Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Et tips i forhold til tomatsuppe, om du klarer det ifht smak/konsistens. Kjøp inn slike *peeled tomatoes* bokser og bland i. Om konsistensen/store biter er et problem, kjør dem i en stavmixer eller noe før du har det i suppen. :)
Vet mange liker å ha biter av kokt egg i tomatsuppen sin også.
Alternativ til vanlig tomatsuppe: http://www.matprat.no/oppskrifter/rask/meksikansk-pa-to-minutter/

Iforhold til mel så kan du også ta havregryn og kjøre i en mixmaster til det blir helt fint og bruke det som mel. :) Smaker helt likt som vanlig deig, men er en god del sunnere. :) (Svigermor som tipsa meg om dette sist vi var der på pizzamiddag, tror det er første gang jeg har tålt pizzadeigen hennes uten å få enorme mengder luft i magen.)

EDIT: og en anelse OT, håper det er greit.
Hvor får dere tak i grov ris? (Er det brun ris?) Har ikke funnet på de dagligvarene vi er på oftest. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Det er selvfølgelig tusen variabler når det kommer til hvor lett folk har for å gå opp i vekt, hva som gir sultfølelse, hvorfor kroppen gjør sånn eller sånn. Men sånn strengt tatt. Er det egentlig viktig (unntatt for de som virkelig er syke da, men det er langt fra flertallet)? Er ikke det viktigste å finne ut hva man gjør med problemet? Det var jo det TS spurte om.

Hva man gjør med det er jo i stor grad likt. Spis sundere, spis mindre og bli mer aktiv. Så er utfordringa og det TS trenger tips til hvordan hun skal få til akkurat det? Hvordan hun skal klare å endre vaner og gjøre det som skal til. At hun klarer å overstyre hjernen som kanskje sier at hun ikke har fått nok mat etter to brødskiver. Hvordan mat hun kan velge for å gå ned i vekt. Hvor mye som er fornuftige porsjoner. Har man alltid spist mer enn kroppen forbrenner (og derfor gått opp i vekt) sier det ikke nødvendigvis seg selv hva som er "normalt" mye for egen kropp. Når kroppen ikke klarer å styre mengde selv, så må man klare å være fornuftig å styre det for kroppen.

Kroppen min vil forøvrig også ha mindre mat når jeg er mye fysisk aktiv. Jo mer aktiv jeg er, jo mindre behov for mat føler jeg at jeg har. Heldigvis er jeg smartere enn kroppen min, så jeg vet den trenger mer mat når den brukes, men det er ganske selvdestruerende fra kroppens side :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

EDIT: og en anelse OT, håper det er greit.

Hvor får dere tak i grov ris? (Er det brun ris?) Har ikke funnet på de dagligvarene vi er på oftest. :/

Fullkornsris heter det :) De har det nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: og en anelse OT, håper det er greit.

Hvor får dere tak i grov ris? (Er det brun ris?) Har ikke funnet på de dagligvarene vi er på oftest. :/

I internasjonale matbutikker. Eventuelt på helsekost eller dagligvarebutikker med veldig godt utvalg à la Meny, men det er mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop har økologisk villris :)

Så bra! Vet du om det gjelder alle typer Coop- butikker? Jeg har "bare" Rimi, Rema, ICA, Joker og Bunnpris her nærmest, og der har jeg ikke sett det. Men har inntrykk av at Coop generelt har bedre utvalg av økologiske varer, og litt mer "spesielle" matvarer av den typen.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så bra! Vet du om det gjelder alle typer Coop- butikker? Jeg har "bare" Rimi, Rema, ICA, Joker og Bunnpris her nærmest, og der har jeg ikke sett det.

Både Rema og Bunnpris har fullkornsris. Noen Bunnprisbutikker bruker å ha en dritdyr villris-type også (som riktignok er veldig god, men...). ICA har jeg ikke sjekka, men jeg kan da ikke se for meg at ikke de har? De har jo alt mulig fancy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Rema og Bunnpris har fullkornsris. Noen Bunnprisbutikker bruker å ha en dritdyr villris-type også (som riktignok er veldig god, men...). ICA har jeg ikke sjekka, men jeg kan da ikke se for meg at ikke de har? De har jo alt mulig fancy :P

Har de? :shocked: Det har jeg aldri sett, kanskje jeg må innom og lete litt bedre... Eller snakker vi om de boil-in-bag- posene? Der har jeg strengt tatt ikke oversikt.

Butikkene her i nærheten ligger trangt i små lokaler da, det er mulig de har litt mindre vareutvalg av den grunn.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har de? :shocked: Det har jeg aldri sett, kanskje jeg må innom og lete litt bedre... Eller snakker vi om de boil-in-bag- posene? Der har jeg strengt tatt ikke oversikt.

Butikkene her i nærheten ligger trangt i små lokaler da, det er mulig de har litt mindre vareutvalg av den grunn.

Det er jo mulig at de ikke har fult utvalg da ja, men her har de både boil-in-bag og vanlig løs ris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien om at en kalori er en kalori har vel blitt tilbakevist så mange ganger at det knapt er verdt å bruke en kalori på..

