Gå til innhold
Hundesonen.no

Lær meg om kaffemaskiner


plutte
 Share

Recommended Posts

da er moccamaster noe annet enn det jeg tror det er :lol:

Moccamasteren er en veldig god kaffetrakter, men forutsetter at man bruker god kaffe, at kaffetrakteren er rensa i nyere tid, og at vannet er ok.

Enkelte steder blir kaffen alltid ekkel fordi vannet ikke egner seg til den formen for tilberedning, om man da innvesterer i ett vannfilter på krana si smaker brått alt mye bedre.

Står kaffen på varmen lenge blir den besk også... men mange som drikker traktekaffe har lært seg å like den smaken og foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg kan melde at eg har kjøpt kapsler og pakka dei inn! Skal ut seinare i dag og hente pingvinmaskin!

Hm. Selve kaffemaskinene bruker å være billige, men pr kapsel er det dyrt. 3-4kr pr kapsel/kopp. Med dine kriterier ville jeg nok gått for en maskin som kvernet kaffebønnene og lagde kaffen i en o

Nespresso er den eneste kapsel-kaffen for meg! Du kan lage stor og liten kopp. Men har du en stor termos går det noen kapsler da.

Posted Images

Kapselmaskin og bare lage kaffe, da vil jeg si at det er nespresso som gjelder. Det går å stille koppestørrelsen på min i allefall.

Men fylle hel termos om morraen, da er det nok greiest med en rask trakter. Fx Mokkamaster. Rein trakter, god nykverna kaffi og bra vann. Da blir det bare velstand. Bergen kaffebrenneri har mye godt!

Trakterkaffi blir bare sur hvis en ikke har rent utstyr og lar den stå lenge og putre med varme på plata. Ta rett av og på termos med en gang den har rent igjennom. (Hold deg unna Friele, hvis en ikke er innbarka bergenser :P )Ikke drikk mikrovarma kaffi fra dagen før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moccamasteren er en veldig god kaffetrakter, men forutsetter at man bruker god kaffe, at kaffetrakteren er rensa i nyere tid, og at vannet er ok.

Enkelte steder blir kaffen alltid ekkel fordi vannet ikke egner seg til den formen for tilberedning, om man da innvesterer i ett vannfilter på krana si smaker brått alt mye bedre.

Står kaffen på varmen lenge blir den besk også... men mange som drikker traktekaffe har lært seg å like den smaken og foretrekker det.

Står moccamaster på den på jobb, men fyttihelvete som kaffen smaker. Jeg som stort sett alltid drikker kaffen svart om jeg skal ha vanlig kaffe har ikke sjans i havet til å drikke en hel kopp. Skjønner ikke hva de gjør. Tilogmed nytraktet smaker den beskt og surt. Drikker kun en kvart kopp kaffe om jeg måååå ha noe å våkne på i mellom et par timer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kapselmaskin og bare lage kaffe, da vil jeg si at det er nespresso som gjelder. Det går å stille koppestørrelsen på min i allefall.

Selvom det går å stille vil det alltid begrense seg oppover til hva en kan tyne ut av kapselen. Det blir det samme som å ha på mer vann på trakteren uten å ha i mer kaffe. Resultatet blir oppvaskvann.

Jeg hadde Nespresso og med ljungo ( den drøye typen kapsel, vanlig kaffe ) ble det maks 1,5dl. Snakk om svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står moccamaster på den på jobb, men fyttihelvete som kaffen smaker. Jeg som stort sett alltid drikker kaffen svart om jeg skal ha vanlig kaffe har ikke sjans i havet til å drikke en hel kopp. Skjønner ikke hva de gjør. Tilogmed nytraktet smaker den beskt og surt. Drikker kun en kvart kopp kaffe om jeg måååå ha noe å våkne på i mellom et par timer. :lol:

På forgje jobb som hadde vanlig kaffetrakter endte jeg opp med å rense kaffetrakteren og tok meg av innkjøpene av kaffe så vi fikk en ok type. Kjøpte sjefen inn kaffe fikk vi billigste sort, kjøpte jeg fikk noe skikkelig (på jobbens regning uansett). Verdt å sjekke ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirra. :D

Eg må stille små, uskyldige spørsmål skjønar eg, for å finne ut kor mykje han vil bruke maskina. Om det han ønsker seg kun er ein kopp kaffe om morgonen så blir det kapslar på mor (kakao!), men om han vil fylle termosen så må eg vurdere noko anna?

Er forøvrig 500,- rabatt på http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/GENIO2BLACK/dolce-gusto-genio-2-kapselmaskin-sort]denne no ser eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det går å stille vil det alltid begrense seg oppover til hva en kan tyne ut av kapselen. Det blir det samme som å ha på mer vann på trakteren uten å ha i mer kaffe. Resultatet blir oppvaskvann.

Jeg hadde Nespresso og med ljungo ( den drøye typen kapsel, vanlig kaffe ) ble det maks 1,5dl. Snakk om svindel.

Nespresso har aldri sagt at de er en kaffemaskin for nordmenn flest. Det er en Espressomaskin. En lang espresso er omtrent 1.5dl. (Lang espresso= lungo, betyr at espressoen lages med mer vann/er veik).

Dolce gusto'en er litt mer tilpasset norske kaffevaner (dvs krus, ikke espressokopper). Smaken på de forskjellige kapslene er også tilpasset norske ganer, Nespresso er tilpasset folk som liker espresso.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha de har garantert aldri rensa den og så bruker de dårlig kaffi. Ta med presskanne og god kaffi, gjem den godt i et skap :innocent:

På forgje jobb som hadde vanlig kaffetrakter endte jeg opp med å rense kaffetrakteren og tok meg av innkjøpene av kaffe så vi fikk en ok type. Kjøpte sjefen inn kaffe fikk vi billigste sort, kjøpte jeg fikk noe skikkelig (på jobbens regning uansett). Verdt å sjekke ut.

