Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg veide meg på mandag og hadde gått opp 100 g. I dag veide jeg meg igjen og hadde gått ned 600 g. Føler det på meg at det siste tallet stemmer.. Føler det på magen :) Så da var ikke uka helt forjævlig tross alt!

Du, GRAM? :P Seriøst? Greit å veie seg etter man har vært på do, f.eks, da :lol: Herremin, det kan nå nesten egentlig ikke være så sunt uansett om man har mål om vektnedgang å måle vekt ned til GRAM? Kjære vene, så lenge hele kilo går av i løpet av ei uke så gjør du jo noe rett :) Som legen min sa til meg når jeg var på "vektkjøret" og veide meg hver kveld i håp om å gå opp noen kilo: "Du må slutte å se på detaljene og heller se det store bildet", samt en del andre kommentarer og undertoner du sikkert skjønner bildet av. Nå har vi nok alle forskjellige veier til rom og jeg skal ikke legge meg opp i dine måter... Men en liten kommentar fra sidelinja, godhjerta ment: det kan være farlig å bli for opphengt i kilo, og det må da være enda verre med GRAM-målinger. Jeg tror ikke du når målet raskere når det blir såpass "sykelig" detaljert :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg er på vei til nå, men jeg trenger en gradvis tilvenning :P Har alt kuttet smør på brødskiva (for lenge siden, før jeg i det hele tatt begynte en livsstilsendring) og kutter det til absolutte minstebehov og prøver å erstatte det mest mulig med andre ting når jeg lager mat selv. Prøver hardt å påvirke heimen også, mamma er jo den som lager middag her i huset sånn hovedsaklig, og jeg merker at det er en liten bedring generelt her, med unntak av pappas matvaner. Han er umulig å snu, jeg lover.

Gleder meg til jeg flytter og MÅ lage all maten selv, jeg tenker at bare det vil gjøre en liten forskjell i matvanene mine. Jeg MÅ spare penger, og siden jeg vet at det er billigst å kjøpe alle råvarer og lage store kvanta fra bunnen av, vil jeg bli enda mer bevisst på hva jeg lager og dermed spiser. Per nå er det jo utrooolig lettvint å bare spise middagen mamma lager.

Det er bra. :) Mye man tilsetter av vane, som er helt unødvendig. Men jeg er veldig for å bruke fullprodukter i stede for alle disse lettproduktene, og heller ta mindre av de. Det er viktig å lese på innholdsoversikten rett og slett. Ofte når man tar fett ut av produkter får de mindre smakelighet, og da erstattes det med andre ting for å heve smaken. Men er letter å lage mat kun til seg selv.

Vi har vært på løpetur, og veldig fornøyd med at det går lettere. Nå skal jeg føre journal, slik at jeg kan logge framgang. Løpeprogram er nok ikke helt min greie. Jeg må ta dette i mitt tempo, og heller se at jeg presterer bedre etter hvert på minst et av punktene. Fått hit pulsklokka mi, så jeg kan følge med at jeg ikke går for høyt i puls foreløpig.

Kjenner på kroppen at jeg har gått en del nå. Spesielt på knær, og enda mer når jeg løper. Og jeg synes det er moro. :ahappy: Det er vel dette som er den "berømte" livsstilendringen. At man omstiller seg såpass mye mentalt rett og slett. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å bruke shape-up-appen for å registrere hvor mye jeg har spist, og jeg ble litt overrasket over hvor lite jeg faktisk har fått i meg i forhold til hvor mye jeg føler at jeg har spist. Endte på 2000 kalorier, men med tanke på at dagen er treningsfri, så er det helt ok. Må være flink til å registrere framover så jeg kan gjøre justeringer (opp eller ned) på inntaktet om nødvendig!

