Gå til innhold
Hundesonen.no

Dersom det hadde blitt forbud mot hund i bur fra i morgen..


madam mim
 Share

Recommended Posts

Hvordan hadde du organisert hundeholdet ditt dersom det fra i morgen gjaldt samme regler i Norge som i Sverige vedr. hund i bur (Madam Mim har også lov til å drømme :sleep: )?

Klippet fra Svensk kennelklubb:.

Hund i bur – vad gäller?
Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande:

  • Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
  • Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

Många hundar uppskattar en egen plats, en inomhuskoja, men då ska hunden själv kunna välja om den vill vara där eller inte. Fyra kompostgaller är en för liten hage, men du kan alltid skapa en större hage eller ”box” för hunden. Hur stor den då måste vara beror på hundens storlek och på hur många hundar som ska dela på utrymmet. För mer information, klicka på länken nedan.

Bunden inomhus och i trädgården

Det är som vi konstaterat inte tillåtet att stänga in hunden i en bur, och det är inte heller tillåtet att hålla hunden kopplad inomhus. Utomhus får du ha din hund bunden maximalt två timmar per dygn. Valpar under 6 månader får bara vara bundna under kortare stunder. Det går bra med löplina, men uppbindningen ska vara säker, så att hunden inte kan skada sig på den. Du kan också ha hunden i ett större inhägnat område, en rastgård av något slag, men tänk då på att det finns regler för hur stora de ska vara (se nedan) och att det måste finnas platser för hunden som kan ge både skugga och sol samt skydd mot vind och regn. I en rastgård ska det även finnas en utkikspost i form av en upphöjd liggplats. Liggplatsen ska vara minst 0,5 meter hög och vara så stor att varje hund kan ligga ner i naturlig ställning. Små raser eller hundar med nedsatt rörlighet ska ha landgång eller trappa om de inte förmår att hoppa upp själva.

Undantag från burregeln

Det finns undantag från burregeln, exempelvis för sjuka hundar som kan behöva lugn och ro och ordineras ”burvila” av veterinären. Men då måste du som ägare skriva till Jordbruksverket och få dispens, annars är det ett lagbrott. Speciella regler gäller också för transport av hundar, för djursjukhus och djurkliniker, tikar med valpar och när hundar är med vid jakt. (Vid jakt gäller burförvaring max åtta timmar under ett dygn om hunden rastas minst var tredje timme.)

Även vid utställning, prov och tävling (och träning inför tävling) är burförvaring tillåten, både för att underlätta praktiskt för dig som deltar och för att hunden ska ha en egen och lite tryggare plats bland alla okända människor och hundar. Men då ska buren vara täckt på minst två sidor samt att hunden ska rastas minst varannan timme.)

I samband med transport får hundar förvaras i bur, förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Og for å svare for meg selv, det der skulle gått veldig greit - morgendagen hadde blitt akkurat som i dag og årene som har gått. :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bruker ikke bur, så den eneste forandring for meg ville vært av det indre slaget. Altså en kamp mot min indre bitch fordi jeg hadde vært så frista til å anmelde folk som uvettig putter bikkja i bu

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass

Men selv om loven er krass og selv om den ikke kan følges opp i praktisk, så er jeg svært glad for at den er der. Fordi den sender et signal om at det ikke er akseptabelt med utstrakt burbruk når det

Er dette loven, eller en blogg om *noen*s meninger om loven?

I det daglige hadde det hatt liten betydning for oss, med unntak av den ene kvelden annenhver uke når vi har besøk av en hund som Kovu ikke takler. Takk og farvel til dem. Ja, og muligens nevøen som er redd for Kovu.

Jeg er helt enig i at man kan bli mer bevisst på dette med burbruk, men jeg håper virkelig ikke at vi får en kopi av den svenske loven. Det må gå an å tenke selv, men å kunne bruke verktøy med fornuft.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på som vil være berørt av det er om jeg er på kurs eller tur som gjør at hundene må overnatte i bilen om natten. Men det er heldigvis skjeldent. Evt så har jeg stor "hundegård" bur som alternativ inne (er vel plass til 5 AK som kan strekke seg ut)

Utenom det, nei kan ikke si at jeg blir berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette loven, eller en blogg om *noen*s meninger om loven?

I det daglige hadde det hatt liten betydning for oss, med unntak av den ene kvelden annenhver uke når vi har besøk av en hund som Kovu ikke takler. Takk og farvel til dem.

Jeg har vært inne på Svenske kennelklubben sin side og egenhendig brukt saksa og stjålet og deretter har jeg egenhendig limt dette inn her. Tyveri med andre ord. :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen store utfordringer her. Bur brukes kun i sjeldne, spesielle tilfeller, hvor jeg "må" (må er jo relativt selvsagt da man kan la vær å dra til slike plasser/turer/folk eller la vær å ta med hunden), men jeg hadde nok fortsatt å brukt bur, stengsel eller bånd i de tilfeller jeg må(kurs, borte på besøk til enkelte osv), uavhengig av loven. Vil de ta meg for å bruke bur, grind eller bånd et par timer i året etter at hunden har fått en lang god luftetur så får de bare gjøre det, heller det enn at jeg ikke får livet til å gå opp med en "dum" hund(alternativ avliving), at jeg ikke får vært med på kurs/trening eller at jeg ikke får besøkt noen av vennene mine/blitt med på viktige aktiviteter, men det er selvsagt siste utvei å bruke bur.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som jeg er usikker på om kan bryte loven er når jeg er på heldagskurs. Da er Ozu i bilen kanskje opptil to timer sammenhengende før vi har praktisk trening. Men da er han løs i bilen fordi jeg synes bilburet er for lite å ha ham i så lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto vell stå bundet, ikke koblet på tur :)

Denne?

Utomhus får du ha din hund bunden maximalt två timmar per dygn.

Det gjelder vel om man har hunden stående ute i kjetting eller lignende.

Loven hadde ikke gjort noen forskjell for mitt hundehold.

Godt det bare var jeg som ikke forstod hva de mente :P Jeg og Svensk er ikke så gode venner :P Hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...