Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du skulle velge en sunn rase


Sheila
 Share

Recommended Posts

Er ikke langhårsbelger temmelig sunne og friske, da? Evt. BC? Er de to rasene jeg kunne tenke meg, for å være realistisk.

Skulle jeg kun tenke sunnhet og funksjonalitet uavhengig av min egen livsstil, så hadde jeg gått for siberian husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor hemmeligholde om det er offentliggjort?

Det er ganske forskjellige raser som nevnes her .. kanskje vi burde har startet med å definere hva som ligger å være mentalt og fysisk sunn, samt funksjonelt eksteriør. Jeg er veldig opptatt av så

OMG jeg slettet det jo, trodde ingen rakk å se det, tråden var jo tom! Lo meg ihjel her jeg satt med tastaturtoruettes, er i et skikkelig useriøst humør. Også ble jeg fersket. (så da vet dere det,

Jeg har hatt seks hunder (inkludert Solo), fire ulike raser og bortsett fra Fibi, har alle blitt hauggamle og aldri feilet noe som helst bortsett fra noen mageviruser og slikt. Eller, Solo er nå 12, 5, Scilos er 7 og Tinka er 5. Fibi tok vi da hun var åtte, men hun var jo fysisk sunn og frisk. I grunnen er det jo da bare tre som er blitt gamle, hvorav en fremdeles lever. Men pelskvaliteten har jo vært litt ymse. Ingen kan påstå at en bedlington er særlig værfast. Til gjengjeld er det en frisk rase med god fysikk :) Tinka er superfit og frisk, men mangler jo også den underulla. Fordelen med litt stuslig pels, er jo at de ikke lukter ekkelt :) Vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette, men det beste er jo å finne gjennomsnitts levealder, hvis man skal vurdere helse på en rase. Finnes det noe data på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det understrekde burde da vært helt avhengig av hvor hunderasen er fra og hva den er brukt til? Jeg forventer ikke samme varmetoleransen på samojeden som jeg gjør på myndene og basenjiene, og forventer ikke samme kuldetoleransen heller, men ser ikke på noen av dem som "usunne" i den forstand at de har en dårlig pels - de er bare beregnet for forskjellig klima. Men klart, en samojed som ikke tåler minusgrader, og en basenji som får heteslag i 20+ grader vil jo være "feil", men det vil også være feil i forhold til rasen.

Når det gjelder mynder: Jeg mener salukier skal tåle kulde, og min erfaring så langt er at de tåler det veldig bra. Nå er opprinnelsen til salukien noe forskjellig, alt fra ørken til fjellandskap, men det blir veldig kaldt i ørkenen nattestid, og vinterne i fjellere i midtøsten (spesielt hvis vi går så langt nord som Tyrkia og Sentral-Asia, hvor salukien er utbredt) er ikke veldig ulik norske forhold—her klarer salukien seg like godt som en afghaner klarer seg i de afghanske fjellene vinterstid, for å ikke snakke om de mange russiske, korthårede myndene som har sin opprinnelse i områder med svært kalde vintre. Så det er liksom ikke noe automatikk i tynn pels og lite underfett og det å tåle kulde, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en grunn til at vi valgte rasen, men vi opplevde korsbåndskade etter 8 mnd. og siden har vi hørt om relativt mange tilfeller av det samme. Jeg tror nok det er mer på whippet enn som kommer frem i lyset, dessverre, og det hjelper ikke at rasen har en enorm økning i popularitet, det kan – jeg sier ikke at det gjør det, men det kan – forårsake at flere kull kommer til verden som kanskje ikke burde blitt til.

Skader forekommer, sykdom forekommer, og dårlig gemytt forekommer. Det er hunder.

Men det er fortsatt en sunn og frisk rase (gjenspeiles vel litt i forsikringspris også). Får håpe populariteten ikke tar knekken på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mynder: Jeg mener salukier skal tåle kulde, og min erfaring så langt er at de tåler det veldig bra. Nå er opprinnelsen til salukien noe forskjellig, alt fra ørken til fjellandskap, men det blir veldig kaldt i ørkenen nattestid, og vinterne i fjellere i midtøsten (spesielt hvis vi går så langt nord som Tyrkia og Sentral-Asia, hvor salukien er utbredt) er ikke veldig ulik norske forhold—her klarer salukien seg like godt som en afghaner klarer seg i de afghanske fjellene vinterstid, for å ikke snakke om de mange russiske, korthårede myndene som har sin opprinnelse i områder med svært kalde vintre. Så det er liksom ikke noe automatikk i tynn pels og lite underfett og det å tåle kulde, slik jeg ser det.

Kommer vel an på typen kulde og? Hottie klarer seg greit på brøyta vei i 20 minus, er det puddersnø må hun ha potesokker, men klarer seg fint uten dekken. Men 6-7 minus og vind = kaaaaaaaaaaaaald hottie. Nå er kanskje ikke hun representativ for alle korthårede salukier da :lol: Lupin klarer seg mye bedre enn både hottie og kasko i kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader forekommer, sykdom forekommer, og dårlig gemytt forekommer. Det er hunder.

Men det er fortsatt en sunn og frisk rase (gjenspeiles vel litt i forsikringspris også). Får håpe populariteten ikke tar knekken på rasen.

