Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Æsj ass. Spist en hel boks druer i dag. Der røyk dagens kvote. Men skitt au. Det er noe av det beste jeg vet :D Godt jeg har vært på lang tur!

Jeg pleier å ha litt druer og et eple som mellom måltid, og siden jeg ikke er så utrolig godt inne i ting, er det usunt? Jeg veit jo at det inneholder fruktsukker, men inneholder det så sabla mye?

Er jeg fysen på noe så skjærer jeg et eple i biter og spiser, er det dumt? Hva annet kan man ha som mellom måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg pleier å ha litt druer og et eple som mellom måltid, og siden jeg ikke er så utrolig godt inne i ting, er det usunt? Jeg veit jo at det inneholder fruktsukker, men inneholder det så sabla mye?

 

Er jeg fysen på noe så skjærer jeg et eple i biter og spiser, er det dumt? Hva annet kan man ha som mellom måltid?

Er jo forskjell på en boks druer og ett eple da :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo forskjell på en boks druer og ett eple da :-P

Så det er ok med eple og noen druer som mellom måltid? Har vel googla meg frem til at epler kan man spise så mye man vil av, men man skal være litt forsiktigere med druer.

Mellom måltidet mitt inatt bestod av en skål med havregryn og ekstra lett melk, et eple, en pære og en kiwi :) Nuh er det snart frokost og da tenker jeg det blir 2 brødskiver, eller 2 halve rundstykker (av det groveste slaget vi har her på huset) med nøkkelost og agurk + et kokt egg. Så joggetur når jeg er hjemme litt over 8... Det er det jeg skal gjøre idag, tok meg ut igår med joggetur på 25 min og en tur på 1 t og 15 min med innlagt "topptur" (som var værre enn den jeg pleier å gå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Qigong? Det skal visst virke forebyggende/gi bedre helse og øke energinivået. Vet ikke hvor mye trening det er i seg selv, men har fått det anbefalt ettersom jeg går med kroniske smerter og skaper spenninger i kroppen. Har også lest at noen med ME har fått en positiv virkning av dette.

Har nå hvertfall meldt meg (og typen, som var den som fikk anbefalingen)på nybegynnerkurs, så spent på hvordan det fungerer, og OM det fungerer :)

Treningsmessig merker jeg at det er veldig dumt å presse meg, for det gjør meg bare mer utmattet, og det er litt demotiverende når man vil trene og komme i litt bedre form. Men jeg må vel bare prøve å øke intensiteten på turer gradvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve annen trening? Svømming, sykling, ski/ellipse (vært veldig bra for meg i alle fall), eller noe?

jo det går an, men når formen er som den er så orker jeg ikke begynne med noe jeg må betale for når jeg ikke vet om det hjelper. Antagelig så fungerer det ikke heller. Jeg trente før, men måtte melde meg ut fordi kroppen sluttet og fungere. Og jeg sliter med og gå på tur også, men det holder greit da, det er tungt men det virker ikke som jeg blir værre av en daglig tur, mens jogging da tydeligvis blir for mye. Forøvrig litt derfor jeg startet og jogge, i håp om og få det litt lettere på tur, men jeg tror ikke det er kondisen som er problemet, men kroppen i seg selv. Får prøve litt til og blir det ikke bedre så får jeg holde meg til gåing.

Flott dag i går *not* først ble det en diger porsjon kinamat på restaurant også ble det kino og løsgodt på kinoen, alt for mye :P jaja er ikke ute hver dag da akkurat så det får gå. Fikk jo jogget da så fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det går an, men når formen er som den er så orker jeg ikke begynne med noe jeg må betale for når jeg ikke vet om det hjelper. Antagelig så fungerer det ikke heller. Jeg trente før, men måtte melde meg ut fordi kroppen sluttet og fungere. Og jeg sliter med og gå på tur også, men det holder greit da, det er tungt men det virker ikke som jeg blir værre av en daglig tur, mens jogging da tydeligvis blir for mye. Forøvrig litt derfor jeg startet og jogge, i håp om og få det litt lettere på tur, men jeg tror ikke det er kondisen som er problemet, men kroppen i seg selv. Får prøve litt til og blir det ikke bedre så får jeg holde meg til gåing.

