Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


Kaj Mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg ønsker meg en hund, men er litt usikker på hvilken rase som passer meg.

Jeg er litt dårlig til beins og har problemer med rygg, skuldre, hofter osv... Så kanskje ikke passer med en som trenger voldsomt mye aktivisering. Eller for krevende å holde.

Tenker jeg vil benytte meg av valpekurs og kanskje etterhvert lydighet.

Vil ikke ha de alle minste hundene.

Noen som har tips til hva som passer meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i utgangspunktet mange raser som kan passe til deg.

Kan anbefale å skrive ned en liste over ting du ønsker i en hund: Størrelse, pelsstell, om du kan ha hunden løs, mye eller lite bjeffing, om hunden skal fungere fint med andre hunder, førerorientert, hvor mye tur og aktivisering du har muligheten til å gi hunden osv.

Kan jo komme med noen forslag som du kan ta en titt på (kan ikke så mye om rasene selv bare så det er sagt, dette er bare raser jeg "slenger" ut som jeg har inntrykk av at kan passe):

Collie (lang- og Korthåret)

Golden retriever

Labrador retriever

Welsh corgi cardigan og pembroke

Japansk spisshund

Whippet

Staffordshire bull terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har utfordringer med turgåing så ville jeg sett på en rase som liker å trene/jobbe med fører heller enn de som er mer selvstendige og trives best med fysisk aktivitet. Tur og fysisk trim bør de jo få, men har du en hund som liker å trene så kan du jo kompensere for noe fysisk aktivitet med andre aktiviteter som er mindre fysisk krevende for deg (som lydighet/rally, triks, søk osv :) Dessuten så kan man jo løse noe av det fysiske med å være litt kreativ, sykkling er kanskje ikke like hardt for din kropp som å gå, men fin trening for hunden, kløv/trekk osv er med på å gi mer trening på kortere tid/lengde osv. :)

Nå har du jo ikke sagt så mye om hvordan du ser for deg at tur/trening blir, hvilken str eller om du ønsker pelsstell, men kan jo komme med noen generelle forslag. Hunder som ikke er av de mest krevende, som er trivelige/enkle og som liker å jobbe. Jeg tenker, retrieverne kan passe godt, flere av gjeterne (feks collie kort/langhår, bearded collie, shetland sheepdog), springer spaniel, dalmatiner. Det var de jeg kom på i farten ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet

...og jeg ville ikke nødvendigvist anbefalt whippet. Jeg tenker litt likt som @Malamuten . Man har jo ganske mange hunder der ute som elsker å please fører i form av mental trening. Portugisisk vannhund, puddel, eller noe i den dur kan kanskje være et alternativ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hva som legges i "ikke voldsomt mye aktivisering". Alle hunder bør ha en times tur hver dag, sånn jevnt over, mener nå jeg.

Men kanskje det kan være en idé å se etter en godt voksen omplasseringshund? De fleste valper og unghunder har jo mye energi og kan kreve en del, nesten uansett rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at det for meg høres lite ut for en hund, uansett rase. Da synes jeg Kaja hadde et godt forslag - gå for en litt eldre hund som ikke lenger orker så lange turer, kanskje også av en rolig rase som ikke krever så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at det for meg høres lite ut for en hund, uansett rase. Da synes jeg Kaja hadde et godt forslag - gå for en litt eldre hund som ikke lenger orker så lange turer, kanskje også av en rolig rase som ikke krever så mye.

Nei. Nå må man være litt realistisk her. 80% av hundene i Norge får en kjapp tur på morgenen. En times tid på ettermiddagen og en kjapp tur før natta. Det er ca den gyldne oppskriften.

Min mor har selv hund og det var ca hverdagen for hundene vi hadde.

Ikke begynn å ekskluder folk fordi de ikke har per idag plan om tre timer ettermiddags tur. Man aner aldri hvordan livet med hund blir, kanskje blir man super hekta? Han sa jo selv han ville på kurs, kanskje det blir faste treninger osv. Trene hjemme. Masse aktivisering der.

Mine hunder fikk ingen form for tur igår de, får vel levere de tilbake... :-P

Tror fint en golden retriever kan passe inn.

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en time om dagen går bra. Men siden vedkommende skrev "en halvtime til en time", så synes jeg på generelt grunnlag at det høres for lite ut, og det må jeg nesten få lov til og synes.