Ja, sunnere enn hunderaser flest, tror jeg, og i hovedsak sunt bygget (i hvert fall slik den skal være bygget) :D

Kommer vel an på typen kulde og? Hottie klarer seg greit på brøyta vei i 20 minus, er det puddersnø må hun ha potesokker, men klarer seg fint uten dekken. Men 6-7 minus og vind = kaaaaaaaaaaaaald hottie. Nå er kanskje ikke hun representativ for alle korthårede salukier da :lol: Lupin klarer seg mye bedre enn både hottie og kasko i kaldt vær.

Jeg tipper Hottie og Lupin har forskjellig opprinnelse, hvis vi går tilbake i stamtavlen deres og ser hvor stamhundene ble hentet fra. Lupin har jo "nær" familie fra tyrkiske steppelandskap. Calle er helt lik her, tåler kulde veldig godt, i mye forskjellig slags vær (vindstyrke, osv.). Hadde han vokste opp i Tyrkia, og ikke inne i varme skandinaviske stuer, tror jeg han hadde hatt enda et sterkere tålegrense. Uansett, jeg har blitt veldig overrasket over hvilket vinterforhold en rekke korthårede mynder faktisk lever under, hvis vi ser til fjellområdene og steppeområdene i Anatolia, Russland og Sentral-Asia. Enkelte av disse stedene er kaldere enn norske vinter, langt borte ifra golfstrømmer o.l. Og selv i Saudi-Arabia er temperaturen under frysepunkt vinterstid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine raser er veldig sunne.

Papillon og Australsk Kelpie.

Jeg tenker ofte på det om jeg skal vurdere en annen bruksrase en dag. Hvordan skal jeg finne en så sunn rase som kelpien? Både når det gjelder sykdommer, mentalitet og eksteriør så syns jeg den rasen er den sunneste av de bruksrasene jeg kunne vurdert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt basenji. Eller shiba. Eller saluki. Det er bare de tre rasene som hadde vært aktuelle for meg, tror jeg.

Jeg har jo selv en basenji som sliter litt med helsa, men har inntrykk av at han er et unntak. Og syke individer finnes jo uansett i alle raser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er interessant at de fleste ville valgt samme rase på nytt fordi de er fornøyd med helse, gemytt og funksjon. :)

Jeg syntes at min rase passer godt til beskrivelsen i hovedinnlegget. Selvfølgelig forekommer det feil og mangler på dvergpinschere også, men i all hovedfokus er de sunne, friske og glade hunder. :)

En av de tingene jeg liker aller best med rasen min er at de er "riktige" i konstruksjon. Og passer til mitt aktivitetsnivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville sett på spisshundene - SH, samojed, shiba.. Selv om jeg egentlig vil ha en hund som kan gå løs og er litt mer førerorientert og lettrent enn disse, men kommer ikke på noen i den kategorien jeg vil ha som samtidig er friskere enn noen av de nevnte? Tenker på spaniel som neste hund, cocker eller ESS, men der er det jo litt på ører og hud/pels? Samt litt div gemytt hos cockere? Gjeter, mynde, eller retriever vil jeg ikke ha pr i dag, så da blir det spisshund :D (og det blir nok garantert spisshund igjen senere en gang :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte av egen sær interesse sjekke litt statestikker på flere av de sunne rasene som blir lagt fram her, denne rasen blir også ofte dratt fram som meget god helse på her på sonen.

I Norge er det ingen reelt statestikk på rasen, for den helsetestet egentlig ikke rett og slett.

I Finland derimot er de ofte flinke til å helsesjekke og tallene har en reelt strørrelse siden det er oppe i 40% av individene som er født og godt over 100 individer er sjekket. Denne rasen regnes som sagt som en meget sunn og frisk rase her:

27% har HD C-D-E

13% har PL grad 1-2-3

9% har AD grad 1-2-3

Nei jeg har IKKE tenkt å fortelle hvilken rase det er. Men om man faktisk titter etter en ny og sunn rase så kan det være verdt å titte på statestikkene i nabolandene våre. For om man ikke tester så er jo selvsagt rasen frisk, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte av egen sær interesse sjekke litt statestikker på flere av de sunne rasene som blir lagt fram her, denne rasen blir også ofte dratt fram som meget god helse på her på sonen.

I Norge er det ingen reelt statestikk på rasen, for den helsetestet egentlig ikke rett og slett.

I Finland derimot er de ofte flinke til å helsesjekke og tallene har en reelt strørrelse siden det er oppe i 40% av individene som er født og godt over 100 individer er sjekket. Denne rasen regnes som sagt som en meget sunn og frisk rase her:

27% har HD C-D-E

13% har PL grad 1-2-3

9% har AD grad 1-2-3

Nei jeg har IKKE tenkt å fortelle hvilken rase det er. Men om man faktisk titter etter en ny og sunn rase så kan det være verdt å titte på statestikkene i nabolandene våre. For om man ikke tester så er jo selvsagt rasen frisk, ikke sant?

Hvorfor hemmeligholde om det er offentliggjort?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hemmeligholde om det er offentliggjort?

Det samme tenker jeg. Hvorfor skal alt hemmeligholdes? Det hindrer jo bare at folk blir opplyste.

Her kan det forøvrig sjekkes for dem som vil:

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?FCI=0

Tipper forøvrig det er snakk om finsk lapphund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hemmeligholde om det er offentliggjort?

Poenget er ikke hvilken rase det er, men at man kanskje må titte litt utenfor grensene og se hva statestikkene faktisk sier andre land hvor rasen evt helsetestes.

Og nei, det er ikke Finsk Lapphund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...