Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Dobbelposter for å tipse om programmet som går på NRK2 nå i reprise. Om slanking. Ekstremt masse viktig i programmet om ulike kurer, unnskyldninger osv.

Og dere - forskningen kan avsløre at kalorier "inn" og "ut" er det ENESTE som avgjør vekta når det kommer til mat. Folk sutrer over at det er slitsomt å veie mat, at de hater å tenke kalorier osv når de faktisk ER overvektige (i programmet). Hvorfor er ikke folk mer villige til å ta i et tak for egen helse!? Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Ble skogtur i dag igjen, så denne uka har vi gått 29 km. Da er ingen kvelds- og tisseturer inkludert, det er 29 km med kun røtter, berg og jord under føttene :ahappy:

For å komme meg inn i marka har jeg to muligheter, den ene ruta går direkte inn til Lutvann og er den vi bruker mest. Den andre veien starter med en helvetes grusbakke som jeg alltid må ha flere pauser i. MEN så, i dag, gikk jeg rett opp uten en eneste pust i bakken (pun intended)! Wohoo, så digg å kjenne at formen faktisk forandrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske lurt å veie, i hvertfall i starten. 25 gram mandler for eksempel, ta det på øyemål og du sitter igjen med en håndfull. Ta det derimot på vekten, og du blir overrasket over hvor lite det faktisk er :lol:

Fra neste uke (og ca. 2-4 uker framover) skal jeg ta skikkelig kontroll over kostholdet for å kartlegge hvor mange kalorier jeg må spise for å klare å spise nok uten å legge på meg. Det betyr mye lettveielig mat og kjedelig matrutiner for å gjøre det enklest mulig for meg å telle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om veiing:

Veiing ER den eneste måten å vite 100% hva du får i deg. Klart det kan føles som et tiltak, men det er allikevel viktig å lære seg om mengder. Selv etter to år med veiing av maten klarer jeg fortsatt ikke skjære 2 brødskiver på 30 g på øyemål. Og skjærer man to stk på 45 g i stedet for er man brått oppe i nesten hundre kalorier ekstra, i noe øyemålet ikke nødvendig vis hadde klart å se.

Ferdig oppskåret pålegg (skinke, ost f.eks.) er genialt. Og ferdig oppskåret brød. Vei en av tingene i pakka, så har veit du det gjennom pakningen. Porsjonsgrøt, knekkebrød, yoghurt i små beger, frukt, grønnsaker osv er enkelt å beregne. Den siste fordi det er så magert at inntaket nesten ikke spiller noen rolle.

Jeg veier alltid brød, pasta, poteter og ris samt kjøttet jeg bruker i middag. Til andre måltider er "ferdigveid" mat ofte enklere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timers tur med hundene. 21 km. Veldig fornøyd med turen. :ahappy:

I og med at jeg dusjet da jeg kom hjem, så gikk jeg på vekta for moroskyld. Og jeg hadde gått ned 1 kg siden i morges. :lol: Men regner ikke med at det holder seg til i morgen, siden jeg må ha noe mat inn også. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som prøver å bli fresh og sunnere med vektoppgang og trening?

Jeg! Eller, jeg er ikke tynn og trenger strengt tatt ikke mer fett på kroppen, men jeg spiser på pittelitt overskudd for å stimulere for muskelvekst og for å optimalisere treningsøktene mine nå som jeg har begynt med styrkeløft.

For første gang i mitt liv kjenner jeg at jeg begynner å bli lei av mat (spiser bare sunn mat, og det blir temmelig mye). Nå skal jeg holde ut i minst 1 måned for å kartlegge hvor mye mat kroppen min trenger, og eventuelt kutte på matinntaket hvis det er for mye (hvis jeg går opp, så må jeg kutte på kaloriene).