Flott dag i går *not* først ble det en diger porsjon kinamat på restaurant også ble det kino og løsgodt på kinoen, alt for mye :P jaja er ikke ute hver dag da akkurat så det får gå. Fikk jo jogget da så fornøyd med den.

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Så si gjerne i fra om du finner ut hva som funker for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det går an, men når formen er som den er så orker jeg ikke begynne med noe jeg må betale for når jeg ikke vet om det hjelper. Antagelig så fungerer det ikke heller. Jeg trente før, men måtte melde meg ut fordi kroppen sluttet og fungere. Og jeg sliter med og gå på tur også, men det holder greit da, det er tungt men det virker ikke som jeg blir værre av en daglig tur, mens jogging da tydeligvis blir for mye. Forøvrig litt derfor jeg startet og jogge, i håp om og få det litt lettere på tur, men jeg tror ikke det er kondisen som er problemet, men kroppen i seg selv. Får prøve litt til og blir det ikke bedre så får jeg holde meg til gåing.

Flott dag i går *not* først ble det en diger porsjon kinamat på restaurant også ble det kino og løsgodt på kinoen, alt for mye :P jaja er ikke ute hver dag da akkurat så det får gå. Fikk jo jogget da så fornøyd med den.

Hmm, skjønner den! Kan du tenke deg å prøve akupunktur eller noe lignende da? Det er jo å betale for noe man ikke vet helt 100% funker for deg det også, men verdt et forsøk? Tenkte svømming kanskje var lurt siden du var stiv og tung i kroppen, og svømming ikke belaster noe særlig samtidig som man blir litt lettere i vann? Håper du finner noe som funker for deg :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det går an, men når formen er som den er så orker jeg ikke begynne med noe jeg må betale for når jeg ikke vet om det hjelper. Antagelig så fungerer det ikke heller. Jeg trente før, men måtte melde meg ut fordi kroppen sluttet og fungere. Og jeg sliter med og gå på tur også, men det holder greit da, det er tungt men det virker ikke som jeg blir værre av en daglig tur, mens jogging da tydeligvis blir for mye. Forøvrig litt derfor jeg startet og jogge, i håp om og få det litt lettere på tur, men jeg tror ikke det er kondisen som er problemet, men kroppen i seg selv. Får prøve litt til og blir det ikke bedre så får jeg holde meg til gåing.

Flott dag i går *not* først ble det en diger porsjon kinamat på restaurant også ble det kino og løsgodt på kinoen, alt for mye :P jaja er ikke ute hver dag da akkurat så det får gå. Fikk jo jogget da så fornøyd med den.

Jeg sliter ikke med nøyaktig det samme, men prinsipielt er det samma røra: man trener og trener men kroppen er bare tung og dritt. Føler aldri overskudd, kanskje i noen sekunder her og der, på malplasserte steder. For meg er det veldig psykisk. Jeg kan aldri legge ut på langtur fordi jeg psyker meg ut før jeg har begynt å gå. "Vet at kroppen blir tung" og jeg blir sliten før jeg går ut døra. Derfor har jeg funnet ut at det ligger mye i psyken. Jeg kjenner så innmari etter. Er jeg sliten? ååååå nå begynner jeg å bli sliten ja gitt. Ååååå så tung jeg er i beina, faaaaen hva er galt med meg. Ååååh jeg stivner. Det er litt der. Jeg merker ENORM forskjell hvis jeg f.eks bare skulle ut på en liten tissetur med vofsen, møter noen kjentfolk, skravler og ikke tenker på det - vips går jeg 15 km. Det føles nesten ikke som jeg har gått da. Men går jeg 15 km alene er det 15 km of hell.

