Det er to timer siden jeg spiste en brødskive til frokost og jeg har følt at jeg har sulta i hjel i en halvtime allerede. Hvis noen kan forklare prosessen kroppen min går gjennom nå som den endelig får mat litt oftere enn 1-2 ganger i døgnet så hadde det vært fint :lol: Kan jo ikke spise hver halvannen time heller.

Gikk forøvrig et Grete Roede-kurs for noen år siden, det var en skrekkelig opplevelse. Vi måtte spise så forferdelig mye mat. Maange grove brødskiver med minimalt pålegg på hver dag førte til at alt jeg gjorde var å grue meg til neste måltid nårj eg måtte trykke nedpå enda mer. Sulten rakk jeg aldri å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har fungert bra, men nå har kroppen blitt desperat etter mat :lol: Det er to timer siden jeg spiste en brødskive til frokost og jeg har følt at jeg har sulta i hjel i en halvtime allerede. Hvis noen kan forklare prosessen kroppen min går gjennom nå som den endelig får mat litt oftere enn 1-2 ganger i døgnet så hadde det vært fint :lol: Kan jo ikke spise hver halvannen time heller.

Jeg kan komme med min uvitenskaplige forklaring, så får heller andre rette på meg etterhvert :)

Om jeg ikke spiser frokost, er det akkurat som om jeg ikke starter "system/motoren" skikkelig, og jeg kan være våken i 12 timer før jeg begynner å kjenne sult.

Spiser jeg derimot frokosten, så starter jeg opp systemet, og det minner meg regelmessig at jeg trenger mat.

Det er jo faktisk ikke noe galt med å spise to timer etter forgje måltid, men det trenger jo ikke være noe stort du spiser, en neve nøtter og ett glass juice er helt ypperlig. Men for min del er det heller ikke noe galt med å faktisk bli skikkelig sulten innimellom, og alikevell prøve å spise relativt sakte og sunt når maten skal inntas. Man trenger ofte ikke å spise så mye for å ikke lengre være sulten, trikset er bare å slutte i tide :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med min uvitenskaplige forklaring, så får heller andre rette på meg etterhvert :)

Om jeg ikke spiser frokost, er det akkurat som om jeg ikke starter "system/motoren" skikkelig, og jeg kan være våken i 12 timer før jeg begynner å kjenne sult.

Spiser jeg derimot frokosten, så starter jeg opp systemet, og det minner meg regelmessig at jeg trenger mat.

Det er jo faktisk ikke noe galt med å spise to timer etter forgje måltid, men det trenger jo ikke være noe stort du spiser, en neve nøtter og ett glass juice er helt ypperlig. Men for min del er det heller ikke noe galt med å faktisk bli skikkelig sulten innimellom, og alikevell prøve å spise relativt sakte og sunt når maten skal inntas. Man trenger ofte ikke å spise så mye for å ikke lengre være sulten, trikset er bare å slutte i tide :)

Ja, sånn fungerer egentlig jeg og. MEn syntes det er tidlig med halvannen-to timer, sånn har jeg ikke vært før :P Jeg har ikke tid til å spise så ofte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn fungerer egentlig jeg og. MEn syntes det er tidlig med halvannen-to timer, sånn har jeg ikke vært før :P Jeg har ikke tid til å spise så ofte :P

Det går seg til etterhvert når kroppen venner seg til ny rytme. Mellommåltidene trenger som sagt ikke være store affæren, ei gullerot, eller noen nøtter eller ett knekkebrød med ost kan være nok for de neste par timene.

Om du ikke har tid pga jobb bør du begynne å ta ett par ekstra pauser om dagen, som du sikkert har krav på men ikke benytter med mindre du røyker. Folk burde egentlig ta med seg gullerota si ut og spise den i friskluft, sånn for helsa sin del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skive og du synes det er for tidlig å spise igjen halvannen to timer etter? Jeg hadde død av sult..
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i klubben. Har alt for mange kilo som må bort. Motivasjonen min er faktisk å ikke fortelle noe til de der hjemme, og gi dem et skikkelig sjokk når de ser meg igjen i påska. Da er det rundt 3 mnd siden de så meg sist og de må jo se forskjell :teehe:

Jeg har begynt å spise mindre per måltid, men har fått en litt dårlig start med alt for lite mat siden jeg kom opp til Trondheim på søndag. I følge Myfitnesspal skal jeg ligge på 1800 kalorier om jeg vil gå ned 1 kilo i uka. Jeg har ligget under målet hver dag siden søndag, og i går spiste jeg en hel boks Dream is i ren desperasjon og lå fortsatt 600 kalorier under målet.