Det som er så deilig med å spise mer enn jeg har gjort på lenge er at jeg har MASSE overskuddsenergi, så jeg tok en kveldstur med en venninne på telefonen. 45 minutter gikk sånn: POFF! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, GRAM? :P Seriøst? Greit å veie seg etter man har vært på do, f.eks, da :lol: Herremin, det kan nå nesten egentlig ikke være så sunt uansett om man har mål om vektnedgang å måle vekt ned til GRAM? Kjære vene, så lenge hele kilo går av i løpet av ei uke så gjør du jo noe rett :) Som legen min sa til meg når jeg var på "vektkjøret" og veide meg hver kveld i håp om å gå opp noen kilo: "Du må slutte å se på detaljene og heller se det store bildet", samt en del andre kommentarer og undertoner du sikkert skjønner bildet av. Nå har vi nok alle forskjellige veier til rom og jeg skal ikke legge meg opp i dine måter... Men en liten kommentar fra sidelinja, godhjerta ment: det kan være farlig å bli for opphengt i kilo, og det må da være enda verre med GRAM-målinger. Jeg tror ikke du når målet raskere når det blir såpass "sykelig" detaljert :/

Skjønner tankegangen din og setter pris på at du bryr deg. :) Og for noen betyr ikke det med gram stort. For meg betyr det ganske mye. Og tro du meg - jeg har hatt mine runder med syke tanker vedrørende mat og trening. Men jeg er inne i gode tider. For meg innebærer det, enn hvor sykt det kanskje kan virke for andre, å ha full kontroll på vekt og inntak. For meg føles det som mestring. Da teller faktisk disse grammene også. Når målet er vektnedgang drar alle monner ift motivasjon for meg.

Men igjen - jeg forstår at ikke alle forstår meg. Forøvrig må jeg presisere at jeg har en BMI godt innenfor normalt, jeg er ikke overvektig og jeg skal ikke ned mye. Men jeg trenger å bli bedre til å kontrollere meg selv og egne tanker og vaner. Jeg kjenner egen kropp nesten litt for godt, så grammene jeg går ned er en god indikasjon på at akkurat det målet jeg har nå - det kan jeg nå hvis jeg fortsetter slik eller slik. Om du skjønner?

I dag har igjen gått 1,5 mil! Puh! Helt dilla :P 4 mil på 3 dager. Det føles godt å ha lyst til å være ute igjen. Og jeg spiser mer enn jeg "pleier" når jeg skal ned, og det føles bare godt. Håper det fortsetter å strømme på med turglede!!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vill og gal og dobbeltposter. Men en ting som jeg har lagt merke til de siste dagene er at jo mer aktivitet jeg er i, jo mer overskudd får jeg og jo mer i aktivitet ønsker jeg å være! Utrolig deilig egentlig! :D En deilig spiral som går oppover rett og slett!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man bare bodd på østlandet, da ville jeg vært med!

Har syndet i matveien idag med pitapizza! Men fant ut jeg trengte en dag med litt overskudd på kaloriinntaket istedenfor underskudd

Det er egentlig bare lurt, får man bare lite over tid kan kroppen låse seg litt på det også og minske forbrenningen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke så lenge skal jeg traske litt på elipsemaskina, tenkte kanskje 40 min og ta det bittelitt rolig slik at jeg er klar for morgendagens langtur :ahappy:

I dag lagde jeg middag, og på menyen stod det kyllingwraps. Brukte grove tortillalefser, lagde en dressing av yoghurt naturell og en teskje pesto, stekte kyllingfiletene i en olje mamma fikk av onkel og tante Italia (skal visst være ganske sunn og eksklusiv) og massevis av paprika, agurk, salat og vårløk :drool: Det var en stor suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kunne være interessert i å ha en facebookgruppe hvor vi deler "formbilder" for hver uke eller noe slikt i tillegg til å skrive hva vi trener osv? Jeg trener ikke for å få av noe i kilo, men for å omdanne det fettet jeg har til muskler. Vekt er jeg ikke så opptatt av. Jeg vil ha en definert og fit kropp :)

Jeg ville gjerne vært med på det :) Ikke det at jeg har kropp til det, men det er jo hensikten, å få kropp til det. Et sted må man jo begynne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjære vært med på det :) Ikke det at jeg har kropp til det, men det er jo hensikten, å få kropp til det. Et sted må man jo begynne :D

Ja, altså, det er ikke bare for folk med kropp til det! Det er ikke til dem i det hele tatt :D haha. Det er for oss som vil se en endring, og kanskje dele. Jeg blir i hvertfall veldig motivert av å se bilder av andres fremgang :) Det er jo ikke slik at man ser det på uke til uke, men etter en mnd eller flere med godt arbeid, så kan man se forskjeller :) Har selv sett det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomførte de 3 km jeg hadde planlagt i dag, tungt var det, men fornøyd med at jeg jobbet meg gjennom det mentalt, det er vell så viktig som det fysiske! Også fornøyd med at jeg holdt et godt tempo til tross for at det var tungt. Avsluttet med 2x5 armhevinger.

