Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du skulle velge en sunn rase


Sheila
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor hemmeligholde om det er offentliggjort?

Det er ganske forskjellige raser som nevnes her .. kanskje vi burde har startet med å definere hva som ligger å være mentalt og fysisk sunn, samt funksjonelt eksteriør. Jeg er veldig opptatt av så

OMG jeg slettet det jo, trodde ingen rakk å se det, tråden var jo tom! Lo meg ihjel her jeg satt med tastaturtoruettes, er i et skikkelig useriøst humør. Også ble jeg fersket. (så da vet dere det,

Herremåne, det er da ikke hemmelig? Hvilken raser blir alltid ramset opp som sunn? Hvordan veit man at rasen er sunn om man aldri sjekker noe? Hvorfor går en rase som ikke sjekkes for noe i Norge, men som har dårlig statistikk i andre land, for å være sunn? Om man er så innmari nysgjerrig, gå inn på korianet og sjekk ut statistikkene for rasene som er nevnt her som sunne?

---

Nei, skulle jeg valgt en rase basert på sunnhet, så ville jeg vel neppe hatt hverken belger eller puddel igjen. Vel, belgeren er forholdsvis sunn, bortstett fra mine da, så derfor skal jeg ikke en igjen. Mellompuddelen har dårlig HD-statistikk, de kan ha problemer med øyne og PL, så basert på sunnhet, kunne jeg ikke valgt mellompuddel igjen.

Basert på sunnhet.. Blandingshund :P De blir ikke sjekket for noe, man leiter ikke etter feil, ergo må de være mye sunnere enn rasehunder :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel hællemåne!

Nei, jeg er ikke fra Fredrikstad, så jeg mente herremåne ;)

Men som sagt, var ikke så farlig, er ikke så nysgjerrig at jeg gidder drive å søke inne på en finsk fitteside.

Må ikke bruke så stygge ord, frk Lola :aww: Det er en veldig bra side det, NKK har mye å lære om hva slags opplysninger man bør legge inn i en sånn database :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: OMG :icon_redface: jeg slettet det jo, trodde ingen rakk å se det, tråden var jo tom! Lo meg ihjel her jeg satt med tastaturtoruettes, er i et skikkelig useriøst humør. Også ble jeg fersket.

(så da vet dere det, hvis dere er superraske rekker dere å se hva jeg EGENTLIG skriver før jeg redigerer).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: OMG :icon_redface: jeg slettet det jo, trodde ingen rakk å se det, tråden var jo tom! Lo meg ihjel her jeg satt med tastaturtoruettes, er i et skikkelig useriøst humør. Også ble jeg fersket.

(så da vet dere det, hvis dere er superraske rekker dere å se hva jeg EGENTLIG skriver før jeg redigerer).

Moralen i historien er at man ikke poster noe man ikke vil at noen skal sitere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk vallhund. Både funksjonelt eksteriør og med en imponerende stor genpool fordi det fortsatt innmønstres. I Finland har man undersøkt genpoolen (antall haplotyper) på de finske rasene og lapsk vallhund kom desidert best ut. En meget frisk rase. Lapsk vallhund er et eksempel til etterfølgelse. Er ikke bare norsk lundehund av rasene som kunne hatt godt av å få krysset inn litt nytt blod...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Spennende å se inne på den finske siden! 347 groenendaeler var testa i 2013 og inntrykket mitt er fortsatt riktig, groenendaelen er en ganske sunn rase både mtp hofter, albuer, øyne og hjerte. Sure, et par her og der hadde C hofter og jeg fant en med D, en med grad 2 på albuer (samme som hadde D hofter faktisk) og et par med grad 1 på en albue, noen med et eller annet mildt på øya. Men flesteparten var friske og det er godt å lese :)

Legger de inn allergitester og sånn der tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Spennende å se inne på den finske siden! 347 groenendaeler var testa i 2013 og inntrykket mitt er fortsatt riktig, groenendaelen er en ganske sunn rase både mtp hofter, albuer, øyne og hjerte. Sure, et par her og der hadde C hofter og jeg fant en med D, en med grad 2 på albuer (samme som hadde D hofter faktisk) og et par med grad 1 på en albue, noen med et eller annet mildt på øya. Men flesteparten var friske og det er godt å lese :)

Legger de inn allergitester og sånn der tro?