Nøkkelen til vektoppgang er å lage en matplan med nok kalorier som man følger til punkt og prikke, ikke noe hokus-pokus med andre ord. :)

si ifra om du finner løsningen, mannen er en stilk og bare synker i vekt enda han spiser alt mmulig rart :P

Be T skrive opp alt han spiser, hver dag i en uke også poster du det her, så skal jeg se om han faktisk spiser så mye som dere tror! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som puddellover skriver: å gå opp i vekt er veldig sammenliknbart med å gå ned. Kalorier inn og ut. En som vil opp i vekt må øke inntaket. Det kan da være smart å velge produkter som er næringsrike slik at man ikke nødvendig vis må spise så mye at man ikke klarer å få i seg nok. Nøtter, h-melk, sætereømme, smør, litt ekstra olje på maten osv. Det kan "lures" inn i den maten man spiser ellers. Nøkkelen til vektoppgang er i alle fall ikke å spise sjokolade og chips. Har veldig slanke venninner som ikke skjønner hvorfor de ikke legger på seg. Hun ene spiser jo sååå masse godteri. Problemet er bare at hun ikke spiser nok mat allikevel. :P

Men igjen! Nøtter og pinjekjerner samt flere typer frø typ usaltede kan strøs på mye annen mat, gi god smak og ekstra kalorier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har noe overordnet mål annet enn å gå opp i vekt, så kan det være gull å supplere med nøtter, fløte/h-melk/sjokolademelk, olje, avokado (næringsrik mat).

Jeg personlig er ganske nøye på at jeg får i meg nok protein (til sammen 1 kilo kjøtt om dagen, og det er ikke billig - men blir prioritert). Nå har jeg satt opp kostholdet selv, og til nå har jeg bare fått positive tilbakemeldinger fra styrkeløftfolket, men i kveld får jeg den endelige dommen. Jeg regner med at det går igjennom fordi det er et velbalansert kosthold. :) Fettinntaket er for min del ikke veldig høyt, men jeg supplerer måltidene med sjokolademelk (kalori for kalori) hvis det er så krise at jeg ikke rekker å spise (men det får maks skje 3 ganger i uken). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kroppen trenger andre byggeklosser enn karbo. Og spise riktig er like viktig om man vil opp i vekt, spesiellt da om man er av de som sliter med og holde vekta oppe.

Middag spist, blomkål grateng. Litt på kanten, men innafor så lenge det er en del av et variert kosthold. Skal ut og kjøpe meg red lotionv(varme) etterpå. Helt ødelagt i skuldre og nakke, noen som har andre tips til kronisk såre/stive/betente muskler? Annet enn og gå til behandling.

Også får jeg psyke meg opp til jogging i kveld, 5 km står på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.3 km i dag. Rusletur i forhold til i går altså. :lol: Ikke så mye spring i beina på jentene, men sikkert bra for muskler å få beveget seg litt.

I følge RunkePer så forbrant jeg nesten 1300 kalorier i går på turen. Ikke dårlig egentlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.3 km i dag. Rusletur i forhold til i går altså. :lol: Ikke så mye spring i beina på jentene, men sikkert bra for muskler å få beveget seg litt.

I følge RunkePer så forbrant jeg nesten 1300 kalorier i går på turen. Ikke dårlig egentlig. :P

Bare et lite apropos når det gjelder kaloritellingen til Runkeeper så har den alltid vist mindre enn pulsklokka mi. F.eks. viste pulsklokka 1830 etter den 15 km-turen på onsdag, mens Runkeeper sa "bare" 1300. Så du har nok forbrent 1300 og enda litt til;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite apropos når det gjelder kaloritellingen til Runkeeper så har den alltid vist mindre enn pulsklokka mi. F.eks. viste pulsklokka 1830 etter den 15 km-turen på onsdag, mens Runkeeper sa "bare" 1300. Så du har nok forbrent 1300 og enda litt til;-)