Jeg er den typen som spiser få og store måltider, så når jeg kutter på størrelsen på måltidene og glemmer å spise utenom frokost, middag og kvelds, er det vanskelig å komme opp i målet. Det hjelper jo ikke at jeg lett kan forbrenne 700 kalorier på tur, og bør spise disse inn igjen. Men jeg er på vei, og vil helst gjøre det sakte og gradvis for å slippe en skikkelig knekk senere. Har tro på meg selv denne gang :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig idag. På bussreise, reiste 06 hjemmefra, og er fremme 18. Smurt med meg polarbrød til niste + yoghurt, druer og et eple. Allerede spist det opp, og føler meg ikke mett. Mulig det kommer av at jeg lett blir bilsyk og kvalmen,da hjelper det å spise litt,og gjerne noe salt. Så får vi se hva som blir til middag når jeg kommer hjem til foreldrene mine :) Frister fælt å kjøpe noe mat til siste etappen, men vet ikke hva det skulle være som er både kalorifattig og mettende..

Og en gladnyhet: vekta har gått bra nedover siden 5. Januar :D

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg egentlig bør gjøre noe med eller bare la det "stå til". Jeg prøver begrense meg litt nå, men når jeg har nattevakter så får jeg en ekstrem "hunger". Jeg tror nok noe av det er for å holde energi nivået oppe i forhold til lite søvn, eller er det bare mentalt? Rent kalorimessig så er jo selve aktivitetsnivået halvvert i forhold til normalt, men kroppen går jo helt i mot den biologiske klokken.

Jeg blitt litt sånn som man blir etter fylla: jeg vil ha masse fett og proteiner. Kroppen min skriker etter egg, pytt i panne o.l. stekt mat.

Noen som vet noe om akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg egentlig bør gjøre noe med eller bare la det "stå til". Jeg prøver begrense meg litt nå, men når jeg har nattevakter så får jeg en ekstrem "hunger". Jeg tror nok noe av det er for å holde energi nivået oppe i forhold til lite søvn, eller er det bare mentalt? Rent kalorimessig så er jo selve aktivitetsnivået halvvert i forhold til normalt, men kroppen går jo helt i mot den biologiske klokken.

Jeg blitt litt sånn som man blir etter fylla: jeg vil ha masse fett og proteiner. Kroppen min skriker etter egg, pytt i panne o.l. stekt mat.

Ikke annet enn egen erfaring. På nattevakt kan vi sove hvis det er rolig. Hvis vi får alarm etter bare 1-2 timer søvn er jeg dødssulten når jeg våkner! Jeg bare sørger for å ha gode alternativer tilgjengelig som er raskt og varme opp/lage, omelett, middagsrester, yoghurt, frukt, nøtter etc. Men jeg må spise for å utføre jobben min som ofte er fysisk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg..... Her sitter jeg etter nattevakt og har syyykt crawings på ett eller annet usunt! Det er visst sånn det er, forskning viser at lite søvn fører oftere til vektoppgang enn de som sover normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
    • 4 år gammel engelsk setter vil tidvis ikke gå på tur... Selv i svært sakte gå-tempo kan han finne på å sette seg ned midt i turløypa og setter frembeina i bakken demonstrativt. Hvis jeg kobler han løs og begynner å gå - dilter han til slutt etter på god avstand. Når han setter seg ned og jeg ber han komme, kommer han tuslende saaakte med bøyd hode. Så kan vi kanskje gå 100m i svært sakte tempo før det samme skjer igjen... Det pussige er at andre dager kan han ligge i selen og dra 2t på tur uten problemer. Akkurat som hodet er skrudd på den ene dagen, og ikke den andre. Han er undersøkt av veterinær og det er ikke noe galt fysiologisk. Så problemet sitter nok i toppetasjen... Noen som har vært borti noe liknende?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...