Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du skulle velge en sunn rase


Sheila
 Share

Recommended Posts

Målet er å komme frem til en fysisk og mentalt sunn rase som har et funksjonelt eksteriør (og gjerne stor genpool, men ikke noe krav).

Hvilken velger du?

Redigert: endret kravet om stor genpool, det er vel sånt som de færresten har oversikt over :-)

Endret av Sheila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor hemmeligholde om det er offentliggjort?

Det er ganske forskjellige raser som nevnes her .. kanskje vi burde har startet med å definere hva som ligger å være mentalt og fysisk sunn, samt funksjonelt eksteriør. Jeg er veldig opptatt av så

OMG jeg slettet det jo, trodde ingen rakk å se det, tråden var jo tom! Lo meg ihjel her jeg satt med tastaturtoruettes, er i et skikkelig useriøst humør. Også ble jeg fersket. (så da vet dere det,

Tror jeg ville fortsatt innen lapphund, finsk lapphund og lapsk vallhund er sunne friske raser med funksjonelt eksteriør, svensk lapphund har for liten genpool til at jeg hadde turt å satse på de, men de har også funksjonelt eksteriør syns jeg. Det jobbes mye med problemet, men jeg er ikke så inne i det at jeg kjenner til hvordan det går. Både svensk og lapsk har fortsatt åpen stambok, og senest denne uka ble det innmønstret ei lapsk tispe i NKK. Finsk lapphund har i følge tester gjort i finland fortsatt bred genetisk genpool. Det er mulig det er fortsatt er mulig å innmønstre finske lapphunder i Finland, det kjenner jeg ikke til. Alle tre rasene har jeg inntrykk av at det jevnt over stødige, stabile og sosiale. Det finnes jo utskudd, men jevnt over er de fleste hunder jeg møter trivelige hunder, lite særhet og lite redsler. Noe lydredsler finnes. Også er det et par useriøse oppdretter som tydeligvis trives med storproduksjon på lydredsler og sosiale redsler og leddproblemer.

For funksjonelt utseende vil jeg også sett mer i gruppe 5, der er jeg ikke så inne i helsetilstand som på lapphundrasene. Men siberian husky har jeg godt inntrykk av. Samme med shiba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Lundehund,men de har liten genepol da. De holder på med utkryssning nå så man kan jo håpe det kommer resultater av det :D

O.t. og dobbelpost, hvordan går utkrysninga? Det første kullet skulle vel vært født nå? Er nysgjerrig og heier på prosjektet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Lundehund,men de har liten genepol da. De holder på med utkryssning nå så man kan jo håpe det kommer resultater av det :D

De har jo en egen sjukdom, og det betyr for meg at rasen per i dag ikke er spesielt frisk. Vil du likevel si det? Synes også det er spennende med utkryssinga, har du mer info? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.t. og dobbelpost, hvordan går utkrysninga? Det første kullet skulle vel vært født nå? Er nysgjerrig og heier på prosjektet :)

Tispa gikk desverre tom :hmm: Men man skal prøve igjen ved neste løpetid..

De har jo en egen sjukdom, og det betyr for meg at rasen per i dag ikke er spesielt frisk. Vil du likevel si det? Synes også det er spennende med utkryssinga, har du mer info? :)

http://www.lundehund.no/filer/ras/lhn-4-2013-strategi-for-krysningsprosjektet-plakat.pdf

http://www.lundehund.no/filer/ras/lhn-4-2013-nytt-om-krysningsprosjektet.pdf

http://www.lundehund.no/filer/ras/webinfo-nlks-krysningsprosjekt-06-10-2013.pdf

Jo de har jo IL,men det er ikke den eneste rasen som har den sykdommen,men forekommer kanskje litt oftere hos oss enn hos andre pga liten genepol.. IL er kjent fra en rekke hunderaser, blant annet Shäfer, Grønlandshund, Grosser Münsterlender, Engelsk setter og tilfeldig i de fleste hunderaser. Sykdommen er kjent fra storfe og forekommer hos mennesker.