Vet ikke hvor mye du / andre har tenkt over det, men det mentale spiller MYE inn. Og jeg havnet fort inn i en vond sirkel hvor jeg nesten gruet meg til å gå langturer for jeg er redd for å bli sliten. Det er helt idiotisk, men eneste måten jeg har funnet ut jeg kommer meg ut av det er å bare la være å planlegge turer. Bare gå, når jeg er ute. Tenke jeg ikke skal så langt, bare bort dit. Og når jeg er der, enda litt lenger bort dit kanskje. Love meg selv en lang pause på ett tidspunkt... Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye du / andre har tenkt over det, men det mentale spiller MYE inn. Og jeg havnet fort inn i en vond sirkel hvor jeg nesten gruet meg til å gå langturer for jeg er redd for å bli sliten. Det er helt idiotisk, men eneste måten jeg har funnet ut jeg kommer meg ut av det er å bare la være å planlegge turer. Bare gå, når jeg er ute. Tenke jeg ikke skal så langt, bare bort dit. Og når jeg er der, enda litt lenger bort dit kanskje. Love meg selv en lang pause på ett tidspunkt... Etc.

Nå var ikke denne til meg, men ettersom jeg kjenner meg igjen i det Malamuten sier så velger jeg å svare på mine erfaringer...

Jeg er sånn som tenker "Åh, idag føler jeg meg bra, ååh, nå har jeg energi..." Også er jeg superinnstilt på å skulle gå en lang tur i raskt tempo og evt legge til litt jogging... Men enten så bare går det ikke, og jeg merker det med en gang jeg går ut døra, mens andre ganger kommer det brått på, og jeg er helt tom for krefter etter bare en halv km, og det kommer BRÅTT, akkurat som om man gikk på en vegg. Heldigvis har det ikke vært så ille i det siste når jeg har tenkt sånn og pressa meg. Jeg har kommet meg igjennom turene uten å sette meg ned for omtrent å grine av utmattelse, men jeg kjenner det veldig godt på slutten av runden, og når jeg kommer hjem er jeg helt ferdig, og da hjelper det ikke slappe av en time f.eks.

Men klart, tenker man "dette går dritt", så gjør det ofte det. Så mye er mentalt, men dessverre ikke alt :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mentalt altså, det er alltid tungt, men går som regel greit og gå, men det krever sitt både av energi og mental styrke. Men alt i alt så går det greit sånn opp mot et par timer nå som jeg ikke jobber serlig mye, går jeg for langt derimot så stopper det helt, musklene kramper seg sammen og jeg kommer meg rett og slett ikke videre. Nå hat jeg ikke sovet omtrent på over et år, så jeg antar at det påvirker mye, at jeg rett og slett mangler energi/overskudd. I tillegg til at jeg har et stort behov for fysisk utfoldelse hver dag, ellers blir jeg stresset og spenner meg mye når jeg sitter i ro, det påvirker jo også, sliter veldig på musklene. Og problemet er jo da at jo mindre jeg sover jo mindre orker jeg og være aktiv, jo mindre aktiv jeg er jo mer rastløs blir jeg og flere timer blir det og være rastløs på uten og gjøre noe osv. Dårlig sirkel med andre ord. Jo mindre aktiv jeg er og jo mer rastløs jeg blir jo mindre får jeg sove selv om jeg er trøtt og sliten pga søvnmangel.

Khela: jo jeg har tenkt på akupunktur, men det koster så mye og så stiv og støl som jeg er nå så må jeg nok regne med og gå ofte i starten og da flyr pengene raskt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vondt i beina under joggeturen idag og, så legger den på hylla et par dager (har nådd målet mitt denne uken med 2 turer så hadde tenkt til å vente til neste uke uansett :P ) Det virker som om det er for hardt å jogge på grus og, for det var ikke vondt når jeg løp på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vondt i beina under joggeturen idag og, så legger den på hylla et par dager (har nådd målet mitt denne uken med 2 turer så hadde tenkt til å vente til neste uke uansett :P ) Det virker som om det er for hardt å jogge på grus og, for det var ikke vondt når jeg løp på jordet.

