Gå til innhold
Hundesonen.no

Dersom det hadde blitt forbud mot hund i bur fra i morgen..


madam mim
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg tar det tilbake etter å ha lest nøyere og tenkt litt... Når vi er hos foreldrene mine om sommeren er hun jo ute hele dagen, så lenge været er greit. Da står hun bundet fast i trappa, i en langline på 25-30 m, og dermed har hun tilgang til mesteparten av tunet og deler av bærhagen. Jeg har faktisk ikke helt tenkt på det som "å stå i bånd", det eneste hun ikke får gjort er jo å gå på kattejakt. Tror ikke hun lider noen direkte nød heller, du skal prøve hardt for å få henne med deg inn før klokka er 7 om kvelden (hun "kan klokka"). :P

Sekstimersregelen hadde gått fint nå som jeg studerer, men den blir nok verre om et år eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bruker ikke bur, så den eneste forandring for meg ville vært av det indre slaget. Altså en kamp mot min indre bitch fordi jeg hadde vært så frista til å anmelde folk som uvettig putter bikkja i bu

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass

Men selv om loven er krass og selv om den ikke kan følges opp i praktisk, så er jeg svært glad for at den er der. Fordi den sender et signal om at det ikke er akseptabelt med utstrakt burbruk når det

Hmm, sekstimersregelen glemte jeg.

Jeg hadde med X'en på jobb stort sett hver dag, men jeg innbiller meg at det må være triveligere for en hund å ligge hjemme og dra seg i senga, enn å ligge under pulten på et moderat stort kontor - selv om hun kunne luftes i lunsjen.

Nå dro vi ofte på trening eller traff venner for tur etter jobb, og det var derfor mer praktisk at hun var med, enn at jeg brukte tid på å hente henne i motsatt retning.

For framtiden håper jeg på delvis hjemmekontor, og det er selvfølgelig litt for hundenes del, men det er vel så mye for egen del. Det er ikke så moro å sløse bort døgnets verdifulle tid på å kjøre bil til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass fra gulvet. Det handler om de som bruker bur som oppbevaringssted for hunden både natt og dag. Det er jo hunder som tilbringer halve livet i bur (de som sover i bur om natten) samt de som i tillegg til dette har hunden i bur når de er på jobb og ellers er borte på dagtid. Da snakker vi om hunder som lever omtrent 2/3 av livet i bur.

DET er i hvert fall hva jeg er sterk motstander av. Jeg vil gå så langt som å kalle det ren dyremishandling. Man burde aldri skaffe seg hund hvis det er de forholdene man kan gi den. For meg er det dette loven handler om, ikke at man er en lovbryter om hunden sover i buret en halvtime mens man driver rotrening.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass fra gulvet. Det handler om de som bruker bur som oppbevaringssted for hunden både natt og dag. Det er jo hunder som tilbringer halve livet i bur (de som sover i bur om natten) samt de som i tillegg til dette har hunden i bur når de er på jobb og ellers er borte på dagtid. Da snakker vi om hunder som lever omtrent 2/3 av livet i bur.

DET er i hvert fall hva jeg er sterk motstander av. Jeg vil gå så langt som å kalle det ren dyremishandling. Man burde aldri skaffe seg hund hvis det er de forholdene man kan gi den. For meg er det dette loven handler om, ikke at man er en lovbryter om hunden sover i buret en halvtime mens man driver rotrening.

Når loven spesifiserer ting som at det er ulovlig å ha dør på buret selv om døra står åpen hele tiden, legger de grunnlag for at loven ER så streng at, selv de som putter en valp i bur eller knyter den fast innendørs mens de støvsuger glassbrått, gjør et lovbrudd. Hvis loven bare skulle tatt disse slemme bur 24/7-folka så kunne de kanskje omformulert ordlyden slik at det var rom for de små tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når loven spesifiserer ting som at det er ulovlig å ha dør på buret selv om døra står åpen hele tiden, legger de grunnlag for at loven ER så streng at, selv de som putter en valp i bur eller knyter den fast innendørs mens de støvsuger glassbrått, gjør et lovbrudd. Hvis loven bare skulle tatt disse slemme bur 24/7-folka så kunne de kanskje omformulert ordlyden slik at det var rom for de små tingene?