Jeg tar det med en liten klype salt ja. Særlig siden den tar bare høyde for at jeg har gått så og så langt (lagt inn manuelt). Så at jeg klatret og gikk på disse überhøye fjellene her nede, fikk de ikke med seg. :P Men jeg så jo hvor mye ned i vekt jeg hadde gått da, så en del forbrant jeg nok. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg, i følge RunkePer (lol), forbrent ca. 1000 kcal i trening. Spiser normalt 1600 kcal og vet jeg går ned med det inntaket. Men jeg er så usikker på om jeg bør fylle på ekstra når jeg har trent. I dag ender jeg nok på 18-1900 kcal - jeg bør jo ligge i et greit kaloriunderskudd allikevel? I og med at jeg har forbrent såpass mye også. Jeg klarer meg ikke på 1600 når jeg har trent såpass mye på en dag altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i form i dag, gitt! 3,8 km, men bedre enn ingenting! Tok først en liten runde i skauen og spiste blåbær mens jeg gikk, også rusla vi ned på jordet hvor jeg løp 4x70m oppoverbakke (gikk ned), og da var jeg helt slått ut og orka knapt å gå de 250 bratte meterne opp igjen :P Var sinnssykt varmt med solsteiken rett på. Nå gidder jeg ikke mer i dag. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg, i følge RunkePer (lol), forbrent ca. 1000 kcal i trening. Spiser normalt 1600 kcal og vet jeg går ned med det inntaket. Men jeg er så usikker på om jeg bør fylle på ekstra når jeg har trent. I dag ender jeg nok på 18-1900 kcal - jeg bør jo ligge i et greit kaloriunderskudd allikevel? I og med at jeg har forbrent såpass mye også. Jeg klarer meg ikke på 1600 når jeg har trent såpass mye på en dag altså!

ShapeUp er fin slik, den forteller hvor mye du skal spise for å gå ned uten trening, også viser den hvor mye du bør ha i deg etter trening når du har lagt inn det. Åj, kronglete forklart.

Men slik som det her:

KALORIOPPSUMMERING

bullet_orange.png Ditt mål 1232 kalorier

bullet_orange.png Fra mat 1297 kalorier

bullet_orange.png Fra aktivitet -400 kalorier

bullet_orange.png Spist (Fra mat - Fra aktivitet) 896 kalorier

bullet_orange.png Igjen å spise (Ditt mål - Spist) 336 kalorier

Så om jeg hadde forbrent 100 kcal mer, hadde stått at jeg hadde igjen 436kcal å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg, i følge RunkePer (lol), forbrent ca. 1000 kcal i trening. Spiser normalt 1600 kcal og vet jeg går ned med det inntaket. Men jeg er så usikker på om jeg bør fylle på ekstra når jeg har trent. I dag ender jeg nok på 18-1900 kcal - jeg bør jo ligge i et greit kaloriunderskudd allikevel? I og med at jeg har forbrent såpass mye også. Jeg klarer meg ikke på 1600 når jeg har trent såpass mye på en dag altså!

om du går ned (har kaloriunderskudd) på 1600 og trener bort 1000 så burde du strengt tatt spise 2600 totalt. Kroppen trenger jo næring, og forbrenner du energi med trening må du fylle på ekstra. Om du spiser 1900 burde du ha et kraftig underskudd i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn jeg tenker også. Men det har allikevel ikke fungert helt sånn for kroppen min føler jeg :P Jeg holder meg til 1900 i dag. Får kompensere for den ræva holdningen min til godis i helgen. Jeg spiser alltid litt ekstra når jeg trener, men bare så jeg forblir mett hele dagen :) Hadde aldri orket 2600 kcal om dagen med de magre produktene jeg eter :P

I dag har jeg forøvrig spist 19 % fett, 51 % karbo og 30 % fett. Fornøyd med den fordelingen egentlig :) Jeg trenger å bli flinkere til å spise sunt fett, da jeg har hatt litt "fettangst" til tider. Så alt i alt fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kunne være interessert i å ha en facebookgruppe hvor vi deler "formbilder" for hver uke eller noe slikt i tillegg til å skrive hva vi trener osv? Jeg trener ikke for å få av noe i kilo, men for å omdanne det fettet jeg har til muskler. Vekt er jeg ikke så opptatt av. Jeg vil ha en definert og fit kropp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...