Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

I mitt hode kan jeg godt spise ting som ikke nødvendig vis er så bra for meg. Men for at jeg skal føle at det er ok synes jeg det er allright å ha trent først eller å trene etterpå. Ikke fordi man ikke skal kunne unne seg noe osv, men fordi det føles greit å spise noe godt når man kompenserer litt for det. De mest veltrente, aktive menneskene jeg kjenner under seg noe godt til stadighet. Men siden de er så aktive kan de gjøre det. Jeg har lyst til å ha det sånn jeg også. Aktiv livsstil med generelt sunt kosthold + noe godt når man føler man fortjener det ;)

Selv om jeg skrev straff så tenker jeg ikke egentlig at jeg straffer meg selv altså :P men jeg gjør på et sett opp for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Må skryte litt av meg selv, jeg har litt problemer med å hode meg unna godsakene når jeg jobber natta (jobber på hotell så er maaange fristelser) inatt så spiste jeg en skål med økologisk frokostblanding og ekstra lett melk (det var ikke mer havregryn, ellers skulle jeg spist det) noen druer, et eple og en pære :) Til frokost ble det et egg og to halve rundstykker med hvitost og agurk + at jeg bare har drikki vann :) Og nå som jeg kom hjem fra jobb så jogga/powerwalka jeg i en halvtime :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste sjokolade i dag jeg. Litt! Det smake utsøkt. Men - da blir det en mil på tur i morra igjen! Straff :P

Vær forsiktig med den tankegangen, det kan bikke over og bli usunt om man ikke klarer å slappe av med noe ekstra innimellom uten å føle at man "må" kompensere med ekstra løpetur.

Yay, nå har jeg gått ned tre kilo! Og i dag blir det godtur med gutten etter jobb! :blissysmile:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med den tankegangen, det kan bikke over og bli usunt om man ikke klarer å slappe av med noe ekstra innimellom uten å føle at man "må" kompensere med ekstra løpetur.

Yay, nå har jeg gått ned tre kilo! Og i dag blir det godtur med gutten etter jobb! :blissysmile:

Forklaring i et senere innlegg ;) les det, så ser du at det ikke er så seriøst ment! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaring i et senere innlegg ;) les det, så ser du at det ikke er så seriøst ment! :)

Jeg leste faktisk det senere innlegget først, og du skrev jo der også at du helst ville trene før eller etter for å føle at det er ok å spise noe sjokolade el.lign. Du vet selvsagt mye bedre enn meg hva du la i det og hvilket forhold du har til dette, men når jeg leser slikt så lyser varsellampene hos meg. Derfor skrev jeg det jeg gjorde - like så mye på bakgrunn av ditt senere innlegg som av det jeg siterte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Jeg skjønner at flere av dere føler at ulike måter å gjøre ting på er noe som for dere kanskje kan føles som "rart" eller "feil". Men for min del er det ikke så motiverende at noen tenker at MIN måte å tenke på er grunn til å få frem varsellamper, når jeg vet så godt med meg selv hvordan jeg tenker og gjør ting og at jeg har det bra. Som jeg nevnte i mitt innlegg ønsker JEG å være mer den typen som er såpass aktiv i hverdagslivet at en sjokolade i ny og ne ikke betyr så mye. Men jeg trenger ikke spise sjokkis med god samvittighet. Mat er en ting, godis en annen. Om noen mener det er bekymringsverdig så får jeg dessverre ikke gjort så mye med det.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Men de periodene der jeg spiser mye uten tilsynelatende dårlig samvittighet er de periodene jeg ofte ikke har det tipp topp. Akkurat nå om dagen har jeg det knall. Jeg klarer å kontrollere meg, jeg trener hvis jeg vil spise mer og det fungerer på motivasjonen min ift det å leve aktivt.

Jeg skjønner at det menes vel altså. :) Men det er synd om ulike metoder vekker varsellamper til stadighet. Da blir jo ikke tråden så fruktbar etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Jeg skjønner at flere av dere føler at ulike måter å gjøre ting på er noe som for dere kanskje kan føles som "rart" eller "feil". Men for min del er det ikke så motiverende at noen tenker at MIN måte å tenke på er grunn til å få frem varsellamper, når jeg vet så godt med meg selv hvordan jeg tenker og gjør ting og at jeg har det bra. Som jeg nevnte i mitt innlegg ønsker JEG å være mer den typen som er såpass aktiv i hverdagslivet at en sjokolade i ny og ne ikke betyr så mye. Men jeg trenger ikke spise sjokkis med god samvittighet. Mat er en ting, godis en annen. Om noen mener det er bekymringsverdig så får jeg dessverre ikke gjort så mye med det.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Men de periodene der jeg spiser mye uten tilsynelatende dårlig samvittighet er de periodene jeg ofte ikke har det tipp topp. Akkurat nå om dagen har jeg det knall. Jeg klarer å kontrollere meg, jeg trener hvis jeg vil spise mer og det fungerer på motivasjonen min ift det å leve aktivt.