Mulig det hadde vært bedre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Tidi innestengt på badet med en kompostgrind som valp, teller det som brudd på loven? Ellers var hun også i bur om natten som valp. Samme var Blondie, helt til jeg smeltet for hennes søte lille valpe ansikt og hun fikk sove i sengen :wub: I bilen er de jo også i bur. 6 timers reglene hadde jeg ikke klart å ikke bryte. Jeg jobber eller er på skolen i alt fra 6-10 timer.

Jeg syns også regelen er for firkantet, men jeg skjønner jo at den har en god hensikt om det er for å skremme folk som bruker bur konstant fra å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hensikten med reglen, men for min del blir det bare litt for håpløs egentlig - altfor firkantet. Jeg er også sterk motstander av de som bruker bur mer eller mindre 24/7 og syns ingenting i om det. Men en slik regel drar dessverre alle under en kam, og det er jeg heller ikke noe begeistret for. Burde vel finnes en annen måte å få "tatt" disse menneskene på, enn å risikere å la det gå utover mennesker som faktisk har litt vett mellom øra og bruker bur med fornuft og som nyttig hjelpemiddel. Da burde loven vært formulert på en annen måte. Nei jeg ønsker ikke noe direkte kopi av denne loven hit - men noe lignende, tja kanskje.

Jeg hadde heller ikke klart dette med 6 timers reglen, bl.a. når jeg gikk på VGS pga. håpløse buss-tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burregelen er grei.

6timers regelen er verre. Da måtte vi i verstefall ha ventet i 6år til før vi skaffet oss hund, slik at eldste var stor nok til å være alene hjemme etter skolen og kunne hvertfall luftet hunden før vi kom hjem.

Kan ikke skjønne hvordan folk skal få det til å gå opp.. Ikke alle jobber skift, og kan dele på det. Mange jobber jo fra 8-16med reisevei. Da er det ganske få som kan ha hund, og jeg kan ikke se for meg at folk går ned i stilling for å ha hund.

Vi er heldige, jeg jobber skift, og samboer kan nok ha med hunden på jobb, men det er klart at han ikke kan ha den med hele tiden så det hadde fort blitt 2-3dager i uka der hunden hadde vært hjemme i 8t. Og jeg tror ikke det er unormalen at de er hjemme alene så lenge. De fleste jeg kjenner som har hund, jobber vanlig arbeidstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass fra gulvet. Det handler om de som bruker bur som oppbevaringssted for hunden både natt og dag. Det er jo hunder som tilbringer halve livet i bur (de som sover i bur om natten) samt de som i tillegg til dette har hunden i bur når de er på jobb og ellers er borte på dagtid. Da snakker vi om hunder som lever omtrent 2/3 av livet i bur.

DET er i hvert fall hva jeg er sterk motstander av. Jeg vil gå så langt som å kalle det ren dyremishandling. Man burde aldri skaffe seg hund hvis det er de forholdene man kan gi den. For meg er det dette loven handler om, ikke at man er en lovbryter om hunden sover i buret en halvtime mens man driver rotrening.

Jeg regner med at det er intensjonen bak, ja, men når det står pressisert "ikke en gang i 2 min" så er jo loven klar da, og loven åpner sjelden for at hvermansen kan "tolke" slik h*n vil. Nå tror jeg ikke dette er noe de bruker veldig mye ressurser på uansett, så slik sett kan man vell si at de ikke er ute etter å ta veldig mange uansett hvordan man vrir og vender på det. Det hadde jo kostet utrolig mye ressurser å dra rundt å sjekke, så da er det vell stort sett bare i tilfeller de får inn tips at de drar å sjekker, regner jeg med. Også er jo da spm hvordan rutiner rundt sjekking er, er det slik som her at MT feks må varsle besøk så rekker jo folk fint å fikse opp evt utilstrekkelige forhold. Har politiet lov å komme inn i bolig bare på et slikt tips (om man nekter å slippe de inn), eller må de da rettensvei først (igjen ressursbruk på dårlig grunnlag).

Sitat: Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre loven så streng føres bare til at den ikke blir tatt på alvor, og undergraver de viktige poengene. Har hunden min det fælt hvis han står ute i bånd mens jeg ligger å soler meg i timesvis? Eller hvis han ligger å ruller seg i gresset og koser seg i hundegården uten utsiktsplass? Eller har en åpen dør på buret som han selv velger å sove i? Eller hvis vi ligger å drar oss på søndagsmorgen og vi sover i 9 timer, ikke 6?

Har hunden det fælt hvis den ligger innestengt i bur på natten, får en liten tissetur og frokost på morgenen, for så å måtte ligge i bur en hel arbeidsdag?

