Gå til innhold
Hundesonen.no

Dersom det hadde blitt forbud mot hund i bur fra i morgen..


madam mim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bruker ikke bur, så den eneste forandring for meg ville vært av det indre slaget. Altså en kamp mot min indre bitch fordi jeg hadde vært så frista til å anmelde folk som uvettig putter bikkja i bu

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass

Men selv om loven er krass og selv om den ikke kan følges opp i praktisk, så er jeg svært glad for at den er der. Fordi den sender et signal om at det ikke er akseptabelt med utstrakt burbruk når det

Synes det hadde vært tåpelig at man da ikke kunne benyttet seg av DNT hyttene og dratt på fjelltur for at hunden ikke kunne ha ligget i bur noen timer på natten til tross for en hel dag ute i fjellet, mens det hadde vært helt greit å sette bikkja på kennel og så dra i fjellet alene.. Ikke at det er farlig for en hund på kennel, men i slike tilfeller vil jo loven kunne være med på å skape dårligere dyrevelferd.. Ellers også forsåvid, der man før hadde tatt med seg hunden, hvor den hadde fått vært mye ute, treft folk og fe, fått lang tur og lekt masse må kanskje mange nå sette igjen hunden hjemme alene fordi de ila flere timer ute ikke kunne brukt bur eller bånd i begrenset tid.. Jeg er overhodet ikke fan av burbruk, men det får være grenser synes jeg. Det er en helhet man må ta hensyn til også.

Helheten forsvinner når staten skal detaljstyre…. :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig? det hadde vært utfordrende om vi fikk samme regler som i Sverige. Ok. biten med bur er ikke så ille. De brukes i unntaktstilfeller om det feks er veldig kaldt og alle hundene må inn (28-30 minus eller kaldere), om noen er syke, e.l. Men innehunden, pensjonist , er inne mens vi er på jobb. Vi jobber mer enn seks timer...

Er vi på løp eller trening sover hundene i bilen mellom løp/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke påvirket mitt hundehold med min eldre hund, for med han bruker jeg ikke bur i hverdagen utenom trening, konkurranser, transport o.l.

Med med valpen min derimot hadde det blitt påvirket. Jeg prøver å unngå å bruke buret så mye som mulig, men noen ganger er det bare ikke mulig for meg og min livssituasjon. Men da skal det også nevnes at valpen har et stort bur hvor hun kan sitte, ligge, stå, og strekke seg helt ut både stående og sovende posisjon. Hun går også frivillig inn i buret når døren står åpent, og har heller ingenting i mot å legges der vis hun trenger en timeout fordi hun ikke klarer å roe seg. Så ja jeg bruker buret til henne nå i starten, men når hun blir eldre ønsker jeg å ikke ha henne i bur og ha samme type hundehold som jeg har med eldre hund som jeg nevnte ovenfor her.

Det er synd det er så firkantet og svart/hvitt med burbruken. Jeg respekterer de som ikke ønsker det overhodet, men forventer åbli respektert tilbake siden jeg bruker det. Jeg syns buret er et fint verktøy som hjelp, men ikke som en løsning. Jeg syns ingenting om de som f.eks legger sin 5 år gamle hund i bur de timene de er på på sin fulltidsjobb f.eks. Det må gå ann å bruke skjønn med dette her mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva om Norge innførte hele den svenske loven? Ikke bare burdelen, men også den delen om hvor lenge en hund kan være hjemme alene?

Eller hvor ofte de skal rastas?

I så fall ville i alle fall jeg fortsatt kunne ha hund fordi jeg kan ha de med pp jobb. En del andre her ville kanskje slitt litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Norge innførte hele den svenske loven? Ikke bare burdelen, men også den delen om hvor lenge en hund kan være hjemme alene?

Eller hvor ofte de skal rastas?

I så fall ville i alle fall jeg fortsatt kunne ha hund fordi jeg kan ha de med pp jobb. En del andre her ville kanskje slitt litt mer?