Dagens middag og kveldsmat kylling wok med asiatiske wok grønnsaker og sweet chili saus på :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi er på forsiden av Vektklubb i dag. :ahappy:

http://www.vektklubb.no/

Hun bruker ikke å ha så teit påklistret smil. :lol:

Hey, hun i midten kjenner jeg! Studerte sammen :)

Her blir det bare altfor lite trening for tiden, desverre. Med baby og krevende studie er det smått med tid og krefter, men jeg holder meg til dietten, og går fortsatt ned i vekt som før :) prøver å gå ekstra omveier når jeg er ute og går, og jogget litt i går, men det blir liksom ikke like mye trening som jeg hadde likt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Over til noe annet

Hvor fit kan man forvente seg å se ut "til slutt" om man er overvektig? Jeg er vel en 40-50 kilo over der jeg vil være. Fettprosenten er høy (målte meg på en Tanitavekt da jeg var på Frisklivsentralen), men jeg har også mye muskler sammen med fettet. I'm a sturdy mothereff'er :aww: Jeg kunne jo tenke meg å se kjekk og stram ut, men er det realistisk med såpass mye overvekt? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe annet

Hvor fit kan man forvente seg å se ut "til slutt" om man er overvektig? Jeg er vel en 40-50 kilo over der jeg vil være. Fettprosenten er høy (målte meg på en Tanitavekt da jeg var på Frisklivsentralen), men jeg har også mye muskler sammen med fettet. I'm a sturdy mothereff'er :aww: Jeg kunne jo tenke meg å se kjekk og stram ut, men er det realistisk med såpass mye overvekt? Hva tenker dere?

ingen som kan si på forhånd. Noen har hud som utrolig nok går helt tilbake og det ser ut som man aldri har vært overvektig, andre ikke. Men de aller fleste vil nok ha et heng over magen for eksempel. Kommer anpå hvor mye huden din er strekt og hvor god den er til å trekke seg inn igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter på elipsemaskina, 6,7km :) Tok det ikke så mye med ro som jeg egentlig hadde tenkt, for jeg hadde så mye energi og kom i en god rytme. Kunne holdt på lenger, meeeen jeg vil være sikker på at jeg funker på langturen i morgen :P

Over til noe annet

Hvor fit kan man forvente seg å se ut "til slutt" om man er overvektig? Jeg er vel en 40-50 kilo over der jeg vil være. Fettprosenten er høy (målte meg på en Tanitavekt da jeg var på Frisklivsentralen), men jeg har også mye muskler sammen med fettet. I'm a sturdy mothereff'er :aww: Jeg kunne jo tenke meg å se kjekk og stram ut, men er det realistisk med såpass mye overvekt? Hva tenker dere?

ingen som kan si på forhånd. Noen har hud som utrolig nok går helt tilbake og det ser ut som man aldri har vært overvektig, andre ikke. Men de aller fleste vil nok ha et heng over magen for eksempel. Kommer anpå hvor mye huden din er strekt og hvor god den er til å trekke seg inn igjen :)

Også har det vel litt å si hvor fort man går ned også? Jeg aner ikke altså, men jeg bare tror at hvis man går sakte men sikkert ned vil huden trekke seg bedre tilbake fordi den får lenger tid?

Det er i alle fall en mulighet :)

ss-110524-loser-hannah-curlee.grid-8x2.j

tumblr_m3h1e0xoDw1ql8t01o1_500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste sjokolade i dag jeg. Litt! Det smake utsøkt. Men - da blir det en mil på tur i morra igjen! Straff :P

Lov å ikke være nazi hele tiden, Maria :ahappy:

Holdt på å si at det kan tenkes på som belønning.. Men så begynte jeg å tenke.. Det er jo ikke belønning sånn egentlig, å putte i seg det motsatte av hva som er bra for kroppen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...