Problemet til folk flest er at man ikke beveger kroppen tilstrekkelig, hundeeiere har jo en fantastisk mulighet til å brenne kalorier ved å faktisk måtte gå ut 3-4 ganger per dag. Skal man leve på 1000 kalorier om dagen og en "velfortjent" sjokolade får ikke kroppen de næringsstoffene den trenger om man er fysisk aktiv. Til de av dere som sliter så ville jeg satt det som et minstekrav at man hadde over 130 i puls i minimum 1 time hver eneste dag - livet ut. Kutt ut snop og å gå å "momse", se på mat som bensin, ikke som et trøstemedium eller erstatning for kjærlighet, kroppslig kontakt og alt annet man måtte finne på å synes synd på seg selv for.

Hunder elsker å løpe, det er ingenting å vente på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Vet du om det gjelder alle typer Coop- butikker? Jeg har "bare" Rimi, Rema, ICA, Joker og Bunnpris her nærmest, og der har jeg ikke sett det. Men har inntrykk av at Coop generelt har bedre utvalg av økologiske varer, og litt mer "spesielle" matvarer av den typen.

Aner ikke... Har kjøpt på Mega :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til folk flest er at man ikke beveger kroppen tilstrekkelig, hundeeiere har jo en fantastisk mulighet til å brenne kalorier ved å faktisk måtte gå ut 3-4 ganger per dag. Skal man leve på 1000 kalorier om dagen og en "velfortjent" sjokolade får ikke kroppen de næringsstoffene den trenger om man er fysisk aktiv.

Det er et veldig godt poeng. Veldig mange som vil ned i vekt tenker bare "må velge den matvaren med færrest kalorier" hver gang de åpner kjøleskapet, og ikke på vitaminer, mineraler etc.

Vi hadde diettoppgave på skolen, jeg hadde lavkaloridiett, og det tok faktisk litt tid og tenking å sette opp matplaner som gjorde at jeg fikk i meg anbefalte mengder av protein, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler (vi hadde 1000 kcal daglig og 800 kcal den ene dagen).

Edit: man trenger ikke være fysisk aktiv engang for å LETT komme under anbefalte nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Ale innlegg dreier seg jo om å gå ned i vekt samt riktig kosthold mm. :ahappy:

Jeg spurte etter tips og råd om hvordan gå ned i vekt på en sunn og ok måte..

Ikke hva som forskes på,og ee mye omdiskutert..for akk d, driter jeg i ;)

Over til noe annet.. første trening er unnagjort.. 10min squats, styrke, situps og 30min zumba..fantastisk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte etter tips og råd om hvordan gå ned i vekt på en sunn og ok måte..

Ikke hva som forskes på,og ee mye omdiskutert..for akk d, driter jeg i ;)

Over til noe annet.. første trening er unnagjort.. 10min squats, styrke, situps og 30min zumba..fantastisk ;D

Men det engasjerer jo tydeligvis mange andre, og det er jo relevant ift. tema :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte etter tips og råd om hvordan gå ned i vekt på en sunn og ok måte..

Ikke hva som forskes på,og ee mye omdiskutert..for akk d, driter jeg i ;)

Over til noe annet.. første trening er unnagjort.. 10min squats, styrke, situps og 30min zumba..fantastisk ;D

For å si det sånn, det kan være mye viktig man får med seg i en sånn diskusjon. Jeg hadde ikke tatt råd fra noen som ikke kan vise til vitenskap og godt dokumenterte eksperimenter som ikke etterlater seg noen tvil om hva man bør gjøre. Det tar mye tid og krefter, så hvorfor ikke forholde seg til det man vet funker?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har oppskrift på sunne vafler med banan? Og som d står oppgitt sånn ca kcal-mengde? Finner ingen plass på nett :o

Jeg vil tro at pannekake oppskriften min kan brukes til vafler og :)

2 egg

2 bananer

2 dl havregryn

1 dl melk

1 ts bakepulver.

Det blir 7 små pannekaker (lappestr) ca 715 kalorier i hele røren, litt over 100 kcal i 1 da.

Red: Og det er jo superenkelt å regne ut kcal innholdet selv, med Lifesum eller GR f.eks :)

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte etter tips og råd om hvordan gå ned i vekt på en sunn og ok måte..

Ikke hva som forskes på,og ee mye omdiskutert..for akk d, driter jeg i ;)

Den beste måten å bli mester over situasjonen er jo nettopp å tilegne seg kunnskap? Ved å få mer kunnskap kan du bli mer kritisk, og enklere sortere god/dårlig informasjon folk kommer med. Det er mye håpløs "kunnskap" og rådgivning på nettet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har oppskrift på sunne vafler med banan? Og som d står oppgitt sånn ca kcal-mengde? Finner ingen plass på nett :o

Du tenker på sånne med bare egg og banan? Vel, det er bare nettop det... Et egg, en banan. Stavmikser.. Synes det er greiest å steke dem som lapper på plate i ovnen. For de blir litt løse i panne eller vaffeljern...

Red; de er supergode om du spiser dem med blåbær, valnøtter og litt akasiehonning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg ikke får quotet alle,og sånn.. Men tusen takk for alle tips og råd så langt :)

Jeg skal prøve meg på bananlapper en dag :D Tenkte kanskje å bake brød også,men sliter litt med oppskrifter på hva som er godt og sunt samtidig :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...