Jeg går ut i fra at det er det sistnevnte loven er ment å forhindre, og da synes jeg det er trist at den ødelegger for seg selv ved å forby de første eksemplene. En lov som alle "tvinges" til å bryte vil ikke bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes nok at den regelen om burbruk (som var utgangspunktet mitt) kan ta seg en bolle for det er viktig å kunne få lov til å bruke bur....

* til "ro-trening"

* for at hunden ikke skal tisse inne når man selv ikke gidder å gå ut, eller fordi den skal bli renslig før den får lov til å gå fritt

* fordi man som leietaker vil få større problem å finne sted å bo

* fordi det er ingen som skal bestemme over enkeltindividets bestemmelsesrett

:hmm:

Mens flesteparten ser ut til å mene at det der hadde da gått helt greit og livet fortsetter akkurat som før. Tenk om 100% hadde ment det da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der sier meg at vi bør få dyre-politi og fjernet mattilsynet fra å ha dette ansvaret.

Det er selvsagt en ting. I tillegg sier det meg at folk som har dyr, helst fortsetter i den tralten de er vant til, uavhengig av hva et evt lovverk sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg vært lovlydig om dagen, og kriminell om natten... Jeg har laget innendørs innhegning som er i bruk om natten, den er 4 kvm stor, ja, egentlig er det området under trappen som jeg har satt en trappegrind foran åpningen til. Trappen er tak over deler av området, mens resten av området er i takhøyde. Inni denne har jeg et stort bur som alltid står åpent, så det hadde ikke vært noe problem å fjerne døren på buret. Men siden jeg har grind, og hundene ikke har tilgang på mer enn 4 kvm, er det kanskje å regne som bur likevel? Uansett, jeg kan ikke ha hundene løs i hele huset. Gudene skal vite at jeg har prøvd... Jeg har kastet en del bevis i form av opptygde puter, dyner og en overmadrass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes nok at den regelen om burbruk (som var utgangspunktet mitt) kan ta seg en bolle for det er viktig å kunne få lov til å bruke bur....

* til "ro-trening"

* for at hunden ikke skal tisse inne når man selv ikke gidder å gå ut, eller fordi den skal bli renslig før den får lov til å gå fritt

* fordi man som leietaker vil få større problem å finne sted å bo

* fordi det er ingen som skal bestemme over enkeltindividets bestemmelsesrett

:hmm:

Mens flesteparten ser ut til å mene at det der hadde da gått helt greit og livet fortsetter akkurat som før. Tenk om 100% hadde ment det da. :ahappy:

Jeg ser derimot veldig mange som sier at det hadde gått greit i hverdagen. Noe som selvsagt er flott, for det betyr jo at vedkomende ikke bruker bur til vanlig og dermed heller ikke utstrakt bruk. Men det er vell mange her inne som reiser på kurs osv, hva da? Hva med hunder som har spesielle utfordringer hvor minimalt med burbruk kan åpne for feks være med på stranden eller bort på besøk fremfor å bli mer alene hjemme? Men om du legger vekt på BUR og ikke bånd feks så ser jeg enda flere som ikke ville hatt problem i det hele tatt. Hadde jo vært interessant å hørt hva du eller andre som er 100% enig i at dette er helt uproblematisk på alle måter, alltid, hva dere tenker Rundt slike ting?. :) Er dere aldri på plasser hvor andre krever at hunder ligger i bur/bil? Hva med folk som vil på kurs? Hva med at det kan påvirke negativt? (og nei, nå snakker jeg ikke om nødvendigheten av 8t + burbruk for at hunden ikke skal ødelegge eller gjøre fra seg inne, ei heller om fast bruk, men unntak, der andre gjerne krever at hunden må ligge i bur, feks ifbm kurs/overnatting, fjellturer på dnthytter e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere aldri på plasser hvor andre krever at hunder ligger i bur/bil? Hva med folk som vil på kurs? Hva med at det kan påvirke negativt? (og nei, nå snakker jeg ikke om nødvendigheten av 8t + burbruk for at hunden ikke skal ødelegge eller gjøre fra seg inne, ei heller om fast bruk, men unntak, der andre gjerne krever at hunden må ligge i bur, feks ifbm kurs/overnatting, fjellturer på dnthytter e.l.).

