Gå til innhold
Hundesonen.no

Dersom det hadde blitt forbud mot hund i bur fra i morgen..


madam mim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bruker ikke bur, så den eneste forandring for meg ville vært av det indre slaget. Altså en kamp mot min indre bitch fordi jeg hadde vært så frista til å anmelde folk som uvettig putter bikkja i bu

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass

Men selv om loven er krass og selv om den ikke kan følges opp i praktisk, så er jeg svært glad for at den er der. Fordi den sender et signal om at det ikke er akseptabelt med utstrakt burbruk når det

Vi sover i telt selv om vi er medlem av dnt. Fungerer det også.

Men her i huset synes ingen av oss om burbruk og ingen av oss ser behovet. Ting kan alltids løses på annet vis.

Jeg synes heller ikke om bur å de få gangene det blir brukt er det ikke fordi jeg synes det er nødvendig. Allikevel så hender det en sjelden gang at man må, uansett om man vil eller ikke, hva da?

Og selvsagt kan ting stort sett løses på annet viss, men det er ikke sikkert at det viser er noe bedre helhetlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært nødvendig kunne jeg gått hjem fra jobb og lufta bikkja i lunsjen, for å kommet seg rundt 6 timers regelen. Men det hadde vært upraktisk i lengden, samt at jeg ikke helt ser poenget med å stresse hunden med å komme hjem og så gå igjen. Nå sover hun bare på dagen, men mens hun ble tilvennet å være alene var slike lynvisitter noe som ødela for resten av dagen. Hun ble bare stressa og oppkavet av det.

Skulle jeg hatt henne utendørs i en hundegård burde det vært med muligheten til å gå inn (hundedør til huset kanskje?) siden nordnorsk klima er for kaldt og vått mesteparten av året. Litt vanskelig å få til om man leier, men skulle fått ordna en løsning på sikt.

Alt i alt liker jeg den svenske loven når det kommer til burbruk, men syns den er noe restriktiv i forhold til andre elementer av hundeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

6-timersregelen hadde vært verre! Da måtte jeg ha laget hundegård (det ønsker jeg meg uansett på sikt) - hundene er dessverre alene hjemme rundt 10 timer hver dag. Jeg hater det, men hundene virker fornøyde okke som - og så må man bare være ekstra nøye med hva man gjør med hunden etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at her er hundegård med både utkikksplatå, skygge som flytter seg med solgangen, utstikkende tak slik at de kan være tørre ute i regnvær samt et tempregulert hunderom hadde jeg ikke trengt å endre en ting.

OM Biiga ikke hadde kunnet bruke hundegården av en el anna grunn, og måtte være inne i leil mens jeg er på jobb, ville husvert kunnet lufta henne før de dro på jobb og da hadde det vært knappe 5 timer til jeg kom hjem, så da hadde den regelen også vært null problem.

Om jeg måtte flytte herfra til en plass uten hundegård, så kunne hun vært med meg på jobb. Om jeg måtte bytte jobb, vel den tid den sorg, løsning hadde det blitt lell :)

Men så må jeg få sagt at jeg syns 6 timers regelen er noe fjotteri for voksne hunder, hadde den enda bare gjeldt valper (feks under 9 mndr) så hadde jeg skjønt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, ingen endring

Føler dog litt behov for å presisere et par ting her. Den såkalte 6 timers reglen. Det er ingen regel. Lovteksten sier følgende:

"Hundar som hålls inomhus utan fri tilgång till rastgård, ska rastas regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats"

Ser ikke helt problemet med denne paragrafen. Dette med 6 timer står under "Allmänna råd" men det er råd, ikke lov.

Link til utdraget på første side: http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

Nederst på denne siden linkes det også til selve forskriften hos Jordbruksverket

En annen liten betrakting. Det er ikke lov i Norge å kjøre over 80 km/t i en 80 sone, allikevel gjør de fleste billister dette hver dag.

Jeg tror virkelig ikke at hvis du hadde satt din hund i et bur inne for å feie opp glasskår, at onkel politi ville kommet på døren din og gitt deg bot. Akkurat som at du stort sett ikke får bot for å kjøre i 85 km/t i 80 sonen, dersom det ikke er spesiell kontroll.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke påvirket mitt nåværende hundehold, for de ligger praktisk talt aldri i bur. Hvordan det hadde blitt med en evt ny valp er annerledes, da mine alltid har vært i bur når de er hjemme alene som små til de har roet seg og forstått at det ikke er hjemme alene party som gjelder (som regel til 10-12 mnders alder). Man finner jo alltids en måte å tilpasse seg på, men jeg vet om flere som virkelig ville fått seg et problem da de gjerne har bikkjene i bur både på jobb og i bilen og på natta. Det tilsvarer jo nesten 3/4 av døgnet. Hvordan de kan finne det etisk forsvarlig forstår ikke jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg blitt glad! så lenge jeg bor hos mamma og mormor får ha en finger med i spillet må hunden sove i bur om natten. Buret står heldigvis inne på rommet mitt. Hun våkner stort sett en gang mellom 4 og 6(merkelig nok bare når hun sover inne med meg) og da får hun komme opp i sengen, da sover hun gladelig så lenge jeg sover.

uff liker ikke buret, greit i bilen, glad hun ikke står i bur på dagtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er jeg for så vidt enig i at det hadde vært greit at burbruken og slikt hadde vært slik som i Sverige, men til syvende og sist bruker jeg bur til valpis både om natten og når vi drar på butikken/jobb rett og slett fordi hun er en makuleringsmaskin uten sidelike, uansett om hun har aldri så mye leker/mat å underholde seg med. Målet mitt er jo at hun og skal kunne være løs når hun må være alene, slik som den voksne frøkna, men foreløpig er hun ikke i stand til det og må trene på det.

At man ikke kan bruke kompostgrinder heller VET jeg at gjør valpetiden vanskelig for flere enn hva det gis inntrykk av her på sonen.

MEN: Burbruk som en permanent løsning synes jeg ikke noe om, så fremst hunden er i stand til å være alene hjemme uten å være til skade for seg selv om den går løs (snakker da av egne erfaringer med hund med kraftig seperasjonsangst). :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...