Jeg har ikke nevnt noe om tre timers tur som krav, bare at en halvtime til en time er - etter min personlige mening - i underkant av hva en hund bør få i det daglige. Og regner vitterlig med du vet at jeg ikke har noen problemer med at hunder av og til ikke får tur i det hele tatt, slik et det for alle. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtime-times tur hver dag tror jeg vil passe for veldig mange raser. De krever så klart mer under puberteten, men har du en reingjerdet hage og tar den med deg litt rundt innimellom kan jeg ikke se at det er unormalt lite.

Jeg signerer AnetteH, jeg tror den gjennomsnittlige hunden i Norge får rundt dette i hverdagen, om den er så heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis en del andre faktorer som spiller inn på hvor godt en hund har det, enn antall timer mosjon.

For å svare TS: Mange raser kan passe, men det er litt lettere å gi råd om du har noen preferanser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg må ærlig innrømme at det for meg høres lite ut for en hund, uansett rase. Da synes jeg Kaja hadde et godt forslag - gå for en litt eldre hund som ikke lenger orker så lange turer, kanskje også av en rolig rase som ikke krever så mye.

Nå skriver vedkommede 1/2 til 1 time på dagen i TILLEGG til en kort morgen og kveldstur - la oss si at de er på 15 minutter hver seg, og vips så er man oppe i 2 timer med aktivitet hver dag. I tillegg har han lyst til å holde på litt med lydighet og gå kurs......

Golden retriever eller labrador tror jeg vil fungere greit. De er lettlærte og flotte førstegangshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig mange hunder i Norge som får mindre mosjon enn det.. Selv om det selvfølgelig ikke er ideelt for de fleste hunder.

Spor er jo et fint alternativ til aktivisering som ikke krever så mye av eier da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nå skriver vedkommede 1/2 til 1 time på dagen i TILLEGG til en kort morgen og kveldstur - la oss si at de er på 15 minutter hver seg, og vips så er man oppe i 2 timer med aktivitet hver dag. I tillegg har han lyst til å holde på litt med lydighet og gå kurs...

Golden retriever eller labrador tror jeg vil fungere greit. De er lettlærte og flotte førstegangshunder.

Golden kanskje, om du får et rolig eksemplar eller går for en eldre omplasseringshund som har rast fra seg. Labradoren er en svært aktiv hund som trenger og bør få mye mosjon OG stimuli for å trives. Når man skaffer seg en hund bør man ikke stille seg spørsmålet "hva som trengs på et minimalt nivå" men "hvordan kan jeg gi en hund et så godt liv som mulig?".

At mange bedriver så lite og ensporet aktivitet med sine hunder er nå en ting, hva hundene har godt av og trives med er kanskje noe annet.

@Kaj Mikkelsen

Jeg er helt sikker på at du kan gi mange hunder et godt og rikt liv, jeg synes også at voksne omplasseringshunder er et godt alternativ. Jeg ville gått for raser som definisjonsmessig har et mindre aktiviseringsnivå (dette opplyses som regel om på informasjonssider om de enkelte raser) og raser som ikke har jakt som et av de grunnleggende funksjonsområdene. Hvis du har bil og tilgang til et godt og variert hundetilbud i nærheten av der du bor har du jo også mange muligheter til allsidig aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke labrador vil passe, i så fall må det være en eldre, godt voksen hund. Min labrador og andre jeg kjenner trenger å få løpt skikkelig fra seg for å være fornøyde. Jeg vet ikke hvilke problemer TS har med rygg og skuldre, men hvis det er av den typen som får mer vondt om en hund rykker i båndet, bør du nok se etter mindre raser som det er lett å holde igjen og hvor rykket i båndet ikke blir så kraftig om de får det for seg. Selv om en hund lærer seg å gå pent i bånd uten å trekke, kan det oppstå hendelser hvor den rykker til. Den vil snuse på noe, passerer en hund etc. Hvis du skal trene med den og ha drakamp, ligger det mye krefter i en større hund og det tar på skuldre, rygg og nakke.

Du trenger jo ikke å se på dvergrasene, men noen av småhundene som på størrelse med mops kunne kanskje gått? Og videre se på raser som er selskapshunder og har det mer i seg å være til kos enn aktive raser som retrieverne og gjetere. Hva med italiensk mynde?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Golden kanskje, om du får et rolig eksemplar eller går for en eldre omplasseringshund som har rast fra seg. Labradoren er en svært aktiv hund som trenger og bør få mye mosjon OG stimuli for å trives. Når man skaffer seg en hund bør man ikke stille seg spørsmålet "hva som trengs på et minimalt nivå" men "hvordan kan jeg gi en hund et så godt liv som mulig?".