Tror ganske mange hunde-eiere i Norge ville ha slitt da. Helsepersonell, feks. Så er du sykepleier eller lege og ikke kan forlate jobb, og ikke har andre som kan stikke innom hjemme, kan du ikke ha hund….. sykt…. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tror ganske mange hunde-eiere i Norge ville ha slitt da. Helsepersonell, feks. Så er du sykepleier eller lege og ikke kan forlate jobb, og ikke har andre som kan stikke innom hjemme, kan du ikke ha hund.. sykt. :blink:

Veldig mange som ikke kan ha hund da. Vel, med mindre de har råd til å betale for dagis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hadde ikke slitt mtp bur, nei. Kanskje litt i løpetiden sånn med en gang, men hadde ikke vært noe problem å ikke hatt bur nå lenger heller. Hva er svenskenes maksgrense på hjemme alene? 6 timer? Nå er jo hundehuset ved NMBU lagt ned, så da er de jo hjemme. Med mindre jeg kunne hatt dem med i bil eller med på jobben hadde jeg slitt ja (dog i 7-8-9 år fremover er det ikke verre enn at pappa går opp trappa og henter dem ned). Brutt loven for det? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne regelen kommer til norge, kan ikke jeg ha hund nei. Jeg jobber i helsevesenet og kan ikke ta med hund på jobb, uten en 100% jobb klarer vi oss ikke økonomisk og dermed må hunden være hjemme mere enn 6 timer.

De aller fleste menneskene jeg kjenner, jobber forøvrig 100% og med 6 timers regelen vil nok svært få av de menneskene jeg kjenner kunne hatt hund nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikke påvirket meg, da jeg bruker bur minimalt. Kun ved unntakstilfeller, sykdom og slikt. Skulle gjerne hatt en lov i Norge som regulerer burbruk, men den svenske er kanskje litt for detaljert, av grunner som er nevnt av flere her.

Nå jeg tenker meg om har jeg faktisk brutt loven i Sverige :| Var på besøk hos faren min i Sverige, og stengte Tuf i bur en liten stund for at kattene hans skulle få litt fred. Ups. Håper ikke jeg fåt bot nå som jeg innrømmer det på internett :blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jublet og fortsatt som jeg har gjort de siste 15 årene :ahappy:

Jeg også :)

Kan ikke skjønne hvorfor folk skal ha hundene sine i bur feks en hel arbeidsdag, dette syntes jeg er dårlig gjort imot hunden :no::shocked:

Ligge ute på bånd hadde vi slitt litt med, Chicka elsker å ligge ute og følge med, men da måtte jeg bare funnet ut en måte å gjerde inn her, hun må få lov til å ligge ute, som hun elsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som ikke kan ha hund da. Vel, med mindre de har råd til å betale for dagis.

Ja for de som har tilbud om noe slikt såh!! Jeg jobber turnus og 8-9 timers vakter som regel. Jeg har en hund alene hjemme løs og en med i bilen. På senvakter har jeg mulighet til å lufte hund, ikke ofte på dagvakter... Med 6 timers regelen måtte da eldstemann også blitt med i bilen i et trangt bilbur vs å være hjemme! :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for de som har tilbud om noe slikt såh! Jeg jobber turnus og 8-9 timers vakter som regel. Jeg har en hund alene hjemme løs og en med i bilen. På senvakter har jeg mulighet til å lufte hund, ikke ofte på dagvakter... Med 6 timers regelen måtte da eldstemann også blitt med i bilen i et trangt bilbur vs å være hjemme! :/

Jeg har tenkt å kanskje tilby folk i nærområdet her å lufte hundene dems feks midt på dagen.

Har ikke bil, så det blir ikke likt tilbud som hundeluftere gjør ved å dra ut skogen, men de kan blir tilbudt en god tur i området rundt her.

Det blir ikke like "dyrt" som om de skulle betalt for hundeluftere som går med dem i skogen, det syntes jeg ikke at jeg kan ta, men de kommer seg i alle fall ut på en god tur (1time) istedenfor å ligge alene hjemme, dagen blir litt delt opp for dem.

Pga sykdommen min så kan jeg ikke ha så mange hunder å gå med, blir liksom litt sånn at jeg hjelper noen eiere med dårlig samvittighet og de hjelper meg med litt ekstra cash :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp 2 av de tre hundene våre hadde ikke dette vært noe problem. De kan være løse hjemme, men de er ofte med samboeren på jobb. Tredjemann er det verre med, da han rett og slett ikke klarer å slappe av om han er løs hjemme. På jobben til samboeren klarer han heller ikke å slappe av dersom kontoret blir "forlatt" i perioder (snakk om bare 5 minutter).

Synes den loven er rimelig firkantet, det må da kunne gå an å se an både hundene og eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heime aleine skulle nok gå greit, sambuar kan justere arbeidstid så stort sett kjem han heim før meg, fire-fem timar etter at eg har gått. Men når han er vekkreist må dei vere åleine i sju timar i veka, og opptil ni timar annankvar laurdag. Hittil har me fått fiksa slik at dei aldri har stått åleine i helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...