Jeg skjønner at det menes vel altså. :) Men det er synd om ulike metoder vekker varsellamper til stadighet. Da blir jo ikke tråden så fruktbar etterhvert.

jeg tror det som menes er at det er forskjell på tankesett og metoder. Tankesett med "straff" eller belønning for den del kan fort bli litt avhengighets skapende. Men du kjenner deg selv best så gjør det som funker og som du kjenner deg komfortabel med :) viss du sier at noe er greit er det ingen grunn til og mase om det av andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria: Det er så absolutt ment vel. Som Malamuten trekker frem, så er det ikke snakk om reagere på ulike metoder, men på et tankesett som kan - jeg understreker kan - bli usunt hvis man ikke er bevisst det og har kontroll på det fordi det kan etterhvert bli en tvangstanke hvor man ikke klarer å slappe av med noe godt uten at man "må" kompensere.

Men som sagt så kjenner du deg selv best, og jeg skal ikke kommentere det noe mer enn dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt - det er viktig å fange opp de som virkelig trenger hjelp. Dem et det dessverre mange av. Har opptil flere i nær og fjern vennekrets. Å ha spiseforsturrelser er en byrde jeg ikke unner noen. Så sånn sett kan man aldri være bekymret en gang for mye :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette med å "straffe seg selv", jeg tror at ALLE som er seriøs med maten, enten det er snakk om å gå opp i vekt eller ned i vekt på et eller annet tidspunkt VIL føle at de feiler, og VIL føle at de må gjøre bot på skaden som har skjedd.

Så lenge man klarer å tenke at det bare var litt, og "gjør bot" på skaden ved å ta en ekstra tur i stedet for å droppe å spise den påfølgende dagen, så går det nok bra. Man BLIR skrudd i hodet av å gå ned i vekt, fordi man helst skulle vært der man vil være, i går. Jeg tror Maria har full kontroll, men at det kanskje kommer litt feil ut når hun skriver, og at vi andre tolker det litt som om hun har en påbegynnende spiseforstyrrelse, mens det egentlig går helt fint.

Stå på, Maria! :bananas:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å ha litt i bakhodet også, er at det er en grunn til at en del av oss er med i denne tråden. Og det er fordi vi ikke har klart å balansere inntak av mat med aktivitet. Spiser man for mye en dag, så er det som PL sier, bedre å ta det ut i aktivitet enn å droppe matinntaket. Hadde de fleste av oss klart å holde den balansen hele tiden, så hadde vi ikke trengt å slanke oss rett og slett.

Løpetur. Det var utrolig deilig, og jeg klarte å løpe lengre nå også på runden. :) Veldig deilig med tanke på at det var langtur i går, og likevel gode bein idag. :)

I'm so in love with my new life. :heart:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å ha litt i bakhodet også, er at det er en grunn til at en del av oss er med i denne tråden. Og det er fordi vi ikke har klart å balansere inntak av mat med aktivitet. Spiser man for mye en dag, så er det som PL sier, bedre å ta det ut i aktivitet enn å droppe matinntaket. Hadde de fleste av oss klart å holde den balansen hele tiden, så hadde vi ikke trengt å slanke oss rett og slett.

Løpetur. Det var utrolig deilig, og jeg klarte å løpe lengre nå også på runden. :) Veldig deilig med tanke på at det var langtur i går, og likevel gode bein idag. :)

I'm so in love with my new life. :heart:

Fint innlegg, Nirm :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo ikke så ille da! Hvor mange gram? Har ikke joker her, men da får jeg sjekke andre butikker. Den smakte ekte sjokolade??

75g, og jeg syns den smakte akkurat som vanlig mørk sjokolade :)

Vi kjøpte melkesjokolade i den sukkerfrie serien, og vi likte den ikke her hjemme. Det blir en så rar og "tørr" ettersmak av den sukkererstatningen, synes jeg. Men flott om noen liker den!

Har ikke smakt melkesjokkisen, men den mørke hadde god ettersmak :)

Husk bare at det er mye kalorier i den der også. Så selv om det ikke er sukker er det allikevel ikke noe slanke-sjokkis :P

Så klart! Men jeg spiser med bedre samvittighet når den er mørk og sukkerfri. Handler om å moderere mengden uansett selvfølgelig :) Vi spiste to ruter hver, resten spares til helga :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell!!

Den morsomste jeg har fått er "pass deg så du ikke blir så tynn at guttene ikke vil ha deg". :lol:

Jeg vil nemlig ikke spise all slags mat for å være sosial. Det må man nemlig gjøre. :aww:

Nå var det sukkeret jeg har kutta ut som var problemet. Jeg vil ikke spise sukkerfylte desserter...

Men da får jeg bare være hyperfanatisk. :) Denne hyperfanatismen har i hvert fall gitt meg et nytt og bedre liv. :) Jeg er ikke 100% smertefri enda, men jeg er 100% fri for smerter som setter begrensninger i hverdagen. :banana:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...