Jeg jobber ikke ofte nok til at det er noe poeng, heldigvis. :lol: Men skal ta det med meg til eventuelle fremtidige jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassimoen fyller ihvertfall koppen min, en akkurat passe kopp :) Vi har Moccamaster og, men det er så bortkastet å trakte kaffe når C drikker en kopp klokka 07.00 og jeg kanskje en klokken 09.00 (om jeg ikke skal på langtur, da blir jeg så tissatrengt så venter med den koppen til jeg kommer hjem) og hver vår kopp etter middag. Så kapselmaskin til hverdags og Moccamaster når vi har besøk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hva man skal med kapselmaskin. Trendy tull som ingen har om ti år.

Det tenkte jeg også lenge - og var innbarka traktekaffedame :D. Men så fant jeg en billig sak og tenkte at skitt au - jeg drikker jo egentlig bare den ene koppen... også kjøpte jeg maskina og fant ut at det var jo helt genialt for ei kjerring som meg :D. Skal man ha besøk av fler enn to-tre personer får man heller dra fram den gamle trakteren :). Det skjer ikke så ofte her i huset liksom.

Moccamasteren er en veldig god kaffetrakter, men forutsetter at man bruker god kaffe, at kaffetrakteren er rensa i nyere tid, og at vannet er ok.

Akkurat som alle andre kaffetraktere :D.

Eg må stille små, uskyldige spørsmål skjønar eg, for å finne ut kor mykje han vil bruke maskina. Om det han ønsker seg kun er ein kopp kaffe om morgonen så blir det kapslar på mor (kakao!), men om han vil fylle termosen så må eg vurdere noko anna?

Jepp - omtrent som det der. EN kopp = kapselmaskin, en termos = trakter :D.

Edit: Jeg ante for øvrig ikke at jeg hadde så mange meninger om kaffemaskiner og sånt :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg drikker ikke kaffe, mannen drikker ikke kaffe, så det er lite hensiktsmessig å trakte en hel kanne for besøkende som drikker en kopp. Så da har jeg sikkert råd til 3-4kr koppen. Jeg har en sånn som ser ut som en pingvin. Dolce gusto piccolo. Fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-6077-1415659232,7406_thumb.jpg

Vi har denne fra Siemens.

Drikker ikke kaffe selv, men de som gjør det skryter veldig av kaffen!

Vanntanke og "tanke" for hele kaffebønner. Trykker på en knapp, så kommer kaffen ut.

Enkelt så selv jeg kan tilby kaffe nå.

Maskinen forteller deg alt du trenger å gjøre.

Sønnen min bruker den også til å lage te (får ut ferdigkokt/steamet vann, og man kan også lage melkeskum. Med alt det der kan ikke jeg

Koster litt, men verd pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirra. :D Eg må stille små, uskyldige spørsmål skjønar eg, for å finne ut kor mykje han vil bruke maskina. Om det han ønsker seg kun er ein kopp kaffe om morgonen så blir det kapslar på mor (kakao!), men om han vil fylle termosen så må eg vurdere noko anna? Er forøvrig 500,- rabatt på http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/GENIO2BLACK/dolce-gusto-genio-2-kapselmaskin-sort]denne no ser eg.

Skal man tømme i seg flere kopper kaffe, er presskanne det raskeste (og best på smak?) Skal man ha enkelte kopper er kapsler fin-fine. Særlig når man liker andre ting enn kaffe best (kakao!!!!)

Gubben lager seg en presskanne hver morgen. Jeg tar meg en kakaokapsel eller to. Fra dolce gustoen, som vi har inne. I campingvogna har vi tassimoen, så på tur bruker gubben og kapselkaffe, mens jeg drikker caramellvarianter. Kakaoen til tassimoen er, som nevnt, ikke god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det går å stille vil det alltid begrense seg oppover til hva en kan tyne ut av kapselen. Det blir det samme som å ha på mer vann på trakteren uten å ha i mer kaffe. Resultatet blir oppvaskvann.

Jeg hadde Nespresso og med ljungo ( den drøye typen kapsel, vanlig kaffe ) ble det maks 1,5dl. Snakk om svindel.

Når en vet at det er sånn, er det jo ikke svindel. En velger utfra det en vil ha. Dolce gusto lager greie varme drikker, men har pyton kaffe. Nespresso lager god kaffe, med ulike varianter etter hva slags kapsler en har i. Og så har en de maskinene som kverner selv og lager koppevis. Til Ts sitt bruk, er kanskje det siste det greieste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han skal lage 0,6L kaffe om morgenen er nok moccamaster veien å gå.

Jeg er ikke så veldig glad i sånn kapsel-kaffe. Synes det er kapselkaffe som har beisk og ekkel smak. :lol: Foreldrene mine har en slik nespresso kaffemaskin. Synes ikke den egner seg til så mye mer enn espresso og hver kapsel koster 4 kr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@roxie88 - du er som meg :ahappy: Jeg kjøpte min første kaffetrakter for ett år siden jeg, men kjelen er fremdeles i bruk selv om jeg har den fine lilla trakteren på benken. :)

Den fine lilla???? Er det tilfeldigvis en lilla moccamaster? :shocked: Den er min guilty pleasure som jeg har sååååå lyst på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...