Slik jeg forstår reglene så er det lov å ha hund i bilbur så lenge det ikke er lenger enn tre timer om gangen før den får lufte seg. Og de fleste kurs har vel ikke teori som varer lenger enn tre timer i strekk før man trener praktisk med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kennel på skolen, med bur. Er Maya med på skolen ligger hun da i bur to ganger 90 minutter, og blir luften i lunsjpausen. Får vi de svenske reglene må hun være hjemme alene i 8-9 timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår reglene så er det lov å ha hund i bilbur så lenge det ikke er lenger enn tre timer om gangen før den får lufte seg. Og de fleste kurs har vel ikke teori som varer lenger enn tre timer i strekk før man trener praktisk med hunden?

Deltar man på feks helgekurs der man tar ut en og en hund, så blir det ganske mange timer i bilbur/bur på hver hund sammenlagt i løpet av en helg. Selv om de ikke er sammenhengende…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår reglene så er det lov å ha hund i bilbur så lenge det ikke er lenger enn tre timer om gangen før den får lufte seg. Og de fleste kurs har vel ikke teori som varer lenger enn tre timer i strekk før man trener praktisk med hunden?

Nei, det er nå en annen sak (en jeg ikke hadde tenkt på heller), men tenker mer på helg/uke med overnatting osv. Noen plasser får hunden bli med inn men bare om den ligger i bur, andre plasser igjen får de ikke en gang være med inn men må ligge i bilen. I bilen kan selvsagt buret droppes helt da, men det forandre jo egentlig ikke så mye sånn i praksis. Altså, jeg skulle jo gjerne sett at det ikke var slik, heller at hundene kunne blitt med inn å ligget i sengen, men nå er det jo ikke alltid opp til meg å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltar man på feks helgekurs der man tar ut en og en hund, så blir det ganske mange timer i bilbur/bur på hver hund sammenlagt i løpet av en helg. Selv om de ikke er sammenhengende…..

Men så lenge de blir luftet hver tredje time, så er det vel innenfor lovverket?

Nei, det er nå en annen sak (en jeg ikke hadde tenkt på heller), men tenker mer på helg/uke med overnatting osv. Noen plasser får hunden bli med inn men bare om den ligger i bur, andre plasser igjen får de ikke en gang være med inn men må ligge i bilen. I bilen kan selvsagt buret droppes helt da, men det forandre jo egentlig ikke så mye sånn i praksis. Altså, jeg skulle jo gjerne sett at det ikke var slik, heller at hundene kunne blitt med inn å ligget i sengen, men nå er det jo ikke alltid opp til meg å bestemme.

Jeg for min del hadde ikke tatt Ozu med meg på noe hvis det betydde at han måtte sove i bilen om natta, bur eller ikke bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nå en annen sak (en jeg ikke hadde tenkt på heller), men tenker mer på helg/uke med overnatting osv. Noen plasser får hunden bli med inn men bare om den ligger i bur, andre plasser igjen får de ikke en gang være med inn men må ligge i bilen. I bilen kan selvsagt buret droppes helt da, men det forandre jo egentlig ikke så mye sånn i praksis. Altså, jeg skulle jo gjerne sett at det ikke var slik, heller at hundene kunne blitt med inn å ligget i sengen, men nå er det jo ikke alltid opp til meg å bestemme.

Vi sover i telt selv om vi er medlem av dnt. Fungerer det også.

Men her i huset synes ingen av oss om burbruk og ingen av oss ser behovet. Ting kan alltids løses på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge de blir luftet hver tredje time, så er det vel innenfor lovverket?

 

Jeg for min del hadde ikke tatt Ozu med meg på noe hvis det betydde at han måtte sove i bilen om natta, bur eller ikke bur.

Billy må sove i bilen når vi er hos svigers. De er fulle av allergi og da blir det sånn. Har ikke buret i bilen da og han har hele bagasjerommet å rulle seg på.

Utenom bilen er han aldri i bur. Jo på utstilling forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover i telt selv om vi er medlem av dnt. Fungerer det også.

Men her i huset synes ingen av oss om burbruk og ingen av oss ser behovet. Ting kan alltids løses på annet vis.

Jeg og. Men hvis jeg skal være veldig pirkete og ta utgangspunkt i hele den svenske lovteksten bryter jeg vel likevel loven, for her oppe er det mye rein i fjellet slik at hunden min ofte må være bundet i mer enn 2 timer utenfor teltet.

(men jeg synes jo personlig det er en mye bedre løsning enn at hun ligger i bur i ei hytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...