Epilepsi står det vel ingen ting om der? Det er det noe av på groenendael. Men jeg er enig med deg, det er stort sett sunde hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Epilepsi står det vel ingen ting om der? Det er det noe av på groenendael. Men jeg er enig med deg, det er stort sett sunde hunder :)

Ja epilepsi er jo drit. Det finnes jo dog en oversikt over hunder med diagnosen eller som har hatt anfall. Noe ufullstendig (for man sender inn info selv), men det er en start hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være Shiba som Jeanette har sjekket. Jeg var "redd" det var siberian husky, men der ser ut som de er like dårlige på å røntge dem i Finland som i Norge.

Det interessante uavhengig av land (tror jeg) er at jo mer hd en rase har, jo dårligere blir de på å røntge. Dette er vel et kjent fenomen i Norge også... mye HD i rasen, nei, da lar vi bare være å røntge.

Flott oversikt forøvrig. NKK har noe å lære av både den finske og den svenske kennelklubben :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være Shiba som Jeanette har sjekket. Jeg var "redd" det var siberian husky, men der ser ut som de er like dårlige på å røntge dem i Finland som i Norge.

Det interessante uavhengig av land (tror jeg) er at jo mer hd en rase har, jo dårligere blir de på å røntge. Dette er vel et kjent fenomen i Norge også... mye HD i rasen, nei, da lar vi bare være å røntge.

Flott oversikt forøvrig. NKK har noe å lære av både den finske og den svenske kennelklubben :-)

Jeg trur også det er shiba, sjøl om tallene har ørsmå fravik ift hva jeg finner. Det jeg synes er spesielt med Finland, er at jeg ikke skjønner hvorfor de gidder å røntge og være så flinke til å registrere alt når de ikke bryr seg om HD-status likevel. Der avles det stadig på D-hofter har jeg inntrykk av, mens det i Norge heldigvis skjer forsvinnende sjelden. Norske shibaeiere er stort sett flinke til å røntge hundene sine, uavhengig av om de skal gå i avl eller ikke, mens det i Sverige er ganske vanlig å la være dersom en ikke skal avle. Det er ingen "stikke hodet i sanda"-holdning når det gjelder HD, synes jeg, vi veit at det forekommer, og det forekommer stadig oftere pga flere og flere importer, noe som i utgangspunktet er positivt mtp genpool.

Utfordringa med shiba er at det ikke røntges i Japan, kun på forespørsel dersom en skal importere, og at vi i Norge ikke hadde krav om kjent HD-status før i 2007. Da dukker det opp en hel del grums, altså. :( Likevel er det å anse som en frisk rase, da de lever lange liv uten veterinærbesøk, uavhengig av diagnose. Det at noen hevder at det å sjekke for ting er å leite etter feil fordi rasen er så funksjonsfrisk, er en holdning som heldigvis begynner å bli ganske utdatert. Det er jo kun ved å vite at en kan ta informerte valg om hvor en skal gå i avlsarbeidet sitt, og kan gjøre noen vurderinger om feks risiko for HD vs utvida genpool og andre positive aspekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, Lola, du er så bra :lol:

Jeg tipper rasen Jeanette skrev om er Whippet btw. Uten å ha sjekket den finske fittesiden :lol: Men det en rase som ofte blir nevnt som frisk, men som ikke blir testet for noe.

De er ikke testet for noe særlig i Finland heller, men majoriteten av de som testet er fri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilepsi står det vel ingen ting om der? Det er det noe av på groenendael. Men jeg er enig med deg, det er stort sett sunde hunder :)

Om du går inn på dødsårsak statestikk så kommer det opp.

Men da kun om eier har valgt å sende inn dokumentasjon på dødsårsak. Du får også opp navnene ved å trykke, og hvilken alder de ble avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var mer epilepsi på groenendael enn på tervueren når jeg sjekka på hjemmesiden for belgere med epilepsi. Eller er det bare at eiere med gronniser er flinkere til å si ifra enn eiere med terver?

Jeg syns jeg stadig leser om belgere med plager, så jeg ville nok ikke valgt den om jeg skulle valgt enn rase utifrs hvor frisk rasen generelt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...