At mange bedriver så lite og ensporet aktivitet med sine hunder er nå en ting, hva hundene har godt av og trives med er kanskje noe annet.

@Kaj Mikkelsen

Jeg er helt sikker på at du kan gi mange hunder et godt og rikt liv, jeg synes også at voksne omplasseringshunder er et godt alternativ. Jeg ville gått for raser som definisjonsmessig har et mindre aktiviseringsnivå (dette opplyses som regel om på informasjonssider om de enkelte raser) og raser som ikke har jakt som et av de grunnleggende funksjonsområdene. Hvis du har bil og tilgang til et godt og variert hundetilbud i nærheten av der du bor har du jo også mange muligheter til allsidig aktivisering.

Jeg tror ikke labrador vil passe, i så fall må det være en eldre, godt voksen hund. Min labrador og andre jeg kjenner trenger å få løpt skikkelig fra seg for å være fornøyde. Jeg vet ikke hvilke problemer TS har med rygg og skuldre, men hvis det er av den typen som får mer vondt om en hund rykker i båndet, bør du nok se etter mindre raser som det er lett å holde igjen og hvor rykket i båndet ikke blir så kraftig om de får det for seg. Selv om en hund lærer seg å gå pent i bånd uten å trekke, kan det oppstå hendelser hvor den rykker til. Den vil snuse på noe, passerer en hund etc. Hvis du skal trene med den og ha drakamp, ligger det mye krefter i en større hund og det tar på skuldre, rygg og nakke.

Du trenger jo ikke å se på dvergrasene, men noen av småhundene som på størrelse med mops kunne kanskje gått? Og videre se på raser som er selskapshunder og har det mer i seg å være til kos enn aktive raser som retrieverne og gjetere. Hva med italiensk mynde?

Skal vi se..... i nabolaget der jeg bor, bare i en radius på 100 meter bor 6 - SEKS - 6 labradorer - ei tispe og fem svarte gutter, to er brødre, de andre kommer fra forskjellige steder rundt om. De er i alderen 6 måneder til 6 år. Dvs. disse hundene har jeg faktisk kjent så lenge jeg har bodd der jeg bor, de eldste er jevngamle med terven min, de andre har kommet til etter hvert.

Joda, de har hatt runder i tenårene hvor eierne mente bikkjene var sinnsyke - men SAMTLIGE av dem (med unntak av valpen som er i "sinnsyk" modus for tiden) er hunder UTEN issues, de er lykkelige, i god form, snille og omgjengelige - de bor ALLE i travle barnefamilier, de går ikke spor, de trener ikke jakt, de trener ingenting og med unntak av at jeg tror alle har gått valpekurs så gjør de faktisk ingenting med hundene annet enn at de får vanlige turer. Ingenting ekstraordinært, og dette er lykkelige, velfungerende, sosiale og lydige hunder. (og pene faktisk). Nå vet jeg selvsagt ikke hva disse eierne gjør på dagtid med hundene sine, men jeg antar at de - som jeg - må jobbe, og eierne til to av de pendler med samme tog/buss som meg så noen lengre turer og utfordringer på dagtid får de neppe. Og siden de har aktive barn som til stadighet er å se i diverse fotballdrakter osv. så antar jeg at ettermiddagene brukes mest til å aktivisere unger. Jeg skal ikke banne på at det er sånn, men jeg vil allikevel påstå at disse labradorene bor i helt gjennomsnittlige hjem, der er anskaffet fordi rasen ER regnet som en GOD familiehund som ikke krever at man er overmenneske på noen som helst måte.

Så jo, jeg vil fortsatt anbefale labrador eller golden til TS - ene og alene fordi dette ER raser som er lykkelige når de får være med, de setter pris på aktivitet, de liker turer - men de tåler godt å bare være familiehunder.

Nå har jeg selv hatt golden - og gjett hva??? Han ELSKET lange turer han, han elsket å jobbe osv. - som de FLESTE hunder gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Skal vi se.... i nabolaget der jeg bor, bare i en radius på 100 meter bor 6 - SEKS - 6 labradorer - ei tispe og fem svarte gutter, to er brødre, de andre kommer fra forskjellige steder rundt om. De er i alderen 6 måneder til 6 år. Dvs. disse hundene har jeg faktisk kjent så lenge jeg har bodd der jeg bor, de eldste er jevngamle med terven min, de andre har kommet til etter hvert.