IL blir også nå forsket på Det blei tatt mange avførings prøver og spytte prøver av Lundehunder under lundehund spesialen i sommer i Trondheim..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske forskjellige raser som nevnes her .. kanskje vi burde har startet med å definere hva som ligger å være mentalt og fysisk sunn, samt funksjonelt eksteriør.

Jeg er veldig opptatt av sånne praktiske ting som ståører (mindre utsatt for ørebetennelse), "normal" snute og hode, normalt forhold mellom høyde og lengde (og bredde), moderat og lettstelt pels som tåler kulde, varme, snø og regn. Mentalt sunn går vel på å være generelt trygg på verden og det meste i den, å reagere uten aggresjon på de fleste skremmende/truende situasjoner er en forutsetning. Men det må også være rom for ulike raser som skal fylle ulike funksjoner.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt; det jeg har fra før - Strihåret Dachs fra jaktlinjer. Og Støver (spiller mindre rolle om det er Hygen, som jeg har, eller en annen støverrase. Genpolen er ikke stor hos noen av støverrasene, men det er særdeles friske, funksjonelle og trivelige raser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt; det jeg har fra før - Strihåret Dachs fra jaktlinjer. Og Støver (spiller mindre rolle om det er Hygen, som jeg har, eller en annen støverrase. Genpolen er ikke stor hos noen av støverrasene, men det er særdeles friske, funksjonelle og trivelige raser)

totalt OT, men syns du kan legge ut en god del bilder av denne Hygen din!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg synes ikke pels som isolerer mot kulde er et kriterie for å kunne kalle en hund sunn. Papillon er en sunn rase slik jeg ser det. Det er ikke uten grunn at det koster halvparten å forsikre den kontra f.eks. portis. De blir veldig ofte gamle og holder seg godt lenge. Klart - syke hunder finnes alltid uansett rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saluki - de har vel relativt stor genpol egentlig? @Marjan

Basenji - ikke så stor genpol men gennomgående frisk rase har jeg intrykk av

Jeg har inntrykk av at saluki ligger godt an.

Samme her. Frisk og sunn er en av grunnene til at jeg har denne rasen :)

Det var også en grunn til at vi valgte rasen, men vi opplevde korsbåndskade etter 8 mnd. og siden har vi hørt om relativt mange tilfeller av det samme. Jeg tror nok det er mer på whippet enn som kommer frem i lyset, dessverre, og det hjelper ikke at rasen har en enorm økning i popularitet, det kan – jeg sier ikke at det gjør det, men det kan – forårsake at flere kull kommer til verden som kanskje ikke burde blitt til.

Endret av Marjan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske forskjellige raser som nevnes her .. kanskje vi burde har startet med å definere hva som ligger å være mentalt og fysisk sunn, samt funksjonelt eksteriør.

Jeg er veldig opptatt av sånne praktiske ting som ståører (mindre utsatt for ørebetennelse), "normal" snute og hode, normalt forhold mellom høyde og lengde (og bredde), moderat og lettstelt pels som tåler kulde, varme, snø og regn. Mentalt sunn går vel på å være generelt trygg på verden og det meste i den, å reagere uten aggresjon på de fleste skremmende/truende situasjoner er en forutsetning. Men det må også være rom for ulike raser som skal fylle ulike funksjoner.

Det understrekde burde da vært helt avhengig av hvor hunderasen er fra og hva den er brukt til? Jeg forventer ikke samme varmetoleransen på samojeden som jeg gjør på myndene og basenjiene, og forventer ikke samme kuldetoleransen heller, men ser ikke på noen av dem som "usunne" i den forstand at de har en dårlig pels - de er bare beregnet for forskjellig klima. Men klart, en samojed som ikke tåler minusgrader, og en basenji som får heteslag i 20+ grader vil jo være "feil", men det vil også være feil i forhold til rasen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adder Shiba på listen forresten. Aner ikke noe om genpoolen, men så at TS endret startinnlegget :)

Også Papillon da, for selv om jeg ikke vil ha meg en til på mange år, så skal jeg ha en fiiin sommerfuglhund når jeg er en eldre frue :P Sett at avlen ikke går åt skogen. Sett at de snur snute/nakke/hale/størrelse-trenden. Relativt stor genpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...