Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Nå begynner endelig kroppen å bli levelig igjen etter treningen på tirsdag :) gangsperr er noe herk når den blir invalidiserende :P

Våknet med skikkelig hodepine idag. Håper den gir seg sånn at jeg kommer meg på den planlagte intervalltreningen min.

Ellers ser det ut som, ifølge shapeup appen, at jeg får i meg for lite kcal til tross for at jeg ikke spiser særlig sunt. Så jeg må bli flinkere å spise sunnere og nok mat! Og jeg som trodde jeg fikk i meg for lite proteiner klarer fint å fylle dagsbehovet ifølge shapeup.

Men dere, hvordan legger dere inn middag? La oss si en gryte av noe slag. Man vet jo ikke helt hva man har spist av hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er (dessverre, for det ER litt tungvint) nødt for å veie alt man putter oppi gryta, veie gryta totalt og beregne det totale kaloriinnholdet i HELE retten. Deretter deler man på det man bør spise og veier opp den mengden som tilsvarer de kaloriene man skal ha.

Hvis jeg lager lasagne: Jeg lager først hvit saus. Veier opp mengde mel, melk og smør. Veier opp mengde kjøttdeig, mengde ost, mengde tomatsaus og alt som skal i. Regner ut at hele lasagnen er f.eks. 4000 kcal og finner ut hva hele skiten veier. Deler så jeg finner kcal pr. 100 g og finner megnden. Det krever litt tid, men tro meg - det er på middagen mange driter seg ut. Det er SÅ lett å slenge på ekstra kalorier hvis man ikke veit hva man har i maten.

Og dere!

EN spiseskje olje/matolje inneholder ca. 100 kcal. Til middag bør jeg (100 kcal pr dag) spise 400 kcal. Hvor mange av oss har ikke hatt 4 ss matolje i en rett noen gang? Det er egentlig hele middagsinntaket bare i olje, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner endelig kroppen å bli levelig igjen etter treningen på tirsdag :) gangsperr er noe herk når den blir invalidiserende :P Våknet med skikkelig hodepine idag. Håper den gir seg sånn at jeg kommer meg på den planlagte intervalltreningen min. Ellers ser det ut som, ifølge shapeup appen, at jeg får i meg for lite kcal til tross for at jeg ikke spiser særlig sunt. Så jeg må bli flinkere å spise sunnere og nok mat! Og jeg som trodde jeg fikk i meg for lite proteiner klarer fint å fylle dagsbehovet ifølge shapeup. Men dere, hvordan legger dere inn middag? La oss si en gryte av noe slag. Man vet jo ikke helt hva man har spist av hva da?

Spiser jeg halvparten av gryta legger jeg inn halvparten av det jeg brukte. Helt nøyaktig blir det ikke, men andre halvdel skal jo spises den også så til sammen blir det jo riktig da så det er ingen krise.

Man er (dessverre, for det ER litt tungvint) nødt for å veie alt man putter oppi gryta, veie gryta totalt og beregne det totale kaloriinnholdet i HELE retten. Deretter deler man på det man bør spise og veier opp den mengden som tilsvarer de kaloriene man skal ha.

Hvis jeg lager lasagne: Jeg lager først hvit saus. Veier opp mengde mel, melk og smør. Veier opp mengde kjøttdeig, mengde ost, mengde tomatsaus og alt som skal i. Regner ut at hele lasagnen er f.eks. 4000 kcal og finner ut hva hele skiten veier. Deler så jeg finner kcal pr. 100 g og finner megnden. Det krever litt tid, men tro meg - det er på middagen mange driter seg ut. Det er SÅ lett å slenge på ekstra kalorier hvis man ikke veit hva man har i maten.

.

Og dere!

EN spiseskje olje/matolje inneholder ca. 100 kcal. Til middag bør jeg (100 kcal pr dag) spise 400 kcal. Hvor mange av oss har ikke hatt 4 ss matolje i en rett noen gang? Det er egentlig hele middagsinntaket bare i olje, det.

om du steker i det så vil du jo ikke få alt i maten, en god del vil ligge igjen i pannen. Det sagt så hjelper det og ha en god stekepanne, da trenger man ikke så mye (kanskje ikke noe) olje. Eller man kan også spe på med litt vann. Om det er i en gryte etc så er det jo rett og slett bare og bruke litt mindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing av mat gidder jeg ikke :P så blir omtrentlig uansett. Får se hvordan jeg løser det :P

Ikke jeg heller, det vil ta bort mye av gleden for min del tror jeg. Jeg spiser bare mindre av det jeg vet har mye kcal, og slenger på mer grønnsaker. Også erstatter jeg fine korntyper med grovt, slik som pasta, ris, brød, osv. det viktigste for min del er at jeg skal spise sunnere, trene mer og være i generelt mer aktivitet (før var jo langturene med hundene rusleturer, så er de rask gange. Hopping og frislipp i hagen var en lettvint løsning for å trene Khela, nå er det bare ekstra pluss). Jeg kan ikke være manisk, det vil ikke holde i lengden for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, det vil ta bort mye av gleden for min del tror jeg. Jeg spiser bare mindre av det jeg vet har mye kcal, og slenger på mer grønnsaker. Også erstatter jeg fine korntyper med grovt, slik som pasta, ris, brød, osv. det viktigste for min del er at jeg skal spise sunnere, trene mer og være i generelt mer aktivitet (før var jo langturene med hundene rusleturer, så er de rask gange. Hopping og frislipp i hagen var en lettvint løsning for å trene Khela, nå er det bare ekstra pluss). Jeg kan ikke være manisk, det vil ikke holde i lengden for min del. 

Da er vi i samme båt ;) i tillegg er det viktig for meg å få rutine og regelmessighet inn i hverdagen iforhold til mat. Spiser for sjeldent rett og slett. Ikke unormalt å ha ett eller to måltider for dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjøpt to trøyer til å løpe i. Som sikkert er bedre å bli svett i enn de normale trøyene mine. TIl 99,- går det liksom greit å kjøpe ting jeg veit blir litt store etter hvert.

I dag blir det ikke mye trim, så får forvente at jeg ikke når noe nytt magisk tall til tirsdag på vekta. Men har enda to dager å ta igjen litt på, av det som kommer til å spises idag. :P

Veier ikke mat her heller (annet enn hva som står i oppskriftene da), og ikke teller kalorier. Men veier meg relativt ofte. Og veldig enkelt å se da om man bare går opp, så har man jo kalorioverskudd, mens dersom det tikker ned mest, så ligger man jo på et underskudd. Samt bruker målbånd, og rett og slett det og se seg i speilet (av og til litt undervurdert, jeg ser jo nå eksempel at jeg har mista en av hakene mine, nå er det bare resten igjen. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

"Overlevd" to dager uten personalmat på jobben. Gikk overraskende lett :o Nå må jeg bare bli flink til å lage meg matpakke også er vi i mål da vettu! Vannflaske må jeg også huske å ta med da vi ikke får ta kopp på jobben :P Douchebags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt 40 effektive minutter på elipsemaskina, så lenge har jeg aldri holdt ut før! :jump: Satte på en film og tråkka til, da ble det plutselig ikke så kjedelig heller :) Jeg føler meg så bra for tiden, selv om livsstilsendringen ikke har vart så lenge enda, iihp! :D

Takk kjære sonen, det er dere som har motivert meg, dere er fine :heart::flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...