Akupunktur kan hjelpe veldig om du har betennelse i sener i beina. :) Ei venninne sliter med akillessenene, og blir bra igjen etter noen få akupunkturbehandlinger. :)

Delmål 1 nådd på løping. Utlegging om det i løpetråden. Kjempefornøyd! Så må finne meg en belønning nå. :P Den kan ikke være så dyr siden jeg har brukt nesten 3000 kr på klær og sko denne uka. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke denne til meg, men ettersom jeg kjenner meg igjen i det Malamuten sier så velger jeg å svare på mine erfaringer...

Jeg er sånn som tenker "Åh, idag føler jeg meg bra, ååh, nå har jeg energi..." Også er jeg superinnstilt på å skulle gå en lang tur i raskt tempo og evt legge til litt jogging... Men enten så bare går det ikke, og jeg merker det med en gang jeg går ut døra, mens andre ganger kommer det brått på, og jeg er helt tom for krefter etter bare en halv km, og det kommer BRÅTT, akkurat som om man gikk på en vegg. Heldigvis har det ikke vært så ille i det siste når jeg har tenkt sånn og pressa meg. Jeg har kommet meg igjennom turene uten å sette meg ned for omtrent å grine av utmattelse, men jeg kjenner det veldig godt på slutten av runden, og når jeg kommer hjem er jeg helt ferdig, og da hjelper det ikke slappe av en time f.eks.

Men klart, tenker man "dette går dritt", så gjør det ofte det. Så mye er mentalt, men dessverre ikke alt :(

Sikker på at du får i deg nok energi? Det du beskriver minner veldig om å "gå tom". Altså følelsen av å plutselig møte en vegg osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du får i deg nok energi? Det du beskriver minner veldig om å "gå tom". Altså følelsen av å plutselig møte en vegg osv.

Ja, gjør nok det. Men dette har vart i flere år etter jeg hadde kyssesyken. Så ME mistenkes (i en mild grad). Men jeg håper jeg kan få "trent" meg opp litt, så får se hvordan Qigong evt er (aner jo ikke noe om det, bare lest litt om det og sett noen videosnutter). Og fortsette med å bare gå turer og prøve å ikke øke tempo for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.3 km under fotsålene idag. :ahappy: Inklusive en tung tur opp til Kikuttoppen. Jeg forbanna meg på at jeg SKULLE opp, selv om formen min ikke er bra nok til bakker akkurat. :lol: Heldigvis tar jeg meg veldig fort inn igjen bare jeg får gått bortover, men starta å kjenne det i beina på slutten. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så veldig heftig trening i dag, men jeg er veldig fornøyd med 6,7km varierende mellom rask gange og jogging. Fredagskosen ble et eple, da! Da følte jeg meg flink, det var det eneste jeg hadde lyst på faktisk. Jeg begynner å tenke mindre og mindre på det her egentlig, det går mer og mer naturlig liksom. Glede! :D Hadde noen fortalt meg dette for et år siden ville jeg nesten ikke trodd det, har aldri hatt trua før, jeg.

All thanx to sonen :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at det har skjedd noe spesielt med kroppen min, men jeg merker at styrkeløftingen har fjernet det usunne fokuset på kropp over på hvor fantastisk bra maskineri kroppen faktisk er, og dermed også gjort meg oppmerksom på hvor fornøyd jeg faktisk er med den. :)

Snakk for dere selv.. Hehe. Jeg er sinnsykt snopesjuk hele tiden! :P

Men dere er flinke altså :D

SERIØST, det er jeg også! Har spist godteri halve uka (men jeg skal jo ikke gå ned i vekt, så det er ikke sååå stress). :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, selvfølgelig har jeg godtesug! Men det er så lite i forhold til før, og det er helt absurd for meg!

Og! Nå har jeg altså ikke rørt potetgull på 3,5 uker! :D Det var min aller største synd. Skal nok unne meg potetgull i fremtiden, men akkurat nå må jeg bare holde meg langt unna en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...