Joda, de har hatt runder i tenårene hvor eierne mente bikkjene var sinnsyke - men SAMTLIGE av dem (med unntak av valpen som er i "sinnsyk" modus for tiden) er hunder UTEN issues, de er lykkelige, i god form, snille og omgjengelige - de bor ALLE i travle barnefamilier, de går ikke spor, de trener ikke jakt, de trener ingenting og med unntak av at jeg tror alle har gått valpekurs så gjør de faktisk ingenting med hundene annet enn at de får vanlige turer. Ingenting ekstraordinært, og dette er lykkelige, velfungerende, sosiale og lydige hunder. (og pene faktisk). Nå vet jeg selvsagt ikke hva disse eierne gjør på dagtid med hundene sine, men jeg antar at de - som jeg - må jobbe, og eierne til to av de pendler med samme tog/buss som meg så noen lengre turer og utfordringer på dagtid får de neppe. Og siden de har aktive barn som til stadighet er å se i diverse fotballdrakter osv. så antar jeg at ettermiddagene brukes mest til å aktivisere unger. Jeg skal ikke banne på at det er sånn, men jeg vil allikevel påstå at disse labradorene bor i helt gjennomsnittlige hjem, der er anskaffet fordi rasen ER regnet som en GOD familiehund som ikke krever at man er overmenneske på noen som helst måte.

Så jo, jeg vil fortsatt anbefale labrador eller golden til TS - ene og alene fordi dette ER raser som er lykkelige når de får være med, de setter pris på aktivitet, de liker turer - men de tåler godt å bare være familiehunder.

Nå har jeg selv hatt golden - og gjett hva??? Han ELSKET lange turer han, han elsket å jobbe osv. - som de FLESTE hunder gjør.

Ska vi se... Er det noen som sitter på sin høye hest; vet best, kan alt og gjør det best selv? Noen trenger å ta en titt i speilet..

Jeg er helt sikker på at du verken får med deg hva som foregår innenfor huset vegger med 6 andre hunder og heller ikke hva de finner på av aktiviteter i helger og på kveldstid. Er man en familie har man flere til å ta seg av hunden, det å være alene å hund krever ganske mye mer av deg selv enn om man er 2. I tillegg, som jeg har skrevet før, så handler ikke hundehold om å skaffe seg hund for så å gi en hund minimalt av det den trenger - men dessverre er det mange som bedriver hundehold på den måten. Ikke skal vi ha en hund, nei vi skal ha fire - hva de gjør i de daglige og hva man har tid til er helt likegyldig.

Ja, goldenen din elsket lange turer og han elsket å jobbe. Da bør vitterlig slike hunder også få muligheten til det, ikke bare svinse bort til butikken på luftetur. Retrievere er brukshunder, ikke sofapoteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ska vi se... Er det noen som sitter på sin høye hest; vet best, kan alt og gjør det best selv? La meg se; noen trenger å ta en titt i speilet..

Jeg er helt sikker på at du verken får med deg hva som foregår innenfor huset vegger med 6 andre hunder og heller ikke hva de finner på av aktiviteter i helger og på kveldstid. Er man en familie har man flere til å ta seg av hunden, det å være alene å hund krever ganske mye mer av deg selv enn om man er 2. I tillegg, som jeg har skrevet før, så handler ikke hundehold om å skaffe seg hund for så å gi en hund minimalt av det den trenger - men dessverre er det mange som bedriver hundehold på den måten. Ikke skal vi ha en hund, nei vi skal ha fire - hva de gjør i de daglige og hva man har tid til er helt likegyldig.

Ja, goldenen din elsket lange turer og han elsket å jobbe. Da bør vitterlig slike hunder også få muligheten til det, ikke bare svinse bort til butikken på luftetur. Retrievere er brukshunder, ikke sofapoteter.

Ja, omtrent like mye brukshund som golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle hunder absolutt må brukes til alt mulig rart hele tiden, de aller fleste hunder er lykkelige familiehunder som får maks (og det er maks) 1 times tur om dagen, alikevel er de velfungerende glade hunder. Jeg synes litt synd på førstegangskjøpere jeg, når de får det presset om at du MÅ gi hunden hjernetrim minst 3 timer hver dag + 3 timers tur, aller helst variert tur i skogen, i byen, på landet, på grusvei, asfalt, skogsvei (satt på spissen, men dere tar tegninga?) Også skal du jo aller helst trene en hundesport med hunden...

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...